Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad
1 timme sedan, säger Folke Rosvall :

Jag har räknat lite på det där. Om 48 spelare gav ett förstapris på €4680 så borde 60 spelare (om andelen är densamma) ge 60/48 x 4680 = €5850.

Men det kan ju tänkas att PAF räknar på ett annat sätt i år.

Om du hade brytt dig om att kolla vad andrapriset (Dennis Karlström, €5650) och tredjepriset (Jari-Pecka Rattya, €4670) så hade du sett att det gjordes en deal när de var tre spelare kvar.

https://pokerdb.thehendonmob.com/event.php?a=r&n=790085

Jag fattar dock inte varför vi diskuterar det här, i och med att du ändå inte kommer komma till tävlingen?

Postad
3 timmar sedan, säger Ola Brandborn :

Jag fattar dock inte varför vi diskuterar det här, i och med att du ändå inte kommer komma till tävlingen?

Det fanns väl 8 platser kvar att kvala in till? Utöver detta finns ju sannolikheten att du tillsammans med PAF bjuder Folke, mig och Lobo på varsitt VIP-paket för att vi är så trevliga, engagerade, kunniga och diplomatiska personer samt är kända och respekterade personer inom den svenska nöjesindustrin :).

Postad (redigerade)
36 minuter sedan, säger Cyklop :

Det fanns väl 8 platser kvar att kvala in till? Utöver detta finns ju sannolikheten att du tillsammans med PAF bjuder Folke, mig och Lobo på varsitt VIP-paket för att vi är så trevliga, engagerade, kunniga och diplomatiska personer samt är kända och respekterade personer inom den svenska nöjesindustrin :).

Folke spelar enbart på Svenska Spel. Svårt att kvala in då.

Redigerad av Ola Brandborn
  • Haha 1
Postad
11 timmar sedan, säger Ola Brandborn :

Om du hade brytt dig om att kolla vad andrapriset (Dennis Karlström, €5650) och tredjepriset (Jari-Pecka Rattya, €4670) så hade du sett att det gjordes en deal när de var tre spelare kvar.

Då drar jag slutsatsen att förstapriset i år (utan deal) kommer att landa någonstans runt €7500. Den totala prissumman lär vara €25000 och runt 30% brukar tillfalla segraren.

Postad
15 timmar sedan, säger Folke Rosvall :

Denna uppgift hämtade jag från:

Kvaldags till Destination Poker 2022 - satelliter igång (pokersidan.se)

Men det slog mej just att Ola nämnde €30000. I så fall blir förstapriset snarare cirka €9000.

Det har blivit lite off-topic i denna tråd.
Om hela paketpriset på 500 EUR går till pris-poolen plus att det ingår resa, hotell och måltider för två personer, är det en bra deal. Positivt med detta av PAF i så fall efter alla försämringar. Jag skulle försöka kvala in om det inte vore för Covid, ap-kopppor, sjösjuka, Rysslands-hot mot Åland, diselfartygsskam, penningtvättsmisstankar och dåliga växelkurser. Btw, får vinnarna ett officiellt vinstbevis de kan visa för skattemyndigheten och finansinspektionen?

• 1 year later...
Postad
Den 2022-09-08 kl 11:39, säger Cyklop :

Ett av grundproblemen med att använda Kelly Criterion inom sportsbetting och liknande är att det oftast är omöjligt att räkna ut den exakta vinstchansen, EV:t och variansen. Man kan dock konstatera att det oftast är enklare att hitta spelobjekt med högt ROI bland högoddare än bland lågoddsare. Det talar för att man skulle hamna på ungefär samma flatbet-satsningbelopp även om man använder Kellys.

Vi har tidigare diskuterat Kellys kriterium i den här tråden, därav citeringen.😉 Även om jag personligen inte är en entusiastisk förespråkare av Kellys metod, betyder det inte att formeln saknar värde. Tvärtom, jag tror att den kan ge insikter och användbara perspektiv som är värda att utforska.

Kellys kriterium tar hänsyn till både spelvärde och sannolikhet. När det gäller ett komplext streckspel som V75 kan det dock vara svårt att på ett tillförlitligt sätt uppskatta både kupongens värde och sannolikheten att få 7 rätt. De hästar som har bäst spelvärde har ofta låg vinstsannolikhet, medan favoriterna tenderar att vara överstreckade. Detta skapar en svår balans; om man satsar på spelvärda hästar minskar chansen att få 7 rätt, men om man satsar på favoriterna riskerar man en låg utdelning. Därför kan det bli svårt att skapa en kupong som både har bra spelvärde och en realistisk chans till en vettig vinst.

Om vi spelar för samma summa varje vecka och använder både streckvärde och Kellys kriterium för att fördela strecken på ett effektivt sätt genom reducering, kan vi förbättra våra möjligheter att skapa en mer balanserad och lönsam kupong. Om vi tar ett exempel med tre sträckvärda hästar

Sannolikhet / Insatsfördelning = streckvärde, Kellys insats
60% / 55% = 9%, Kelly: 11%
30% / 25% = 20%, Kelly: 7%  
10% / 5% = 100%, Kelly: 5%

Dessa tre hästar har samma skillnad på 5 %-enheter mellan sannolikhet och insatsfördelning. Men det relativa spelvärdet varierar beroende på hästens vinstchans. När vinstchansen är lägre, blir det relativa spelvärdet högre, vilket innebär att det upplevda värdet av hästen i förhållande till insatsfördelningen ökar. Å andra sidan ger Kellys kriterium ett annat perspektiv. Eftersom Kellys formel tar hänsyn till både sannolikhet och insatsfördelning, ger den ett högre värde för den häst med högst vinstchans, vilket indikerar att denna häst är mer fördelaktig att satsa på enligt Kellys metod. Detta kan leda till att man prioriterar fler streck på den häst som har det högsta Kelly-värdet, även om den har lägre spelvärde i det relativa spelet.

När det gäller överstreckade hästar blir situationen faktiskt en annan. Om vi ökar insatsfördelningen med 10 %-enheter för alla tre hästar, kommer skillnaden mellan sannolikhet och insatsfördelning att vara -5 %-enheter för varje häst. Detta leder till ett högre relativt spelvärde för hästar med högre sannolikhet, eftersom skillnaden mellan deras sannolikhet och insatsfördelning blir mindre negativ. Däremot ger Kellys kriterium ett annat resultat. Eftersom Kellys formel straffar överstreckade hästar med en högre insatsfördelning som inte motsvarar deras sannolikhet att vinna, kommer Kellys värde att bli lägre för dessa hästar. Negativa Kelly-värden kan vara utmanande att hantera. Medan Kellys kriterium är användbart för att optimera insatser, kan negativa värden indikera att en satsning inte är lönsam, vilket kan vara svårt att tolka och tillämpa praktiskt när det gäller streckspel.

• Like 2