spinner Postad 1 Februari , 2006 Rapport Postad 1 Februari , 2006 Vet hur jag skall spela dessa efter floppen, men hur många BB är de värda att syna med pre-flop? Brukar suyna låga pockets upp till 4BB om det är många med. Axs är jag lite mer restriktiv med. Synpunkter mottages tacksamt... Citera
Max Cady Postad 1 Februari , 2006 Rapport Postad 1 Februari , 2006 Ehh? Varför är du mer restriktiv med AXs än låga pocketpar? Hur ofta träffar du trissen med ett pocketpar? Jo typ en gång på elva (om jag inte minns fel?) Får du flushdraget med AXs, vilket borde vara vanligare än att träffa trissen, kan du få fina pengar! Jag hade tänkt om om jag vore du. Det räcker ju med att det kommer ett överkort på floppen så får du ju vara beredd på att folda ditt par. Citera
spinner Postad 1 Februari , 2006 Författare Rapport Postad 1 Februari , 2006 Tack. För övrigt, är 4BB en rimlig call pre-flop med dessa händer? Citera
-PK- Postad 1 Februari , 2006 Rapport Postad 1 Februari , 2006 1 på 8 att träffa trissen är väl snarare korrekt.. Citera
spinner Postad 1 Februari , 2006 Författare Rapport Postad 1 Februari , 2006 Ehh? Varför är du mer restriktiv med AXs än låga pocketpar? Hur ofta träffar du trissen med ett pocketpar? Jo typ en gång på elva (om jag inte minns fel?) Får du flushdraget med AXs, vilket borde vara vanligare än att träffa trissen, kan du få fina pengar! Jag hade tänkt om om jag vore du. Det räcker ju med att det kommer ett överkort på floppen så får du ju vara beredd på att folda ditt par. Låter rimligt, ska nog lyssna till dem som kan... Jag har resonerat som så att flush-dragen kan man ju missa, men visst betalar de bra ibland. En triss är lättare att maskera och jag har uppfattningen att de ger mer. Men som sagt det är inte ofta och det kostar en hel del calls innan en triss plötsligt infinner sig och betalar av sig. Kanske någon som har ett konkret riktmärke för hur mycket vinst låga pocketpar och Axs brukar generera, i förhållande till varandra? Skulle vara intressant att veta. Citera
Kengus Postad 1 Februari , 2006 Rapport Postad 1 Februari , 2006 Ehh? Varför är du mer restriktiv med AXs än låga pocketpar? Hur ofta träffar du trissen med ett pocketpar? Jo typ en gång på elva (om jag inte minns fel?) Får du flushdraget med AXs, vilket borde vara vanligare än att träffa trissen, kan du få fina pengar! Jag hade tänkt om om jag vore du. Det räcker ju med att det kommer ett överkort på floppen så får du ju vara beredd på att folda ditt par. Tycker det låter helt galet att hävda att klart förorda syn på preflophöjn med axs framför låga pockets. Jag skulle snarare säga tvärtom och då särskilt till en mindre erfaren spelare. Låga pockets är ju enklare att spela, särskilt för en som inte har så stor erfarenhet då de kan folda utan träff på setet. Vidare kan ju träff på a med ax leda in i stora förluster, vilket även drag efter färgen kan ge. Dessutom har jag för mig att färgdraget sitter ungefär lika ofta som setet? Skillnaden ger då att med setet vinner du i princip alltid och med draget bara 35% av gångerna förutsatt att du får se två kort. Citera
spinner Postad 1 Februari , 2006 Författare Rapport Postad 1 Februari , 2006 Ehh? Varför är du mer restriktiv med AXs än låga pocketpar? Hur ofta träffar du trissen med ett pocketpar? Jo typ en gång på elva (om jag inte minns fel?) Får du flushdraget med AXs, vilket borde vara vanligare än att träffa trissen, kan du få fina pengar! Jag hade tänkt om om jag vore du. Det räcker ju med att det kommer ett överkort på floppen så får du ju vara beredd på att folda ditt par. Tycker det låter helt galet att hävda att klart förorda syn på preflophöjn med axs framför låga pockets. Jag skulle snarare säga tvärtom och då särskilt till en mindre erfaren spelare. Låga pockets är ju enklare att spela, särskilt för en som inte har så stor erfarenhet då de kan folda utan träff på setet. Vidare kan ju träff på a med ax leda in i stora förluster, vilket även drag efter färgen kan ge. Dessutom har jag för mig att färgdraget sitter ungefär lika ofta som setet? Skillnaden ger då att med setet vinner du i princip alltid och med draget bara 35% av gångerna förutsatt att du får se två kort. Känns mer rimligt så faktiskt... Citera
Max Cady Postad 1 Februari , 2006 Rapport Postad 1 Februari , 2006 Det är oifs lätt att folda ett lågt pocketpar på floppen om man missar. Men, om man förstår att man även måste folda ett A ibland så tror jag iallafall att AXs lönar sig mer i längden. Smaken är som baken.... Citera
Kengus Postad 1 Februari , 2006 Rapport Postad 1 Februari , 2006 Det är oifs lätt att folda ett lågt pocketpar på floppen om man missar. Men, om man förstår att man även måste folda ett A ibland så tror jag iallafall att AXs lönar sig mer i längden. Smaken är som baken.... Anser inte att detta är ett "smaken är som baken"-fall . Det är ett känt faktum att en av de vanligaste läckorna, speciellt för oerfarna spelare, är att de spelar ace-rag i fel situationer. Speciellt syn vid preflophöjning då fi:s hand i många lägen dominerar. Citera
Hector Postad 2 Februari , 2006 Rapport Postad 2 Februari , 2006 Det är oifs lätt att folda ett lågt pocketpar på floppen om man missar. Men, om man förstår att man även måste folda ett A ibland så tror jag iallafall att AXs lönar sig mer i längden. Smaken är som baken.... Hoppas verkligen du skämtar, lägg in dina HH i PT så får du titta på Axs hur mycket dem genererar. Citera
Max Cady Postad 2 Februari , 2006 Rapport Postad 2 Februari , 2006 Okej. Känns som att det är läge att besvara lite kritik. Vidhåller att JAG vinner mer på AXs än på låga PP. LÅGA pocketpar alltså. Nån kanske vet hur stor chansen är att träffa flushen med två suitade kort? Jag har inte den siffran. Det jag menar med att AXs är lönande på min nivå är att det ofta är nån annan som också träffat flushen, detta pga många limpare. Då jag har A i topp så slår jag givetvis honom och tar därmed hans cash när han betar fett i tron att han är ensam om att ha träffat. AXs v.s låga PP beror givetvis på hur duktig man är på att spela dessa. Jag anser mig vara något bättre/aggressivare med AXs, därav min åsikt! Sen kanske man generellt inte bara kan prata om dessa starthänder utan att ta hänsyn till i vilken position man pratar om att spela dom, eller hur? Alla har väl olika tycke för olika händer. Mitt allra första inlägg i denna tråd syftade till att tala om hur jag ser på saken. Jag har och kommer aldrig att utge mig för att tala för ALLA här på PF när jag påstår något! Det verkar som att ingen har förstått det! Jag är absolut inte duktig nog för att vara nån sorts profet här på PF, något som många andra verkar tro! Vilka man ska/inte ska lyssna på här på PF låter jag nån annan svara på. Tack för ordet! Citera
Wharic Postad 2 Februari , 2006 Rapport Postad 2 Februari , 2006 Vet hur jag skall spela dessa efter floppen, men hur många BB är de värda att syna med pre-flop? Brukar suyna låga pockets upp till 4BB om det är många med. Axs är jag lite mer restriktiv med. Synpunkter mottages tacksamt... PP kan du syna en raise med om det inte är mer än 10% av din eller motståndarens stack och du är säker på att du kan vinna hela hans stack om du träffar. Axs är det värre med. Du träffar färgdraget lika ofta som du träffar ett set med ett PP men det är bara ett drag! Om det generelt sett är ett svagt bord som bettar lågt relativt potten så kan det vara värt att spela Axs i en höjd pot i alla fall. Sannolikheten att floppa en färg ligger nånstans kring 2% har jag för mig. Citera
Wharic Postad 2 Februari , 2006 Rapport Postad 2 Februari , 2006 Nån kanske vet hur stor chansen är att träffa flushen med två suitade kort? Jag har inte den siffran. Runt 6% om du ser både turn och river har jag för mig. Citera
Baloos Postad 2 Februari , 2006 Rapport Postad 2 Februari , 2006 Skulle jag råda en nybörjare skulle rådet snarare bli att dumpa både Axs och 22-55 mot raise. De är mer marginella än vad man kan tro och för att göra de riktigt lönsamma måste man kunna spela dem utan träff, vilket inte alltid är intuitivt hur det bäst låter sig göras. Klart, är man uppe mot en total imbecill kan man väl spela Axs mot tvåpar och pp för set, men då ska man ha den readen också. Citera
Nicklas Postad 2 Februari , 2006 Rapport Postad 2 Februari , 2006 med Ax´s så ökar handens värde med 6,4%. problemet med dom händerna är att man oftare fortsätter dra med färgdraget än man synar med tex 44 vid en flopp som innehåller överkort och action. dessutom har man oftare större chans att vinna mer pengar med set än att man drar på färgen och sätter den, det är svårare för motståndarens 2 par att syna om turn el river completar flushen än om man har ett set, som oftare ger syn från motståndaren. Dessutom slipper man bluffa bort hela stacken med bustade färgdrag ;D Citera
robster80 Postad 2 Februari , 2006 Rapport Postad 2 Februari , 2006 En sak som jag inte ser i den här tråden är faktumet att ta hänsym till Fi:s stackstorlek. Om man får en raise emot sig på 4BB synar i alla fall inte jag med låga PP om Fi är shortstacked. Kanske ganska självklart men ändå.. Citera
psatiw Postad 2 Februari , 2006 Rapport Postad 2 Februari , 2006 Tack. För övrigt, är 4BB en rimlig call pre-flop med dessa händer? Det är lika viktigt att kolla fi's stackstorlek(ar) som om det kostar en extra BB hit eller dit, eftersom det är de implicita oddsen som är värdet i bägge händerna. Det kan vara fel att syna 4BB ibland och rätt att syna 7BB en annan gång. Andra variabler som är bra att ta in är fi´s spelstil / troliga hand och, om du ska syna med Axs (som jag tycker att du inte ska om du inte känner dig säker på hur du ska spela den), din egen position. Citera
spinner Postad 12 Februari , 2006 Författare Rapport Postad 12 Februari , 2006 En sak som jag inte ser i den här tråden är faktumet att ta hänsym till Fi:s stackstorlek. Om man får en raise emot sig på 4BB synar i alla fall inte jag med låga PP om Fi är shortstacked. Kanske ganska självklart men ändå.. Det är lite här som jag tycker svårigheten ligger... Fast tvärtom så som jag ser det. (Märk väl att jag spelar low-limit dock.) Där är jag betydligt mer benägen att dra till flushen mot en shortstack eftersom de i regel spelar så kasst och sällan fattar att jag sitter med flushen. Mot någon som sitter med en stor stack tycker jag det är desto svårare, förutsatt att det inte är en all-in situation med lämpliga outs och odds förståss, eftersom jag sällan får någon större utdelning om jag sätter flushen. Folk med feta stackar betalar sällan mer än nödvändigt när jag sitter med nötterna ju?! Citera
MacDaddy Postad 12 Februari , 2006 Rapport Postad 12 Februari , 2006 -Axs spelar jag endast i sen poss med antingen många callers lr inga callers då jag raisar. I tourneys däremot spelar jag dem även i tidig poss. De ä roliga dessa men jag är helt säker på att INGEN tjänat pengar på denna handen. Någon som tror jag har fel vill jag ha pokeroffice uppgifter ifrån. Det de tjänar ihop på flusher o str förlorar de på motvilliga calls på floppen när det kommer ett till A. -4% o träffa färg med suited kort. Tror det ä 10% o överhuvudtaget få färgdrag på flopp, dock ej säker. -1/7,5 träffa triss med PP på floppen. -1/5 o träffa triss tom rivern -Calla 4bb raises med små pp? GALET! Citera
Emilio Postad 12 Februari , 2006 Rapport Postad 12 Februari , 2006 Låga pockets kan man vara mer synvillig med om man är nybörjare. Dumpa skiten om det inte settar när någon verkar ha träffat. En lättare spelad hand. Axs kan ju sätta en i väldiga trubbel med kickerproblem och liknande. Det är lättare för motståndarna att komma ifrån en färg också än vad det är om man settar och dom får tvåpar eller liknande. Citera
Ziner Postad 20 Februari , 2006 Rapport Postad 20 Februari , 2006 Axs e bara och kasta. . 2 x bb raise där man har position tycker jag dock går bra och calla. De finns ju massor av sitautioner mer där man kan spela men som nybörjare bör man kasta dem. Citera
Stoneburg Postad 20 Februari , 2006 Rapport Postad 20 Februari , 2006 Här är min regel: Spela bara Axs mot en raise om x = K. Axs är antagligen den hand som kostar nybörjare allre mest pengar. Den är jättebra i oraisade multiwaypotter men junk mot en raisare. Varför är ett lågt par bättre? Du träffar OFTARE set (ca: 12%) än färg (1%) eller färgdrag (10%). Färgen är UPPENBAR för din motståndare, setet är dolt. Alltså ger ett lågt PP inte bara en stark hand oftare, utan får dessutom mer betalt när den träffar. En bra regel är att inte syna mer än 5% av din eller Fi's stack (5% av den MINSTA stacken av er) preflop med ett lågt par. Varför inte 12% om du har 12% chans att träffa? Tja du lär knappast ta hela hans stack VERJE gång. T.ex. om han missar med sin AK/AQ, hittar fold knappen, eller drar ut dig. Anledningen att 22-55 är sämre är såklart att de oftare stöter på högre set och att lägsta setet är sårbart mot tvåpar. Trots det tycker jag de är värda att spela mot en raise eftersom set-over-set är väldigt sällsynt. Citera
Recommended Posts