ninjalittle Postad 29 Augusti , 2005 Rapport Postad 29 Augusti , 2005 Innebörden av ordet fisk är ju enligt jargon (som jag har förstått det) en person som håller sig kvar länge i potten och försöker träffa på turn och river, även om floppen missat honom helt. Svenskt uppslagsord fisk fisken fiskar subst. även massord ett slags djur som lever i vattnet Men med detta i åtanke så är det väl ganska svårt att associera detta ord med situationen ifråga. Detta kanske är något, däremot? Svenskt uppslagsord fiskare fiskar(e)n fiskare fiskarna subst. person som fiskar (yrkesmässigt) En fiskare som fiskar efter bra kort (ur denna innebörd är det alltså korten kanske, som sen har förkortats till bara ordet fisk? Hjälp mig finna ordets korrekta innebörd...? * RP - QoS * * Särskrivningspill - Hickmott * Citera
ninjalittle Postad 29 Augusti , 2005 Författare Rapport Postad 29 Augusti , 2005 känns som du är ganska fiskig Eller så har jag förstått mig fel på begreppet Istället för att skratta åt min dumhet kan du ju svälja stoltheten och berätta för mig vad det egentligen betyder. Mirage: Aha, är det därifrån det kommer? Så fisk betyder helt enkelt dålig spelare? Synonymt med tomte? Citera
giFF Postad 29 Augusti , 2005 Rapport Postad 29 Augusti , 2005 hajjar livnär sig på fisk Hehe mycket skön kommentar. Citera
wolf Postad 29 Augusti , 2005 Rapport Postad 29 Augusti , 2005 hajjar livnär sig på fisk Hehe mycket skön kommentar. Vilken också stämmer, eller? Duktiga spelare har kallats för korthajar o s v under lång tid, och då passar det väl bra att de kassa spelarna som de "äter upp" vid borden kallas fiskar Citera
Elvis Postad 29 Augusti , 2005 Rapport Postad 29 Augusti , 2005 Så fisk betyder helt enkelt dålig spelare? Ja, så är det. Synonymt med tomte? Om det finns någon liten nyansskillnad mellan fisk och tomte, så är fisk ett mer relativt begrepp. En spelare kan vara fisk i ett sällskap och haj i ett annat, medan en tomte alltid är en tomte. Citera
Sagge Postad 29 Augusti , 2005 Rapport Postad 29 Augusti , 2005 Jag förstår din undran. Även jag har funderat över begreppen och jag har även haft funderingar på om "otydligheten" kunde ha att göra med att detta är direktöversatt från engelskan etc. Men till slut kom jag fram till att fisk är bättre än fiskare pga att det i detta fall handlar om var i näringskedjan man står. Precis som någon nämner så har begreppet korthaj funnits väldigt länge, längre än epitetet fisk. En duktig spelare är en korthaj, eller lite enklare, en haj. Precis som nämns här i tråden så livnär sig hajar på fisk (lite förenklat och lite slarvigt, men i det stora hela så är det så). Alltså är fisk rätt begrepp. Skulle du istället ta fiskare så skulle ju fiskaren vara den som spelar bäst och tjänar mest då fiskare är betydligt farligare för hajen än vad hajen är för fiskaren. Med andra ord, du måste tänka näringskedja!!!! Citera
Indrivaren Postad 29 Augusti , 2005 Rapport Postad 29 Augusti , 2005 Bara en i raden av flera löjliga svenska pokerord; gula, beta, ken lennard, nötkaka osv. Citera
busen Postad 29 Augusti , 2005 Rapport Postad 29 Augusti , 2005 Bara en i raden av flera löjliga svenska pokerord; gula, beta, ken lennard, nötkaka osv. rofl Citera
Guts Postad 29 Augusti , 2005 Rapport Postad 29 Augusti , 2005 Småfisk som gärna vill tro att dom håller sig högre upp i näringskedjan, ger ofta sina motståndare epitetet "Tomte" när dessa inte spelar enligt skolboken. Vilket man ju helst ska göra enligt dessa, då blir ju spelet statiskt och bra //Guts Citera
nevee Postad 29 Augusti , 2005 Rapport Postad 29 Augusti , 2005 Bara en i raden av flera löjliga svenska pokerord; gula, beta, ken lennard, nötkaka osv. hahahahaha Citera
hehehehe Postad 5 December , 2005 Rapport Postad 5 December , 2005 Fisk kallas väl fisk för att dom torskar hela tiden... Citera
Big Less Postad 5 December , 2005 Rapport Postad 5 December , 2005 Fisk kallas väl fisk för att dom torskar hela tiden... Eller, som de säger på originalspråket: They torsk all the time. Citera
Nicklas Postad 5 December , 2005 Rapport Postad 5 December , 2005 Fish i mening som ett litet värnlöst offer som kommer att ätas upp har nog funnits ett bra tag i olika områden, men det som jag närmast kommer tänka på är från fängelsevärlden där nya interner ofta kallats för just "fish". Citera
Skadast Postad 5 December , 2005 Rapport Postad 5 December , 2005 När jag först fick höra uttrycket fisk slog det mig ganska snabbt att fisken jagar betet som fiskaren lägger ut. I väldigt många fall fastnar fisken på kroken. Svårare än så var det inte att greppa konceptet. Sen vad det egentligen betyder är väl inget som spelar någon avgörande roll. Troligen är det vad någon ovan skrev; Fisken är något nytt och fräscht som förvirrat söker sin plats och lätt kan utnyttjas. Citera
Myssion Postad 5 December , 2005 Rapport Postad 5 December , 2005 QoS, om du nu ska in o pilla i rubriken så gör det ordentligt! Det heter varifrån, inte var i från... Citera
Per Lundqvist Postad 9 December , 2005 Rapport Postad 9 December , 2005 Har alltid tänkt att fisk kommer från att de fiskar. Karakteriserar väl de loose-passiva spelarna rätt så bra. De synar pot bet på rivern med sitt flush drag trots att de bara har 9 outs. Alltså fiskar de. Eller det kanske är jag som är helt ute och cyklar Citera
vocc Postad 9 December , 2005 Rapport Postad 9 December , 2005 sorry per, men jag måste ändå säga att det är lite halvfiskigt att tro att man har nio outs kvar när alla korten ligger på bordet (och JA, jag förstår vad du menar, men JA jag måste ta dom lätta poängen, för de är de ända jag hittar) Citera
Juster Postad 9 December , 2005 Rapport Postad 9 December , 2005 Ville tillföra nått till debatten. Hajar livnär sig inte bara på fisk utan även sälar, döda valar, sköldpaddor, krabbor, plåtburkar, fåglar, surfare och andra diverse badare. Vi kan lika gärna byta ordet fisk till nått utav dem. Citera
Jögge Postad 9 December , 2005 Rapport Postad 9 December , 2005 fisken kommer snart jaga hajarna var så säker medans dom som fiskar kommer dominera.. Citera
kraclob Postad 9 December , 2005 Rapport Postad 9 December , 2005 Ville tillföra nått till debatten. Hajar livnär sig inte bara på fisk utan även sälar, döda valar, sköldpaddor, krabbor, plåtburkar, fåglar, surfare och andra diverse badare. Vi kan lika gärna byta ordet fisk till nått utav dem. Sköldpadda en weak tight fisk? Krabba en aggressiv fisk? Fåglar en skottande fisk? Osv. Citera
jemten Postad 9 December , 2005 Rapport Postad 9 December , 2005 Ganska övertygad om att det kommer från att dom bästa spelarna länge kallats hajar. Citera
Juster Postad 9 December , 2005 Rapport Postad 9 December , 2005 Sköldpadda en weak tight fisk? Krabba en aggressiv fisk? Fåglar en skottande fisk? Osv. Du ser, möjligheterna är oändliga för att skapa en helt ny lingo! Citera
Bubbla Postad 9 December , 2005 Rapport Postad 9 December , 2005 Ville tillföra nått till debatten. Hajar livnär sig inte bara på fisk utan även sälar, döda valar, sköldpaddor, krabbor, plåtburkar, fåglar, surfare och andra diverse badare. Vi kan lika gärna byta ordet fisk till nått utav dem. Hur mycket näring är det i en plåtburk? Kan vara bra att veta sen när jag spelat bort alla mina pengar på poker, tänkte först slänga burken när jag ätit upp raviolin. Dax att tänka om kanske Citera
Recommended Posts