Gå till innehåll

Dom


Folke Rosvall

Recommended Posts

Härom dagen skrev en lärare i svenska en artikel i Svenska Dagbladet där han pläderade för att skriftspråkets "de" och "dem" borde ersättas med "dom". Tidigare har Lisa Holm, professor i svenska vid Lunds universitet, skrivit samma sak. För egen del ansåg jag detta redan på 60-talet.

 

Motiveringen är mycket enkel: Eftersom "de" och "dem" är utdöda i det naturliga talspråket sedan generationer tillbaka (möjligen med undantag för Finland) så har dagens människor inget som helst gehör för hur formerna ska användas.

 

Man chansar vilt. Ibland blir det rätt, ibland blir det fel. Senast idag såg jag följande här i forumet: "Vänligen skriv in dem sex bokstäver eller siffror som syns i bilden här bredvid". Det ska naturligtvis heta "Vänligen skriv in de sex bokstäver eller siffror som syns i bilden här bredvid".

 

Skribenten i Svenska Dagbladet föreslog att lämpligt datum för övergången skulle kunna vara 2017-01-01. Därefter behöver igen skämmas för att man gör fel. "Dom" blir alltid rätt.

 

Ett utmärkt förslag. Förändringar i skriftspråket kan gå trögt, men lyckades man en gång i tiden (på 40-talet) bli av med "vi komma" och i stället skriva "vi kommer" så finns det kanske ett visst hopp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 years later...

Jag vill också ha med ett ord i laget! ?

Sådana här trådar gillar jag, men jag är ingen språkfascist bara för det. Jag tycker personligen det är lite 'fegt' att använda dom, men gör det alltid när jag blir osäker vad som är rätt.

Exempel:
"De gjorde fel, så det är egentligen inte synd om dem."
Jag tror meningen blev rätt. Det är samma personer, men olika ord. Mer osäker på 'dem' än 'de' i meningen. Här vägrar jag ersätta 'de' med 'dom', men skulle kunna ersätta 'dem' med 'dom' 

Ett annat exempel
"Tycker att dom borde lyssna lite mer."
Att ersätta med 'dom' här har jag inga problem med, men här chansas det nog ännu mer än första exemplet. 

Ett annat man stöter på är 'ska' eller 'skall'
Det finns ingen skillnad i betydelse men man rekommenderar 'ska'
"Jag ska spela poker"

Sen gillas även när man får följdfrågan efter.
"-Är du säker?"
Svarar ja.
"-Är du helt säker?"
Svarar nej. 
 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den 2021-09-09 kl 12:26, säger Lobo :

Jag vill också ha med ett ord i laget! ?

Du är alltid välkommen!

Den 2021-09-09 kl 12:26, säger Lobo :

"De gjorde fel, så det är egentligen inte synd om dem."
Jag tror meningen blev rätt.

Du gjorde helt rätt. Principen är enkel. "De" är subjekt, "dem" är objekt. Efter preposition har man objektsform.

Man kan också jämföra med engelskan. They = de, them = dem. Det stämmer för det mesta men inte alltid. "De unga flickorna" heter "the young girls", alltså inte med they.

Den här tråden hade jag glömt bort. Du letar upp det mesta!

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...