Gå till innehåll

Köptips för ny skärm, TFT eller CRT?


Kraxe

Recommended Posts

crt skärmen om du inte behöver flytta runt skärmen mkt och har plats på skrivbordet. Anledningen är att du kan köra större upplösning på crt skärmen (normalt iaf) detta betyder fler bord utan överlappning :lol:

 

Eventuellt är tft:er väldigt bra idag men för ett tag sen så led de ju dessutom av längre uppdateringstider, du kan få "döda" pixlar, sämre betraktningsvinkel mm.

 

dock ska man ju inte förneka statusfaktorn med en 19" flat :)

Tänk då på att köpa en med DVI kontakt och skaffa grafikkort med DVI out (om du inte har det redan) det är då du verkligen får nytta av det faktum att skärmen kan styra varje pixel individuelt. Dvs bilden blir klarare, skarpare samt du behöver inte sitta och fippla med inställningar för att få den rak i kanter och täcka upp skärmen och vara centrerad och... Som skulle vara fallet om du kör med vanlig vga kontakt (D-sub brukar det nog står i specar ibland).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är ju att alla 19" TFT jag kollat på bara klarar 1280x1024 vilket känns lite snålt ibland.

Större TFT än 19" är ju tyvärr inte så prisvärda ännu så vill man ha riktigt hög upplösning så är nog det bästa köpet en 20"+ crt fortfarande. Om man står ut med klumpigheten vill säga :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte köpa en 19' CRT för knappt två lakan. Då har du två lakan över till annat och får en skärm som klarar 1600 upplösning och som tar mindre än plats jämfört med en klumpig 22 tummare. 19 TFT för all del, men den klarar ju inte 1600.

 

Hos Pricerunner.se

Är själv inne på att köpa denna skärmen, har fått riktigt bra kritik och är ruskigt prisvärd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köper inte riktigt argumentet att det är för liten upplösning på 19" TFT skärmen. Den har ju en bildyta som nästan motsvarar en 21" CRT och att köra mer än 1280 x 1024 är ju rätt onödigt, ryms ganska mycket på en så stor skärm med den upplösningen. Kvaliteten på själva bilden ska vi inte ens diksutera, sitter här med en 19" CRT och önskar jag åtminstone hade en 17" TFT.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är endast upplösningen som bestämmer hur mkt man får plats med. har du 1600 * 1200 på en 14-tummare får du plats med 4 bord. Att det sen skulle vara helt hopplöst att se nånting är ju en annan sak. Likadant har du 800*600 på en 24 tummare får du bara plats med ett bord...

 

Förutsätter då att man inte kör med en klient som har miniview

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Jag stod i samma val och kval som er angående skärmen.

Men valet föll på en Samtron 98 (TCO 03). Kan varmt rekommendera denna skärm. Är Samsung som ligger bakom denna skärm. Gav för 1700 spänn för skärmen och ångrar inte en sekund köpet.

Nackdelen är som sagt storleken på skärmen, men har man plats så tycker jag det är onödigt att slänga pengarna på en TFT. Man får så mycket mer skärm och upplösning för pengarna.

Motiveringen för att köpa en TFT är statusen och att den tar mindre plats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på att 19tum CRT = 17tum TFT osv och ska du köpa en TFT då ska det vara en 20tum med 1600x1200 upplösning......jag kan rekommendera två stycken bra 20tum TFT skärmar den ena är en Acer 5400:- på Dustin.se inkl moms...den andra är en dell 6400:-...ska du endast pokra duger Acern men ska du även spela spel så har dellen bättre responstid.........

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på att 19tum CRT = 17tum TFT osv och ska du köpa en TFT då ska det vara en 20tum med 1600x1200 upplösning......jag kan rekommendera två stycken bra 20tum TFT skärmar den ena är en Acer 5400:- på Dustin.se inkl moms...den andra är en dell 6400:-...ska du endast pokra duger Acern men ska du även spela spel så har dellen bättre responstid.........

 

19" crt = 18" synlig... more like it... iaf på min och de andra jag tittade på när jag skulle köpa...

 

Själv skulle jag ta en 19" TFT med 1600x1200 om det fanns men det har jag aldrig sett... 19" är lagom, om de ska vara större ska det vara widescreen, gillar inte att behöva titta för långt upp på skärmen...

 

För övrigt tror jag att TFT är bättre för ögonen, men det är nog bara jag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har köpt en Dell 20.1 tums TFT nu. Den får :D:D:D:D:D .

 

Kraxe: Vilken modell köpte du? 2005FPW 20" Widescreen skrämen eller 2001FP skärmen?

 

Är himmlans sugen på 2005FPW skärmen, men det jag läst om den avskräcker, dvs att många får problem med "bakgrunds beslysning". Många verkar ha fått byta ut den 2-3 gånger innan dom får en skärm som är OK.

 

2001FP Verkar ju vara något stabilare, men samtidigt så känns det tråkigt att köpa en äldre modell för ungefär samma pengar. Även om specifikationen ser väldigt snarlik ut som 2005'an.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kraxe: slog på stort idag jag med och köpte en 2001FP. Egentligen skulle vilja köpa 2005FPW men efter allt jag läst om den skärmen så sattsar jag på ett säkrare kort. Hur lång tid tog leveransen från Dell? Jag har nu gjort en förskottsinbetalning (känns skumt att betala innan man fått varan, men jag hoppas man kan lita på dom...) Skulle nu ta 7-10 arbetsdagar innan skärmen kommer, hoppas dom kan hålla det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hmm. Blev bedd av moderatorerna att slänga in min nya tråd(som behandlar ett annorlunda ämne:P) i denna tråd, så här kommer den.

 

---

 

Sitter just nu och lirar poker på en 17" CRT som max pallar 1280*1024@60Hz så jag måste bara skaffa en ny skärm.

Frågan är dock om jag ska lägga ut 2900kr nu på Syncmaster 959NF från datorbutiken.com - som är rekommenderad av många och klarar 1600*1200@87Hz och 1920x1440@73Hz - eller vänta och spara ihop till Dell 2001FP 20" för 6500kr - alternativt nån annan 20" TFT som klarar 1600*1200 för resonligt pris.

 

Förslag på bra 21" för acceptabelt pris uppskattas också.

 

---

 

Ska ni svara på min får ni göra det genom att inleda med typ "Mjo ades...." så jag fattar att det är min "tråd" ni svarar på :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är dock om jag ska lägga ut 2900kr nu på Syncmaster 959NF från datorbutiken.com - som är rekommenderad av många och klarar 1600*1200@87Hz och 1920x1440@73Hz - eller vänta och spara ihop till Dell 2001FP 20" för 6500kr - alternativt nån annan 20" TFT som klarar 1600*1200 för resonligt pris.

 

2001fp kostar faktiskt bara 6243 kr just nu. Jag beställde en idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Har gått i skärmköpartankar länge men vill gärna slå till snart..

 

Står i valet mellan en CRT som klarar 1200*1600, då får jag en 19" av mycket god kvalitet för 2500 kronor.

+billig

+hög upplösning

-skrymmande, tung

-omodern

(Samsung 19" 957MB DynaFlat Silver TCO03, http://www.ghdata.se/WebShop/Index.php?ArticleID=957MB)

 

Eller en TFT, 19" som klarar 1024*1280. Pris 3995:-

+Slank och fin

-Upplösningen

(Samsung TFT 19" 910N Silver TCO99, http://www.ghdata.se/WebShop/Index.php?ArticleID=MJ19ASSS )

 

Vilken ska jag köpa? Säg inte att jag ska köpa nån annan :P

Vill köpa i butik då jag kan leta efter döda pixlar samt få den omedelbart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...