Gå till innehåll

Köptips för Laptop?


Hjort

Recommended Posts

Jag beställde måndag kväll och fick datorn fredag eftermiddag samma vecka. Det stog att de skulle ta 7-10 arbetsdagar.

 

Jag beställde en 2001FP i måndags. :) Beräknad leverans den 13 juni, precis som ovan.

 

Man måste ju vara hemma när de levererar paketet och jag jobbar på dagarna. Hur lång tid innan ringer de och bestämmer tid? Måste nämligen åka från jobbet lite tidigare då. Helst skulle man ju vilja få gubbsen att komma efter 16:00.

De ringde under förmiddagen och eftersom jag bara jobbar halvfredag så kom de efter 13,00. De hör efter när du är hemma och så anpassar de sig men hur sent de kör vetefan.

Som sagt ovan så stämde inte den beräknade leveranstiden heller. När jag följde orderstatusen på webben så tog det ca 24 h från status 5 (tror den hette "färdig att leverera" eller nåt) tills jag hade datorn i min hand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 1,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Köpte mig en Dell Inspiron 6000 och kan säga att jag är grymt nöjd (efter 1 vecka :lol: ). Valde 1900*1200 i upplösning och tycker inte de är några problem att se på skärmen för det. Tycker inte den är så jätteful utan ganska ren och snygg men jag har väll inte så mycker att jämföra med förrutom en 5 år gamal stationär dator.

 

Har du celeron eller centrino processorn? Den integrerade grafiken eller separat grafikkort (64 mb eller 128 mb)? Om man kör 4 olika siter samtidigt är 512 mb ram tillräckligt då?

 

tack tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte mig en Dell Inspiron 6000 och kan säga att jag är grymt nöjd (efter 1 vecka :lol: ). Valde 1900*1200 i upplösning och tycker inte de är några problem att se på skärmen för det. Tycker inte den är så jätteful utan ganska ren och snygg men jag har väll inte så mycker att jämföra med förrutom en 5 år gamal stationär dator.

 

Har du celeron eller centrino processorn? Den integrerade grafiken eller separat grafikkort (64 mb eller 128 mb)? Om man kör 4 olika siter samtidigt är 512 mb ram tillräckligt då?

 

tack tack

Nu är väll inte jag så jättebra på datorer (tjejens brorsa fixar de mesta) men jag kan säga att jag har en centrino processor, grafikkortet är ett ATI x300 på 128 tror jag. Jag har inte testat att köra 4 olika siter samtidigt men jag kan ladda ner + lyssna på musik + spela 3 bord utan problem.

Gå in på dell.se och kolla för mer teknisk info.

Hoppas du känner dig lite mer upplyst efter detta.

Varsågod, varsågod...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Sitter och spanar efter laptops nu, men blir lite förvillad av den djungel av datorer som finns. Det finns ju hur många som helst!

 

De grundspecar jag tittar efter är:

 

Pentium M/Centrino på minst 1,6 GHz

512 Mb i RAM

128 Mb i Grafikminne

60-100 Gb hårddisk

Datorn måste vara TYST! (och itne bli för jävla varm)

Jag MÅSTE kunna koppla min stora stationära skärm till den, samt tangentbord+mus.

 

Skärmen är jag mer osäker på, men jag vill ha kunna ha uppe ett fullbord + lite annat mojs - alltså inte för jävla liten skärm. Är även lite förvirrad kring widescreenskärmarna som många av datorerna verkar ha - spelar de någon roll? (Så länge skärmen inte klipps av längs sidorna är jag nöjd).

 

Tja, någon som har förslag?

 

Jag har kikat på några Sony VAIO som verkar snygga och funktionella, samt även några HP och Fujitsu-Siemens.

 

Prisklass: Upp till 15 000:-

 

Och inga jävla idiotlösningar med sladdar och "multimedia"-knappar och sånt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha! P-p-p-powerbook var ju störtskön! :D

 

Ok, bestämde mig iaf för en Fujitsu-Siemens Amilo M 1425 som fanns för 12990:- på en stor internetshop som även har lager nära där jag befinner mig nu. Skulle åka dit idag och tjacka den men kollade priset på internet en gång till innan eftersom det var ny vecka - och de jävlarna hade höjt priset med 2000 :-!

 

Så jag sket i den och bestämde mig för att köpa en (nästan) likadan i Kållered eller en Toshiba på elgiganten här i stan som jag sett på annons. Åkte och kollade på Toshiba Satellite M40 148 och den verkade bra och allt med bra specar (lite snabbare och större HD t.o.m.) så jag slog till för 12,99 kkr.

 

Sitter med den nu och tjuvsurfar på någon grannes trådlösa nätverk (blev förvånad att det gick!). :) Fick tyvärr inte igång modemuppkopplingen som jag hade hoppats på.

 

I A F . . .

 

Datorn fungerar bra hittills och allt, men jag har ett litet problem som berör ljudet. Datorn är tyst och fin och även när fläkten går igång på riktigt låter den inte särskilt mkt - MEN - när den står på inställning "Full effekt" (vilket var vad den stod på när jag startade den) och hela kalaset går igång så kommer det ett tyst men rätt irriterande och oregelbundet pip från datorn. Trodde det var DVD-läsaren först som gjorde lite läsförsök utan skiva i, men det var det icke. Nu är min teori hårddisken, alternativt att det har något med kylningen undertill och vilken hastighet processorn arbetar i att göra.

 

Brukar laptops ha sådana här ljud för sig när de arbetar på full hastighet?

 

Skapade en egen profil som varierar kylning och processorhastighet, så nu låter den sällan, men jag är orolig att jag kommer bli galen på det ifall den låter så när jag börjar köra tyngre program eller titta på film.

 

Ifall alla laptops har dylika ljud för sig är det ju skitsamma, men annars lutar jag åt att ta tillbaka den på öppet köp. (Försäljaren sade att det var OK även om jag t.om. hade installerat spel på den.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nån som vet vad man skall kolla på ang ljuskänsligheten? tänkte springa iväg o köpa en laptop så man kan sitta ute på gräsmatten med trådlöst nätverk nu på sommaren o lira! Inte så kul om solen pajar allt när man slängt ut 10-15 papp lr va dom nu kan kosta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
Tänkte köpa mig en Dell Inspiron 9300 med 17" skärm och 1920*1200 i upplösning och undrar om man kan koppla sin vanliga skärm (19 tums CRT 1600x1200) till den bärbara och då köra 8 bord utan överlapp?

 

Det kan du...här har du en bild av baksidan...där finns ju en VGA-kontakt

 

 

länk till pcmag.com

 

För övrigt en jävligt skön dator. Rekomenderas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

Jag ska börja plugga till hösten och behöver därför köpa en laptop. Men jag är lite förvirrad, har läst lite i denna tråden och ser att det finns en hel del datorkunniga. Så tänkte fråga om det finns någon vänlig själ som har lust att hjälpa mig lite med köp av laptop? Har tittat en del på dells inspiron modeller. Är dessa bra, prisvärda etc.?

 

Det jag behöver datorn till är egentligen bara poker och skola + titta film osv. inget direkt datorspelande alltså.

 

Kraven jag har är:

* Ett hyggligt trådlöst nätverk så man kan använda datorn på skolan (om nu växjö univesitet har trådlöstnätverk, någon som vet?)

 

* Det bör vara bra upplösning på skärmen 1600*1200 är det väl man behöver för att köra utan överlapp? Helst skulle jag vilja kunna koppla till en extra skärm om man skulle få för sig att 8-tabla. Vet ej vad som behövs för detta. Speciellt grafikkort med någon utgång, eller något?

 

* Hyffsat lång batteri tid.

 

Sen några frågor:

För o nackdelar med widescreen? Har hört att widescreen inte är att föredra när man spelar poker osv. 15tum eller 17tum? Blir 15tum för lite att spela på? Annat man gör på datorn spelar det väl ingen större roll. Men blir det för smått att lira 4bord på en 15tum? (Extra vikten 17tum medför är inget direkt jag bryr mig om)

 

Hur stor processor bör man ha? Vad är det för skillnad på de olika modelerna? Finns ju en hel drös att välja mellan. Borde väl inte spela någon större roll då man inte kommer göra något direkt krävande på datorn men man vill ju inte att den ska sega ihop.

 

Är det någon större skillnad på grafikkort? Eller är det mest för dem som lirar mycket spel?

 

Hur mycket RAM minne är att rekommendera? 256 är väl i minsta laget? Räcker 512?

 

Batteri, vad är det för skillnad på 6-cells o 9-cells?

 

Något annat man bör tänka på? Någon annan modell/märke som ni rekommenderar istället för dell? Hade tänkt lägga ut upp till 15000 men helst billigare!

 

Tittade lite nu på http://www.jmedata.se de verkar ju vara bra! Tittade speciellt på denna JME CompanionM6010: http://www.jmedata.se/start.asp?store=internet vad tycker ni om den? Den är inte widescreen vilket jag nog föredrar tror jag. Dock inte lika hög upplösning och mindre skärm än dell:en men bra mycket billigare och annars ungefär lika bra vad jag kan se...

 

Blev väldigt långt det här såg jag... Hoppas någon orkar hjälpa mig lite, hade varit jättesnällt! Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Någon som lirar flera bord på den? Kombinerat med pokerkalkylator?

Hur funkar det? överlappning?

 

...för jag i ett läge att verkligen köpa en ny bärbar, men är lätt förvirrad över vad jag ska satsa på i prestande. Arbetsminne 1024 Mb? skulle kanske lösa problemet med CPU 100 % (fått tips om att avinstallera norton helt,vilket ska göras..men vad kör man med om man villl ngn form av säkerhet?) Dell 6000 med 1920x1200 i upplösning, 15,4 tum. borde funka, fast jag är förstås sugen på Dell 9300 med 17" skärm...Verkar bättre men dock ej lika prisvärd... Vidare har visst Sony en Vaio med 17", 1920x1200. Någon som har den??

Kom gärna med tips...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För er som vill ha lite mer kött på benen innan ni köper en bärbar dator rekommenderar jag er att besöka http://forum.sweclockers.com kolla under datorsystem och sen bärbara. Sen finns det även http://www.notebookforums.com/ där kan ni kolla titta närmare på användare som har just den modell ni är ute efter och oftast finns det ett omdöme och helhetsintryck av produkten från användarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Jag är ute efter en liten och lätt bärbar dator, men som ändå ger så bra prestanda som möjligt i jämförelse med priset. De datorer jag kikat lite på är följande:

 

* Dell X1 12" Widescreen ( med studentrabatt)

http://www.mecenat.se/rabatter_nationella.asp?id_rabatt_nationell=155

 

* Ibm x41 12" (med studentrabatt)

http://www.pc.ibm.com/europe/thinkpad/why/en/xseries.html#chart?se

 

*Apple Ibook/Powerbook 12" (med studentrabatt)

http://www.mecenat.se/apple.asp

 

*Zepto Znote 2114 och 2314 14" Widescreen

http://www.pcdirect.se

 

*Packardbell Easynote A 13,3" Widescreen

http://www.packardbell.se/products/node1601.asp?partNumber=PB20R00168

 

Jag ska ha datorn till film, ordbehandling, poker, surfa på nätet och tanka ner lite roliga saker. Jag ska inte ha den till spel. Har svårt att bestämma mig, för de har alla olika för och nackdelar. Därför undrar jag om ni vill hjälpa mig att välja, kanske genom att rekomendera någon eller varna mig för någon av dom?

 

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad tror folket om en Dell Latitude D810

Intel® Pentium® M Processor 730 (1.60Ghz 2MB L2 cache 533Mhz FSB) w/ ATI X300 64MB Video

 

ATi X300: 15.4" WUXGA (1920x1200) skärm

 

512MB 400MHz DDR SDRAM (2x256MB)

 

60GB (5400rpm) hårddisk

 

2,75kg

 

13.644:-

 

 

 

inspiron 6000 är ju liknande för samma pris men väger 3kg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...