degenstein Postad igår kl 09:15 Rapport Postad igår kl 09:15 Multisoftwarea iPoker/888/Stars/Unibet så kan man nog få in okej med bord upp till låga midstakes, men kan va klurigt att få in deg på varje sida med tanke på limiteringar Sen kan man också gå över till mörka sidan o köra ACR/Coin/WPT global via krypto. Men jag skulle såklart aldrig uppmana till skattebrott, så där får ni skatta! Citera
Fillen3 Postad igår kl 12:27 Rapport Postad igår kl 12:27 3 timmar sedan, säger degenstein : Multisoftwarea iPoker/888/Stars/Unibet så kan man nog få in okej med bord upp till låga midstakes, men kan va klurigt att få in deg på varje sida med tanke på limiteringar Sen kan man också gå över till mörka sidan o köra ACR/Coin/WPT global via krypto. Men jag skulle såklart aldrig uppmana till skattebrott, så där får ni skatta! Kan coinpoker vara värt att testa? Citera
GTOBåten Postad igår kl 15:46 Författare Rapport Postad igår kl 15:46 För lägre stakes fungerar väl alla vanliga reglerade sidor (Unibet, Stars, svs, 888, ipoker etc). För HS är man i princip körd även om det finns alternativ som ACR / Coin så är det en jobbig skattesituation. 30% skatt på vinster men du får inte göra avdrag mellan sidor. Vinner du 100k på ACR, förlorar 100k på Coin är din profit 0 men du är skyldig 30k i skatt. GG var imo den sista sidan man kunde göra riktiga pengar på skattefritt* som svensk. Citera
brusig1 Postad igår kl 15:46 Rapport Postad igår kl 15:46 Hade verkligen inte rekommenderat att spela coin och betala skatt, så jävla bra är inte gamesen där. Degenstein har rätt. Citera
GTOBåten Postad igår kl 15:47 Författare Rapport Postad igår kl 15:47 3 timmar sedan, säger Fillen3 : Kan coinpoker vara värt att testa? De höjde också precis rejken massivt, mer spelbart än GG utan rakeback men skatt och svårare få in / ut pengar till ett svenskt bankkonto. 2 Citera
Otbredbacon Postad 14 timmar sedan Rapport Postad 14 timmar sedan Svs rullar knappt NL100…. Frågan är om stars är bra för nl 200-500? Citera
Glassbåten Postad 11 timmar sedan Rapport Postad 11 timmar sedan En svensk lyckades precis få igenom att ACR är skattefritt pga att dom inte marknadsför sig mot Svergie. Fråga mig inte hur han fick igenom det men ACR ska alltså va skattefritt från och med nu. Citera
L1Qz Postad 10 timmar sedan Rapport Postad 10 timmar sedan 1 timme sedan, säger Glassbåten : En svensk lyckades precis få igenom att ACR är skattefritt pga att dom inte marknadsför sig mot Svergie. Fråga mig inte hur han fick igenom det men ACR ska alltså va skattefritt från och med nu. Har du mer info om detta/hur han lyckades med något som i princip borde vara omöjligt? Borde vara rätt clear-cut att ACR är skattepliktigt då det är registrerat/licensierat utanför EES. 3 Citera
Fillen3 Postad 8 timmar sedan Rapport Postad 8 timmar sedan 3 timmar sedan, säger Glassbåten : En svensk lyckades precis få igenom att ACR är skattefritt pga att dom inte marknadsför sig mot Svergie. Fråga mig inte hur han fick igenom det men ACR ska alltså va skattefritt från och med nu. 0% Citera
killerwolf2 Postad 7 timmar sedan Rapport Postad 7 timmar sedan (redigerade) 0% det finns så många som har skattat hittills att dom randomly skulle inte kovända på en femöring för en individ sådär Redigerad 6 timmar sedan av killerwolf2 Citera
GTOBåten Postad 6 timmar sedan Författare Rapport Postad 6 timmar sedan (redigerade) 4 timmar sedan, säger Glassbåten : En svensk lyckades precis få igenom att ACR är skattefritt pga att dom inte marknadsför sig mot Svergie. Fråga mig inte hur han fick igenom det men ACR ska alltså va skattefritt från och med nu. Det här är absolut inte lagliga råd, men det finns några nya uppdateringar på SKV:s hemsida, jag skulle definitivt sätta mina pengar på att ACR är skattepliktigt men ett argument kan göras: Otroligt konstig ändring av skatteverket. Tekniskt sätt så riktar sig ACR emot den Europeiska marknaden, bland andra marknader. Rimligt att man tar upp inkomsterna i deklarationen argumenterar för denna punkt. Oklart däremot varför man tar upp ett exempel där ett online-spel inte skulle kräva licens i Sverige? Källa: https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/inkomster/vinsterispelochtavlingar.4.7459477810df5bccdd4800015166.html Redigerad 6 timmar sedan av GTOBåten Citera
brusig1 Postad 6 timmar sedan Rapport Postad 6 timmar sedan Känner mig semi-skyldig att dementera när sånt här skrivs i vår dagbok. Men vet folk som varit tvungna att skatta där och sättet du uttrycker dig får det att låta som otroligt inofficiellt. Typ cyntax-advokat style på sin höjd som inte har ngn clue, men blir gärna motbevisad. Tycker 0% chans är en decent line :D Citera
HampusGabriel Postad 6 timmar sedan Rapport Postad 6 timmar sedan 15 minuter sedan, säger GTOBåten : Tycker det var lite svårtolkat med tanke på dom förra reglerna. Vet du vilka sidor som isåfall möjliga att spela från Sverige i och med den här uppdateringen? Citera
GTOBåten Postad 4 timmar sedan Författare Rapport Postad 4 timmar sedan 1 timme sedan, säger HampusGabriel : Tycker det var lite svårtolkat med tanke på dom förra reglerna. Vet du vilka sidor som isåfall möjliga att spela från Sverige i och med den här uppdateringen? Ingen aning, tolkningen är väl i om ett företag från utanför EES behöver en licens för att rikta sig emot den marknaden, och huruvida man tolkar att ACR riktar sig emot Sverige eller inte. Jag skulle: 1) Prata med en skatteadvokat (tar 30 minuter, kostar ett par tusen). 2) Om utlåtandet är positivt skulle jag ta upp inkomsten i min deklaration kommande år och argumentera med hjälp av advokatens utlåtande att det är skattefritt. 3) Två saker kan ske nu, SKV kan acceptera och du skattar ej, eller så håller de inte med, och tvingar dig betala skatt. Processen för att bestrida deras beslut vet jag mindre om. https://astralaw.se/en/contact/hans-nasbrandt/ rekommenderar jag. Han har hjälpt mig och flera andra pokerspelare och alltid varit otroligt bra. Väldigt litet pris att betala för att slippa spekulera på PF eller ta risken att man gör något fel med SKV. 1 Citera
Finite Postad 1 timme sedan Rapport Postad 1 timme sedan Tycker allt detta med skatteverket och förstå vad som gäller är extremt rörligt. 1) Jag har ett österrikiskt GG-konto jag kan spela på här hemma i Sverige, jag antar att det bör vara skattefritt, eller är jag helt fel ute? 2) Om jag skulle t.ex. flytta till Österrike för att hamna inom deras lagar gällande poker och skatt etc. Vad behövs göras, göra mig av med allt innehav jag har inom Sverige och då flytta allt? Inklusive banker, pengar, aktier, hyresrätt. Sedan som jag läste innan, maximalt befinna mig 50 dagar i Sverige per år? Citera
GTOBåten Postad 1 timme sedan Författare Rapport Postad 1 timme sedan (redigerade) 3 minuter sedan, säger Finite : Tycker allt detta med skatteverket och förstå vad som gäller är extremt rörligt. 1) Jag har ett österrikiskt GG-konto jag kan spela på här hemma i Sverige, jag antar att det bör vara skattefritt, eller är jag helt fel ute? 2) Om jag skulle t.ex. flytta till Österrike för att hamna inom deras lagar gällande poker och skatt etc. Vad behövs göras, göra mig av med allt innehav jag har inom Sverige och då flytta allt? Inklusive banker, pengar, aktier, hyresrätt. Sedan som jag läste innan, maximalt befinna mig 50 dagar i Sverige per år? Min tolkning ja, förutsatt det är GG.eu med licens på Malta. 2) Aktier i börsnoterade bolag kan du äga. Du kan ha kvar bankkonton. Pengar, som i kronor på bankkontot kan du ha kvar med. Hyresrätten måste du göra dig av med. Antal dagar är en subjektiv bedömning Skatteverket gör, men praxis är att under 50 ska vara lugnt. Redigerad 1 timme sedan av GTOBåten Citera
Finite Postad 1 timme sedan Rapport Postad 1 timme sedan 2 minuter sedan, säger GTOBåten : Min tolkning ja, förutsatt det är GG.eu med licens på Malta. 2) Aktier i börsnoterade bolag kan du äga. Du kan ha kvar bankkonton. Pengar, som i kronor på bankkontot kan du ha kvar med. Hyresrätten måste du göra dig av med. Uppskattar verkligen svar, tack! 1) Det är extremt luddigt att hitta vad de har för licens, men med exemplet ovan du postade från skatteverket så bör det inte spela roll om det nu stämmer? 2) Ja, alltså kör mest fonder osv på ISK-konto på avanza. Men det låter då som att så länge man gör sig av med sitt boende och flyttar över sitt liv till Österrike för den mesta delen så anses man inte skattepliktig längre i Sverige? Fick detta luddiga svar av skatteverket och därför har jag en del frågetecken. Citera
brusig1 Postad 1 timme sedan Rapport Postad 1 timme sedan Just nu, säger Finite : Uppskattar verkligen svar, tack! 1) Det är extremt luddigt att hitta vad de har för licens, men med exemplet ovan du postade från skatteverket så bör det inte spela roll om det nu stämmer? 2) Ja, alltså kör mest fonder osv på ISK-konto på avanza. Men det låter då som att så länge man gör sig av med sitt boende och flyttar över sitt liv till Österrike för den mesta delen så anses man inte skattepliktig längre i Sverige? Fick detta luddiga svar av skatteverket och därför har jag en del frågetecken. SKV är helt inkompetenta, lättare att bara bunkra ihop frågor och prata med en advokat. Sen är ju SKV i princip medvetet eller omedvetet någon slags honey pot Citera
GTOBåten Postad 1 timme sedan Författare Rapport Postad 1 timme sedan (redigerade) 7 minuter sedan, säger Finite : Uppskattar verkligen svar, tack! 1) Det är extremt luddigt att hitta vad de har för licens, men med exemplet ovan du postade från skatteverket så bör det inte spela roll om det nu stämmer? 2) Ja, alltså kör mest fonder osv på ISK-konto på avanza. Men det låter då som att så länge man gör sig av med sitt boende och flyttar över sitt liv till Österrike för den mesta delen så anses man inte skattepliktig längre i Sverige? Fick detta luddiga svar av skatteverket och därför har jag en del frågetecken. Ja, bäst prata med advokat (rekommenderar Hans Näsbrandt ovan som dessutom tidigare jobbat på SKV) som Brusig säger. Just detaljerna kring vad som anses väsentlig ankyntning är rätt subjektiva och inte tydligt beskrivna någonstans av SKV, men en duktig skatteadvokat vet exakt hur du kan navigera det. 1) GGPoker inom EU med EU-licens på ett skin som inte riktar sig direkt mot Sverige bör ej vara skattepliktigt även om du bor i Sverige. Problemet här är snarare GG som troligen kommer stänga av / IP-banna Svenska spelare från andra skins. Redigerad 1 timme sedan av GTOBåten Citera
Finite Postad 49 minuter sedan Rapport Postad 49 minuter sedan Okay tack, jag ska nog göra som ni säger och samla ihop ett par frågor för att sedan kontakta Hans. Är nog bäst att kunna få det konkret av en advokat som man kan hänvisa till! Hittills har det gått bra att spela på kontot även efter den svenska lanseringen, får se om det ändras framåt. Citera
Fillen3 Postad 9 minuter sedan Rapport Postad 9 minuter sedan Tror inte äns Acr tillåter svenskar eller har dom ändrat på det? Citera
Recommended Posts