Gå till innehåll

FLT - J4s från SB blir drag på flopp

Bjorn_

Recommended Posts

Crypto £1/2 Hold'em (8 handed)

Inga särskilda reads.

Preflop: Hero is SB with J :spade: 4 :spade:

UTG calls, MP1 folds, MP2 folds, MP3 folds, CO folds, button folds, Hero calls, BB checks

Inser att jag antagligen bekräftar Johans fördomar nu men jag tycker faktiskt att Jxs är en spelbar hand här.

Eftersom du inleder ungefär hälften av dina HH:er med att säga "jag vet att jag är lite för lös nu" och valuehöja A2o ur mörken så är jag inte direkt förvånad.

Flop: A :spade: 5 :club: 3 :diamond: (3 SB) (3 players)

Hero bets, BB folds, UTG calls

Floppar hålstege plus bakdörrsfärg och tycker det finns viss semibluffpotential och bettar ut. Rätt eller fel?

Turn: 2 :heart: (2 BB) (2 players)

Hero bets, UTG raises, Hero reraises, UTG calls

Har svårt att se att han skulle ha mig slagen här så jag pumpar på.

River: 6 :diamond: (8 BB) (2 players)

Hero bets, UTG calls

Given värdebet.

Frågeställningen här gäller ju främst preflop och flopspelet. Turn och river blir ju rätt så lättspelade när man träffar.

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inser att jag antagligen bekräftar Johans fördomar nu men jag tycker faktiskt att Jxs är en spelbar hand här.

Jxs är ju klart att du kör för ett halvt bet, tycker inte alls att det är så marginellt.

[OT]Johan är inte mitt riktiga namn, var därför jag kapade det.[/OT]

Floppar hålstege plus bakdörrsfärg och tycker det finns viss semibluffpotential och bettar ut. Rätt eller fel?

Nä, ser ju lugnt ut, du kommer ju få ut en massa händer som slår dig iallafall.

Länk till kommentar

Jag är lite fundersam på preflop spelet. Jag antar att du (och hjort) anser att handen är spelbar mest för färgpotentialen. Kräver inte det att potten är ganska multiway, typ 3-4 limpare? Har verkligen en J utan kicker tillräcklig high card strength att kompensera för att potten inte är multiway?

Länk till kommentar

Jag är lite fundersam på preflop spelet. Jag antar att du (och hjort) anser att handen är spelbar mest för färgpotentialen. Kräver inte det att potten är ganska multiway, typ 3-4 limpare? Har verkligen en J utan kicker tillräcklig high card strength att kompensera för att potten inte är multiway?

Mot en UTG-limpare med HDen liknande alla TT-22, AJo-A9o, ATs-A8s, KQo-KTo, KJs-K9s, QJo-JTo, QJs-98s (antagligen väldigt för stark HD) och mot BB's helt random hand där man har tagit bort typ AA-QQ, AKs, AKo eftersom BB antagligen skulle höjt dessa har J4s ca 25% equtiy vilket är ok med 5-1 i pottodds.

En maginell syn men som man nog bör ta om man anser sig vara bättre än sina motståndare post-flopp.

Länk till kommentar

Hur ok hade synen från SB varit om den hade kostat 2/3 av ett bet? På 3/6 är lilla mörken $1, så det är därför jag undrar.

Tja du får ju 1-3½ istället för 1-5 i omedelbara pottodds och implicita ändras ju i motsvarande grad. Gissar att denna skillnad är tillräcklig för att ändra det från en marginell syn till en marginall fold. (Är mörken istället 2/3 så är synen inte längre marginell utan solklar. Trenden verkar ju också vara att gå mot den typen av mörkstruktur.)

/Bjorn

Länk till kommentar

Handen är spelbar pga en kombination av saker, man spelar den inte enbart för färgvärdet, inte enbart för chansen att få ett toppar som håller, inte enbart pga generösa pottodds och inte enbart pga att man är bättre än motståndarne postflop utan pga av allt detta sammantaget.

Tycker inte heller att man skall övervärdera risken med att ha en svag kicker här. Motståndranas handdistributioner är rimligtvis ganska vida här och ganska få av de händerna kommer innehålla en knekt, dessutom blir dessa relativt mindre sannolika i de fall man faktiskt träffar.

Är rent allmänt sett skeptisk till rekomendationer av typen här kan du limpa hand X givet att det finns minst Y limpers före. Ärligt talat tror jag att det är väldigt få händer där det är vettigt att resonera så.

/Bjorn

Länk till kommentar

Är rent allmänt sett skeptisk till rekomendationer av typen här kan du limpa hand X givet att det finns minst Y limpers före. Ärligt talat tror jag att det är väldigt få händer där det är vettigt att resonera så.

Vilka händer anser du man bör resonera så med? Det måste väl vara ganska viktigt med låga suited connectors, låga PP. När jag synar med ett lågt PP gör jag det för att vinna en stor pott, så att jag tjänar in alla ggr som jag har missat mitt set (plus mer givetvis). Lika med suited connectors. Detta borde logiskt sett inte fungera om man synar med endast en eller två limpare. Nån som har någon fin matematisk formel som bevisar motsatsen? Ades kanske? ;)

Länk till kommentar

Tycker inte heller att man skall övervärdera risken med att ha en svag kicker här. Motståndranas handdistributioner är rimligtvis ganska vida här och ganska få av de händerna kommer innehålla en knekt, dessutom blir dessa relativt mindre sannolika i de fall man faktiskt träffar.

Du har nog rätt i att du inte så ofta är dominerad här, men det där sista gäller väl alla händer typ och är ingen orsak att spela J4s just här. Tycker för övrigt det är ok att spela handen.

Dessa rekommendationer är en direkt följd av att suited och små par tar en större relativ pottandel och får bättre implicita odds mot många motståndare. Jag kan komma på många exempel på när man inte vill limpa utan att det är multiway:

22 i mittenposition. Med en eller två limpare kan man limpa in, men om man är först in får man lägga. Samma sak med tex 76s.

K3s i sen position med en limpare i tidig position. Med flera personer med i mellan kan man spela men knappast annars. Detta gäller alla svaga suited händer som tex 85s.

22 UTG går inte att limpa på tight bord, men går att spela på löst bord. Faller inte direkt under "limpa hand X givet att det finns minst Y limpers" men temat är det samma.

Dessutom gäller det omvända resonemanget också: Om du sitter med tex ATo så sjunker värdet på handen ju fler som är med i potten, så om många limpar så kan man överväga att släppa denna hand i sen position.

--- Callahan

Länk till kommentar