Gå till innehåll

Bästa skärm för heltidspoker?


Beachkung

Recommended Posts

Om man BARA ska spela poker på skärmen, så behöver man inte oroa sig för ghosting och liknande grejor man måste tänka på när man kollar på film och spelar spel. Vad som gäller då är att köpa 2 st billiga men bra 19" lcd skärmar.

Om man bara ska spela poker på skärmen vill man nog inte ha en 19" lcd då de har för låg upplösning. Ingen jag sett har då haft tillräcklig upplösning, 20" lär man måsta upp i så man kan ha 1600x1200 i alla fall.

 

Oj, jag var kanske lite otydlig, men det jag menade var naturligtvis att man ska köra 2 st 19" skärmar bredvid varann. En ynka 19" hjälper en inte så långt. Efter att ha provkört VP930 några dagar, ska jag besluta om jag ska ha en till likadan, eller om jag kör en annan modell.

 

Faktum är att med tanke på det låga priset på 19-tum:arna så kan man lätt köpa 3 stycken och ända komma långt under vad >22"-skärm kostar.

Ja, även fast du har 2 skärmar kommer du bara kunna köra 2(?) bord utan överlappning. Såvida du inte kör med minifönster då som finns på en del klienter. Det kan ju såklart vara bra om man inte spelar fler bord att ha en egen skärm för varje bord. Sen om du tänkte köpa 3 skärmar, hur tänkte du koppla in dom? Jag har sett att matrox har en pryl som gör att man kan koppla in 3 skärmar, finns det något annat sätt? Det som var dåligt med Matrox pryl var ju att upplösningen tyvär blev låg, så även fast skärmarna klarade mer blev det inte mer än 1280x1024 / skärm eller vad det var. Så då blir det ju bara 3 bord utan överlappning ändå antar jag.

 

EDIT: Länken till matrox.

Supported resolutions* (analog)

3840 x 1024 (1280 x 1024 x 3) at 60 Hz

 

Du hade helt rätt angående upplösningen, man måste gå upp till en 20" Viewsonic för att få in 1600x1200 upplösning. Den kan fås för ca 5500:-

 

Viewsonic VP2030b

 

Själv har jag inte problem med med överlappning, då jag kör Party. Me luvz PartyPoker :heart::heart::heart::heart::heart:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 770
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

En liten fråga till er som har skärmar som tex Dell Ultrasharp 2001FP 20" med respons tid på 16ms.

Hur funkar det att spela spel eller kolla på film, hänger skärmen med?

 

Jag var och fluktade lite på 2001FP inför mitt skärm-köp förra veckan. Tyckte den låg jävligt bra till prismässigt för det man får. Det finns dock alltid en hake upptäckte jag när jag läste recensionen på Tom's Hardware.

 

Som ren pokerskärm är den ypperlig, med bra upplösning och behaglig färgåtergivning. När det gäller allt annat än poker, så har den tyvärr brister (foto-arbete, film, spel). När det gäller responstiden så är den 16 ms som bäst, som slöast kom den upp i 31 ms. Detta innebär alltså att spel är i stort sett uteslutet och vid film gav den lagg-effekter.

 

Skärmen är alltså det självklara valet om du ska:

 

1. Spela poker

2. Använda kontorsprogram

 

Prismässigt ligger den bra till, åtminstone 1000 kr under en Viewsonic i samma storlek, så det får man ta i beaktning också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, 2001FP ligger ju riktigt bra i pris, men ja har ju min dator till mer än poker så jag måste la ha en skärm med lite bättre responstid då :(

 

Hur långt behöver man sträcka sig tror ni, räcker det med 12ms eller behöver man komma ner i 8ms?

en syncmaster 204B med 4ms är inte så överdrivet dyr heller räkna med 5-6 K kr
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon vänlig själ som kan svara på om man måste tänka på något speciellt när man köper grafikkort till datorn? Ska de passa på något sätt? Ska alltså ha ett nytt till min nya 30 dell och jag vet att det finns massa köptips i den här tråden, jag undrar bara om alla passar till alladatorer ?gött mos

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon vänlig själ som kan svara på om man måste tänka på något speciellt när man köper grafikkort till datorn? Ska de passa på något sätt? Ska alltså ha ett nytt till min nya 30 dell och jag vet att det finns massa köptips i den här tråden, jag undrar bara om alla passar till alladatorer ?gött mos

 

Ett tips är att kolla upp om du använder AGP eller PCI-E på moderkortet. Det står i manualen eller också googlar du på ditt moderkort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en samsung 242 mp den är helt ok, samma panel som dell skärmen 2405 fpw men med inbyggt tvtuner (och fm tuner), fjärrkontroll och högtalare.

Att se på tv samtidigt som jag surfar är nice, även radio kan ju vara användbart. jag har varit på lan med den och ingen som såg den där kunde se någon som helst ghosting i spel.

 

http://lcd-review.blogspot.com/2005/11/samsung-syncmaster-242mp.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min 19 tums crt skärm var klockren med en upplösnig på runt 1800 vill jag minnas (kanske var det mer) . Där kunde jag multitabla 4 bord och fortfarande ha lite plats att surfa på.

Jag vill nu ha en stor platt skärm (minst 21 tum) men samtidigt kunna multitabla utan överlapp.

När jag kollar igenom alla 21 tums lcd skärmar på pricerunner så ligger upplösningarna på 1280x1024 eller 1600x1200.

 

1280x1024 är på tok för litet på en 19 tummare. Min fråga blir då:

Är 1280x1024 på en 19' skärm att jämföra med 1600x1200 på en 21' skärm? Så stor skillnad är det väl inte i antal bord man får plats med utan överlapp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min fråga blir då:

Är 1280x1024 på en 19' skärm att jämföra med 1600x1200 på en 21' skärm? Så stor skillnad är det väl inte i antal bord man får plats med utan överlapp?

Det är ju bara att du testar ställa in din nuvarande CRT på 1280x1024 och sen testar du med 1600x1200 så ser du skillnaden med hur många bord du kan ha. Om det är "vanliga" bord utan miniview så kommer du bara kunna ha 1 bord utan överlappning med 1280x1024 och 4 bord i 1600x1200. Det har alltså ingenting att göra med hur många tum skärmen är på. Om det är 1280x1024 på en 17" och 1280x1024 på en 21" så kommer det få plats lika mycket saker så att säga, det är bara storleken på de som ändras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fått hem min Dell 30" nu men har lite problem med party;

när ja startar upp bord så lägger sig alla nere i "listen" men vissa går inte att få upp så att säga. Sänker jag upplösning så kommer de upp som de ska dock... men lite jobbigt att upprepa denna procedur varje gång man ska ha igång ett bord.

 

Någon som haft/hört om liknande problem?

 

[EDIT]

 

Blev tipsad om ett program som heter Partyplanner, riktigt smidigt och kan vara värt o kika på även om man inte har några problem!

 

[/EDIT]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...