Gå till innehåll

morberg tar en time-out från forumet


morberg

Recommended Posts

Jag hoppas din tveksamhet gällde över hur du ska göra för att få in max med cash i potten och inte om du är slagen.

Självklart. Börjar man fega för att man tror man är slagen i ett sånt här läge tror jag inte man ska spela FL. Att jag postade handen beror på att jag tre-bettade och båda lade sig...

 

Ännu en hand när jag är ny vid bordet. Jag har siffror på knappen, men han lägger sig PF. Trycker jag på för bra här? Någonstans jag borde sakta ner?

 

Party Poker 3/6 Hold'em (6 max, 6 handed) FTR converter on zerodivide.cx

 

Preflop: morberg is BB with J:club:, J:heart:.

1 fold, MP calls, CO calls, 1 fold, SB completes, morberg raises, MP calls, CO calls, SB 3-bets, morberg caps, MP calls, CO calls, SB calls.

 

Flop: (16 SB) 4:club:, Q:spade:, T:heart: (4 players)

SB checks, morberg bets, MP calls, CO calls, SB calls.

 

Turn: (10 BB) 3:club: (4 players)

SB checks, morberg bets, MP folds, CO calls, SB folds.

 

River: (12 BB) 6:diamond: (2 players)

morberg bets, CO calls.

 

Final Pot: 14 BB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Ny övning. Kan man skaffa sig en read på en hand? Det enda du har på fi är denna hand (som ni gärna får kommentera i sig) som är den första på bordet.

 

Party Poker 3/6 Hold'em (6 max, 5 handed)

Preflop: morberg is BB with K:spade:, 9:club:.

UTG (Mr. Mysko) raises, 2 folds, SB calls, morberg calls.

 

Flop: (6 SB) A:spade:, 9:heart:, 5:club: (3 players)

SB checks, morberg bets, Mr. Mysko raises, SB folds, morberg 3-bets, Mr. Mysko caps, morberg calls.

 

Turn: (7 BB) 4:club: (2 players)

morberg checks, Mr. Mysko bets, morberg folds.

 

Final Pot: 8 BB

 

I andra handen händer följande:

Party Poker 3/6 Hold'em (6 max, 6 handed) FTR converter on zerodivide.cx

 

Preflop: morberg is SB with J:spade:, A:club:.

3 folds, morberg raises, BB (Mr. Mysko) 3-bets, morberg caps, BB (Mr. Mysko) calls.

 

Flop: (8 SB) 5:heart:, 2:club:, 2:heart: (2 players)

morberg bets, Mr. Mysko raises, morberg calls.

 

Turn: (6 BB) 3:diamond: (2 players)

morberg checks, Mr. Mysko bets, morberg calls.

 

River: (8 BB) J:club: (2 players)

morberg ?

 

Händer kvar: 3.407

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon som skulle vara intresserad att analysera en hel session från mig och andra? Jag tänkte att alla som känner sig pigga anmäler intresse antingen direkt här eller via PM. Säg att du behöver spela FL SH på nivåer från 0,5/1 upp till 10/20 för att vara med.

 

Tanken är sedan att du analyserar någons session samtidigt som du får din session analyserad av någon annan. Allt enligt koncept från 2+2 (de har en del bra saker för sig därborta.)

 

Blir det bara en som anmäler sig byter vi sessioner rakt av, annars sätter jag upp ihop ett schema med vem som byter med vem. Blir intresset stort lyfter vi såklart ut det från min dagbok och kör diskussionen på annat ställe i forumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först vill jag anmäla intresse till analyserandet av sessioner. Alltid skoj/lärorikt etc. Sen tänkte jag lägga kommentarer till ditt spel:

55 handen. Jag hade i det läget börjat fundera över hur mycket jag skulle kunna få ut. Om du trebetar så ökar sannolikheten att knappen lägger sig, du får förmodligen call från sb (om han inte cappar, vilket iofs skulle vara optimalt imo) men hans foldequity ökar nog på rivern om han inte är övertygad om att han har stålet, skulle nog hellre se att han tvingar sig själv till en syn på rivern. Därför brukar jag iaf emellanåt praktisera att bara calla i det läget för att få med sig både knappen och SB, och sen donka på rivern vilket nog kommer göra motståndarna mer nyfikna på ditt "tomtiga spel". Ditt spel är absolut inte fel, men kan vara värt att tänka på iaf.

JJ handen tycker jag du spelar rätt, har inga kommentarer kring den!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle gärna se mer runtomkring-snack. Alltså inte bara hur du spelar i specifika situationer utan också mer om hur du förhåller dig till pokern och pokerrelaterade saker när du inte spelar.

Jag har funderat på denna kommentaren ganska mycket och är inte helt hundra på vad du efterfrågar. Har du möjlighet att ge något exempel på vad du menar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JJ-handen

 

Det jag är mest förundrad över är SBs spel, men eftersom han lägger sig på turn så är det väl inte så aktuellt.

 

Jag hade spelat handen på samma sätt som du. Eftersom MP är duktig nog att openlimpa där tror jag är han duktig nog att syna ner med ett helt gäng händer du slår. Hade du lagt dig mot en river-höjning från MP?

 

K9-handen

 

Här är jag mest intresserad av hur du resonerar när du 3-bettar floppen och när du foldar turn med 8:1 i odds.

 

AJ-handen

 

Vet inte hur mycket read man kan få utav en enda hand men frågan är vilka händer han spelar så här från BB. Utan att veta vad det är för typ av spelare är det svårt. Jag tycker det luktar högt PP så jag hade antagligen check-synat river som en liten passiv råtta. Hade jag haft siffror/read på honom som överaggro hade jag check-raisat river och hoppats att jag inte blir 3-bettad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade du lagt dig mot en river-höjning från MP?

Inte i en pott på 15BB, nej.

K9-handen

Här är jag mest intresserad av hur du resonerar när du 3-bettar floppen och när du foldar turn med 8:1 i odds.

Jag trebettar för att jag tror att jag leder, men känner mig efter när fi cappar. Med fem outs får jag precis rätt odds att syna, det missade jag.

AJ-handen

 

Vet inte hur mycket read man kan få utav en enda hand men frågan är vilka händer han spelar så här från BB. Utan att veta vad det är för typ av spelare är det svårt. Jag tycker det luktar högt PP så jag hade antagligen check-synat river som en liten passiv råtta. Hade jag haft siffror/read på honom som överaggro hade jag check-raisat river och hoppats att jag inte blir 3-bettad.

Fegis; du träffar ju TPTK på river. Som jag nämnt tidigare jobbar jag på att bli lite mer aggro på river och jag valde att check-höja. Fi lade sig, så jag fick aldrig reda på vad han hade.

 

Den read jag fick av första handen var att han var väldigt aggro. Det jag såg senare på bordet förstärkte det intrycket och ändrade min read på honom till komplett galning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JJ handen = bra

 

K,9 handen:

 

FOLD pre flop, raise från utg av okänd spelare samt cold call av sb(iofs fiskigt att cc) du leder aldrig här om inte båda oppsen är efterblivna.Floppar du en 9:a så kan du vara efter överpar/set + att fi kan träffa överkort senare, floppar du en K och möter motstånd så torskar du på kickern dessutom så är du fångad i mitten.OM suited och/eller med bra read på att oppsen är fiskar/lags så är nog synen ok, samt syn med K,10

 

på floppen (dit jag aldrig hade kommit)

linje 1:

checka låt utg standard beta om sb synar så folda. om sb foldar som nu så sitter du i ett jobbigt läge.

A syna och donka ofarlig turn,folda mot raise/cr bra turn/syna flop + check fold turn.

B cr flop då du blir 3 bettad asjobbigt syna flop folda turn ev. donka ofarlig turn och folda mot raise.

 

linje2: beta flop låt utg raisa som förväntat och tvinga ut sb ( om sb synar raisen så folda på turn) nu sitter du i en as jobbig sits igen och vet inte vad som är rätt. slutar med att du "slösar" 2 sb till på flop och viker ner dig.När du 3 bettar här om jag hade varit utg och pre raisat med tex. A,K så hade jag synat ditt 3 bet på flop och raisat turn/ev rivern om ofarligt turn kort,du är ju i princip tvingad att komma med ett follow up bet på turn om du inte ger upp.

 

Skulle kunna utveckla mer men poängen är när du inte har en aning om om det är en TAG eller LAG eller MANIAC som raisar utg och du synar ur pos med en svårspelad hand så kommer du ofta att hamna i jobbiga lägen då du inte har en aning om hur han spelar och följdaktligen inte heller vet vilken mot amunition som är bäst.

 

A,J handen:

perfekt eftersom du hade en read på honom då som laggy/aggro så är cr på rivern ok, utan read så hade jag betat ut och synat en raise.

 

Alltid "lätt" att komma med smartass kommentarer i lugn och ro... ;)

Hävdar inte att jag har rätt utan ger bara min syn på saken

Roliga HH´s

 

KÖR HÅRT!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Morberg, kommer du para ihop vem som ska analysera vems händer efter vad de lirar eller bara lotta? Känns ju lite konstigt om en som spelar 0,5/1 ska analysera en som lirar 10/20 t.ex. Undrar bara lite...

Just den diskussionen har redan förts på 2+2 och det som folk där kom fram till var att alla kunde lära sig av varandra. Intressant nog fick jag intrycket att de på högre nivåer var mer positiva än de på lägre, trots att det egentligen är de på lägre nivåer som har mest att vinna på att få hjälp av mer erfarna spelare.

 

Diskussionen gick ut på att allt tänk om händer var nyttigt och att de som spelar på lägre nivåer kan ha andra infallsvinklar och ifrågasätta andra saker än de som spelar på samma eller något högre nivå.

 

Så ja, jag kommer att blanda hejvilt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att få lite tempo i sessionsanalysen gör vi så att ni som är intresserade av att vara med behöver anmäla er senast den 1 januari. Jag kommer sedan att para ihop er senast den 2 januari och ge er till den 5 att skicka sessioner till varandra. Ytterligare fem dagar för analys ger den 10 januari som slutdatum.

 

De som känner att de inte hinner med kan vi köra ett uppsamlingheat/nya byten med senare under januari.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Morberg, kommer du para ihop vem som ska analysera vems händer efter vad de lirar eller bara lotta? Känns ju lite konstigt om en som spelar 0,5/1 ska analysera en som lirar 10/20 t.ex. Undrar bara lite...

Just den diskussionen har redan förts på 2+2 och det som folk där kom fram till var att alla kunde lära sig av varandra. Intressant nog fick jag intrycket att de på högre nivåer var mer positiva än de på lägre, trots att det egentligen är de på lägre nivåer som har mest att vinna på att få hjälp av mer erfarna spelare.

 

Diskussionen gick ut på att allt tänk om händer var nyttigt och att de som spelar på lägre nivåer kan ha andra infallsvinklar och ifrågasätta andra saker än de som spelar på samma eller något högre nivå.

 

Så ja, jag kommer att blanda hejvilt. :)

 

Ok, låter bra. Men hur många händer ska det vara? Lite jobbigt Om någon spelar 4 bord i 4:a timmar för den som sak analysera alla dom händerna eller ska man själv välja ut några? Hur ska man skicka över händera?

 

Ja, jag vet, dumma frågor, men men. :oops:

 

Räkna in mig också :D !!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är intresserad av detta. Ursäkta en okunnig, men hur skickar jag ett PM till dig?

Det behövs inte, du kan räkna dig som anmäld. (Annars klickar du på pm-knappen som finns i varje inlägg.)

 

Ok, låter bra. Men hur många händer ska det vara? Lite jobbigt Om någon spelar 4 bord i 4:a timmar för den som sak analysera alla dom händerna eller ska man själv välja ut några? Hur ska man skicka över händera?

Inte mer än 200 händer. Vi skickar över loggfilerna direkt. Lämpligt format att kommentera väljer den som kommenterar. I 2+2-tråden jag länkade till fanns ett exempel på hur man kunde göra det snyggt i Excel, men det funkar att bara skriva direkt i filerna också eller att köra i Word. Se bara till att den vars händer du kommenterar kan läsa det format du väljer.

 

Det blir bäst om den som skickar inte gör något urval bland händerna då en del av tanken med detta är att se på alla händer och inte de man tror att man spelar fel.

 

Du kan också betrakta dig som anmäld.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är intresserad även om jag spelar på micro, men någonstans ska det börjas. Har iof inte lirat FL nu på ett tag men det kanske är en fördel då dom händerna jag kommer skicka över kommer va bakom mig i tiden och därmed lättare att se på objektivt.

Det är mycket bättre om du har färska HH att skicka. Spela en session och använd den. Annars kommer du att få synpunkter på ett spel som kanske inte är det du spelar idag och det är bara slöseri med tid; både för dig och den som ska analysera ditt spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har funderat på det där med varians en hel del och undrar om det inte är det som har gjort poker så framgångsrikt som det är. Finns det något annat skicklighetsspel som är så lömskt som poker? Dåliga spelare kan spela tusentals händer utan att utefter sina resultat begripa hur dåligt de spelar.

 

De av oss som är mindre dåliga spelare kan uppleva frustration när vi blir slagna av folk som uppenbarligen spelar sämre, men hade de inte vunnit skulle de aldrig spela igen (det hela påminner lite om ett avsnitt av "My Name is Earl" där Earl och hans bror fixar en killes golfspel för att få gratis öl när han gör hole-in-one; golfspelaren begriper inte att orsaken till hans goda resultat inte beror på att han är skicklig golfspelare).

 

Med erfarenhet kommer också (långsamt) insikten om att vissa dagar vinner fiskarna alla dina pengar hur bra du än spelar. Det går inte att göra någonting åt det annat än att gilla läget och förlora så lite som möjligt när du uppenbart är slagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är intresserad även om jag spelar på micro, men någonstans ska det börjas. Har iof inte lirat FL nu på ett tag men det kanske är en fördel då dom händerna jag kommer skicka över kommer va bakom mig i tiden och därmed lättare att se på objektivt.

Det är mycket bättre om du har färska HH att skicka. Spela en session och använd den. Annars kommer du att få synpunkter på ett spel som kanske inte är det du spelar idag och det är bara slöseri med tid; både för dig och den som ska analysera ditt spel.

 

Får väl hoppas att det blir en ny omgång av det här då jag inte spelar FL just nu pga att jag ska cleara en bonus på en annan sida först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan lägga ett bokmärke med en nyhetssökning på ordet poker hos Google. Titta till den då och då när du vill se vad nytt som har publicerats ang. allas vårt favoritspel.

 

För de av er som använder en nyhetsaggregator (och om du inte gör det kanske du ska fundera på att börja - bloglines är en utmärkt online-tjänst som inte kostar någonting) går det att få ut sökningen både som atom och rss.

 

Mina prenumerationer på bloglines är publika om du vill ta en titt. Finns en hel del pokerrelaterade länkar där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar lite NL25 (6-max) som en del av att uppfylla mitt mål att bli bättre på NL cashgames. En skön streak:

#3301613203: TjaboPp wins $2.55

#3301613887: TjaboPp wins $54.35 from the main pot with a flush, ace high with ace kicker.

#3301615005: TjaboPp wins $5.85

#3301615978: TjaboPp wins $4.75

#3301617293: TjaboPp wins $1.10

#3301617853: beakachu wins $1.25

#3301618251: TjaboPp wins $4.65

#3301618950: TjaboPp wins $1.85

#3301619719: TjaboPp wins $6.20

#3301620918: TjaboPp wins $1.10

#3301621500: TjaboPp wins $4.40

Härligt i färghanden när fi går all-in och jag har :Ad: på hand.

 

Edit: Nu har alla lämnat bordet och jag sitter kvar ensam...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...