Gå till innehåll

Fortfarande har inte syndaren vaknat. Eller blivit bättre på poker.

Recommended Posts

Postad

Ser absolut inget fel i alls att undra över någons spel på en hand där man inte delger någon vidare information. Hade varit annorlunda om det framförts att man inte ville ha någon kommentar på en specifik hand. Men det är och har aldrig varit underförstått på pokerforum att man inte får kommentera händer som postas? Det är ju en av syftena med pokerforumet.

Sen angående ranten tycker jag det verkar som en extrem överreaktion på någon relativt oskyldig kommentar samtidigt som jag förstår att man kan ha lättare att brusa upp i en downswing när det känns som att allt är emot en.

• Like 2
Postad
20 timmar sedan, säger Rhetoric :

Jag läste exakt endast första meningen av textväggarna du just slösade tid på att skriva.

Detta är bland det sjukaste och drygaste jag någonsin läst. Anledningen till att jag höll min goda ton i mitt svar ovan är pga det är mer än uppenbart för alla som läser vad du skriver att du ej är psykiskt välmående. Jag hoppas att du söker hjälp och finner inre ro, vare sig det innebär terapisamtal med en psykolog, deltagande i självhjälpsgrupper eller knaprande an psykofarmaka. Antagligen är en kombination av alla tre nödvändig. 

Att du lider av Dunning–Kruger-effekten vad gäller poker och är på livstilt är ingen ursäkt att bete dig som ett pompöst arsle. Jag lämnar inget utrymme för sådan negativitet i mitt liv och kommer således ignorera dig i fortsättningen tills det att du tillbringar mig en formel, likaså offentlig ursäkt. Jag har det inte i mig att vara varken bitter eller långsint, så när det avklarats är detta trams både bortglömt och förlåtet!

Med det sagt så önskar jag dig väl.

Herregud alltså. 

Ditt svar är bara ännu en bekräftelse på att du är en självcentrerad person med bristande självinsikt.

Inte bara det. Du är manipulativ och oärlig också.

Det här är ju såklart sorgligt, men det blir skrattretande när jag belyser en rad saker som du blir upprörd över.
Där sen ditt senaste svar sen bara ytterligare bekräftar det jag har sagt innan. 

Det här är exakt så som sjuka alkoholister beter sig. Man blir presenterad för nått som man inte kan känslomässigt hantera, egot kan inte ta synliggörande. Så man slår ifrån sig, beter sig illa, och hittar syndabockar och anledningar på tryggt avstånd ifrån sitt eget kaotiska inre. Precis som jag beskrev i ett av inläggen ovan.  

Du kräver en massa saker av din omgivning. Du avkräver svar, du kräver ursäkter. Du kräver alltså att din omgivning ska böja sin vilja för att tillfredsställa dina personliga begär och önskningar.

Du ser inte hur både sjukligt och självcentrerat det här är?

Oärligheten består bland annat av att du hävdar att du hållit god ton när vi ser en lång rad exempel på att så inte är fallet.

Att sen på olika sätt hävda att du vill mig väl, när det är uppenbart att din avsikt är en annan, är ett till exempel på detta.

Det finns mer saker, men det känns inte som det behövs mer för att synliggöra ditt manipulativa och sjuka beteende.

Att du sen sänker dig till amöba-nivå med direkta personangrepp är så uppenbart bekräftande på det jag säger, att det inte ens behövs en förklaring. 

Men som sagt. Det här är inga konstigheter.

För att vara en manipulativ, oärlig, skitstövel är själva definitionen av en självcentrerad person utan självinsikt.

Nu är det upp till dig hur länge och i vilken omfattning du vill att den här verbala holmgången ska pågå.

Jag är klar här.

Och jag avslutar med nått jag tog en ordentlig funderare på här under förmiddagen. Frågan var om jag med 100% ärlighet kan önska dig allt gott, och slutsatsen är att jag känner att det jag kan göra.

Så jag önskar dig allt väl här här framöver Rhetoric. 

Postad
22 timmar sedan, säger HampusGabriel :

Håller med om att det finns det i dina ögon,

Det handlar inte om med vems ögon man ser på saken. Det är 2 olika saker.

så nog ingen vits att lägga energi på det för det kommer till 99% aldrig bli bättre.

Det här är ett utmärkt exempel på hur man kan resonera och tänka om man totalt vill omöjliggöra all form av positiv förändring. Oavsett vad det gäller. :) 

Hade nog aldrig hålt igång min dagbok här om jag inte vunnit så bra som jag gjorde för då hade man fått bemött kritik

Det här beskriver exakt min poäng i det jag skrev om jargongen, språket, bemötandet,beteendet hos en stor del av dom aktiva medlemmarna på det här forumet. Huvudet på spiken!

Postad
17 timmar sedan, säger Dinousarien :

Ser absolut inget fel i alls att undra över någons spel på en hand där man inte delger någon vidare information.

Tjenare Dino!

Det är inget fel i det.

Det som blir fel i det här, enligt mig, som är en del av ett övergripande problem (som jag åxå skrivit om på sistone) är den genomgående tonaliteten, utgångspunkten, det småaktiga. Jargongen. 

Kommentarer som "inte för att vara sån" "korrekt syn" "bara en 59bb pott" "utdragning" "det känns lite ambitiöst" 

Det här skapar ett icke inkluderande ogästvänligt och giftigt klimat här på forumet.

Som att kräva saker istället för att fråga om dom. Som att förutsätta att man är lösningen på nått ingen efterfrågat.

att exempelvis skriva "Hur försvarar du ditt spel?" hade man ganska enkelt kunnat formulerat på ett annat sätt som både hade vart trevligare och mer konstruktivt.

17 timmar sedan, säger Dinousarien :

Sen angående ranten tycker jag det verkar som en extrem överreaktion på någon relativt oskyldig kommentar

Det här är dina åsikter. Du får såklart känna och tycka precis vad du vill. 

Men jag kan känna att vi är inne lite på samma sak här. 

"en extrem överreaktion" "oskyldig kommentar"

Det här som böljat fram och tillbaka på senaste i den här dagboken är inte oskyldiga kommentarer. Och det är inte en extrem överreaktion att synliggöra och kritisera ruttet jävla skit-beteende.

Oavsett vad man tycker om saken. Eller vem man anser har "rätt" eller "fel". Som att det nu skulle ha nån betydelse.

Postad

kryddan med pokerdagböcker är att man inte vet om de fortfarande lever varje gång man loggar in, från en läsares perspektiv brinner det plötsligt bara till. en missförstådd fråga eller kommentar vid fel tidpunkt under en downswing sen är sammanbrottet där, fajten igång och dagen efter är låset på

Postad

Jag bodde i Stockholm i 10 år.

Klubbarrangör. Poetry-slam mästare. Stort social umgänge. Firma med brorsan.
Lägenhet en kvart från Söder. Hänga med kändisar. Koola snubben. Wow alltså. Jag levde verkligen livet.

Ja förutom allt det här, så var det ju också den där lilla detaljen att jag var fullblods-alkoholist på heltid. Ja förutom dom perioderna när jag va blandmissbrukare för att lura mig själv, och "bevisa" att jag kunde ju faktiskt själv välja när, och hur mkt jag drack. :) 

Skulle man dra en bärs med en polare en eftermiddag så va standard att beställa 2 stora och 2 järn. ta första järnet, svepa första bärsen på stående fot,ner med järn nr 2 å sen tog man bärsen och gick å satte sig vid bordet.  Om jag inte hade pengar så sket jag hellre i att träffa min kompis, än att umgås, men att inte få dricka sprit samtidigt.
Men nått problem hade jag inte. 

Jag kände alla andra arrangörer inom mitt område å alla dörrvakter. kompis med bartenders, ja alltså, jag hade ju inget egentligt intresse att va kompis med dom, det va ju bara för att jag skulle få kröka gratis. För jag va inte bara alkad, jag va alltid pank också. Men att det berodde på att jag söp upp alla stålar. Nej så va det inte. Det va andra anledningar som gjorde att det alltid va tomt i lädret. Framför allt var det alltid någon annans fel.

Jag levde ute på krogen och i sociala sammanhang. Och det viktigaste var att på ett sätt eller annat alltid stå i centrum. Att stå på scen var ett bra sätt. Väldigt effektivt också i den eviga jakten att fylla tomrummet i själen med andras bekräftelse.

Men framför allt skulle jag va gruppens medelpunkt. Den roliga och smarta killen. Rapp i käften. Höras mest. Självsäker. Fyndiga kommentarer. Sarkasm. "rå men hjärtlig jargong" Ja ni vet.
Men det var aldrig att jag bjöd på mig själv. Och om det inte va rakt på sak så var det "oskyldiga kommentarer" små instick. ett ord i förbifarten. Men i slutändan handlade alltid "skämten" om att på nått sätt göra sig rolig på andras bekostnad. Helst subtilt och mellan raderna. Gärna på ett sätt som gör att man blir osäker. Skämtar han eller inte?

Såklart ett sätt att höja mig själv. Genom att trycka ner andra. Vara lite bättre. Lite smartare. 

Och var det nån som reagerade, sa ifrån, synliggjorde, kritiserade eller på annat sätt uppvisade ett sunt avståndstagande mot mitt vidriga beteende så blev alltid reaktionen väldigt kraftig. Jag va ju den snälla, roliga, smarta snubben som inte ville nån annan illa.

Så min reaktion va självklar. Jag attackerade såklart den personen som kritiserade mig. Som hotade min självbild. Och när jag slog ifrån mig så passade jag på att göra det till den andre personens fel. Mkt lättare och bekvämare än att ta ansvar för sitt eget beteende. hur "litet" eller "trivialt" det än var, faktumet att man gjorde andra personer illa. 

Det va ju "bara på skämt för fan"  "orka ta illa upp" "varför eru så jävla känslig för" 

Snöflinga.

"fan va tråkig du är" "har du inte fått ligga på länge eller" "det var väl inte så farligt"

Asså du borde fan ändra mellannamn till bräcklig! haha!!

"asså fan va du överreagerar! en hel jävla rant bara för en oskyldig kommentar! va ere med dig!"

"kan du inte ta konstruktiv kritik eller! jag försöker bara hjälpa till. Det är ju förfan du som ska be om ursäkt!"

jag såg också till att så ofta jag kunde, attackera tillbaka i nån form av socialt sammanhang. Så personen inte bara fick stryk personligen, utan att personens anseende och status/ställning i gruppen åxå skadades. och såklart fick jag ofta med mig andra personer i drevet som hakade på och förstärkte effekten ytterligare.

Det här beteendet var ju bara en del av nått större. Och tillslut fick allt det här konsekvensen att jag mådde så jävla dåligt att jag bara ville ta livet av mig. Och absolut ingen runtomkring mig ville ha nån form av djupare relation med mig överhuvudtaget.

Och jag kunde inte fatta varför. 

Varför mår jag så dåligt? Vad är det för "fel" på mig? Alla mina riktiga kompisar, min familj, varför tar dom avstånd allihopa?

Jag kunde alltså inte för mitt liv se det som var uppenbart för alla andra runtomkring mig.

Att jag var en manipulativ, oärlig, självcentrerad skitstövel helt utan självinsikt.

å desto högre själen skrek efter frihet desto mer krökade å pillade jag i mig saker för att rösten som skrek högre och högre bara skulle ta å hålla käften nångång. så det blev lugn och ro.

Så nej Johan, det va inget som hände i Onsdags, nej Snake och Dino, det har inget med min downswing att göra heller. Och nej Lamern det finns ingen missförstådd fråga eller kommentar vid fel tidpunkt. Det handlar inte heller om hurvida jag spelade den där handen så jävla dåligt att man bara vill kräkas rakt ut. Eller att en omskrivning och fri tolkning av nått som räddat livet på, och hjälpt 10-tals, kanske 100-tals miljoner människor att tillfriskna är det sjukaste och drygaste Rhetoric någonsin läst.

Nånstans bakom det jag skriver, och bakom den, såklart, i delar, både onyanserade, felriktade och upprörda reaktionen på senaste dagarna svängningar fram å tillbaka här i dagboken så finns en önskan att synliggöra. upplysa. hjälpa till. förändra.

Naivt Kanske. men jag känner att det finns en vits med att lägga energi på nått man tror på.

Även om du kanske har rätt Hampus. Att det är 99% chans att det aldrig blir bättre.

Att det kanske inte behöver ta lika lång tid för nån annan, som det tog för mig. Att komma ut på andra sidan till nått bättre.

Och att det kanske kan vara så, förhoppningsvis, att det finns nån där ute som inte behöver ta riktigt lika mkt jävla stryk som jag gjorde, innan jag tillslut kunde hitta hem igen.

Gokväll på er allihopen!

Postad

Hej Massive. Vilken fin beskrivning av hur du utvecklats. Tack för den.

Sen tycker jag det du beskriver som ”omskrivning och fri tolkning” antyder vissa missförstånd. Oavsett vilket självhjälpskoncept du än pratar om är budskapet sannolikt aldrig något annat än just det - man jobbar primärt med sig själv. Frivillighet är ett av fundamenten och jag tror ingen tolkade andra inlägg i tråden som ett rop på hjälp.

Det är iofs din dagbok så temat kanske är just lite poetry slam-tricks och livscoaching i kombination med pokern, men då skulle i alla fall jag som hittills ivrig läsare vilja veta.

• Like 1
  • Thanks 1
Postad

Du ska nog läsa kommentarerna som triggade dig samt din reaktion en gång till.

Sen när du skrev följande:
"Jag blir väldigt väldigt glad, om så många som möjligt, helst alla, tycker att det är överambitiöst att få in det här :) 

Hoppas ingen gör det....  "

Så är det ju inte så konstigt att folk reagerar och ställer motfrågor. Som jag tolkar den meningen så säger du att det är helt självklart att man får in 450bb här av någon anledning, en anledning som du inte delar med dig av och när någon efterfrågar den anledningen så spårar du ur.

Postad

Tjena Magico!

52 minuter sedan, säger magico :

Så är det ju inte så konstigt att folk reagerar och ställer motfrågor

Det va inte det som triggade igång mig.

53 minuter sedan, säger magico :

Du ska nog läsa kommentarerna

Om du tar ditt eget råd, å läser kommentarerna å inläggen noggrant så har jag förklarat vad det är som startar reaktionen från mig. Det är övertydligt om man faktiskt läser vad som står. Framför allt mitt senaste inlägg. 

Sen att du kanske inte fattar. Det är en annan sak.

59 minuter sedan, säger magico :

när någon efterfrågar den anledningen så spårar du ur.

Återigen. Om du faktiskt går in å läser, framför allt senaste inlägget jag gjorde. Eller så fattar du helt enkelt inte poängen.

Men om man varken orkar läsa igenom ordentligt, eller om man inte fattar.

Allt det är ok. Såklart.

Men då kanske man ska tänka ett steg längre innan man går in å drygar sig i en annans dagbok, i en situation man inte va del av överhuvudtaget.

Men det kanske är för mkt begärt.

Postad
1 timme sedan, säger Markus8000 :

Hej Massive. Vilken fin beskrivning av hur du utvecklats. Tack för den.

Hej Markus!

Tack så mkt! Och tack själv! Det går åt båda hållen.

Sen tycker jag det du beskriver som ”omskrivning och fri tolkning” antyder vissa missförstånd

Har det blivit ett missförstånd, eller att jag missförstått eller det är nått jag inte hajjat så är jag såklart positivt till att få ett synliggörande om detta.

men då skulle i alla fall jag som hittills ivrig läsare vilja veta.

Kanske jag som e trög här :) Beskriv lite mer utförligt vad du undrar över, så är jag glad att svara efter bästa förmåga.

Ha en fin Söndag Markus!

Postad
9 minuter sedan, säger Doctor_Strangelove :

"Helvetesgapet" kallas den formen på grafen.

:)

Den stora grejen för mig, ja hela hösten och framåt, har varit att jag springer ok/normalt/bra på 0.5. Men direkt när man tar klivet å går upp på /1 så blir man totalt doom-switchad. Men bara på /1, inte 0,5 :) 

så 8 bord uppe, blandat typ 50/50, hälften springer man normalt, för det är 0.5 men borden precis bredvid, ass-rape hela vägen upp, för att det är /1.

Min taktik har ju varit att gå ner i nivå å rida ut stormen. Men nu grisbackar jag rakt ut på 0.5 åxå, så nu börjar man få slut på både rulle å ideèr.

Jag har ju länge varit inne på totalt ovetenskapliga voodoo-teorier ang /1, men det är väl bäst å inte grotta i det, för då jävlar skulle man få höra :D 

Postad
4 minuter sedan, säger killerwolf2 :

^alla känner så mot vissa nivåer. Det ska bara gå till på det sättet, det ska inte vara lätt gå upp i nivå :D

Fan också. Då är det kört :D 

Nämen skämtåsido. Man har alltså inget annat val än att landa i en naturvetenskaplig världsbild med matematik, orsak och verkan, gråtrunka till primedope, acceptera, å bara köra på då eller?

Och då acceptera att min oförmåga att acceptera faktum är mitt största problem.

Täppa igen andra läckor där man blöder BB's för att kompensera, gå ner i stakes, investera i karmakontot, slänga datorn i väggen. För helvette, det måste ju finnas nått man kan göra? :) 

Postad (redigerade)
2 minuter sedan, säger massive :

Fan också. Då är det kört :D 

Nämen skämtåsido. Man har alltså inget annat val än att landa i en naturvetenskaplig världsbild med matematik, orsak och verkan, gråtrunka till primedope, acceptera, å bara köra på då eller?

Och då acceptera att min oförmåga att acceptera faktum är mitt största problem.

Täppa igen andra läckor där man blöder BB's för att kompensera, gå ner i stakes, investera i karmakontot, slänga datorn i väggen. För helvette, det måste ju finnas nått man kan göra? :) 

Ett tips jag kan ge dig är att när du kliver upp i stakes så spelar du färre bord. Typ att du spelar 2 bord och table selectar extremt bra och fokus på alla val du gör. De blir ju samma timlön som att spela 6 bord på staken nedan för med rake inräknat

Redigerad av HampusGabriel
  • Like 1
Postad

Jag har fått gå upp och ner nu 5011 gånger sen jag började ta skott sporadiskt. Jag fick ett genombrott för någon månad sedan sen blev det doomswitch på 20bi på /5 Ner till lägre nivå igen. Över till GGpoker. Total doomswitchad för 30 inköp där. tillbaka till SvS. Vann tillbaka inköp på /2 och /5 och rullen va break even. Tog skott på /10 igen. Droppa 5 inköp där. Ner till /5 igen för att  grinda upp till nytt skott på /10.. Fokusera på det du kan kontrollera, inte på det du inte kan kontrollera.

• Like 2
Postad
21 minuter sedan, säger HampusGabriel :

Ett tips jag kan ge dig är att när du kliver upp i stakes så spelar du färre bord. Typ att du spelar 2 bord och table selectar extremt bra och fokus på alla val du gör. De blir ju samma timlön som att spela 6 bord på staken nedan för med rake inräknat

Jag agerar efter samma principer du tar upp. Men lite annorlunda i praktiken.

Det va ju huvudgrejen nu inför nystarten i början av året. 1 hand i taget. Kunna hålla maxfokus (nåja) på varje beslut, och annars, färre bord, alternativt logga ut.

Har jag rulle för /1 så spelar jag aldrig exklusivt bara /1. Utan det blir som en kombo-nivå med 0.5.

Det är värdet som avgör dels hur många bord jag kör, men åxå hur många bord jag har uppe på varje stake. 

Så standard under passen är att det böljar fram och tillbaka hela tiden nånstans mellan 5-8 bord, och oftast 0-4 st /1-bord, allt efter vart värdet finns, och hur många bra bord som finns tillgängligt.

Det här upplägget känns logiskt sett, för mig, som det optimala förhållningssättet inför en nivå som /1 där det ofta är riktigt ruttet skitvärde.

Men tar gärna synpunkter å kommentarer på detta.

Postad
31 minuter sedan, säger Snake911 :

Fokusera på det du kan kontrollera, inte på det du inte kan kontrollera.

Hej Snake!

Tack för svar!

Jag försöker verkligen fokusera på det jag kan förändra. :) Och för mig är det här tilten oftast slår till, inte över bad-beats, utan där jag vet att man hade kunnat agerat annorlunda. Men det kan åxå bli en tankevurpa. Att man trasslar in sig i ologiska resonemang. 

Som nu, jag kan tänka att om jag inte hade spelat lika mkt händer på /1 under min down-swing så hade jag inte tappat lika mkt av rullen. Det stämmer ju. Men samtidigt så har jag maximerat mitt förväntade värde då det har varit helt sinnessjukt smaskigt på/1 under den här perioden.

Jag kan tycka att det blir lätt att lura sig själv. Och åxå lätt att hamna i läget där man tar tidigare kloka rationella beslut och helt plötsligt ska förvandla dom till nått felaktigt bara för att det går skit. :)

Intressant är det allafall!