Denna motion har även tillsänts Peder Månsson, Svepof.
Bakgrund:
Till Pokerförbundets prestige-event Poker-SM förväntas cirka 300 spelare.
Till Pokerförbundets förra årsmöte var det en tiondel så många deltagare.
Motion
Denna motion önskar att Pokerförbundets årsmöte kommande år skall ligga i samband med Poker-SM. Det finns flera orsaker till detta: Dels så är Poker-SM är en "naturlig" punkt att ha årsmötet, då SM är manifestationen av förbundets arbete. Som det är nu så ligger årsmötet (enligt stadgarna) före SM, vilket innebär (om Svepo följde sina stadgar) att en ny styrelse skulle ärva SM av den gamla, på gott och ont. Bättre är att SM blir avslutningen på det gamla styrelseåret.
Förutom detta skäl så bygger motitionen på att under SM så finns tillgång till 300 aktiva förbundsansluta spelare, till skillnad från 30 deltagare förr om åren på Årsmötet. Det är en ren demokratifråga, det är bättre med ett årsmöte som har potential att attrahera fler deltagare.
Nackdelen är såklart uppenbar: Med rådande lagstiftning hålls Poker-SM utomlands, varför det kan kosta lite mer för intresserade att ta sig till SM/Årsmötet (om de inte redan är på plats). Jag anser dock att fördelarna uppväger nackdelen.