Gå till innehåll

Köptips för Laptop?


Hjort

Recommended Posts

Jag är lite sugen på en 15" bärbar med upplösningen 1650x1050. Är det någon som provat denna upplösning. Går det hyggligt att spela med fyra bord? Jag förstår att det blir en del överlappande men är det ok ändå tycker ni?

 

Blir tyvärr ordentlig överlappning om du kör 4 bord på party, testa ändra upplösning på din vanliga dator så du har runt 1000 pixlar i höjd och starta ett par fönster och prova.

 

1650x1050 är ok men 1600x1200 och uppåt är att föredra om du ska lira seriöst :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 1,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Om du vill se hur 1650x1050 ser ut så kan du bara ta en screenshot (alt gr + print screen) på ett party-fönster, eller vad du nu använder, och klistra in fyra stycken i en 1650x1050 pixlar stor bild i photoshop.

 

Detta är också ett bra sätt, glöm bara inte att ta med taskbaren i beräkningen ifall du nu inte vill köra "auto hide" eller liknande.

Tänk även på att få plats med alla calculators och utilityprogs :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar på att köpa en Dell Inspiron med 1900*1200 skärmen eller en Sony viao med 1900*1200 med x-black skärm lr vad det hette. Kan inte se hur dell ser ut live innan man köper men Sonyn va grym, enl en polare är det samma skärm. Någon som vet säkert att det stämmer??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tror ni om Acer Aspire 1804WSMi

http://www.webhallen.com/prod.php?id=42221

Den verkar kraftfull och har 17" skärm, dock tung och batteritid endast 1h.

Har någon ett tips på nåt liknande, bättre? Jag vill ha en ganska vass eftersom jag kommer jobba en del i 3D-program.

Mac är snyggt men jag kan inte Mac och förstår att det kan bli svårt med vissa program?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gillar inte HP så den tar vi bort helt ;)

 

9300 är en bra dator, fast blir lite dyr när den är färdiginställd - annars är (beroende på prisklass) 8104(Acer) och 5024(Acer igen) rätt bra(läs prisvärda) datorer.

 

-

Själv skulle jag vilja ha lite kommentarer på Fujitsu 3438(finns bl a på computercity.se). Funderar på att beställa den nu i veckan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag hade tänkt mig att köpa en _bra_ laptop för max $4k. Kraven är en stor skärm, typ 17" med hög upplösning. Tanken är att köpa en bra laptop som inte känns gammal imorgon, utan håller ett litet tag iaf.

 

hade tänkt mig ngt i stil med

denna: länk till dell.com

 

med 1024 MB ram.

 

ngn som har ngt tips?!1

 

JM

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jacobmal : Jag är själv ute och letar laptop just nu så jag ska säkert kunna hjälpa till en del ;)

 

Dell(9300 och XPS) är ett trevligt märke på så sätt att deras bärbara har väldigt bra bildskärmar(1920*1200@17") och dessutom har de 6800go på bägge sina flaggskepp.

Du bör dock notera att både XPS och 9300 - särskilt XPS'en - är mer släpbara än bärbara och dessutom genererar en del hetta, som tur är är bägge baserade på Centrino och håller sig därför någorlunda kalla i jämförelse med t ex Alienware's datorer(du bör dock kolla in även dessa).

 

Tyvärr kan jag inte gå in och fixa nån bra konfiguration på XPS åt dig just nu då sidan är "trasig" - men jag kan iaf ge dig en alternativ länk(förutom www.dell.se) som du bör kolla in :

www.alienware.co.uk

 

(Tyvärr är http://www.alienware.com bundet till USA och fraktar inte till EU(pga VAT etc)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter å kikar på 9300 nu...verkar helt klart bättre än XPS ur bärbarhets-perspektiv. Fattar dock inte varför jag skulle vilja ha 6800go istället fär standardgrafikkortet?

 

jm

 

Såg f.ö. att du smällt upp samma tråd på swec ;)

 

Anledningen till varför du vill ha 6800go är för att det ungefär är det bästa grafikkortet som finns ute till bärbara.

 

Genom att köpa i en 9300 sparar du in några lappar, men XPS'en är bra mkt starkare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Jag har en Sony Vaio (1920x1020) funkar perfekt med 6 bord med väldigt lite överlappning. Bra pris nu på onoff 17.779:- handlade igår.

Enda nackdelen är att den är lite tung typ 3,5kg.

Jag tycker att bilden är bra mycket klarare på den än på min gamla 15".

Lycka till.

 

De är snygga och har bra skärm. Funderar starkt på en sån . Något du har att tillägga(fördelar/nackdelar)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sempron är AMDs bugetprocessor och är väl jämförbar med Intels Celeron. Inte så jätteinsatt heller, men de är billigare och långsammare än icke-budgetvarianterna. Bland annat har de mindre cache-minne, vilket kan göra ganska stor skillnad beroende på vad man använder datorn till. Men de är ju absolut prisvärda enligt min ringa mening. Ska man mest surfa och spela poker och sånt är det ett lätt val.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga till.. Min kompis har en acer av någon modell jag inte vet. Iaf 15" skärm, men när jag försöker ändra upplösningen så blir det ändrat, precis som när man kopplar sin dator till en tv. Dvs Skärm 1 och Skärm 2 blir olika i storlek. Och det blir inte mindre utan man får istället röra musen åt sidan för att komma åt "hela" bilden. Är detta något speciellt med acer eller bara någon funktion man kan ta bort? Jag använde mig av klassikern desktop-egenskaper-inställningar osv.

 

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga till.. Min kompis har en acer av någon modell jag inte vet. Iaf 15" skärm, men när jag försöker ändra upplösningen så blir det ändrat, precis som när man kopplar sin dator till en tv. Dvs Skärm 1 och Skärm 2 blir olika i storlek. Och det blir inte mindre utan man får istället röra musen åt sidan för att komma åt "hela" bilden. Är detta något speciellt med acer eller bara någon funktion man kan ta bort? Jag använde mig av klassikern desktop-egenskaper-inställningar osv.

 

Tacksam för svar!

 

Skärmen pallar inte upplösningen som du försöker få in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga till.. Min kompis har en acer av någon modell jag inte vet. Iaf 15" skärm, men när jag försöker ändra upplösningen så blir det ändrat, precis som när man kopplar sin dator till en tv. Dvs Skärm 1 och Skärm 2 blir olika i storlek. Och det blir inte mindre utan man får istället röra musen åt sidan för att komma åt "hela" bilden. Är detta något speciellt med acer eller bara någon funktion man kan ta bort? Jag använde mig av klassikern desktop-egenskaper-inställningar osv.

 

Tacksam för svar!

 

Skärmen pallar inte upplösningen som du försöker få in.

 

Var rädd för det. Tack ades.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hittade ingen lämplig tråd så testar o "låna" denna lite...

 

har nyligen fått min Dell X1, kan bara starkt rekommendera den för den som är ute efter en ultraportabel laptop!

här finns en liten mini recension:

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=499812

 

dock undrar jag hur man lättast kan ansluta den till en tv? datorn har en vga out som man kan koppla till lämplig datorskärm men hur kopplar jag den lättast till tv (modell äldre typ s-video tror jag)

skulle någon av dessa produkter fungera tro?

 

http://komplett.se/k/ki.asp?sku=103667&cks=PRL

http://www.netonnet.se/index.asp?iid=53399

nån som har erfarenhet av dessa lr gjort på något annat smart sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu sitter jag verkligen i klistret. Var så inriktad på att det skulle bli en dell nästa gång jag köpte en ny dator. Well, min gamla bärbara säckade ihop i somras och lämnades in på reparation. Slutade dock med att den slutade som skrot och jag fick ca 6K tillgodo till en ny dator.

 

Nu kommer problemet, den nya datorn måste köpas på Elgiganten. Detta innebär att urvalet är begränsat till märkena: Compaq, HP, Packard Bell, Toshiba och Fujitsu-Siemens.

 

Det viktigaste är att datorn har en bra skärm med bra upplösning. Batteritid bör vara åtminstonde 2 h.

 

Prisbild: Under 15k iaf.

 

Sen tar jag gärrna emot tips på vad jag behöver för att få trådlöst nätverk. Har just nu adsl-modem + vanligt nätverkskort i stationära datorn, vill givetvis ha internet på båda datorerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...