Gå till innehåll

...


Katt3n

Recommended Posts

  • Svars 2,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

3bet pre är ungefär 12bb och max 4bet är ungefär 40bb.

 

Nån som har lust att skriva lite generellt om följande frågor (vi antar att vi ska 4beta och vi bara har en motståndare att ta hänsyn till och att vi är 150+ bb djupt):

I position:

*4betar du olika med olika typer av händer? Vilka typer gör du vad med och varför?

spelar en size, vill inte läcka massa information. typ AAxx, AKKx, och nån 9876ds eller liknande och sen breddar jag om vi sitter i fördelaktiga possar eller om fi 3betar brett.

*Hur stor 4bet?

max

 

Ur position:

*Generellt, vilka händer som du höjer med t.ex. utg fyrbetar du med? Foldar vi nånting och varför isf?

ungefär samma som i poss.

*Resonemang kring betsizing? Stor bet med AAxx (värde + minimera risk för fel postflop) och mindre med händer som behöver en flopträff för att fortsätta t.ex.?

då du läcker info med olika betsizes lär du spela samma oavsett vad du har. har btw sett lite tendenser till att du verkar se poker som ganska statiskt och inte särskilt spelarberoende, vet inte om det är sant, men för 99%+ av alla pokerspelare (alla vi som inte är tillräckligt smarta för att sätta upp statiska oexploaterbara ranger) är spelet väldigt dynamiskt och den som anpassar sig bäst efter motståndet vinner oftast mest.

 

gl med spelet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, varför inte fira fem års pokerfrånvaro med lite strategisvammel om en pokerform jag spelat knappt tresiffrigt antal händer?

 

Börja med att förenkla bort mixade strategier imo. Välj antingen limp eller raise som utg. Tänkte reflexmässigt skriva "ta bort limp", men vid närmare eftertanke vet jag inte om det är så självklart. Vill minnas att MoP-författarna förespråkade lägre betsize i tidig position (typ minbet) och pott i sen pos, eftersom man inte vill bygga pott ur position. Eftersom position är ännu viktigare i PLO (väl?), kanske man inte helt ska avskriva limp? Men, som sagt, mixa inte.

 

Betstorlekar vet jag inte hur det blir med i PLO. Om man antar att en fembet är all-in, blir det någonsin rätt att 4b-folda i så fall? Borde åtminstone bli en väldigt liten vik-range, vilket leder till att vi kanske kan förenkla ytterligare.

 

Håller med okocha om att en variabel betstorlek ger stor risk för informationsläckage. Dock tror jag att en GTO-strategi innehåller variabla betstorlekar, men det är nog i så fall marginellt nog att skippa i ditt gnetande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dock tror jag att en GTO-strategi innehåller variabla betstorlekar

tror jag också, men med tanke på hur svårt det är och så få som ens kan räkna ut något sånär oexploatera ranger med fixerade betsizes som i FL texas så lär det finnas ännu färre som kan räkna ut ranger för variabla betsizes i plo... och utan att känna herr katt tror jag inte att han är en dom som kan detta. =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Heja heja, only the good die young :)

If you're gonna die, die with your boots on...

Nu har jag spelat SvS ett tag och där kan jag säga att folk inte bryr sig så mycket om man limpar eller raisar först in. Så det blir ofta några syner och sen en höjning som alla synar. Så med vissa typer av händer tror jag man kanske hellre limpsynar och ser en flop med fem motståndare for 1/5 av potten än mot en motståndare för 1/5 av potten.

Trodde du hade högre ambitioner än att rejka bort skatteåterbäringen på SvS mikrobord. :)

Vet inte om jag misstolkar dig här, men jag är inte säker på att helt avveckla limpen utg. Som sagt, bygga pot ur pos... Vi kommer rätt ofta (nästan alltid) att bli raisade av knappen medans han oftare skulle synat om vi höjt först in = samma potsize.

Fördelen med att limpa in blir då att vi kan trappa någon som sitter emellan och få in extra stålars i potten utan att satsa själva. Nackdelen är då att det finns en extra som kan hitta en bra flopp.

Men jag tror nog hellre jag spelar en fyrvägspott med position på blindsen med starka draghänder än en tvåvägspott konstant ur position i en trebetad pott.

Mm, var det jag menade med att jag inte ville avskriva limp. Men jag vidhåller att det är bra att börja med en omixad strategi om du ska börja mecka med balanserade linjer osv. Säkert raise som gäller i så fall, men kanske ett klick?

tror jag också, men med tanke på hur svårt det är och så få som ens kan räkna ut något sånär oexploatera ranger med fixerade betsizes som i FL texas så lär det finnas ännu färre som kan räkna ut ranger för variabla betsizes i plo... och utan att känna herr katt tror jag inte att han är en dom som kan detta. =)

Äh, börjar han nu är han kanske färdig om några år. Kattår alltså.

 

 

Vad säger ni PLO-fiskar om det här btw:

Betstorlekar vet jag inte hur det blir med i PLO. Om man antar att en fembet är all-in, blir det någonsin rätt att 4b-folda i så fall? Borde åtminstone bli en väldigt liten vik-range, vilket leder till att vi kanske kan förenkla ytterligare.

Ta t.ex. http://propokertools.com/simulations/show?g=oh&h1=2468&h2=5%25&s=generic

 

Kan väl aldrig vara rätt att vika? Hur anpassar man sig efter det? Skippa 4-beten? Olika tänk i olika positioner?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, såklart jag har, men jag måste börja nånstans, eller hur? Sen har jag alrdig fått skatteåterbäring, men det är en annan fråga :)

Hehe, ja absolut. Var ingen diss eller så, kopplade bara ihop strategitänkande med dina ambitioner att klättra i stejk. Trodde inte det var så mycket för att krossa lowlimit.

ett kattår är typ 7 veckor. Det måste ju betyda att jag är redo att möta Isildur om tre månader. No?

Definitivt!

Njaa, tanken är väl att inte hamna i en fyrbetssituation med 2468 till att börja med. Fast jag har sett många konstiga squeezeförsök, med 7756 i en fyrvägspott där man vet att alla komme ratt hamna allin t.ex.

Förstår det. Tog bara en randomhand för att illustrera att det är svårt att hitta lägen med så lite equity att en fold är rätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


×
×
  • Skapa nytt...