Gå till innehåll

Varning För Cyntax


Recommended Posts

  • Svars 335
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Fast han har ju helt fel i sak. Förtalsfrågan är helt oberoende av om han outas eller inte.

 

Det är möjligt, det har jag för dålig koll på. Som tur är har vi dock tillgång till folk med koll som tittar på saken. Det var främst följande rader jag åsyftade:

 

"En annan faktor är att det än så länge handlat om runt ett dygn och att det faktiskt tar tid att kunna få en tillräckligt bra bild av situationen för att kunna ta ställning. Särskilt som det är en ovanlig situation som det inte direkt finns någon mall för."

 

Vill också poängtera att jag - som nog folk märkt - inte alls är främmande för att diskutera outningspolicies och forumregler. Vill man inte diskutera på PF går det utmärkt att PM:a mig så tar vi det där eller på skype.

 

Med det sagt föreslår jag att vi i möjligaste mån håller tråden on-topic.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får väldiga Jönssonliganvibbar av Cyntax/Spaderkung. Med tanke på att han "skryter" på Flashback om vilken storskurk han är - det är väl knappast hur en riktig bedragare gör? Jag tror, än så länge, att han bara "fantiserar" på Flashback, bygger upp en låtsaspersona, när han i själva verket är en ytterst misslyckad "kamrer".

 

Och detta har ju Cyntax ytterst enkelt att bevisa, genom att ladda upp kontoutdrag från spelfonden (eller låta någon betrodd person kolla på hans spelkonto). Han läser säkert denna tråd, så han får några dagar på sig att bevisa sin oskuld till fondbedrägeri... men om en vecka kommer jag stämma in i kören som kräver hans huvud på ett fat.

 

Visst är det Jönsson-ligan-vibbar. Pantburksbedrägerier är inte precis något högstatusbrott. Samtidigt kan även en bluffare ha en hand ibland.

 

Angående spelfonden så har han aldrig gjort ett ärligt handtag i sitt liv, utan allt går ut på att blåsa folk. Varför skulle han plötsligt ha fått för sig att göra något som gynnar andra? Varför spelade han inte bara med egna pengar? Dessutom är resultatet lite för dåligt för att vara på riktigt.

 

Nog kan den vara på riktigt, men det verkar inte särskilt troligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du sammanfattade ängsligheten perfekt. Det resonemang du för är precis vad scammarna vill höra. Uppenbarligen är det i användarnas intressa att inte bli scammade. Det finns ingen legal aspekt att tala om här, enbart en moralisk.
Det är ju fullt möjligt att du har rätt, men i så fall tycker jag du ska kontakta valterego och bena ut rättsläget för honom.

 

I normala fall skulle jag peka på flashback som alternativ kanal för de som vill få ut information om en bedragare. I det här fallet så går det ju inte så bra, just på grund av deras outningsregler, men tycker man att det verkligen är problemfritt att lägga upp den här sortens information, med tillhörande brottsanklagelser, så kan man faktiskt göra det på egen hand. Namnet är ju så ovanligt att en sån sida skulle dyka upp rätt högt i sökningar ändå.

 

Det är det ingen som har argumenterat för och det vet du mycket väl. Halmgubbe.
Hänger hela argumentationen på att Cyntax själv namngivet sig i en post? Då kanske jag håller med, annars anser jag nog att det har en hel del implikationer för forumpolicy i stort.

 

Du är inne på helt fel spår vad det gäller förtalsdiskussionen. Du får PM:a om du vill veta varför då jag inte vill ge Cyntax några tips.
Jag ville mest peka på att forumledningen har anledning att tänka sig för innan de drar igång någon uthängning och att man som minimum bör ha förståelse varför det inte sker nu på direkten. Jag vet inte mer om det juridiska än att det finns nog med frågetecken för att jag skulle dra mig för att publicera den sortens information om en namngiven person. Det hindrar ju förstås inte att det faktiskt är glasklart, men då kommer man nog längre genom att förklara varför det är glasklart än att tycka att forumledningen borde förstå det.

 

 

För övrigt så borde diskussionen om forumpolicy, juridik osv skickas över i en egen tråd så att trådens kärnämne inte dränks i sidodiskussion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får väldiga Jönssonliganvibbar av Cyntax/Spaderkung. Med tanke på att han "skryter" på Flashback om vilken storskurk han är - det är väl knappast hur en riktig bedragare gör?
Är det något som utmärkt de scammers jag stött på under PF-tiden så är det just Jönssonliganvibbar. Jag skulle snarare bli förvånad om det dök upp en bedragare som vid närmare syn inte visade sig vara en riktig monsteridiot.

 

Visserligen urvalsproblematik, eftersom man bara märker de som blir upptäckta, men jag skulle tro att det är rätt ovanligt att välfungerande människor blir kriminella eftersom det inte krävs särskilt mycket kompetens för att kunna få ett bättre svenssonliv än att hanka sig fram som en tattig bedragare. Samtidigt som det inte kräver särskilt mycket kompetens att lyckas blåsa folk, bara man är samvetslös och enveten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag inte var med i spelfonden så känner jag väl att det inte riktigt är min sak. Men är det någon av er som kan begära ut historik av cyntax som visar på att spelen var lagda hos bettingsajterna? Cyntax har ju nämligen inget att förlora på att visa att han faktiskt lagt spelen. Snarare rentvår det honom från diverse scammisstankar á la 500k. För att spelfonden skulle vara en scam är väl bara spekulationer? Även om det kanske känns bra troligt med helhetsbilden kring spaderkung/cyntax.

 

För det vi vet om Cyntax är att han är en pajas som åtar sig saker som han inte slutför. Saker som ligger så långt utanför hans kunskapsnivå att alla juristuppdrag i sig är en scam.

 

Cyntax visar ju snarare tecken på lathet, inkompetens och även väldigt troligt depression. Än mästerscammarn som lagt över 8 år på att gör sig god hos pokerspelare och där den sista stora smällen är en fejkad spelfond.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående spelfonden så har han aldrig gjort ett ärligt handtag i sitt liv, utan allt går ut på att blåsa folk.
Jag kollade i bloggcachen och det verkade som han gjort något inhopp som dealer på ett företagsevent, det borde väl räknas som ett ärligt handtag? :-)

 

Vilket ju också borde vara rätt indikativt för hur framgångsrikt eventuellt scammande faktiskt är. Särskilt om man tittar lite på boende, stakes, osv. Var bettingfonden en blåsning på 500 papp så är det nog med god marginal den största scoren under karriären.

 

Cyntax har ju nämligen inget att förlora på att visa att han faktiskt lagt spelen. Snarare rentvår det honom från diverse scammisstankar á la 500k.
Kan han inte få ihop en story som rentvår honom helt så är ju anseendet ändå kört i botten, så han har väl inget att vinna på det heller.

 

Cyntax visar ju snarare tecken på lathet, inkompetens och även väldigt troligt depression. Än mästerscammarn som lagt över 8 år på att gör sig god hos pokerspelare och där den sista stora smällen är en fejkad spelfond.
Depression vet jag inte varifrån du får, jag tycker tvärtom att han verkar rätt speedad och inte gett indikationer på någon som helst nedstämdhet. Skulle det vara så att han faktiskt inte medvetet bedragit någon så verkar det ju rimligt att det skulle kunna bero på depression eller ångest, men jag tycker inte man ser så mycket av den varan i hans poster.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Depression vet jag inte varifrån du får, jag tycker tvärtom att han verkar rätt speedad och inte gett indikationer på någon som helst nedstämdhet. Skulle det vara så att han faktiskt inte medvetet bedragit någon så verkar det ju rimligt att det skulle kunna bero på depression eller ångest, men jag tycker inte man ser så mycket av den varan i hans poster.

 

Han skriver i skypekonversationen med OP att han "också mår dåligt". Tycker qzectbumo gör en rätt bra analys av läget och jag hoppas att han har rätt, dvs att det inte rör sig om en regelrätt scam.

 

Men, jag kan ju givetvis ha jättefel och det känns ganska viktigt att de som var med i fonden faktiskt tar reda vad som hände med deras pengar. Visshet är bättre än ovisshet, både för fackeltåget och för Cyntax.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På tal om ärliga handtag... de som anlitat hans tjänster, har ni fått en momsad faktura från aktiebolag/enskild firma eller har det varit svarta pengar ner i fickan?

 

Om det är det senare så skulle det vara ytterst humoristiskt att ta på sig uppdrag att föra tala mot SkV i beskattningsärende och samtidigt ta betalt svart. En ren klassiker, helt enkelt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ville mest peka på att forumledningen har anledning att tänka sig för innan de drar igång någon uthängning och att man som minimum bör ha förståelse varför det inte sker nu på direkten. Jag vet inte mer om det juridiska än att det finns nog med frågetecken för att jag skulle dra mig för att publicera den sortens information om en namngiven person. Det hindrar ju förstås inte att det faktiskt är glasklart, men då kommer man nog längre genom att förklara varför det är glasklart än att tycka att forumledningen borde förstå det.

 

Har inga problem med att förstå varför de inte tillåter outning. Håller inte med, men är helt OK med att de resonerar annorlunda än jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att fortsätta spekulationerna om eventuella DSM-5-diagnoser: någon som tänkt tanken att spelberoende kan vara en orsak till hans agerande? Är hans kompis i den här tråden kanske ett av hans alter egon?

 

Det är ju möjligt att det är en fråga Bullen-situation. Personligen så tyckte jag det här partiet var lite mer iögonfallande:

 

Sen gjorde jag en lista på de 17 vanligaste betting/pokersajterna jag kunde komma på och epostadresserna. Jag tänkte be Daniel om hans lösen till hans mejl och mejla alla 17 och be dem stänga av honom. Vad ska jag tänka på här? Kan sajterna se på ip att det inte är Daniel som mejlar? Reagerar dom på det? Kommer dom att kräva någon verifikation, typ kopia på id-kort för att stänga ner hans konton/banna honom?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inga problem med att förstå varför de inte tillåter outning. Håller inte med, men är helt OK med att de resonerar annorlunda än jag.

 

1.Jag är nyfiken! Dvs., på vilka grunder du anser att det inte skulle röra sig om förtal.

 

2.Vad gäller skatten så kan han väl deklarera det som uppdrag/konsultarvode i inkomstslaget tjänst?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1.Jag är nyfiken! Dvs., på vilka grunder du anser att det inte skulle röra sig om förtal.

 

Det hävdar jag inte.

 

2.Vad gäller skatten så kan han väl deklarera det som uppdrag/konsultarvode i inkomstslaget tjänst?

 

Har han fakturerat måste han väl ha minst enskild firma samt F-skatt? Hade han det skulle han finnas med på allabolag.se. Det gör han inte.

 

Ni som har betalat till Cyntax, varifrån har fakturan kommit? Eller har ni satt in pengar rakt in på hans bankkonto?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://pokerforum.nu/forum/1730639-post38.htm

 

en annan kul grej som är ganska nyligen

 

På Flashback skrev han om att blåsa investerare i ett pyramidspel. Kan det hänga ihop?

 

Inte han som ligger bakom det, säger han, men det är ju exakt samma sak som bettinggrejen. En fond som bygger på att man hittar mönster i historiska data som tror ska upprepa sig, trots att det mest troligt handlar om slumpen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...