Gå till innehåll

Fortfarande har inte syndaren vaknat. Eller blivit bättre på poker.

Recommended Posts

Postad (redigerade)
10 minuter sedan, säger massive :

multiway-pott med oblockade händer som kan träffa jing?

Hur tänker du att UTG + BTN range ser ut?

Han har sin range på 10%, som han 3bettar 10%, oavsett position eller action.

Så du tror inte han 3b mer mot 2,5x öppnign istället för 3,5x öppning? Och detta är en squeeze, brukar ligga lägre än 3b

förlorar lite EV här och där,

Både 54s och 98s är -EV, satt om du nu vill vidga din range mot tighta ranger så spela hellre 0ev händerna än att ta -ev händerna. 

Glöm ej att räkna med raken att den är massiv på 10NL i dina uträkningar

Redigerad av HampusGabriel
rake
Postad
25 minuter sedan, säger HampusGabriel :

Hur tänker du att UTG + BTN range ser ut?

Jag vet hur dom ser ut.

UTG: GTO RFI, för låg 3+4bet. stationär okreativ som spelar fitorfold post.

BTN: Raisar stål och synar med resten av rangen. Alla par,SC,broadways. för låg 3+4bet. stationär okreativ som spelar fitorfold post.

Så du tror inte han 3b mer mot 2,5x öppnign istället för 3,5x öppning?

Absolut inte. Han har sina händer och sina sizes och sina linjer och sina spots han spelar exakt likadant oavsett.

Min gissning är att du grovt överskattar dessa spelares förmåga, och hur långt ifrån GTO dom spelar. 

Både 54s och 98s är -EV, satt om du nu vill vidga din range mot tighta ranger så spela hellre 0ev händerna än att ta -ev händerna. 

Ska definitivt ta en djupkoll på detta! Tack.

Jag hellre tar "dolda" händer med nötpotential som SC,Axs och par och gör sånt här istälelt för broadways och Ax som lätt är dominerade.

Glöm ej att räkna med raken att den är massiv på 10NL i dina uträkningar

Tack! Ja den är 14bb/100 i skrivande stund på /1 

Postad
31 minuter sedan, säger massive :

Alla par,SC,broadways. för låg 3+4bet

Jag hellre tar "dolda" händer med nötpotential som SC,Axs och par och gör sånt här istälelt för broadways och Ax som lätt är dominerade.

Tänker du inte att 54 blir dominerad också?

Postad
21 minuter sedan, säger HampusGabriel :

Tänker du inte att 54 blir dominerad också?

Jo såklart. Men jag tänker jag har mer cleana outs till händer som stackar av, händer som A5s, 78s, 33,44 osv istället för händer som broadways och typ A-JQ som oftast är krossade av deras förutsägbara topp-ranger.

Som vi åxå ser i dom exemplen jag postat. Där jag ofta flippar eller som sämst har 30-40% även mot absoluta toppen av deras range. Vi måste ju åxå räkna med alla nävar som FI inte träffar och den fold EV jag har.

Märkligt påstående då jag möter dessa spelare varje dag

Trodde inte du spelade 0.5 och /1 micro SVS :) 

Skämtåsido. Då är det väl jag som överskattar spelstyrkan på spelarna uppe på dina stejks.

Möter du mkt av dessa spelartyper i din pool?

17/14 - 10+ 3bet, lös 4bet, och pott pott pott postflop med skyhög WTSD och låg SD.

Vi har exakt samma 18/15 spelare men motsatt, låg 3bet, ingen 4bet, och X/C X/C låg WTSD och hög SD.

Det kryllar av dom på SVS :) 

Postad
15 minuter sedan, säger Lobo :

Du bör nog se över ditt spel om du 3betsynar med 54s där.

Amen det är därför jag postar dom här händerna :) För att jag ser över mitt spel.

Det intressanta är inte to state the obvs, utan varför du tycker så?

Annars blir det rätt poänglöst.

Postad

Ja eller skulle vi bara kunna säga såhär.

Jag är inte tillräckligt bra på poker för att kunna ta alla dom här marginella spotsen och med säkerhet veta att jag går + i längden. Därför borde jag antingen undvika dom, eller ta en lågvarianslinje när alternativen ser ut att vara likvärdiga.

Och sen gå vidare :)  

• Like 1
Postad

Jo såklart. Men jag tänker jag har mer cleana outs till händer som stackar av, händer som A5s, 78s, 33,44 osv istället för händer som broadways och typ A-JQ som oftast är krossade av deras förutsägbara topp-ranger.

Du kommer ju möta dessa kort i UTG/BTNs range.

Och lägg även till i din uträkning att UTG kommer jamma några % och att raken är några %. Slutar du spela med Cold calls kommer du höja din winrate ett snäpp.

11 minuter sedan, säger massive :

Möter du mkt av dessa spelartyper i din pool?

Har spelat 10-20NL själv förut med hög winrate och även så möter du alla sorters fiskar/hobby regs på högre nivåer.
Coachar även spelare på svs som spelar mot samma spelare

Postad
Just nu, säger HampusGabriel :

Slutar du spela med Cold calls kommer du höja din winrate ett snäpp.

även i poss mot megavärden som fullkomligt ger bort pengar?

1 minut sedan, säger HampusGabriel :

UTG kommer jamma några % och att raken är några %

Och dom 100bb+misstagen som denna spelare gör konstant väger inte upp det? Ska vi inte försöka spela så mkt händer mot dessa spelare som möjligt?

3 minuter sedan, säger HampusGabriel :

Har spelat 10-20NL själv förut med hög winrate och även så möter du alla sorters fiskar/hobby regs på högre nivåer.
Coachar även spelare på svs som spelar mot samma spelare

Ok! amen då förstår jag!

Postad
46 minuter sedan, säger ShipThat$$ :

Snapfold pre haha

Aha. Ok. Fine. Men varför? Det är ju det som är intressant.

Hur ofta tror du att du vinner, hur tror du ditt EV ser ut i poss mot sprutfiskdeluxe av bästa sort. 63/22 med hög 3+4bet och 2 passiva regs bakom?

Vi synar 17 för att vinna 135.

Jag tror att det är mer än 1/3. Vad tror du?

Postad
23 minuter sedan, säger massive :

Alltså, vi kan ju få klarhet om vi gör följande:

I din tracker, ta dels reda på hur populationens UTG RFI ser ut, hur BTNs CC ser ut vs UTG open, och hur populationens sqz från SB vs de positionerna ser ut. 

Peta in de rangerna(vi får utgå ifrån att de är linjära) och din hand i Equilab(eller motsvarande) och se hur mycket rå Equity du har. Min gubbgissning är att det är väldigt lågt. 

Utöver eventuell EQ, så är det ju också till vår nackdel att vi inte stänger action, det kommer också vara till vår nackdel att SPR kommer vara väldigt låg post, då vi inte tillåts spela flera gator. 

Menar, låt säga hela klabbet synar, du floppar naket flushdrag, then what? SPR kommer vara vaddå, någonstans mellan 1-2, beroende på hur många som synar? 

Inte som att det är mycket att spela på då, rätt bajsig sits med en hand som kommer vara dominerad många gånger när vi floppar drag/par osv.

• Like 1
Postad
34 minuter sedan, säger KlonkSteve :

Alltså, vi kan ju få klarhet om vi gör följande:

I din tracker, ta dels reda på hur populationens UTG RFI ser ut, hur BTNs CC ser ut vs UTG open, och hur populationens sqz från SB vs de positionerna ser ut. 

Peta in de rangerna(vi får utgå ifrån att de är linjära) och din hand i Equilab(eller motsvarande) och se hur mycket rå Equity du har. Min gubbgissning är att det är väldigt lågt. 

Utöver eventuell EQ, så är det ju också till vår nackdel att vi inte stänger action, det kommer också vara till vår nackdel att SPR kommer vara väldigt låg post, då vi inte tillåts spela flera gator. 

Menar, låt säga hela klabbet synar, du floppar naket flushdrag, then what? SPR kommer vara vaddå, någonstans mellan 1-2, beroende på hur många som synar? 

Inte som att det är mycket att spela på då, rätt bajsig sits med en hand som kommer vara dominerad många gånger när vi floppar drag/par osv.

Tack för svar Steve!

Och ni andra åxå såklart.

Jag har landat i att, som jag skrev.

"Att jag är inte tillräckligt bra på poker för att kunna ta alla dom här marginella spotsen och med säkerhet veta att jag går + i längden. Därför borde jag antingen undvika dom, eller ta en lågvarianslinje när alternativen ser ut att vara likvärdiga."

Men trots all hjälp, bra ifrågasättanden, fina poänger, hjälpsamma kommentarer så har jag fortfarand einte kommit ett steg närmre ett svar på det som nånstans är grundfrågan.

Om vi tar 98handen. Jag skrev.

"Jag kan lixom inte förstå logiken med hur det kan va fel att ta en matematisk korrekt syn pre, och dega i ett 50/50 läge där jag får massa folds, kan få syn av sämre, och har 30-40% mot topp av range."

Man får svar på massor av annat, förut själva pudelns kärna. Det här får man inget svar på. Och det är ok. Ingen är skyldig mig nått. Att det är frustrerande är bara nått jag helt enkelt får acceptera och gå vidare med :) 

Postad (redigerade)

Jag kan lixom inte förstå logiken med hur det kan va fel att ta en matematisk korrekt syn pre, och dega i ett 50/50 läge där jag får massa folds, kan få syn av sämre, och har 30-40% mot topp av range."

Skulle gissa att 98s inte är +ev att syna pre pga 98 vs hans range + den höga raken. Så än om flop är fine så torskar vi för mycket preflop.
Vet som sagt inte FI hur han spelar men hade jag fått en SQ emot mig efter 3,5x öppning från BB foldar jag range för då är det bara +JJ. Annan sak om det är SBvBTN 3b

Redigerad av HampusGabriel
  • Like 1
Postad
4 timmar sedan, säger Lobo :

Du bör nog se över ditt spel om du 3betsynar med 54s där.

det är så otroligt mycket sjukare än så - det är cold call vs ep open+call+mega 3bet från sb

2 timmar sedan, säger massive :

Hur ofta tror du att du vinner, hur tror du ditt EV ser ut i poss mot sprutfiskdeluxe av bästa sort. 63/22 med hög 3+4bet och 2 passiva regs bakom?

Vi synar 17 för att vinna 135.

Jag tror att det är mer än 1/3. Vad tror du?

problemet är att multiway önskar du ha nutted drag - vårt mål är att träffar vi färg (vilket är primära draget med 54s) ska vi kunna stoppa in hela stacken utan att behöva oroa oss för en bättre färg. du vill definitivt vara på toppen av mount cooler, inte tvärtom.
vill bestämt påstå att regsen bygger sin early pos open/call range samt sb squeeze range multiway kring AXs, suited broadways och 88+ (eller TT+ till och med). din cold call ur bb är antingen AA om du har read på att ep är aggro som fan alternativt bara en tiltsyn, typ så

kanske låter aggro men är väldigt konstruktivt menat, jag blev förvånad att du ens flata 54s där. det där är ROLIG cowboypoker men det är fan inte +ev poker haha

Postad
2 timmar sedan, säger HampusGabriel :

Skulle gissa att 98s inte är +ev att syna pre pga 98 vs hans range + den höga raken

Så raken skulle alltså detta till en minus EV syn? Det skulle alltså vara såpass stor skillnad i % pga av det att min syn blir katastrof? Och om vi räknar in stackdjup? Om vi räknar in positions-fördel postflop? Om vi räknar in att han absolut inte bara bettar stål utan över har luft ibetitng-rangen post? Osv.

image.thumb.png.8d4a1233f91ad7e9395e387e0466fd73.png

Jag kan lixom inte köpa saker som jag inte får nån logisk förklaring överhuvudtaget till varför jag har fel.

Jag kan mkt väl ha fel. Fine. Inga problem. Men jag får ingen förklaring varför.  

2 timmar sedan, säger HampusGabriel :

men hade jag fått en SQ emot mig efter 3,5x öppning från BB foldar jag range för då är det bara +JJ.

Finns det bara JJ+ ska vi folda. Och då hade jag foldat. Men nu har han hela sin 10% range här. Plus random 87s,67s som han gillar att mixa in ibland.

Postad
1 timme sedan, säger ShipThat$$ :

problemet är att multiway önskar du ha nutted drag - vårt mål är att träffar vi färg

Nej. Målet är att spela potter i position mot en sprutis som tycker att 68o är en bra hand att stoppa in 200bb med pre. Och att det är ett bra läge för UTG bara slår om bakom med absoluta toppen, vilket sker extremt sällan och att BTN aldrig slår om när han coldcallat först.

jag blev förvånad att du ens flata 54s där

Jag gör det såklart inte varje gång. men i poss mot sprutis jag vill spela så mkt jag bara kan emot, med 2 förutsägbara okreativa regs som "aldrig" hittar på nått bakom.

Jag hade inte synat i exakt samma läge mot exempelvis en bättre /2 reg bakom som har straff-poker i arsenalen.

men det är fan inte +ev poker haha

det är ju det som är hela frågeställningen.

Hittills har jag itne fått ett enda vettigt argument varför det inte skulle vara det utifrån hela dynamiken i handen.

Det är killgissningar och "det där är inte GTO", hintar om att jag är fisk utan argument, men inte ett skvatt mer.

Jag tror jag vinner den här fler gånger än 1/3, men inte ett enda svar som ger nån form av logik varför så inte är fallet.

Men som sagt. Jag får svälja frustrationen. Ingen är skyldig mig nått.

Och gå vidare med att det är som det är.

Och antingen bara undvika såna här spots, eller få svar någon annanstans ifrån.

Postad
27 minuter sedan, säger massive :

Men nu har han hela sin 10% range här.

Fast vet vi det? Tolkar det som att du generaliserar, och har tagit hans overall 3b? Eller har du tagit hans 3b stats i BB vs UTG? Tänker att sånna här små detaljer kan vara direkt avgörande för konfigurationen. 

Vet inte hur din pool spelar, men kan ju va att det är väldigt stor diff i sqz vs 3b i detta upplägget. 

Postad
9 minuter sedan, säger KlonkSteve :

Fast vet vi det? Tolkar det som att du generaliserar, och har tagit hans overall 3b? Eller har du tagit hans 3b stats i BB vs UTG? Tänker att sånna här små detaljer kan vara direkt avgörande för konfigurationen. 

Vet inte hur din pool spelar, men kan ju va att det är väldigt stor diff i sqz vs 3b i detta upplägget. 

Han har bara 1 3bets range. oavsett position. Oavsett motstånd. oavsett situation. han har 10% över alla positioner.

image.png.802603584407e1bc18bd36b2836b36ed.png

Definitivt. Men som jag skrivit tidigare. De thär är en 17/13 som  har sina händer och sina sizes och sina linjer och sina spots han spelar exakt likadant oavsett. 

Tolkar det som att du generaliserar,

Självklart.

Kan vi göra nått annat än att ta ofullständig information och dra välgrundade slutsatser utifrån det? :) 

Vi kan aldrig veta säkert, men mer än 15K händer på en förutsägbar okreativ reg som "alltid" spelar exakt likadant borde väl vara bra jävla nära "sanningen" :) 

Visst, kanske 1 gång i halvåret spazzar han till det med nån random 33 eller 57s. Men annars är det det här han sitter med.

Postad
5 timmar sedan, säger massive :

Amen det är därför jag postar dom här händerna :) För att jag ser över mitt spel.

Det intressanta är inte to state the obvs, utan varför du tycker så?

Annars blir det rätt poänglöst.

Jag trodde att detta var tydligt från en spelare av din kaliber? Ska man jämföra måste man räkna på: Fold = −1 BB, Call = EV av att syna de ytterligare 16 BB, inklusive framtida spel. De ska ha samma referenspunkt. 

Det du vet i beslutsögonblicket är att dina pottodds för kallsynen är 1,4:1, men du vet inte vad som händer efter synen. Du ger dessutom UTG mer bränsle att pusha lightare, vilket betyder att dina effektiva pottodds blir ännu sämre. Som spelat mår 45s inte särskilt bra av dåliga stackodds. Pushar Villain på floppen måste du folda. Synen på river är ganska breakeven mot överpar, men det är en tråkig jävla syn att behöva ta.

I 98s-handen är din spr dålig på floppen. Jag har svårt att se att en push ska vara ev+, men ge mig vad han bettar, foldar och synar med, så ska jag räkna på det. 

Postad
Just nu, säger Lobo :

Du ger dessutom UTG mer bränsle att pusha lightare,

hade det vart en sån snubbe som har det spelet i arsenalen hade jag inte synat.

2 minuter sedan, säger Lobo :

Som spelat mår 45s inte särskilt bra av dåliga stackodds. Pushar Villain på floppen måste du folda.

Poäng.

2 minuter sedan, säger Lobo :

I 98s-handen är din spr dålig på floppen. Jag har svårt att se att en push ska vara ev+, men ge mig vad han bettar, foldar och synar med, så ska jag räkna på det. 

image.png.762d2801a779373a3506631dd1dbfadf.png

På flopp plockade jag bort alla missar, och sparade bara par/ överpar,färgdrag och

kombodrag å AK.

Postad
7 minuter sedan, säger massive :

Kan vi göra nått annat än att ta ofullständig information och dra välgrundade slutsatser utifrån det? :) 

Ja, vi kan skaffa oss ytterligare information. Tex genom att filtrera ut spots och se hur poolen spelar, från vår db. 

Men absolut, med 15k händers sample, och givet att han rakt av 3bettar 10% från samtliga positioner, då bör man ju kunna dra generaliserande slutsatser baserat på det. 

Har du någon generell sqz stats på honom? Diffar den gentemot hans vanliga 3b stats?

Men ja, givet att hans sqz vs dessa positioner är någorlunda jämn med hans generella 3b, har vi då 35%, får man väl säga att det är en syn. 

Postad
13 minuter sedan, säger KlonkSteve :

Ja, vi kan skaffa oss ytterligare information. Tex genom att filtrera ut spots och se hur poolen spelar, från vår db

Det kan vi defintivt göra. Och det är hjälpsamt. Men nu handlar det om spelaren specifikt, det är hans stats jag spelar mot, inte poolen. Med en FI som har andra 3bets-stats hade jag spelat annorlunda. 

13 minuter sedan, säger KlonkSteve :

Har du någon generell sqz stats på honom? Diffar den gentemot hans vanliga 3b stats?

Kan kolla :) 

raise squeeze

Pre: 25 (21/83)

BB: 42 (8/19)

Alla gator: 8 (86/1028

3bet steal: 13 (186/1479)

EDIT:

När jag går in på preflop har han BB: 42 (8/19) men i tools/total är hans squeeze 8 (48/565) det låter väl mer realistiskt och nära verkligheten att han har 11 BTN,7 SB och 8 BB?

• Like 1