Gå till innehåll

...


Katt3n

Recommended Posts

  • Svars 2,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Det skiljer enormt mycket.

Jag tror annorlunda. Det skulle vara intressant att kika närmare på detta.

Ja, givet att händerna är från samma bord med samma klientel spelare så skulle man ganska enkelt urskilja vilket som är vilket. Lär inte behövas många hhs för att få det klart för sig. Till och med en för nivån duktig spelare på plo25 har jätteläckor, t.o.m i basic grunder så som betsizing och liknande.

 

Om vi tar händer som spelades 2005 och 2013 samt på 25 respektive 1k så tror jag att det är mycket lättare att gissa år än nivå

 

 

I din jämförelse så ligger nog snarare nivåskillnaden i klass med Division 2 Svedala och Premier league, och där krävs inte ett allt för stort fotbollsintresse för att se skillnad.

Precis min poäng.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad mer än bankrulle krävs? Iofs tar du upp den aspekten i resten av ditt inlägg men jag tycker att det är en intressant fråga.

 

I exemeplvis fotboll har vi ett antal divisioner och spelare får allteftersom de utvecklar sin spelskicklighet möjlighet att prova på "högre" spel.

I pokern har vi inköps- och blindsnivåer där det aspirerande proffset stiger i nivåer allteftersom bankrullen växer. Analogin finns. Men hur mycket haltar den? Visst jag kan tro att nl1K regs har en större förståelse/skicklighet/whatever än nl25 regs. Men hur mycket skiljer sig nivåerna åt egentligen?

 

Givet ett antal hh (som är normaliserade till att endast berätta om antalet bb) från ett plo25 bord och från ett plo1k bord, kan vi avgöra vilken nivå de olika hh:na kommer ifrån?

 

Jag är skeptisk.

Jämför med ett liknande scenario för fotbollen, dvs du får se en division VII match och en Allsvensk match.

 

Kommer inte krävas många HH´s för att få reda på vilket sorts bord de tillhör. Limpning avslöjar allt i det läget. Säger vi istället att det enbart sitter regs från respektive nivå på borden så blir det knepigare. Men som det skrevs här innan kommer man ändå ganska snabbt hitta luckor på NL25 regsen i värdebet på river samt betsize på olika gator. Men där jag tror man kommer se störst skillnad är i bluffmoment där 1kregsen kommer ha mer trovärdiga linjer samt kommer att exploatera mindre trovärdiga linjer, speciellt när rangerna är cappade i betydligt större utsträckning än vad en .25reg kommer att göra. Kommer även se att 4betrangen hos 1kreg kommer vara bredare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror nog det är bättre du slumpar händer från en databas än försöker hitta just standardhänder. Problemet med sådana är ju att det förekommer någon andel mupphänder även på 1k men de kommer väljas bort eftersom de inte känns representativa.

 

Förresten vore det nog bra med mer än 10 händer av varje sort då man ju får hälften rätt bara av att blunda och klicka.

 

äh: skit samma, lägg inte för mycket jobb på första försök utan släng bara upp något. Men jag vidhåller att det funkar bra att bara raila in 10 händer av varje sort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nån som kan leta fram typ tio standardhänder från plo1k så kan jag göra en kul tråd om det. Typ aaxx, wraps, flushdrag, set, trips, tvåpar, bluffar.

 

Tänkte man kunde göra en poll eller nåt där folk får gissa vilka händer som är från haj/low stakes.

 

10 hands är ett för litet sample. På 10 hands så kommer inte kunna se så jättemycket skillnad i standardsituationer för PLO1k/PLO.25, det jag skrev ovan var för ett större sample typ en sessions och med händerna i ordning. På en enskild HH´s blir det svårt att avgöra om det är en duktig .25 spelare eller en PLO1k spelare som tar en dålig linje.

 

Vore ändå roligt att se iaf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast slumpar man fram händer så kan man ju ändå få fram den identifierade andelen karakteristiska händer och därefter beräkna ungefär hur lång tid det tar för en observatör att identifiera nivå.

 

Slumpa händer tror jag mer på. Standardsituationer spelar en PLO25 spelare på samma sätt som en PLO1k spelare just för att de är standard, AAxy pre, starka kombodrag. Det är i helt andra situationer som skillnaderna visar sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skadar ju inte att maila och fråga om han tror att det går att göra på något sätt.

 

Förresten så torde du få rätt bra träningsmöjligheter av att bara printa ut en lista med alla möjliga händer i vardera distributionen. Att göra rankingen för hand, alltså att faktiskt tänka lite, borde vara rätt bra träning bara det. Vill du bli bättre så kommer du ju inte undan att det faktiskt krävs rätt mycket jobbigt tankearbete.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


×
×
  • Skapa nytt...