Gå till innehåll

Recommended Posts

• Svars 2,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Postad
Känns meningslöst att ha ITM och ROI-mål på dagsbasis, är ju så litet urval.

Känns meningslöst oavsett tidsperiod att sätta upp sådana mål. Ska man sluta försöka utvecklas när man uppnått dessa? Jag har svårt att se logiken i dem. Det enda rimliga målet att sätta upp är att försöka maximera dessa.

Postad

Känns meningslöst oavsett tidsperiod att sätta upp sådana mål. Ska man sluta försöka utvecklas när man uppnått dessa? Jag har svårt att se logiken i dem. Det enda rimliga målet att sätta upp är att försöka maximera dessa.

Skall inte mål nåbara. Sen kan man väl ändra målen, sätta nya mål. Men mål bör väl vara mätbara och nåbara. Jag får intrycket av att du snarare pratar om vision. Och jag tycker att alla som spelar seriöst skall ha både mål, vision och mission! Ska man gå in för det så ska man!

Postad
Om man sitter på BB med <10bb i stacken när knappen ställer med any two så är det $EV+ att syna med t.ex. Q6o. Marginellt $EV+, men ändå.

hmmmm beror ju helt på blindsstorleken.

Postad
Om man sitter på BB med <10bb i stacken när knappen ställer med any two så är det $EV+ att syna med t.ex. Q6o. Marginellt $EV+, men ändå.

Njaaaääeee...? Han pratar ju om mer än 10 BB i stacken?

Postad

Ja...

EDIT: En annan besserwisser hann före.

Postad

Man kan ju alltid sätta upp nya mål när man når de gamla, eller? ;)

Men visst förstår jag vad du menar, att maximera är ju hela tiden det ultimata målet, problemet är att det inte går att vet när man har uppnått det målet, och då är det inte ett komplett mål.

Och jag tycker att alla som spelar seriöst skall ha både mål, vision och mission! Ska man gå in för det så ska man!

Det håller jag med om. I min förra dagbok har jag en vision om att jag ska kunna försörja mig på poker, men det är ju bara något som ligger där i bakgrunden och pyr. Under det har man ju brutit ner det till tydligare och mätbara mål.

När det gäller ROI så ser jag det på följande sätt. I praktiken så finns det ju en mer eller mindre maximal nivå av ROI. Säg för exemplets skull att den är 30% på denna nivån (bara taget ur luften, kom gärna med tankar om vad som är en rimlig nivå att uppnå över tid när man multitabla turbosar). Om jag då sätter som mål att uppnå en ROI på 20% (över t.ex. 5000 SnG's) så innebär ju inte det att jag tänker sluta utvecklas när jag når det målet. Det innebär snarare att det i nuläget är den potentialen jag anser mig ha, i relation till vad som i praktiken är "möjligt". När jag sedan har spelat t.ex. 5000 SnG's och har ett ROI på 14% eller 25% så ger ju det mig ett kvitto på var jag egentligen står i förhållande till var jag ville/trodde mig vara (förutsatt att målet och det tänkta maxet är rimligt). Då utvärderar man sitt spel (det gör man ju hela tiden visserligen) och sätter nya mål, i förhållande till vad som är rimligt och vart man vill hamna.

De mer konkreta målen ligger ju i att utvecklas, men det är ju jäkligt svårt att kvantifiera, och då blir ROI någonstans ett mått på ens utveckling. Men man kan ju inte bara sätt ett mål på ROI och sedan lira, man måste hela tiden fundera och tänka över de saker som gör att man kan höja sitt ROI.

På lång sikt är mitt mål att maximera ROI. På kortare sikt vet jag inte exakt vad jag ska sätta det på, eftersom jag inte vet vad som är rimligt, varken ett teoretiskt max eller vad jag klarar av. Därför har jag sagt 10% i nuläget. Ett mål har ju stor psykologisk innebörd, och att sätta ett mål på 20% men klarar bara 16% blir ju stor skillnad mot om man satt målet på 10% och klarar hela 14%.

I vanliga fall sätter jag höga mål, men det förutsätter att jag vet vad som är rimligt och inte, nu vet jag inte det, så lite input på den fronten är välkommet.

citanul på 2+2 menar att en duktig spelare kan klara 20% på Party (4 bord samtidigt), men nu kör jag turbosar på Stars och vet inte riktigt hur duktig jag egentligen är.

Postad

Ja...

EDIT: En annan besserwisser hann före.

Blindsstorleken är oväsentlig om du räknar din stack i antal bb.

Ju mindre din stack är desto större $EV+ blir den synen.

Men det är ju bara teoretiskt. Det riktigt kluriga, när man väl har koll på vilka händer som är synbara mot olika HD:s och vid olika stackstorlekar, är ju att avgöra ställarens HD.

Postad

Liten rapport hittills idag:

- 14 st spelade

- 5 st ITM (3 förstaplaceringar och 2 tredjeplaceringar, bra fördelning tycker jag)

- 5 st placeringar nära bubblan (4 femteplaceringar och 1 fjärdeplacering)

Tankar: Har upplevt att jag spelat väldigt stabilt överlag, däremot känner jag mig lite tveksam i flera kritiska situationer i senare skede där det ligger mycket värde, och det kan ju bli rättså avgörande. Ska posta några HH:s med lite bubbel- och ITM-spel där jag tyckte jag spelade bra men även blev osäker några gånger.

Har blivit aggressivare idag när det gäller att stjäla, och tagit några syner som jag inte hade gjort förut, innan jag lekte med SNGPT. Aggressiviteten fungerar bra, dock får man konstiga syner ibland av till synes tajta spelare som synar av hela sin stack mot räjs+reräjs med KTs. En snubbe limpar i sen position när vi är 5 kvar och jag ställer med KJ för att han har limpfoldat tidigare. Det visar sig att han hade trappat mig med sitt monster, QTo, och klonkar en tia på floppen. I början sprang jag in i KK/AA tre ggr när jag ställde för att stjäla och sedan blev jag utdragen på två bubblor med bästa handen, inte så mycket att göra, det viktiga är att man tar rätt beslut och det gjirde jag i de situationerna.

Har ändrat inställningarna på PO's Table Overlay också så att jag ser hur ofta de stjäl eller ger upp mot stölder (tack eyedol för tipset).

Postad

Lite fler tips:

ALLA vet att det ska ställa från knappen. ALLA vet att de måste ställa med 4-5BB på knappen osv..

MÅNGA vet att folk gör detta.

Prova ställa i en situation där du utifrån stackstorleken på efterföljande spelare, din position osv kan få ner motståndarnas HD till en ganska smal en.

***** Hand History for Game 4186638512 *****

NL Texas Hold'em $109 Buy-in Trny:23086997 Level:5 Blinds(200/400) - Thursday, May 04, 21:05:52 ET 2006

Table Speed Rio De Janeiro (Real Money)

Seat 4 is the button

Total number of players : 9

Seat 9: Velocity16_7 ( $2535 )

Seat 10: KISFMG ( $3108 )

Seat 4: Hirlemad ( $1600 )

Seat 7: miktown ( $3176 )

Seat 3: REDORBLACK2 ( $980 )

Seat 8: tlbcaptain ( $1340 )

Seat 1: DreadedSkip ( $2170 )

Seat 2: afbco ( $1990 )

Seat 6: zarobhr ( $3101 )

Trny:23086997 Level:5

Blinds(200/400)

** Dealing down cards **

Dealt to KISFMG [ Ad 7s ]

tlbcaptain folds.

Velocity16_7 folds.

KISFMG is all-In [3108]

DreadedSkip folds.

afbco folds.

REDORBLACK2 folds.

Hirlemad folds.

zarobhr folds.

miktown folds.

KISFMG does not show cards.

KISFMG wins 3708 chips

Ganska bra exempel i handen ovan. Jag är INTE TVINGAD att ställa här. Många pers kvar. Jag ligger inte sämst till osv... mittenpos. Dessutom kan inte personen efter mig syna med A8o tex.. när det är så många kvar att agera. Försök lära dig att se dessa lägen. :)

Postad
Men det är ju bara teoretiskt. Det riktigt kluriga, när man väl har koll på vilka händer som är synbara mot olika HD:s och vid olika stackstorlekar, är ju att avgöra ställarens HD.

Exakt, men det finns även annat att ta nänsyn till. Visst kan en syn vara marginellt +EV och om du möter mycket bra spelare så skall du kanske ta den. Men möter du passiva (dåliga) spelare så kan det vara värt att tänka om. Dels blir ju din syn HD smalare, men även om du får till den korrekt och "vet" att en syn (all-in) är marginellt EV+ kan det vara idé att folda för att hitta ett ännu bättre läge senare.

Postad

Japp, det är många faktorer att ta hänsyn till.

Enligt SNGPT är det t.ex. något $EV- att i vissa fall ställa med t.ex. 87s från knappen om blindsen är riktigt lösa. Men det måste ju ändå vara ännu mer $EV- att släppa och hamna i blindsen snart om man bara är 4 kvar och blindsen stiger fort?

Postad
Lite fler tips:

ALLA vet att det ska ställa från knappen. ALLA vet att de måste ställa med 4-5BB på knappen osv..

Prova ställa i en situation där du utifrån stackstorleken på efterföljande spelare, din position osv kan få ner motståndarnas HD till en ganska smal en.

***** Hand History for Game 4186638512 *****

NL Texas Hold'em $109 Buy-in Trny:23086997 Level:5 Blinds(200/400) - Thursday, May 04, 21:05:52 ET 2006

Table Speed Rio De Janeiro (Real Money)

Seat 4 is the button

Total number of players : 9

Seat 9: Velocity16_7 ( $2535 )

Seat 10: KISFMG ( $3108 )

Seat 4: Hirlemad ( $1600 )

Seat 7: miktown ( $3176 )

Seat 3: REDORBLACK2 ( $980 )

Seat 8: tlbcaptain ( $1340 )

Seat 1: DreadedSkip ( $2170 )

Seat 2: afbco ( $1990 )

Seat 6: zarobhr ( $3101 )

Trny:23086997 Level:5

Blinds(200/400)

** Dealing down cards **

Dealt to KISFMG [ Ad 7s ]

tlbcaptain folds.

Velocity16_7 folds.

KISFMG is all-In [3108]

DreadedSkip folds.

afbco folds.

REDORBLACK2 folds.

Hirlemad folds.

zarobhr folds.

miktown folds.

KISFMG does not show cards.

KISFMG wins 3708 chips

Ganska bra exempel i handen ovan. Jag är INTE TVINGAD att ställa här. Många pers kvar. Jag ligger inte sämst till osv... mittenpos. Dessutom kan inte personen efter mig syna med A8o tex.. när det är så många kvar att agera. Försök lära dig att se dessa lägen. :)

Imponerande all in där i tidig pos.

inköp $109 tror jag är förklaringen på att du inte blir synad av A8.

Har utvärderat mitt spel och kommit fram till att jag stjäl lite för lite , men när man försöker i tidig position så får man ibland syn av händer som inte borde se flopen.

Av vilka händer tror du att du får syn av på din nivå?

Var handen från en sit&go

Postad
Japp, det är många faktorer att ta hänsyn till.

Enligt SNGPT är det t.ex. något $EV- att i vissa fall ställa med t.ex. 87s från knappen om blindsen är riktigt lösa. Men det måste ju ändå vara ännu mer $EV- att släppa och hamna i blindsen snart om man bara är 4 kvar och blindsen stiger fort?

Japp, det tror jag med. Framförallt mot dåliga spelare efttersom de tenderar till att både syna och ställa in för sällan. Det kan du utnyttja genom att själv ställa något oftare och syna lite mindre ofta.

Postad
Lite fler tips:

Japp, jag är med på resonemanget, och har som sagt varit mer aggressiv idag. Dock så tror jag att en HD på min nivå är tillräckligt lös för att det ska vara risky att ställa där. Men jag ska hålla utkik efter sådana situationer.

EDIT: Hade också varit intressant att höra ditt resonemang om varför du inte anser dig tvungen att ställa där. Du har ju garanterat rätt, men i den situationen hade jag tänkt att när det är så många kvar så med de blindsen så behöver man marker för att vara in competition liksom.

Postad

Har ändrat inställningarna på PO's Table Overlay också så att jag ser hur ofta de stjäl eller ger upp mot stölder (tack eyedol för tipset).

Nu får du allt ta och berätta vilka nuffror du kör i din Table Overlay (när du spelar SnG)!

*nyfiken*

Postad

I Table Overlay har jag:

- Nr of hands

- Saw flop not blind

- Raised first in

- Agg. Factor Total(PF)

- Att. to steal blinds%

- Folded SB to steal%

- Folded BB to steal%

Det var bara en provisorisk inställning, tar tacksamt emot tips.

Färdig för dagen.

- 30 st spelade

- 10 st ITM (33%)

Förstaplats: 5 st

Andraplats: 1 st

Tredjeplats: 4 st

- 9 st nära bubblan (3 fjärdeplaceringar och 6 femteplaceringar)

- Resultat: $0

- ROI: 0%

- Bankrulle: $1914.50

- Har lekt med SNGTP och lite olika HD:s i olika situationer, jäkligt intressant faktiskt. Ska nog göra någon form av mall att utgå ifrån (sedan måste man ju naturligtvis justera hela tiden, men det är bra att känna till vanliga situationer och kunna mer eller mindre utantill om det är $EV+ eller inte).

Totalt:

- 74 st spelade

- 27 st ITM (36.49%)

Förstaplats: 8 st

Andraplats: 7 st

Tredjeplats: 12 st

- 20 st placeringar nära bubblan (8 st fjärdeplaceringar och 12 st femteplaceringar)

- ROI: -4.28%

- Resultat: -$85.50

- Bankrulle: $1914.50

Tankar och kommentarer:

Idag har jag blivit mycket bättre på bubbelspelet och ITM-spelet. Det tidiga spelet känner jag mig väldigt sällan osäker på. Sedan har jag haft mycket missflyt på bubblan och ITM när jag har varit stabil chipleader men blivit utdragen flera gånger och slutat 3:a eller 4:a istället. Fördelningen mellan ITM-placeringarna (litet urval iofs) känns ok (vill ha en svacka i mitten där med 2:a-placerinarna) men kan bli bättre när det gäller förstaplaceringarna.

Kör 50 inköp som bankrullekrav, så jag kliver ner till $15+$1 vid $800 och upp till $55+5 vid $3.000. Kanske gör en mellanlandning på $36+$3 (6-handed) på vägen upp beroende på hur jag känner (jag har ju nästan 50 inköp till den nivån nu, men vill få rätt på mitt spel mer innan jag kliver upp).

Eftersom mina bubbelspels-HH nog blev nåååågot otympliga att läsa så ska jag lägga upp en isolerad bubbelhändelse också, samt en hand som jag och MorganSthlm diskuterade lite.

Postad
Du kan ställa in din minimum edge beroende på ditt motstånd. På det viset så får du calling range med hänsyn till om du kan få mer EV+ senare.

Den har jag hittat, men har ingen aning om hur jag ska ställa in den lämpligast.

Postad

Lite sen lyckönskning (halvspam), men har följt dina inlägg här på forumet ett tag (inte minst i skattefrågor :D ), så tyckte det var kul att du fick möjligheten som "plantskoletomte" :D !

Det verkar ju inte gå åt skogen, så kämpa på!

Mvh,

Njordir