Gå till innehåll

Othello - Tackar för sig för en tid framöver.


Othello

Recommended Posts

Parre (via MSN angående en postning på 2+2s PLO-forum): ”Jag lär ju få höra ’fold preflop’ av JoeWatch.”

(En dag senare)

Parre (klipper och klistrar från 2+2): ”That's why JJxx isn't a very profitable hand and should be folded in general preflop.” – JoeWatch.

Parre: KLONK!

 

Ifall nu någon inte inser det roliga:

 

JoeWatch är allmänt känd som den mest weaktajte spelaren på 2+2's PLO-forum. Hans råd brukar kunna summeras i "Well, if you got this far with a hand that is an auto-fold preflop, your play might be okay" eller bara kort och koncist "fold preflop". När någon annan spelare gjorde sin första post på 2+2, som bestod i en hand som var enormt weaktajt spelad, fick han som svar "Hi, and welcome to the forums. JoeWatch will be happy to see that he's no longer the most weak-tight player on this forum!".

 

Nördhumor deluxe. Eller nått.

 

Frågade förresten Othello om han hade några PT-stats på JoeWatch... det hade han, det var ungefär 17,7% VPIP samt 1,67% PF-raise. Inte helt oväntat bestod de få händer han höjt med preflop av starka ess som AAKT eller stora rundowns med höga pockets typ KKQJds...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 994
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Kan jag spela rivern sämre? Check för att inducera bluff måste ju vara optimalt, eller?

 

Japp. Du får bara syn av en hand som har träffat stegen (vilket inte är troligt). Har någon suttit med set slår de givetvis om tidigare i handen. Check/Call måste alltså vara rätt. Eller ett värdebet om man vill det.

 

Själv föredrar jag egentligen värdebetet av den enda anledningen att när du haft ett monsterdrag med en hand som drar till alla möjliga färger och stegar så måste man ju ge det en chans att köpa potten även efter river när river inte kommer scarecardet. Typ om du haft A :club: K :spade: J :spade: 10 :club: så spelar du ju handen på samma sätt som när du träffar set och då vill du ju testa köpa även efter river eftersom ingen slagit om och bör sitta med set.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan jag spela rivern sämre? Check för att inducera bluff måste ju vara optimalt, eller?

 

Japp. Du får bara syn av en hand som har träffat stegen (vilket inte är troligt). Har någon suttit med set slår de givetvis om tidigare i handen. Check/Call måste alltså vara rätt. Eller ett värdebet om man vill det.

 

Själv föredrar jag egentligen värdebetet av den enda anledningen att när du haft ett monsterdrag med en hand som drar till alla möjliga färger och stegar så måste man ju ge det en chans att köpa potten även efter river när river inte kommer scarecardet. Typ om du haft A :club: K :spade: J :spade: 10 :club: så spelar du ju handen på samma sätt som när du träffar set och då vill du ju testa köpa även efter river eftersom ingen slagit om och bör sitta med set.

 

Såsom handen spelades är det väl rätt uppenbart att båda motspelarna satt på någon form av drag och de ska vara REJÄLT lösa (eller så ska du ha en image som megabluffare som bombar tre gator tom) för att du ska få syn av något lågt tvåpar eller ett missat drag med toppar - ett bet är snarare -EV oavsett storlek enligt mig (då det enda som synar/slår om är backdoorstegen - och det är ju inte helt omöjligt att någon spelat en hand som A876 med klöverdraget postflop på det viset).

 

Såsom de spelar - vad ska de syna ett halvpottbet med? A9? En passivt spelad AQ? A6?? Jag har helt enkelt svårt att se någon med en färdig hand som spelar likadant på turn - även om det såklart finns vissa fiskar som slöspelar sig själva till döds. Borde inte AQ slagit om på floppen? 66? QQ? Jag vet inte, kanske bara är jag som är överaggro, men på den floppen i en ohöjd pott slår jag om med AQ/QQ/66 alla dagar i veckan (samt med t.ex. KJT med klöverdrag; AKJT med klöverdrag - alltså alla starka wrap+färgdrag). Alltså utgår jag från att ingen sitter med varken ett vidare starkt drag (eller att de inte inser hur pass värdefulla wrappisar med färgtillägg är) eller en stark färdig hand. Alltså finns det inget värde i att beta på rivern.

 

Att man ska beta för att man i fortsättningen kan beta missade drag håller jag inte med om - vad är det som talar för att Fi ska ha ett missat drag i det läget? Och vad är det som talar för att Fi ska få en heroisk syn med ett kasst tvåpar? Visst, det finns ju en del draghänder man hade spelat sådär på flop/turn - de riktigt starka som tål ett omslag på turn. Skulle man sedan beta dessa på rivern? Inte omöjligt - dock så innehåller många starka draghänder på floppen ett A. Som ofta står på rivern om man tror att Fi missat dragen.

 

Och betar man en AKJT på den rivern är det enbart av en anledning - motståndarna borde inte ha dragit eftersom man själv har alla drag, alltså har de en semi-weak färdig hand som man kanske kan bluffa bort i tillräcklig % av gångerna för att det ska vara +EV.

 

Jag vet inte - hade jag tänkt annorlunda om resultatet varit borttaget? Kanske. Men generellt sett - me no likey bet on river. Bet on river = action to backdoorstegen, check on river = tomtenisse kanske betar sitt bustade drag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

check on river = tomtenisse kanske betar sitt bustade drag.

 

Tycker det är högst individuellt beroende på motståndarna, finns många som kan syna en värdebet men som inte kan raisa bustat drag, ie passiva motståndare tex. Men där ger lite kännedom om motspelarna en bra fingervisning om vilket som är rätt i just denna situationen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte, kanske bara är jag som är överaggro, men på den floppen i en ohöjd pott slår jag om med AQ/QQ/66 alla dagar i veckan (samt med t.ex. KJT med klöverdrag; AKJT med klöverdrag - alltså alla starka wrap+färgdrag)

 

Beror på vem du spelar mot samt position och antal spelare. Sitter du på bb vill du ju få in flera spelare i potten om du sitter med en jättedraghand som ovan (AKJT med klöverdrag) eftersom du får mer betalt (vinst i förhållande till satsade enheter) om du träffar. Du vill ju faktiskt inte ställas all in mot ex ett set i 66 från sb h2h utan har du 5 spelare efter dig att agera tar jag ju gärna ett billigt turnkort där jag får bra betalt i EV att bara syna ett bet.

 

Först in i potten slår jag givetvis på, men mot ett potbet från sb när du sitter i bb är det helt beroende på hur många man har efter sig på om jag slår om eller synar.

 

 

Fan, nu blev jag sugen på att spela igen :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte, kanske bara är jag som är överaggro, men på den floppen i en ohöjd pott slår jag om med AQ/QQ/66 alla dagar i veckan (samt med t.ex. KJT med klöverdrag; AKJT med klöverdrag - alltså alla starka wrap+färgdrag)

 

Beror på vem du spelar mot samt position och antal spelare. Sitter du på bb vill du ju få in flera spelare i potten om du sitter med en jättedraghand som ovan (AKJT med klöverdrag) eftersom du får mer betalt (vinst i förhållande till satsade enheter) om du träffar. Du vill ju faktiskt inte ställas all in mot ex ett set i 66 från sb h2h utan har du 5 spelare efter dig att agera tar jag ju gärna ett billigt turnkort där jag får bra betalt i EV att bara syna ett bet.

 

Först in i potten slår jag givetvis på, men mot ett potbet från sb när du sitter i bb är det helt beroende på hur många man har efter sig på om jag slår om eller synar.

 

 

Fan, nu blev jag sugen på att spela igen :D

 

Jag skrev ett jättelångt svar som försvann när jag tryckte på "post" och mitt internet på jobbet samtidigt dog. Tilt. Så här en kortare version:

 

1) Sitter du i SB/BB/först och har ett gäng bakom dig som är tillräckligt aggro för att tänkas beta så kommer jag allt som oftast check-raise:a både mina starka drag (särskilt t.ex. wrappisar med nästnötfärgdrag) samt färdiga händer. Okej, en viss % av tiden så betar jag ut ändå eller check/synar med både och, men för det mesta satsar jag på en CR.

 

Tycker helt enkelt det är det bästa spelet.

 

Har jag ett bra drag:

1) Går betandet pott-call-call har jag ett ypperligt läge att antingen få spela potten HU med mycket bra equity och döda pengar i potten;

eller spela en jättestor multiwaypott med bra equity (om flera slaskar in sin stack).

2) Blir det rundcheck så gråter jag inte. Jag får se ett gratis turnkort, kan slinka billigt om det parar samtidigt som jag kan bestämma mig hur jag ska agera på turn (dvs om mitt drag är tillräckligt bra för att syna ett pottomslag med eller om jag bara ska köra check-call).

3) Går betandet pott-jag sitter sist så trycker jag nog i tre fall av fyra med mina bästa drag + färdiga händer. Visst, det är hög varians och ger ofta stora coinflipsituationer, men det är lite av tjusningen med PLO.

 

Har jag en färdig hand:

1) Går betandet pott-call-call har jag ett ypperligt läge att isolera med mycket bra equity mot ett förmodat drag och döda pengar i potten eller spela en jättestor multiwaypott med bra equity (om flera slaskar in sin stack).

2) Blir det rundcheck har jag ytterligare en möjlighet att utvärdera saker som min equity, vinstchans, outs och så vidare på turn, samtidigt som jag kan slinka billigt om draget träffar och det blir mycket action.

3) Jag trycker i tre fall av fyra med en färdig hand mot en motståndare. Ibland kanske jag trixar till det, men fan, nej, närmare 90% pottar jag nog om.

 

Men detta beror ju mycket på bordsstämning. Vad jag hatar med att potta först är att du får in för lite pengar i potten samtidigt som du ökar på pottens storlek när en baziljon scarecards kan komma på turn och du får problem med att spela din hand - detta gäller både monsterdrag och färdiga händer. I bästa fall (i detta läge) får du ju 3-4 syner och ditt turnspel blir ofta rätt automatiskt ändå, men jag vet inte.

 

I vote check-raise. Ännu en fördel blir ju att motståndaren som pottat med bottenset konstant får gissa i det läget - har jag honom översetad? Bluffar jag? Vad för drag har jag? Har jag drag?

 

Visst, ibland får jag rätt lite värde mot de rena bluffarna, men jag tycker att ovanstående låter vettigt :)

 

(Nu var det rätt mycket svammel om annat än riverspelet, men det är i mitt tycke ett mer optimalt flopspel, i alla fall om chansen är hyfsat stor att någon i sen pos betar).

 

Just det!

 

Glömde fan. I förra posten skrev jag nått i stil med:

 

Matteprof, om du vill kan vi också spela en serie billiga (max 100SEK) HU-matcher, typ en serie om sju matcher. Live såklart. 5000 startmarker, 25/50 blinds (eller typ 25 ante i stötspel) i PL/NL, 50/100 i FL. Dealer's choice, vi roterar spel efter varje match. Du kan till och med få fördelen av att välja spel först... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Matteprof, om du vill kan vi också spela en serie billiga (max 100SEK) HU-matcher, typ en serie om sju matcher. Live såklart. 5000 startmarker, 25/50 blinds (eller typ 25 ante i stötspel) i PL/NL, 50/100 i FL. Dealer's choice, vi roterar spel efter varje match. Du kan till och med få fördelen av att välja spel först... :)

 

Kommer inte på fråga. Skulle aldrig slaska HU matcher mot dig då vår ekonomiska situation skiljer sig rätt markant idag. Så det skulle bli att jag accepterar HU matcher på 10 kr per match då.

 

Annars tycker jag HU är rätt trist att spela. Jag vill sitta o slaskspela med 5-6 pers DC 5-5 i allafall.

 

Kanske på fredag :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

”Var skall jag spela idag?”: Party med idioter som om de har klonken med sig drar ut en för 4-5 inköp men som har mycket pengar vid bordet, Stars där shortstacks försöker limp-reraisa all in med höga par eller B2B där totala antalet spelare är c:a 20?

 

Är det bara Stars och Party som har action dygn runt? Spelar själv på Prima nu och det är ganska tunt där förutom på nätterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj vilken diskussion det blev om den där halvsaggiga handen. Jag skall kommentera alla intressanta inlägg senare, dock måste jag bara skriva av mig gällande kvällens session.

 

Det hela började med en suverän read som inte höll:

 

Dealt to Othello [ :Ad::Jd::Js::2s: ]

 

** Dealing Flop ** [ :5s:, :Ts:, :8s: ]

** Dealing Turn ** [ :3s: ]

WATCHTHISS bets [$53.10].

Othello raises [$106.20].

WATCHTHISS is all-In.

** Dealing River ** [ :9s: ]

Othello shows [ :Ad:, :Jd:, :Js:, :2s: ] a flush, jack high.

WATCHTHISS shows [ :7s:, :6s:, :7h:, :Kh: ] a straight flush, ten high.

WATCHTHISS wins $203.20 from the main pot with a straight flush, ten high.

 

Sedan fortsatte det med ett klassiskt läge:

 

Dealt to Othello [ :Js::Ac::Kd::As: ]

** Dealing Flop ** [ :Ah:, :2s:, :3s: ]

All in, självklart missar jag allt. Jag börjar tro att set+nut flushdraw bara är +EV på pappret.

 

Denna hand följdes av denna muntra historia...

 

Dealt to Othello [ :8c::Qd::7d::5h: ]

** Dealing Flop ** [ :Qc:, :5c:, :5s: ]

...bet och trams...

Othello raises [$105].

maroha calls [$81.40].

** Dealing Turn ** [ :2s: ]

Othello is all-In.

maroha calls [$76.60].

** Dealing River ** [ :Ad: ]

Othello shows [ :8c:, :Qd:, :7d:, :5h: ] a full house, Fives full of queens.

maroha shows [ :9d:, :9c:, :5d:, :As: ] a full house, Fives full of aces.

 

Följt av en preflopskyffling för 200 dollar med följande hand...

Dealt to Othello [ :Ac::4c::Ah::8h: ]

(Nähä, tydligen skall man ha stege för att vinna)

 

Följt av en stege med redraws till flush där jag blev utdragen av en hålpipa som hade vett att slå om på floppen. 200 dollar till.

 

Maskin! Tilt! Vad det nu heter den här veckan...

 

Till sist: Vändpunkten. Först århundradets flopträff:

 

Dealt to Othello [ :4c::6h::7c::5h: ]

PeeGee999 calls [$2].

Othello raises [$6].

** Dealing Flop ** [ :7h:, :5c:, :3h: ]

Othello bets [$23.75].

tommyboy0805 folds.

rossa555 calls [$23.75].

** Dealing Turn ** [ :Tc: ]

Othello bets [$70.50].

rossa555 calls [$70.50].

** Dealing River ** [ :8c: ]

Othello is all-In.

rossa555 calls [$89.72].

rossa555 shows [ :6s:, :2c:, :Th:, :8d: ] two pairs, tens and eights.

Othello shows [ :4c:, :6h:, :7c:, :5h: ] a flush, ten high.

 

Sedan var det min tur att spela riktigt uselt och då självklart belönas med en av mina största potter någonsin:

 

Dealt to Othello [ :Td::5s::Ts::7d: ]

** Dealing Flop ** [ :2d:, :Js:, :Th: ]

rossa555 checks.

ccclong009 checks.

Othello bets [$20.90].

tommyboy0805 calls [$20.90].

Sjukt nog insåg jag direkt att jag höll på att bli trappad. Tror ni att jag brydde mig? Nähä, det var ju min tur att klonka!

jeste raises [$104.50].

rossa555 folds.

ccclong009 folds.

Othello is all-In.

Jag har backdoorflusher! Det kan komma!

tommyboy0805 raises [$354.70].

jeste is all-In.

** Dealing Turn ** [ :Ks: ] <-Det kommer komma!

** Dealing River ** [ :6s: ] <-KLONK!

tommyboy0805 shows [ :Jd:, :Jc:, :3h:, :5d: ] three of a kind, jacks.

jeste doesn't show [ :2c:, :2h:, :3s:, :3d: ] three of a kind, twos.

Othello shows [ :Td:, :5s:, :Ts:, :7d: ] a flush, king high.

tommyboy0805 wins $135.55 from side pot #2 with three of a kind, jacks.

Othello wins $224.50 from side pot #1 with a flush, king high.

Othello wins $402.40 from the main pot with a flush, king high.

 

 

Ytterligare groove vidtog sedan:

 

Dealt to Othello [ :3d::Ts::Jh::Ad: ]

** Dealing Flop ** [ :Td:, :Tc:, :8d: ]

Othello bets [$7.60].

Go4Tilt raises [$30.40].

Othello calls [$22.80].

** Dealing Turn ** [ :Jd: ]

Othello checks.

Go4Tilt bets [$66.80].

Othello raises [$267.20].

Go4Tilt is all-In.

** Dealing River ** [ :4d: ]

Othello wins $376.70 from the main pot with a full house, Tens full of jacks.

 

Följt av riverklonk som gav:

 

Othello wins $141 from side pot #1 with a flush, ace high with ace kicker.

Othello wins $257.50 from the main pot with a flush, ace high with ace kicker.

 

Och innan jag visste ordet av såg det ut så här på mitt bord:

<skärmdump från Party bortplockad - jag hade lite över 1k vid bordet>

 

För första gången i karriären satt jag med över $1000 vid ett bord. Kändes coolt måste jag säga. Slutresultatet för dagen? +$25...mycket väsen för ingenting.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Urtrist session mot weaktajta spelare igår. Och då spelade jag under samma tidsperiod som i förrgår och delvis mot samma spelare, vilket var helkonstigt. Det var knappt en pott som gick till showdown, och jag ställde bara in en gång (på turnen med midset+flushdrag till J och fi lade sig) på 300 händer istället för som i förrgår då det var i var och varannan hand. Istället grindade jag ihop 88 dollar på vad som i princip enbart var bluffar. Här är en kollektion av dem...

 

Den berömda "re-reraise"-bluffen:

 

Dealt to Othello [ :5c::Td::6c::8d: ]

Fi3 raises [$4].

Othello calls [$2].

** Dealing Flop ** [ :Ts:, :As:, :Ac: ]

Othello bets [$5].

Fi3 raises [$10].

Othello raises [$25].

Fi3 folds.

 

Den berömda "jag har nyckelkort och representerar nötkåken på parad bräda"-bluffen:

 

Dealt to Othello [ :Qd::2s::Ts::Ad: ]

Fi4 raises [$7].

Othello calls [$7].

Fi5 calls [$5].

** Dealing Flop ** [ :Qc:, :4c:, :4s: ]

Fi5 checks.

Fi4 bets [$20.90].

Othello raises [$83.60].

Fi5 folds.

Fi4 folds.

Othello does not show cards.

Othello wins $123.50

 

Den berömda "äh, han har nog inte träffat något här och jag har ju en hålpipa"-bluffen på okoordinerad bräda.

 

Dealt to Othello [ :Ad::2d::5h::5c: ]

Fi4 raises [$7].

Othello calls [$5].

** Dealing Flop ** [ :4s:, :6d:, :Qh: ]

Othello bets [$14.25].

Fi4 folds.

 

Den berömda "check-raise bluffen med backup då han säkerligen har ett överpar och inget flushdrag och således inte vågar syna"-bluffen:

 

Dealt to Othello [ :2s::Ac::7c::5d: ]

Fi6 folds.

Othello calls [$2].

Fi3 raises [$9].

Othello calls [$7].

** Dealing Flop ** [ :Tc:, :Jd:, :5c: ]

Othello checks.

Fi3 bets [$15].

Othello raises [$64.95].

Fi3 folds.

Othello does not show cards.

Othello wins $98.95

 

Den berömda "jag är tom och bettar vekt och hoppas på att du lägger dig för du är en mes"-bluffen:

 

Dealt to Othello [ :9h::Qs::2s::Ah: ]

Othello raises [$6].

Fi7 calls [$6].

** Dealing Flop ** [ :8c:, :Ts:, :2c: ]

Othello bets [$8].

Othello does not show cards.

Othello wins $22.25

 

Den berömda "Jag bettar ett drag, tokmissar och köper potten på rivern"-bluffen:

 

Dealt to Othello [ :9d::8c::7h::Kd: ]

** Dealing Flop ** [ :6c:, :Qh:, :5h: ]

Fi1 checks.

Fi2 checks.

Othello bets [$14.25].

Fi1 calls [$14.25].

** Dealing Turn ** [ :Tc: ]

(check, check)

** Dealing River ** [ :Qc: ]

Othello bets [$25].

Fi1 folds.

 

Allt som är plus är bra, så sade vi va? Det var våra grundregler? Ok. Kollade bara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jackbalsam skrev:

>Är det bara Stars och Party som har action dygn runt? Spelar själv på

>Prima nu och det är ganska tunt där förutom på nätterna.

 

Stars tycks ha mest med bord igång rent generellt, och speciellt för nivåerna 0.5/1 och 1/2. Party har flest 0.10/0.25 och 0.25/0.50-bord igång. Dagtid verkar B2B ha viss action, och Cryptologic verkar ha liiite bord igång.

 

Eurobet/PokerRoom har också en del bord igång, men jag har varit där för lite för att kunna lämna något utlåtande. Cashade ut därifrån då jag inte gillade klienten (och lämnade $8 så jag kan se real money tables...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe din bluffare där :)..

 

Fråga..Är bluffarna mot en spelare alltid? Eller tar du "chansen" mot typ 3 ibland?

 

Annars tycker jag att det är riktigt jobbigt att spela mot Weaktajta Fi. Jag börjar bluffa bara för jag är uttråkad då. Nej då föredrar jag överaggresiva bord :) (dom kan vara jobbiga dom med dock lol)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

snooker skrev:

>Fråga..Är bluffarna mot en spelare alltid?

>Eller tar du "chansen" mot typ 3 ibland?

 

Det är ju lättare/säkrare när man är HU. Får man syn av två stycken och turnkortet råkar komma så att man helt plötsligt har ett flushdrag har man råkat salta potten så att det nu blir problematiskt att spela den. En av bluffarna igår var ju mot två spelare, men då satt jag i position också.

 

Mot flera spelare kör jag dock mer med "standardbluffar" såsom nakna A-bluffen och straight-bluffar med blockers i handen. Det förutsätter dock att vissa kritierier är uppfyllda, såsom position, pottstorlek, mängden potentiella scarecards som kan komma, etc.

 

Den här sessionen var dock extrem, det var ett sådant bord. Normalt sett försöker jag behärska mig innan jag spenderar pengar på bluffar. Och jag tror faktiskt att jag förlorar mer än jag vinner på bluffarna, men de är kanske bra ur rena meta-game aspekter. Får man väl hoppas. Och så ger det en något att göra medan man väntar på en riktig hand... 8-)

 

Dagens roligaste: En kille på 2+2 vann en $5 sit'n'go på Party genom att gå all in varje hand. Hela storyn finns här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, ibland hittar man ju ett weaktajt bord och kan köra över det med fina bluffar.

 

Definition på weaktajt:

 

- VPIP runt 17%

- PFR runt 1,7%

- Spelar bara fullring

- Får ägaren av denna dagbok att utbrista "Jag skulle betala fem dollar i timmen för att spela shorthanded mot honom"

- Har ett nickname som anspelar på ordet "klocka" eller "se"/"vakt" beroende på vilket synonym man väljer att använda.

 

Med detta sagt;

 

Dock tycker jag att Othello spelar ALLDELES för löst preflop:

 

T865ds - Helt klart en trubbelhand. Ger många dåliga stegar med oerhört dåliga redraws, får du in några pengar postflop med denna hand så är du oftast uppe mot bättre stege+set eller liknande. Ditt färgdrag kommer heller aldrig att stå, även om det kommer runner-runner. Du är så lättdominerad.

 

Fold preflop.

 

AQT2ds - En hyfsad okoordinerad hand med bara ett okej färgdrag. Okej, tre broadwaykort, men vem ska betala av din stege? Du får ju bara in pengarna mot någon som har samma stege och redraws med set/färgdrag. Träffar du ruterfärgen kommer ingen att betala av ändå. En hand som hör hemma i mucken tillsammans med Q972r.

 

Fold preflop.

 

A552ss - Öh. Det är inte PLO8 din jävla fisk! Ett klassiskt nybörjarmisstag att spela en låg och dålig hand helt utan potential bara för att den innehåller ett suited ess.

 

Fold preflop.

 

A752ss - Jag vet inte om jag bör kommentera denna hand med annat än "lol". Om du träffar dina mirakelkort är du antingen uppe mot en bättre hand eller samma hand med bättre drag och får be till riggen om en split.

 

Fold preflop.

 

AQ92ds - Se det jag skrev om AQT2ds. Ta bort ett broadwaykort. Maken till skräphand är det inte ofta man ser.

 

Fold preflop.

 

K987ss - Okej, ärligt. Vad hoppas du träffa med den handen? Stege? Ja, då får du action av samma stege med bättre redraws. Du kan träffa många kassa tvåpar, stegdrag och färgdrag och få in pengarna när du har minimal equity. Seriöst, spelar du sådana skithänder förtjänar du att förlora. Denna hand kastar jag i mucken snabbare än Stålmannen flyger ner från ett hundravåningshus för att rädda en fallande flicka! Snabbt, alltså.

 

Fold preflop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

AQT2ds - En hyfsad okoordinerad hand med bara ett okej färgdrag. Okej, tre broadwaykort, men vem ska betala av din stege? Du får ju bara in pengarna mot någon som har samma stege och redraws med set/färgdrag. Träffar du ruterfärgen kommer ingen att betala av ändå. En hand som hör hemma i mucken tillsammans med Q972r.

 

 

Nu tycker jag att du överskattar motståndet lite väl.

Man blir förvånad över hur ofta man får betalt när man träffar nötfärgen och hyffsat ofta broadwaystegen.

Dessutom blir man snabbt uttråkad om man inte spelar såna här händer. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://twodimes.net/h/?z=1462451

pokenum -o qh kh ks 2d - qd td 3c 5c -- 4h qc 3h

Omaha Hi: 820 enumerated boards containing Qc 4h 3h

cards win %win lose %lose tie %tie EV

Ks 2d Kh Qh 432 52.68 388 47.32 0 0.00 0.527

5c 3c Qd Td 388 47.32 432 52.68 0 0.00 0.473

 

Stort spel igår, Parre hade varit stolt över mitt slaskande. Omfamna variansen, låt variansen bli din vän, och tilta inte. Jag satt på ett riktigt tufft PLO200 6-max bord med två spelare som brukar köra på 10/20. Avg pott var på 200, och varje flop kostade mellan $20 och $40 att se (det var raise+reraise varje gång). Extremt djupa stackar och då jag inte träffade något var jag i behov av att dubbla för att kunna börja spela vid bordet (det var ingen som brydde sig om att förlora 200 dollar i en hand, först vid $400 som det började märkas) och valde då handen ovan – trots att jag inte rekommenderar någon att dra mot ett K-högt flushdrag. Till saken hör att det låg $130 i potten då fyra personer såg floppen, jag från BB, och UTG dängde in ett potbet varvid alla lade sig fram till mig, så det fanns gott om döda pengar i potten också. Rätt beslut, men fel resultat. Reload and retry.

 

Efter att jag backat ytterligare två inköp på enbart preflop-syner och en utdragning (som dock bara kostade ett halvt inköp) tänkte jag att ett miljöombyte vore det rätta för dagen, och körde lite på B2B. Inspirerad (Men inte tiltad! Jag var faktiskt på ett ypperligt humör trots missarna) körde jag LAG-stilen eftersom jag nu direkt fick 200BB att jobba med. Det blir lite kul när två killar vid samma bord växlat om till LAG, det är ett recept för stora potter…

 

BB (EUR 239,90 in seat 4)

Hero/UTG (EUR 464,90 in seat 6)

 

Hero/UTG was dealt: :Ts: - :Qh: - :Th: - :As:

 

Hero/UTG Raise (3,50)

BB Raise (13,00)

Hero/UTG Call (10,50)

 

Flop :8c: - :6h: - :Td:

 

BB Bet (31,50)

Hero/UTG Raise (126,00)

BB Call (94,50)

 

Turn :8c: - :6h: - :Td: - :5h:

 

BB Check

Hero/UTG Bet (283,50)

BB All-In (99,90)

Hero/UTG Payback (183,60)

 

River :8c: - :6h: - :Td: - :5h: - :Jh:

 

BB shows: :Jd: - :9d: - :Ks: - :4s: (a pair of jacks)

Hero/UTG shows: :Ts: - :Qh: - :Th: - :As: (a flush, queen high)

 

Hero/UTG wins: EUR 480,30 (with a flush, queen high)

 

 

Dagens roligaste – försök inte bluffa en kille som bestämt sig för att spela LAG. Jag synade hela vägen då jag sjukt nog var säker på att jag ledde med mitt löjliga par. Ingen kicker heller, bara för att öka på förnedringen.

 

River :8c: - :Ah: - :2c: - :7d: - :2s:

 

Fi All-In (41,40)

Hero Call (41,40)

 

Fi shows: :4c: - :6c: - :Tc: - :9d: (a pair of deuces)

Hero shows: :9s: - :5d: - :5h: - :As: (two pairs, aces and deuces)

 

Hero wins: EUR 224,80 (with two pairs, aces and deuces)

 

Slutresultatet blev -$640 och +€650. Någon som orkar får räkna ut mellanskillnaden.

 

Kan dock meddela att jag haft ett par sjukt kalla dagar när jag inte fått något gratis ifrån korten, så faktum är att jag är kanonnöjd med att hålla mig flytande under den här perioden. Jag är inte en skrockfull människa, men fredagen den trettonde? Skall man verkligen spela idag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Polaren skickade just kommentarer via MSN från ett FLT-bord han sitter vid. Verkar vara skön bordsstämning.

 

Spelare #1: I couldn't beat a blind monkey right now that just clicks

Spelare #2: i feel like i'm at an all you can eat buffet but someone has hidden all the silverware and taped my mouth shut and tied my hands behind my back

Spelare #1: Does it at least smell good?

Spelare #3: I'm at that same buffet, with everone stuffing their hands in *my* pockets and stealing my food instead of taking the easier pickings

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag: 203 händer, +$323

 

Lite glatt spel på morgonen mellan 6:59 och 8:03. Dvs efter att barnen tyckt att jag skulle vakna, och innan "Nalle har ett stort blått hus"-DVD'n tagit slut.

 

Fortfarande fick jag inte några lysande kort, även om jag för första gången på en månad lyckades fånga en fisk (självklart shortstack, aldrig får man vara riktigt glad) när min QQxx hittade floppen QTT och han synade hela vägen in i mål. Roligaste handen var dock följande:

 

Jag har AKxx ss och synar till floppen mot en maniac och en "normal" spelare, potten är på 31. Jag har knappen (enda orsaken att jag synar) och jag har fått en read på maniacen om att han pottar oavsett flop och blir skiträdd när någon synar till turnen. Pottar han på turnen har han något, annars checkar han. Position är således king. Jag har plockat ned två potter innan med rena bluffsyner när vi varit HU, främst pga att jag har fått en tight image första halvtimman och eftersom jag klonkade en hålpipa i en flervägspott när jag bluffsynade första gången och det blev rundcheck på turnen. Han betalade av rivern med 44 dollar med AJxx på brädan AJxTQ (jag hade AKKxds).

 

Floppen kommer TJ6r, check av BB, potbet av maniacen - som förväntat.

 

Jag bluffsynar. Tja, blixten kan ju slå ned med ett Q, men det är en renodlad bluffsyn. Tilten är dock total när BB också synar. Potten håller på att växa sig stor, och jag har just kastat bort 40 dollar.

 

Turn 6. Tilt.

 

Check av BB och LAG. Typiskt "heh, jag har kåken och vill låta folk komma ikapp-check", eller något.

 

River A vilket ger mig en nötblush (bluff+flush=blush), parar mitt A och ger mig tvåpar med K-kicker och möjlighet att representera AAxx. Check igen till mig, och nu vet jag att jag har en bra chans. Iväg med 66 dollar in i 93-potten, ungefär lagom för att ge "ni måste gissa rätt en gång av tre"-odds och de lägger sig.

 

Yeah. Jag känner mig riktigt cool över min häftiga bluff (där jag hade alla nyckelkort som behövdes) i två timmar, tills jag tittar i PTO och ser mina sidokort.

 

Jag hade AK6x. Jag hade en underfull. Jag hade slagit både en stege och en flush. Jag är en fisk som för andra gången på en vecka läst brädan helt fel.

 

Tilt.

 

Dagens hand, snacka mycket besvär för att vinna $1,95:

 

$200 PL Omaha - Saturday, January 14, 01:30:00 EDT 2006

Table Table 65463 (6 max) (No DP) (Real Money)

Seat 6 is the button

Total number of players : 6

Seat 1: pkplayar ( $157.15 )

Seat 2: Hero ( $200 )

Seat 3: RXP6887 ( $295 )

Seat 4: vizzzzle ( $118.40 )

Seat 5: alexisahorse ( $122.70 )

Seat 6: Prasobporn ( $321.40 )

pkplayar posts small blind [$1].

Hero posts big blind [$2].

** Dealing down cards **

Dealt to Hero [ :2h::9h::Ah::Ad: ]

>You have options at Table 66522 (6 max) (No DP) Table!.

RXP6887 calls [$2].

vizzzzle raises [$4].

alexisahorse folds.

Prasobporn raises [$17].

>You have options at Table 66345 (6 max) (No DP) Table!.

pkplayar raises [$58].

>You have options at Table 66345 (6 max) (No DP) Table!.

Hero is all-In.

RXP6887 folds.

vizzzzle is all-In.

Prasobporn calls [$183].

pkplayar is all-In.

** Dealing Flop ** [ :2c:, :Qh:, :2d: ]

** Dealing Turn ** [ :Qs: ]

** Dealing River ** [ :Jd: ]

pkplayar shows [ :6h:, :5h:, :Jh:, :8d: ] two pairs, queens and jacks.

Hero shows [ :2h:, :9h:, :Ah:, :Ad: ] three of a kind, twos.

vizzzzle shows [ :8h:, :Qc:, :8s:, :Qd: ] four of a kind, queens.

Prasobporn shows [ :As:, :Ac:, :Kc:, :4d: ] two pairs, aces and queens.

Hero wins $85.70 from side pot #2 with three of a kind, twos.

Hero wins $116.25 from side pot #1 with three of a kind, twos.

vizzzzle wins $472.60 from the main pot with four of a kind, queens.

>You have options at Table 66522 (6 max) (No DP) Table!.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelade 35 minuter nu på morgonen. 108 händer och +$297 (fast allt kom i en och samma pott på $573, innan dess låg jag ett halvt inköp back).

 

Det här hade jag aldrig vågat för 5 månader sedan. Man blir lite bättre i alla fall (readbaserat move). Och just det, jag höjer sällan från SB.

 

Table Table 64836 (6 max) (No DP) (Real Money)

Seat 6 is the button

Total number of players : 6

Seat 1: Hero ( $196 )

Seat 3: tulsaandy ( $740.74 )

Seat 5: charity4 ( $383.80 )

Seat 6: comandante3 ( $258.45 )

Seat 2: lucky3416 ( $157.45 )

Seat 4: BRSimpson ( $141.75 )

Hero posts small blind [$1].

lucky3416 posts big blind [$2].

** Dealing down cards **

Dealt to Hero [ :Js::9s::Td::Jc: ]

tulsaandy calls [$2].

BRSimpson calls [$2].

charity4 folds.

comandante3 folds.

Hero calls [$1].

lucky3416 checks.

** Dealing Flop ** [ :Jd:, :Qh:, :7s: ]

Hero bets [$7.60].

lucky3416 folds.

tulsaandy calls [$7.60].

BRSimpson folds.

** Dealing Turn ** [ :5s: ]

Hero bets [$22.05].

tulsaandy calls [$22.05].

** Dealing River ** [ :Ks: ]

Hero checks.

tulsaandy bets [$25].

Hero raises [$50].

tulsaandy calls [$25].

Hero shows [ :Js:, :9s:, :Td:, :Jc: ] a flush, king high.

tulsaandy doesn't show [ :Kh:, :9h:, :Th:, :Kc: ] a straight, nine to king.

Hero wins $164.30 from the main pot with a flush, king high.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som vanligt på måndagar ger jag er en veckosummering.

 

Veckans…

 

Resultat: +$901 över c:a 1600 spelade händer (viss uppskattning pga B2B-spel under 2 timmar, jag räknade med c:a 150 händer på den tiden)

BB/100: 14

Klonk: Runner-runner flushen i en trevägspott när jag hade en out på floppen. Ja, förutom RR-flushen då.

Beat: Jag satte nytt BR-rekord igår, vilket stod sig i 10 min innan tjejen kontrade med att ”Vi har köpt julklappar och julmat för alla pengar så du får åka och handla för pokerpengarna, skrytpelle”. Som extra salt i såren blev 200 dollar bantat till 1400 SEK pga Netellers hutlösa växlingskurser och ”skatt” på 1.9%.

Huvudvärk: En av mina nya kollgor spelade Unreal Tournament (capture the flag) ensam mot tre andra (han har en gång i tiden varit rankad top 20 i världen på UT). Jag ställde mig bakom hans dator och han sprang inte fram utan teleporterade sig framåt gång på gång. Det var helt omöjligt att hänga med utan att få huvudvärk.

Rush: Jag gick från €200 till €780 på 45 minuter på B2B 0.5/1 och reagerade inte nämnvärt eftersom jag låg back för dagen under själva rushen. Så här i efterhand kändes det rätt ok.

Roligaste HH med tillhörande kommentarer:

 

$200 PL Omaha - Monday, January 09, 16:51:39 EDT 2006

Table Table 64836 (6 max) (No DP) (Real Money)

Seat 5 is the button

Total number of players : 6

Seat 1: Tlahtoani ( $135.40 )

Seat 2: rjp34 ( $32.95 )

Seat 3: aug_met ( $537.42 )

Seat 4: PocketStar ( $345.05 )

Seat 5: IsBjorn ( $239.35 )

Seat 6: Othello ( $188.40 )

Othello posts small blind [$1].

Tlahtoani posts big blind [$2].

** Dealing down cards **

Dealt to Othello [ :3d::9h::9d::Ah: ]

rjp34 calls [$2].

aug_met calls [$2].

PocketStar raises [$7].

IsBjorn folds.

Othello calls [$6].

Tlahtoani calls [$5].

rjp34 calls [$5].

aug_met calls [$5].

** Dealing Flop ** [ :2s:, :8h:, :8s: ]

Othello checks.

Tlahtoani checks.

rjp34 checks.

aug_met checks.

PocketStar checks.

** Dealing Turn ** [ :9s: ]

Othello bets [$33.25].

Tlahtoani is all-In.

rjp34 is all-In.

aug_met folds.

PocketStar folds.

Othello calls [$95.15].

** Dealing River ** [ :3c: ]

Othello shows [ :3d:, :9h:, :9d:, :Ah: ] a full house, Nines full of eights.

Tlahtoani doesn't show [ :7s:, :4c:, :8c:, :9c: ] a full house, Eights full of nines.

rjp34 doesn't show [ :8d:, :As:, :4s:, :3s: ] a full house, Eights full of threes.

Othello wins $204.90 from side pot #1 with a full house, Nines full of eights.

Othello wins $109.85 from the main pot with a full house, Nines full of eights.

 

Tlahtoani: wow lucky sob

Othello: check the flop again please

Tlahtoani: yeah you had a 2 outer

 

Ord: Bankomatklonken

Mest...imponerande antar jag: En snubbe uppnådde Supernova status på Stars nya FPP-program på två veckor. Helt galet.

Klurighet:

 

Jag träffar en halvsaggig babywrap, så vad gör jag nu?

 

Dealt to Othello [ :4s::5c::4c::As: ]

STONJAY calls [$2].

rosebud8439 calls [$2].

PJMAPEX raises [$11].

vizzzzle calls [$10].

Othello calls [$9].

STONJAY folds.

rosebud8439 calls [$9].

** Dealing Flop ** [ :3d::7s::2h: ]

vizzzzle checks.

Othello…

 

Aggresiv spelare som höjde preflop, han kommer potbetta om det checkas till honom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pokerskvaller!

 

Ibland är det kul att sitta och googla och hitta gamla inlägg (från 2001) i rec.games.poker skrivna av pokerkändisar. Speciellt när det är saker som gör att man inte behöver några doser av dokusåpor det närmsta halvåret.

 

Här diskuteras (nåja, vi är generösa med användandet av ordet diskussion) Men Nguyens karaktär av Daniel Negreanu, John Juanda, m fl.

 

För den som har svårt med "who's who in the poker world" så finns det en lång artikel i LA Weekly om Men Neguyen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


×
×
  • Skapa nytt...