Gå till innehåll

morberg tar en time-out från forumet


morberg

Recommended Posts

Jo, men då minskar ju chansen att de synar när man har träffat också...

Man är ju trotts allt tom rätt ofta när man cbettar, så att ha lite cred när man gör det är bra.

 

Anledning till att psatiw vill checka igenom här är nog för att vi har en hålpipa, hade vi haft A6 istället är jag rätt säker på att han också vill cbetta denna floppen.

 

Som jag skrev ovan är jag mer sugen att checka bakom mot bra spelare som inser att vi missar denna floppen väldigt ofta, men i detta läget är risken att bli check-raisad väldigt liten och ofta får vi frikort. Fan, vi värdebettar ofta A-hög mot en sån här spelare här :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Genom att beta kan jag antingen vinna direkt eller börja bygga pott om jag skulle sätta min hålpipa. Varför vill jag checka?

 

Tycker inte det är fel att betta den mot en spelare som den här där vi ofta får frikort,flopptexturen är ju optimal för att ta hem den direkt.

 

WTF varför skulle man checka bakom?

 

Alltså, det är förstås inget jättefel att betta den floppen, och särskilt nu inte om fi är passiv. Men av anledningar som Gyre redan skrivit finns det ju fördelar med att checka en viss % av flopparna bakom (trovärdighetsfaktor bl.a), och den här kvalificerar IMO rätt bra.

 

Den främsta anledningen just här är att vi i det här läget har en hand som mycket väl kan vara bäst, som har en hel del fina förbättringsmöjligheter i form av ett A, en hålpipa och ett backdoor NFD, men där vi i princip aldrig kommer få av fi en bättre hand och där vi samtidigt med stor sannolikhet (mtp fi's passivitet) kommer att bli checkade till igen på turn (och river). Fi kommer alltså troligen att syna ett bet med alla sina träffar och med en del bättre A'n, samtidigt som han oftast foldar alla sina händer som inte har nåt direkt värde alls, som SC's eller oträffade broadways som QJ etc.

 

Om man då tar in att vi, fi's passivitet till trots, iaf i någon mån riskerar att bli CR av vår hand av ett set (även om det inte är troligt, eftersom han nu var passiv) så är det en ganska olycklig utgång med hänsyn till det vi vet om handen enl. ovan, och det borde också tala för en check.

 

Argumentet att vi vill börja bygga pott om vi skulle träffa vår 4-outare tycker jag heller inte är nåt som talar för bet, då vi iaf bara kommer att vinna en riktigt stor pott om fi har träffat stål (set+) och en 3:a garanterat (eller en rr-flush troligen) inte kommer få honom att bli skraj för att spela en stor pott på senare gator iaf.

 

Bettar vi och får syn kan vi iof anta att vi har chansen att plocka hem potten UI genom att 2- eller 3-barella honom av en semistark hand, men eftersom vår hand redan har ett visst SDV, att vi bör vara restriktiva generellt att 2- och 3-barella passiva fi's (eftersom man inte kan avgöra av en kc kc k/b om det är svag träff eller stål lika "lätt" som man kan med en mer "normal" spelare), så föredrar jag att isåfall göra det med en hand som verkligen inte har nåt SDV alls på den här brädan (typ :8s::7s:), om vi nu ska göra det mot den här typen av fi's öht.

 

Fan, vi värdebettar ofta A-hög mot en sån här spelare här :)

 

Benägen att hålla med om du ändrar ofta mot en liten del av gångerna. Fi var passiv, men vi fick väl ingen info om att han var århundradets jättesynstation, som synar med Q-hög på den torraste floppen sen mobiltelefoner vägde 4kg. Med en dragig flop hade det stämt lite bättre IMO.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Benägen att hålla med om du ändrar ofta mot en liten del av gångerna. Fi var passiv, men vi fick väl ingen info om att han var århundradets jättesynstation, som synar med Q-hög på den torraste floppen sen mobiltelefoner vägde 4kg. Med en dragig flop hade det stämt lite bättre IMO.

Sa det mest på skämt även om det händer ibland givetvis. Tycker båda spelen här är ok och antagligen är det en väldigt marginell skillnad.

Många gånger är det nog inte fel att låta sin bordsimage bestämma vilket spel man väljer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt läge igen. Åtminstone för mig. Ur position mot motspelare som återigen är av det lös-passiva slaget.

 

Ultimate Bet

No Limit Holdem Ring game

Blinds: $0.50./$1.

6 players

Converter

 

Stack sizes:

UTG: $97.75

UTG+1: $100.65

CO: $98.50

Button: $47.75

morberg: $107.70

BB: $85.20

 

Pre-flop: (6 players) morberg is SB with T:club: T:spade:

UTG folds, UTG+1 calls, CO folds, Button calls, morberg raises to $5, BB folds, UTG+1 calls, Button folds.

 

Flop: 4:club: 7:spade: 8:club: ($12, 2 players)

morberg bets $12, UTG+1 calls.

 

Turn: 4:heart: ($36, 2 players)

morberg bets $36, UTG+1 calls.

 

Det är här jag börjar klia mig lite i huvudet och det är inte bara för att det finns löss på barnens dagis. När jag bettar pott får jag rätt lite pengar kvar och binder mig i princip till potten. Sitter han på färgdraget kanske det är bättre att trycka här? Eller ska jag beta mindre? Eller checka? Eller vad?

 

River: 5:heart: ($108, 2 players)

morberg checks, UTG+1 is all-in $47.65, morberg calls $47.65 (pot was $155.65).

 

Results:

Final pot: $203.3

 

Bonus-$ inspelade på UB: 22,7 (det tar rätt lång tid att cleara bonus på UB)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså du har pengarna inne i potten och inga drag satt. Jag synar river där, iof gråter jag lite innan.

Jo, som spelat måste jag nog syna river.

Är han ABC så kan han ju ha fyllt upp på turn, men som du säger så är han passiv stolle.

I så fall låg jag efter redan på floppen. Men hur ska jag spela turn, det känns som om det är där jag missar lite med betstorleken. Ska det inte vara allt eller inget där? Samtidigt har jag fått en del synpunkter på att mina siffror verkar tyda på att jag saktar ner lite för mycket på turn. Om jag inte fortsätter i detta läget, när är det då rätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, som spelat måste jag nog syna river.

 

I så fall låg jag efter redan på floppen. Men hur ska jag spela turn, det känns som om det är där jag missar lite med betstorleken. Ska det inte vara allt eller inget där? Samtidigt har jag fått en del synpunkter på att mina siffror verkar tyda på att jag saktar ner lite för mycket på turn. Om jag inte fortsätter i detta läget, när är det då rätt?

 

Jo precis då låg du efter. Grejen är den att det är sjukt svårt att slowa ner med så här starka händer som LAG (vilket jag antar att du är). Du får gå efter spelmönster på fi. Ser ingen anledning till att beta väldigt lite/checka turn. Det skulle vara om du tror att du kan C/R honom bort från potten med drag.

 

Pott flop och 70-80% turn.

 

Du får gärna PMa om vad han hade :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fi är LAG pre och trixig post.

 

Full Tilt Poker

No Limit Holdem Ring game

Blinds: $0.50/$1

5 players

Converter

 

Pre-flop: (5 players) Hero is Button with :ad :5h

2 folds, Hero raises to $3.5, SB folds, BB calls.

 

Flop: :5c :4s :9s ($7.5, 2 players)

BB bets $5, Hero calls.

 

Turn: :9c ($17.5, 2 players)

BB checks, Hero checks.

 

River: :6h ($17.5, 2 players)

BB bets $12, Hero calls.

 

Results:

Final pot: $41.5

 

Har i övrigt funderat på vilken nivå jag befinner mig och kommit fram till att jag är på nivå 2. Jag har oerhört svårt att komma vidare och hitta mina luckor och vet inte riktigt vad jag ska göra. Vilken skala jag använder? Den morbergska såklart:

 

Nivå 0

Kan reglerna, men inte mycket mer. Kan inget om position och inget om vilka händer som är bra att spela när. Backar rakt ut.

 

Nivå 1

Har läst en starthandstabell. Vet hur man höjer. Kan stoppa in pengar utan att ha bäst hand. Känner till att position är viktigt, men förstår inte varför. Bryr sig inte om hur motståndarna spelar. Backar något.

 

Nivå 2

Tror att han vet vad han gör, men har inte riktig koll. Letar efter - och hittar - misstag hos motståndarna, men klarar inte av att utnyttja dem. Vet att han behöver förbättras, men förstår inte hur. Har bara en växel. Spelar breakeven eller plussar möjligen något.

 

Nivå 3

Duktig pokerspelare. Har koll på andras bordsimage och hur han uppfattas av andra. Klarar av att byta växel. Gör en del misstag, men plussar bra.

 

Nivå 4

En nivå 3-spelare som undviker nivå 5-spelare, dvs. har bra table selection. Plussar ordentligt.

 

Nivå 5

Haj. Spelar mot alla och vinner det mesta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har börjat gå in med mindre än fullt inköp på mina bord nu. Vet inte om det har någon betydelse, men jag tror att det får mig att spela något tightare och observera spelet mer. Det går ju alltid att köpa in mer senare om man vill.

 

Dessutom har jag fått intrycket att folk inte tror på mig när jag köper in kort. (Vilket borde leda till färre bluffar från min sida.)

 

Några kommentarer?

 

Här har du ett litet tidsfördriv: coverpop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte jag fattar? Har du gått upp i limit eller sitter alla andra med korta stackar? Eller är dom så tighta om du köper in fullt att du inte kan få action? Annars, prova att observera och spela tight med full stack så kan du ta betalt om du flopar nåt bra.

 

Jag gillar inte shorties. =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte jag fattar? Har du gått upp i limit eller sitter alla andra med korta stackar?

Nej, de andra sitter med blandade stackar och jag spelar kvar på NL100.

 

Jag gillar inte shorties. =)

Jag tror detta är den främsta orsaken. Folk vill liksom bara trycka dit mig och dumspelar halvdana händer. När jag sen dubblat upp sitter jag med full stack och alla motståndarna tror att jag är en fisk som inte vågar köpa in fullt. Det är väl perfekt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men lol, har ingen åsikt om din strategi. =) jag mena bara att Jamie spelar muppigt nu i tv för att sen casha in under lååång tid framöver. Samma tänk på nåt vis.

Aha. Jag tolkade inte en jämförelse med Jamie Gold som något positivt. Typ att Jamie Gold-optimalt är hacket under sub-optimalt.

 

(Jamie kanske iof bara är fisk)

Eftersom jag misstänker att detta är sant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När vi ändå är inne på fiskar: hur känns den här linjen? Fi spelar flera bord, men gör en del märkliga drag ibland (efter check-check på turn betar han ut sitt mellan-pocketpar på river och synar höjning). Han är tight pre och har 15/8/2 efter 450 händer. Jag har inte sett honom blanda upp spelet.

 

Full Tilt Poker

No Limit Holdem Ring game

Blinds: $0.50/$1

5 players

Converter

 

Stack sizes:

UTG: $50

morberg: $79.45

Button: $122.30

SB: $41.35

BB: $115.55

 

Pre-flop: (5 players) morberg is CO with A :diamond: A :club:

UTG (poster) checks, morberg raises to $4.5, Button raises to $16, 3 folds, morberg calls $11.5 (pot was $22).

 

Ok, här tänker jag att en 4-bet från mig ger honom chans att spela rätt (dvs. lägga sin hand om den är QQ eller sämre) men att jag kan vinna mer genom att bara syna och CR floppen. Iom att han spelar standard multibords-TAG räknar jag med att han CB:ar de flesta floppar HU i position.

 

Flop: K :club: 6 :club: 4 :heart: ($34.5, 2 players)

morberg checks, Button bets $24, morberg raises all-in $63.45, Button folds.

Uncalled bets: $39.45 returned to morberg.

 

Tänker jag rätt eller helt tokigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...