Gå till innehåll

morberg tar en time-out från forumet

morberg

Recommended Posts

• Svars 2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Förstår inte att du pallar med att sitta och lira NL25 men jag antar att du vill börja längst ner på stegen.

NL spelar jag inte för pengarnas skull utan för att få en känsla för spelet. Då kvittar insatserna tycker jag. Spelar nog inte FL för pengarnas skull heller, men det är ju onekligen en trevlig sidoeffekt av denna hobby.

Sen är det kul att se alla här på forumet som säger "läs inte SS2, den funkar inte på micro-limit" osv. Tycker det funkar kanonbra. Höjer ofta PF och tar potten med ett continuation bet. (Vilket är vad jag tyckte var essensen av NL-delen i SS2.) Nu har jag spelat så lite att det fortfarande handlar om varians, men ändå.

Antar att du spelar SH NL också?

Jepp. Ett eller max två bord i taget. Nu ska jag bara komma på ett sätt att få mina händer från laptopen (där jag spelar NL) in till den stationära där jag har min PT-databas så är allt frid och fröjd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Också tänkt ta upp NL-spelandet. Ströspelat lite ifrån NL25 till NL200, med vetskap om att rullen inte räcker till mkt mer än NL50-NL100. Tycker inte du det känns segt att spela när snittpotterna är så små som de är på NL25 & 50? Jag har svårt att fokusera helhjärtat då man slår upp till $2 preflop och alla foldar hela tiden. Är nog all action från FL som jag saknar i NL som blir den stora boven. Egna tankar och funderingar kring detta?

Länk till kommentar

Är nog all action från FL som jag saknar i NL som blir den stora boven. Egna tankar och funderingar kring detta?

Storleken på insatserna är som sagt inget problem för mig, jag tänker BB och inte $ så för mig är spänningen nästan lika stor. I alla fall på NL där jag inte har några andra referensramar. Spelar jag FL 1/2 har jag lite svårare att engagera mig.

F.ö. spelar jag även €1-SnG på B2B; även det känns faktiskt ganska kittlande. Tanken att hela turneringen kan avgöras på en enda hand är ganska häftig. Sen att insatsen för turneringen är 1/5 av ett bet på de stora gatorna där jag normalt spelar har liksom ingen betydelse. Konstigt nog...

Länk till kommentar

(Tillägg till förra inlägget: det känns som om NL är betydligt långsammare än FL, det är inte alls lika mycket fart eller beslut som i FL. Upplever jag.)

En fråga till kollegiet: måste man syna ner fi här? Han har 64/5/0,4 efter 140 händer. Jag tror att jag har en läcka här. Redan när jag tryckte på call-knappen på turn tänkte jag att jag säkert var slagen.

Party Poker 3/6 Hold'em (6 max, 5 handed) FTR converter on zerodivide.cx

Preflop: morberg is MP with T:club:, T:spade:.

UTG calls, morberg raises, 1 fold, SB calls, BB calls, UTG calls.

Flop: (8 SB) 3:club:, 6:diamond:, 6:spade: (4 players)

SB checks, BB checks, UTG checks, morberg bets, SB calls, BB folds, UTG calls.

Turn: (5.50 BB) 8:diamond: (3 players)

SB checks, UTG checks, morberg bets, SB calls, UTG raises, morberg calls, SB calls.

River: (11.50 BB) 7:club: (3 players)

SB checks, UTG bets, morberg calls, SB calls (all-in).

Final Pot: 11.50 BB

Händer kvar: 2.794

Länk till kommentar

Följande har anmält sig till sessionsanalys:

1. morberg

2. caedes

3. Gyre

4. Nesta_

5. Ruterkung

6. TheAnalyst

7. spinky

8. omduvoresomjag

Med hjälp av en slumptalsgenerator får jag sen fram följande:

Användare - Analyseras av

morberg - omduvoresomjag

caedes - Gyre

Gyre - Ruterkung

Nesta_ - morberg

Ruterkung - Nesta_

TheAnalyst - caedes

spinky - TheAnalyst

omduvoresomjag - spinky

Den som ska ha sina händer analyserade tar kontakt med personen till höger och kommer överens om lämpligt format och skickar över HH innan den 5 januari. Jag skulle tro att det är smidigast att sköta via email och råa HH-filer, men jag vet att t.ex. spinky ville köra video. Det får ni lösa sinsemellan.

För tydlighets skull: jag kommer inte att göra mer nu (mer än att ta kontakt med omduvoresomjag och skicka över en bunt HH såklart). Om du inte får tag på din recensent eller den vars händer du ska recensera innan den 5 fixar vi nya par.

Länk till kommentar

Tycker det är starkt att kunna hålla ett diciplinerat spel på en nivå som är så låg mot vad man brukar spela. Jag personligen klarar det inte och behöver spela NL100 för att kunna behålla fokus på spelet och inte börja surfa/chatta eller göra något annat otyg.

(Tillägg till förra inlägget: det känns som om NL är betydligt långsammare än FL, det är inte alls lika mycket fart eller beslut som i FL. Upplever jag.)

Håller verkligen med dig här. När det gäller action är FL överlägset NL i min mening. Känns som om man är involverad i så mycket mer när man spelar FL än NL där de flesta potter dör redan på floppen.

TT-handen: Att släppa ett överpar i FL är inte lätt men här tror jag det är dags att göra det. Killen är passiv och check-raisar även efter SB-syn. Ska du hitta folden är det ju på turn. Känns som man autonersynar för ofta i dessa lägen.

Länk till kommentar

Ska du hitta folden är det ju på turn. Känns som man autonersynar för ofta i dessa lägen.

Visst är det på turn man borde lägga ner. Det kändes helt fel att syna när jag spelade, men det är den där jäkla Ed Millers fel att jag ändå gjorde det... Jag har rätt svårt att lägga ner tveksamma händer. (Vilket också syns i min relativt höga WtSD.)

Vi får se om omduvoresomjag hittar händer jag går för långt med i analysen - ska bli spännande att höra vad någon annan tycker.

Länk till kommentar

Bra inlägg av bisonbison på 2+2 om game selection. I korthet: sitt till vänster om lösa spelare och till höger om tighta. Det är inte bra bord utan bra platser som är det viktiga.

Jag har kommit fram till att game selection handlar en hel del om att lämna bord/platser som inte är bra. Eftersom det sällan finns mer än en plats ledig vid ett bord får man slå sig ner där och sedan sitta några varv för att känna på motståndarna. Har du hamnat fel är det bara att byta till ett annat bord och se om du har bättre tur där.

Länk till kommentar

Jag har inte läst just det inlägget men jag har tänkt på att sätta mig till vänster om alla fiskar och hålla TAGsen till vänster om mig sen jag gick upp till 3/6. Skillnaden är betydlig!

Jag har flera gånger haft två bord uppe där mina platser varit tvärt emot varandra. Ena bordet fiskarna till höger, tagsen till vänster och tvärt om.

Det tar inte många händer av jämnförelse för att inse vilket bord som är mest lönsamt och jag råder verkligen alla att vara noga med detta.

Länk till kommentar

Ok nu när jag gick in i min mapp "processed logs" så ser inte crypto loggarna riktigt lika bra ut som partys.

Den skapar en logg för varje hand som spelats.. Sorry Analyst men jag packar ihop 200st loggar så.... hmm ja lite segt kanske.

Det var tydligen likadant på B2B, jag fick en zip-fil med en massa småfiler.

För er som ska kolla på en massa småfiler kan ni (om ni vill) importera dem till PT och köra replayern där, eller bara sätta ihop till en stor textfil (det gjorde jag).

Tänkte posta en hand som illustrerar hur lite siffror egentligen kan säga. Fi har 22/0/1,5 efter 50 händer. Ganska tight PF, mao.

Party Poker 3/6 Hold'em (6 max, 6 handed) FTR converter on zerodivide.cx

Preflop: morberg is BB with 5:club:, K:club:.

2 folds, CO calls, 2 folds, morberg checks.

Flop: (2.33 SB) 6:heart:, 5:diamond:, A:club: (2 players)

morberg checks, CO bets, morberg raises, CO calls.

Här tänkte jag muskla till mig potten och samtidigt se om han sitter på ett A eller inte. Fick inte något definitivt svar på den frågan.

Turn: (3.16 BB) Q:heart: (2 players)

morberg bets, CO calls.

Provar ett skott till.

River: (5.16 BB) A:spade: (2 players)

morberg bets, CO calls.

Skrämselkort borde vara läskigt för honom också. Jag betar ut som bluff.

Final Pot: 7.16 BB

morberg has 5c Kc (two pair, aces and fives).

CO has 5s 4s (two pair, aces and fives).

Bara för att folk spelar drygt 20% av händerna betyder det inte att det är de 20% bästa händerna de väljer...

Körde f.ö. på tre bord nu på kvällen och det kändes hyfsat. Gick snabbt bort från bord som inte kändes bra. Nackdelen med det var att jag tappade kollen på hur mycket back jag hade gått (då jag typiskt hade backat på de borden jag flyttade bort från). Men det ska jag väl å andra sidan inte heller fundera på under en session.

Händer kvar: 2.519

Länk till kommentar

Jag har kommit fram till att game selection handlar en hel del om att lämna bord/platser som inte är bra. Eftersom det sällan finns mer än en plats ledig vid ett bord får man slå sig ner där och sedan sitta några varv för att känna på motståndarna. Har du hamnat fel är det bara att byta till ett annat bord och se om du har bättre tur där.

Ja, att ha bra position på en eller två fiskar är i mitt tycke* betydligt trevligare än att ha sämre position på flera. Det bästa sättet att få en bra position utan att behöva sitta av flera varv är (så länge man spelar på PP) att dra upp tio bord en stund innan man tänkt börja spela och med hjälp av PT och PA-Hud sedan välja och vraka. När det är dags att spela ställer man sig i kö till alla bord och tackar nej till platser som inte är gynnsamma.

*) Det är i alla fall vad jag lyckats intala mig själv och försöker att eftersträva, det betyder såklart inte att det automatiskt är rätt eller ens att jag tjänar mer på att sitta på platsen jag föredrar.

Länk till kommentar

Kanske ska pm:a detta, men något som kanske fler undrar över. Ska det vara kommentarer på ALLA händer, eller kan man utelämna självklara folds som 73o i sb mot en UTG-raise? Vissa händer känns extremt "det-finns-bara ett-sätt-att-spela-på", eller är hela konceptet att just alla händer skall kommenteras då det som är självklart för någon kan vara helt annorlunda för en annan? :oops:

Länk till kommentar

Kanske ska pm:a detta,

Lika bra att ta det publikt, kanske fler som undrar.

men något som kanske fler undrar över. Ska det vara kommentarer på ALLA händer, eller kan man utelämna självklara folds som 73o i sb mot en UTG-raise?

Det räcker att kommentera det som avviker från det du hade gjort. Om jag foldar 73o i SB mot en höjning och du hade gjort detsamma behöver du inte säga det.

Länk till kommentar

Skit att jag missade den här analysgrejen. Du får styra upp en till någon gång när jag är hemma morberg. :P

Du kan ju alltid styra upp en själv annars :)

Har f.ö. kommit igång nu och det är riktigt intressant tycker jag. omduvoresomjag har kikat på mina händer och än så länge har vi en hand som vi inte är överens om. Det vore intressant att höra vad ni andra tycker.

Länk till kommentar