Gå till innehåll

Hålkortskameran


Recommended Posts

Hålkortskameran användes första gången 1999 i det engelska TV-programmet Late Night Poker. Tittarna kunde se vilka kort spelarna hade och det blev snabbt en succe. Hålkortskameran har betytt mycket för att popularisera pokern och bidrog starkt till boomen i början av 2000-talet.

Men det finns också nackdelar. En nackdel är att informationen kan läcka till spelarna och leda till fusk. Det har tyvärr förekommit. En annan nackdel är att alla bluffar avslöjas. Man kan i efterhand i detalj följa spelarnas spelstil vilket gör att poker inte längre är samma spel som förut.

Vill spelarna verkligen ha det så? Oavsett vad man tycker så kan spelarna inte göra något åt saken. Vill man spela WSOP, WPT och andra penningstinna turneringar så får man ta skeden i vacker hand, vare sej man vill eller inte.

Visst är det bra att pokern populariseras, men är det värt priset att vi numera har ett annat spel som inte är detsamma som förut? Den "riktiga" pokern finns bara på lägre nivåer utan hålkortskameror.

Vad föredrar ni, ursprunglig "riktig" poker eller den nya varianten där det både finns risk för att personen som ser hålkorten läcker samt att alla bluffar avslöjas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Titta på poker utan hålkortskameror är inget alternativ för mig. Spelarna utvecklar också nya strategier baserat på vad som visas i kamerorna, vilket tillför ett extra moment. Det är viktigt att förstå hur kamerorna gör poker mer underhållande och engagerande för en bredare publik, sen får spelarna tycka vad dom vill. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som TV-tittare vill jag gärna se hålkorten. Det blir intressantare och mer spännande då. Men som spelare skulle jag inte vilja att min spelstil och mina bluffar avslöjas. Som jag ser det är det ett dilemma. Blev det verkligen ingen diskussion när pokerspelarna förlorade en del av sina hemligheter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den 2024-06-13 kl 18:02, säger Folke Rosvall :

Som TV-tittare vill jag gärna se hålkorten. Det blir intressantare och mer spännande då. Men som spelare skulle jag inte vilja att min spelstil och mina bluffar avslöjas. Som jag ser det är det ett dilemma. Blev det verkligen ingen diskussion när pokerspelarna förlorade en del av sina hemligheter?

Det finns väl en hel del kända spelare som varit helt emot hålkortskameror, som till exempel Erik Seidel. Vad jag minns försökte han täcka för kameran vid sin plats med markerstackar och annat.

Som diskuterats i andra trådar är det hur som helst dålig att deltagande spelare inte får del av TV-bolagens intäkter som TV-inspelningarna genererar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker inte hålkortkameror är något konstigt egentligen. Är man i ett livestreamat game (som oftast brukar vara jävligt lukrativa) så går man ju också in med inställningen att ens händer visas för världen. Har man något emot det så får man ju välja ett annat game.

Likaså i större livesända turneringar. Spelar man EPT Main eller liknande så finns det ju alltid en chans att hamna på TV-bordet. Och även om man avslöjar en del av sina spelade händer, samt inte får någon del av själva sändningens intäkter (vilka jag antar är väldigt små, om de öht existerar i dagsläget) tror jag ändå att vara på TV-bordet är netto positivt för spelaren. Det är ju en kul erfarenhet att vara med på TV, plus att man blir ju därmed också en väldigt fin reklampelare som man kan sälja diverse reklamplats på under pågående turnering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...