Gå till innehåll

Ace & Bear - Sol, vin, ladyboys och lite poker


aceforsure

Recommended Posts

12 timmar sedan, säger Bernhard1 :

 

Den 2019-09-07 kl 21:18, säger bearhund :

 

Avslutade augusti på 214 timmar spelade och ett okej resultat, spelat 5/10 till största delen som jag känner mig väldigt bekväm med igen och tagit några få games på 10/20 också.

 

Finns det någon korrelation mellan att du inte plussar så mycket och att du går upp i stakes för snabbt utan att slå en nivå över ett större sample?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, säger StoffeRemy :

Beror helt på hur mycket tid du vill lägga på träning per vecka, stronglifts funkar väl helt okej i längden om du bara har tid att träna 1-2 tillfällen, men tycker man missar väldigt mycket överkroppsträning och marklyft med det schemat som stronglifts har, enda man tränar med okej volym är knäböj.

Har inte tips på app eller liknande, jag tycker man ska testa sig runt lite och se vad som passar en själv, finns massor med bra scheman om man googlar lite, börja med att sno någon annans volymschema sen med tiden som går modifierar man det så det passar en själv. Beror ju självklart på vad för mål du har med din träning också. Jag själv kör tillex rullande 3split (push,pull,legs) och snittar 5dagar i veckan. Slänger in vilodagarna beroende på hur sliten jag känner mig.

Att lova att man ska nå en viss nivå är ju löjligt bara till att börja med. Är ju extremt stor skillnad för varje person beroende på utgångspunkt och hur ens genetik svarar på styrketräning.

Stronglifts är som sagt ett introduktions program för de 3 basövningarna och det fungerar bra i början då alla utvecklas snabbt vid början av sin gymkarriär. Så som startprogram för dina 6 första månader i gymmet är det helt okej.

Sen efter det missar man extremt mycket, volymen är ju katastrof i stronglifts, och känner du att du utmanar dig mer nu än vad du gjorde tidigare är det nog snarare så att du slackade enormt före du hoppade på stronglifts istället. Jämför stronglifts med högvolym scheman som finns där ute så ser du hur löjligt dålig volym det är.

Vader och överkroppsträningen är ju iprincip obefintlig i stronglifts. Är du uppe och bänkar 100+ kg och bara tränar stronglifts schemat kommer du ju få axelproblem när som.

 

 

 

 

 

Får gärna dela med dig av hur ditt upplägg ser ut! Men kan inte riktigt hålla med om att det inte skulle fungera för någon som inte är ny på gymmet, har ändå tränat i ett antal år och är inte ny till någon av övningarna som är i programmet och trots att jag först nu i schemat börjat nå mina max vikter så har allihopa ökat från vad som var mitt max tidigare. Har dock aldrig kört ett schema tidigare som endast riktat sig till basövningarna likt detta. Har kört högvolym tidigare som du nämnde med ett 5x121081210 upplägg och det var något av de värsta passen jag haft, man fasade varje kommande benpass. 

4 timmar sedan, säger Snake911 :

 Kan rekommendera(om du vill ändra på något) är kettlebells och kombinerar det med plyometriska övningar. Core styrka och ben muskler all the way!

Tänkt fortsätta med upplägget jag har just nu ett tag till framöver för att se hur långt det kan ta mig, men kollar gärna in det i framtiden! Har testat alla möjliga olika träningsformer och variation är såklart alltid kul!

56 minuter sedan, säger SHOOKATT :

 

Nä det låter inte alls sannolikt, är bara origgad!

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, säger Snake911 :

Hur går det för Ace?

Har under sommaren hamnat i en tråkig loop. Juli var min sämsta pokermånad sedan jag började spela detta spelet på allvar för 3 år sedan. Jag både sprang sämre än jag någonsin gjort tidigare och spelade sämre. Det var inget större back under de här drygt 5 veckorna men det var inte heller en krona som trillade in på kontot. I slutet av "downswingen" så spelade jag ärligt riktigt usel poker, tiltpoker, who can relate ehhhh? Tog spots som min intuition sade åt mig att göra annat i och jagade hela tiden stora potter. Usch. 

Detta ledde till att bankrullen tog en hit. Fortsatte med min och Bear's vana att beställa hem mat var och varannan dag. Det var ingen större utgift i Filippinerna men i Sverige så blir det snabbt dyrt. Satt hela tiden och väntade på vändningen. Dyra räkningar och inga pengar intjänade ledde mig under senare delen av Juli till att svälja min stolthet och gå ner och spela 1/2.

Första veckan på 1/2 vann jag fortfarande inte. Det var riktigt tufft. Började på allvar överväga att ta några pass på mitt gamla jobb. Jag trivdes bra där men att gå tillbaka och jobba på bestämda tider var ändå det sista jag ville göra. Men efter regn..

Under Augusti kom äntligen vändningen. Jag började vinna igen. En session efter den andra. Det räckte med 3-4 riktigt bra sessioner för att glömma 5 veckor av oharmoni.

Gjorde 12k på 1/2 under augusti på ca. 100 h spelade. Det var en stor vinst för mitt välmående. Fick in några skott på min standardnivå men  @Paddington hittade en obehaglig syn med äggen på 4 stegat bräde där jag hade stort rangeövertag ;)  Några andra tråkiga spots så var jag tillbaka på 1/2 igen. 

Slutet på augusti kommer och räkningarna ska betalas (varje jävla månad?!). Fick plocka ut en del av min rulle igen och sen dess har jag grindat 1/2 fortsatt. Flyter på riktigt fint. Har hittat tillbaka till mitt spel och självförtroendet är på topp. Jag kör stenhård BRM just nu för att undvika en bust. Är två BI's från att kliva upp på 2/4 igen. Dags för skotten att gå bra så att jag kan hitta tillbaka till att klättra lite i ekosystemet. 

1 timme sedan, säger SHOOKATT :

Han har ju inte tillräckligt med edge för att sitta 200bb deep på 1/2 så det kan ju omöjligt gå bra för Ace.

Har alltid köpt in för runt 100 bb på alla stakes jag spelat. Det är det spelet jag studerat mest och det har enligt min erfarenhet alltid gått bäst för mig när jag låter bli att köpa in för 200 bb. Schysst första inlägg dock! Välkommen till forumet! ?

 

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns ju rent spontant som att BRM i livet är suboptimal om din ekonomiska överlevnad står och faller på om du knappt plussar på /2 på en månad eller två. Funderat på att skaffa dig ett stadigt jobb och ha pokern vid sidan om? Ett annat alternativ är väl alltid att sälja sin själ och typ 60%  till Krillsterstallet som majoriteten av svs regsen redan gjort. 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte varför länken inte fungerar, och fattar inte om man kan göra spoilers längre??

Skriver väl schemat här så får ni ta bort eller säga hur man fixar om ni vill :D Tar så mkt plats bara.

-ALLA dina styrkepass börjar med 5-10min crosstrainer,stepp, cykel
eller gång på bandet. (uppvärming inget crazy)

-Vila mellan dina set, Ca 1-2 minuter om det inte är Fst-7 style

Fst-7 Style är 7set snabba sett med 30 sekunders vila mellan varje set.
Vikten ska vara så att du första settet klarar ca 12-15 reps FAILURE
Mellan Varje set ska du strecha muskeln statiskt, såkallad "fascia streaching"

/ss/ = Superset 

Pass 1 BRÖST/ Fst-7 Triceps + vader
Set: 3-4
Reps: 10-15
1. Uppåtlutande Hantelpress 
2. Plan bänkpress i smithmaskin ( 100reps så snabbt du kan på samma vikt )
3. Uppåtlutande Hantelflyes / ss / hantelpressar med samma vikt när du inte orkar fler flyes 
4. Flyes underifrån i CC /ss/ armhävningar
5. DIPS för triceps 100 reps så snabbt du kan med egen kroppsvikt
6. Stående Vadpress 5x20reps
7. Sittande vadpress 10x10reps

Pass 2 Rygg/baksida axlar + 100 REPS Biceps 
Set: 3-4
Reps: 10-15
1. Latsdrag framför huvudet /ss/ Breda drag med rep i CC a.k.a stående "pullovers"
2. Sittande Kabelrodd med v-handtag eller rep  ( HELA RÖRELSEN )
3. Stående hantelrodd Eller Kabelrodd med 2 sek Squeeze i varje toppläge
4. Latsdrag framför huvudet med V-handtag
5. Stångrodd Fri eller i Smithmaskin
6. Ryggresningar (med vikt om det behövs) FST-7 STYLE
7  Marklyft/Kronlyft ( bygg dig uppåt i vikt )
8. Omvänd pecdec
9. Höga repdrag för baksida axlar /ss/ shrugz med valfri vikt för dina TRAPS
BICEPS 
10. 100 reps Hammercurls med samma vikt, med så lite vila mellan varje set som möjligt ( the pump is the cure )


Pass 3 Ben
Set:3-4
Reps:15-20
1. Benspark 50/40/30/20 Reps
2. Djupa Knäböj Fri eller i Smith 20/15/12/10/8
3. Benpress (fst-7 style) (varannan breda varannan jättesmala pressar)
4. Utfall med hantlar/stång  25-30steg totalt 3 omgångar
5. Stela marklyft med hantlar/stång /ss/ Sittande eller liggande lårcurl för hamstrings
6. Sumosquats med hantel eller fri stång ( fokus baksida/glutes
7. TUNGA benspark med squeeze i alla topplägen /ss/ Sissy squats utan vikt
8. Sittande Vadpress 100reps så snabbt du kan på samma vikt
9. Stående Vadpress 5x15reps


Pass 3 Armar + Mage  
Set:3-4
reps:12-15
1. Sittande tricepspress ovanför ( bakom ) huvudet med z-stång /ss/ Bicepscurl med samma stång
2. Pushdowns med rep FST-7 STYLE
3. Hammercurls 3 tunga set (12-15 reps) och sedan på 4 e settet ett 3 stegs dropp eller fler
4. Dips / Bänkdips med vikt. 3 sett och i dit 4 e set gör du en 3-stegs dropp
5. Bicepscurl med rak stång FST-7 STYLE
BÅL
Reps:20-25
5 rundor gaintset mellan liggande benresningar, repcrunches på knä och plankan.
Vila 30 sek sedan gör om igen


Pass 4 Axlar/Mage
Set:3-4
Reps:8-12
1. Höga repdrag i CC för baksida axlar
2. Sittande pressar i smithmaskin framför huvudet /ss/ Hantellyft åt sidan för utsida axlar
3. Valfri Axelpress , får vara maskin (Fst-7 style)
4. Hantellyft ( båda samtidigt ) åt sidan med Hantlar 100reps så snabbt du kan med samma vikt
5. Omvänd pecdec för baksida axlar 
6. Shrugz med stång för traps
7. GAINTSET 10reps hantellyft åt sidan /ss/ 10 reps hantellyft frammåt -
-/ss/ 10reps frammåtlutande hantellyft för baksida axlar

BÅl
set:4-5
Reps:15-20
Liggande benresningar /ss/ vanliga crunches


VILA- När du känner att kroppen säger ifrån

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, säger SHOOKATT :

Han har ju inte tillräckligt med edge för att sitta 200bb deep på 1/2 så det kan ju omöjligt gå bra för Ace.

Kan med säkerhet säga att majoriteten av regsen på /1-/5 som köper in 200bb är de sämsta på hela siten, varför? Ingen aning

Redigerad av Paddington
  • Like 1
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

43 minuter sedan, säger ellington :

Varför är alla så negativa? Är väl roligt att någon faktiskt fortfarande bloggar om poker 2019, oavsett nivå. Lycka till!

Overall har vi ändå fått övervägande positiv respons från många härliga människor här i poker communityn. Sen kommer det alltid finnas de som tycker det är häftigt att sitta och vara otrevlig när de kan vara anonyma på ett forum, men det är inget att slösa nån energi på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

33 minuter sedan, säger Paddington :

Kan med säkerhet säga att majoriteten av regsen på /1-/5 som köper in 200bb är de sämsta på hela siten, varför? Ingen aning

Om man upplever att man har edge mot vissa spelare som sitter 200bb och man själv väljer 100bb bör man ju rimligen ge upp rätt mycket värde.

Gissningsvis övervärderar majoriteten av spelarna sin egen edge och om man inte kan realisera värdet fullt ut när möjligheten ges lär det ha en rätt negativ inverkan på ens winrate.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Keep on keeping on Ace. Något som gjorde enorm skillnad i mitt spel var att stanna länge nog på /2 så jag hade larvigt många BI för /4 och /5.

Vill du detta nog så är det bara att bita ihop och sätta in 200-300h månad eller två. Sedan är du hemma liksom :)

För att ha maximal edge måste man ha distans till pengarna man spelar om tbh. Därför måste du kunna tappa 100bi och inte riktigt behöva bry dig. 

Du klarar detta kompis, se Fillipinerna och andra destinationer ni två sköna snubbar kan sticka till tillsammans, visualisera och känn motivationen skölja över dig. 

9-5 jobb är inte bra för själen, men samtidigt tro inte 100 timmar lir en månad är nog. 

Poker är inte lika lätt som det må ha varit, man måste lägga ner SERIÖSA timmar. 

Steget efter ett par 200-300h månader är att börja investera pengar med. Något alla pokerspelare borde ha vid sidan är en fin portfölj i olika assets. Tjäna pengar när man sover är ett måste 2019. 

100% att du klarar detta, du måste bara vara ärlig mot dig själv och vad det innebär att vara poker"proffs". 

Vamos my friend

Redigerad av Bernhard1
  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, säger Bernhard1 :

Keep on keeping on Ace. Något som gjorde enorm skillnad i mitt spel var att stanna länge nog på /2 så jag hade larvigt många BI för /4 och /5.

Vill du detta nog så är det bara att bita ihop och sätta in 200-300h månad eller två. Sedan är du hemma liksom :)

För att ha maximal edge måste man ha distans till pengarna man spelar om tbh. Därför måste du kunna tappa 100bi och inte riktigt behöva bry dig. 

Du klarar detta kompis, se Fillipinerna och andra destinationer ni två sköna snubbar kan sticka till tillsammans, visualisera och känn motivationen skölja över dig. 

9-5 jobb är inte bra för själen, men samtidigt tro inte 100 timmar lir en månad är nog. 

Poker är inte lika lätt som det må ha varit, man måste lägga ner SERIÖSA timmar. 

Steget efter ett par 200-300h månader är att börja investera pengar med. Något alla pokerspelare borde ha vid sidan är en fin portfölj i olika assets. Tjäna pengar när man sover är ett måste 2019. 

100% att du klarar detta, du måste bara vara ärlig mot dig själv och vad det innebär att vara poker"proffs". 

Vamos my friend

Schysst pepp-inlägg kompis! 

Yes, att trycka stor volym har alltid varit det svåra för mig när det kommer till poker. Och du har helt rätt. Om jag vill garantera att jag tar mig ur den här situationen och kan spela högre igen och vinna mer så måste jag trycka volym :) 

timmar.png.123d1d2fcb1b94400103a1ca9a6c611a.png

Vi ser var den står om en månad exakt. 9/10 update.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, säger aceforsure :

Schysst pepp-inlägg kompis! 

Yes, att trycka stor volym har alltid varit det svåra för mig när det kommer till poker. Och du har helt rätt. Om jag vill garantera att jag tar mig ur den här situationen och kan spela högre igen och vinna mer så måste jag trycka volym :) 

timmar.png.123d1d2fcb1b94400103a1ca9a6c611a.png

Vi ser var den står om en månad exakt. 9/10 update.

Är tiden för hela året? :)

  • Like 1
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, säger Paddington :

Vet inte varför länken inte fungerar, och fattar inte om man kan göra spoilers längre??

Skriver väl schemat här så får ni ta bort eller säga hur man fixar om ni vill :D Tar så mkt plats bara.

 

Är detta för bodybuilding alltså för att bygga volym och inte styrka? Har aldrig sett eller hört någon köra pass med över 100 reps per övning som inte varit del av nån WOD i ett crossfit pass. Måste spendera 2h på gymmet i ett sånt här pass väl?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, säger Bernhard1 :

Keep on keeping on Ace. Något som gjorde enorm skillnad i mitt spel var att stanna länge nog på /2 så jag hade larvigt många BI för /4 och /5.

Vill du detta nog så är det bara att bita ihop och sätta in 200-300h månad eller två. Sedan är du hemma liksom :)

För att ha maximal edge måste man ha distans till pengarna man spelar om tbh. Därför måste du kunna tappa 100bi och inte riktigt behöva bry dig. 

Du klarar detta kompis, se Fillipinerna och andra destinationer ni två sköna snubbar kan sticka till tillsammans, visualisera och känn motivationen skölja över dig. 

9-5 jobb är inte bra för själen, men samtidigt tro inte 100 timmar lir en månad är nog. 

Poker är inte lika lätt som det må ha varit, man måste lägga ner SERIÖSA timmar. 

Steget efter ett par 200-300h månader är att börja investera pengar med. Något alla pokerspelare borde ha vid sidan är en fin portfölj i olika assets. Tjäna pengar när man sover är ett måste 2019. 

100% att du klarar detta, du måste bara vara ärlig mot dig själv och vad det innebär att vara poker"proffs". 

Vamos my friend

Vilken motivational speaker! 

Håller fullkomligt med dig om din syn på BRM att man aldrig kommer kunna spela ordentligt om man inte har tillräckligt för att inte brys av att förlora.

9-5 jobb kommer inte på fråga, är väl därför vi alla är här. 

 

Sluta slacka nu, Ace! 

3d0a60eba007c81ed032e2c04d5e285a.png

Redigerad av bearhund
  • Like 1
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, säger Stackaren :

Känns ju rent spontant som att BRM i livet är suboptimal om din ekonomiska överlevnad står och faller på om du knappt plussar på /2 på en månad eller två. Funderat på att skaffa dig ett stadigt jobb och ha pokern vid sidan om? Ett annat alternativ är väl alltid att sälja sin själ och typ 60%  till Krillsterstallet som majoriteten av svs regsen redan gjort. 

Tycker det funkar perfekt att lira vid sidan av och ha en fin inkomst från jobb. Känner att när jag väl sätter mig och lirar då blir kvalitetssessioner. Ingen supervolym men spelar bra när jag känner att det inte står och hänger på om det blir nudlar eller oxe till middag. Risken är väl att man spelar mindre och mindre och tillslut har man tappat så mycket att man knappt är vinnande på /4

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, säger bearhund :

9-5 jobb kommer inte på fråga, är väl därför vi alla är här. 

Om man är borderline gulen och ens stake är mellan /2-/10 skulle jag definitivt kasta in ett 9-5 kneg tills dess att man har tillräckligt stor buffert för att klara sig en lång tid framöver. 

Nu vill jag verkligen inte vara den dudern som skiter på er parad, och kan dessutom vara att jag har fel i min slutsats då jag inte känner er, men det känns som att ni båda undervärderar hur stor impact varians har i poker. 

Ace är b/e i 5 veckor och måste redan krubba snabbnudlar och vända kalsongerna ut och in för att spara på tvättmedlet? Då skulle jag säga att man från start är fel på det när man gör valet att kliva på grinden på heltid. 

Kör man poker på heltid bör man MINST ha 1 års utgifter + 50-100 BI för nivån man lirar. 

Jag är själv inne i en 6-7 månader lång b/e stretch som jag först nu(knack, knack) är på väg ur.  

Är inte min mening att vara douchig eller dryg, menar bara att det gäller att ha rätt prioriteringar. Som heltidsspelare är det A och O att se till att man har ett stabilt kapital, och om horisonten börjar smalna av för hur länge man klarar ytterligare swings nedåt, då är det inte bara viktigt, utan vitalt att man ser sig om efter andra möjligheter att dryga ut kassan. 

Och när det låter som att tunnan börjar sina redan efter 5 veckors b/e samt ett par uteluncher för mkt, då står något inte rätt till. 

Redigerad av KlonkSteve
  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, säger KlonkSteve :

Om man är borderline gulen och ens stake är mellan /2-/10 skulle jag definitivt kasta in ett 9-5 kneg tills dess att man har tillräckligt stor buffert för att klara sig en lång tid framöver. 

Kör man poker på heltid bör man MINST ha 1 års utgifter + 50-100 BI för nivån man lirar. 

 

Självklart är det superviktigt att ha stor rulle både i och utanför spelet, och krisar det ska man självklart jobba vid sidan om eller t.o.m göra det primärt. Inte det jag menade heller, utan bara att det är väl därför vi gör detta, för att i längden slippa ett 9-5 jobb. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...