Gå till innehåll

...


Katt3n

Recommended Posts

  • Svars 2,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

20130410200952.jpg

 

Yam Neua Yang Nahm Toke (Bra grejer!)

Detta är i princip en sallad, fast med smaker som inte är av denna världen. Går att göra ungefär hur stark som helst. På Korrapong på Drottninggatan i Malmö gör de denna rätt antagligen bäst i Sverige. Man kan t o m få den thaistark om man tjatar lite och lovar att inte stämma dom. Det är en rätt som om man gör den tillräckligt stark så äter man till slut löken för att det är det enda som kyler. Men den stora finessen är att man själv kan justera styrkan.

 

Såja, hur gör man då? Först gör man såsen/dressingen ett par timmar innan servering.

steg 1, T minus 60 minuter

2 matskedar fisksås

Saften av två lime

en tesked rörsocker

chilipulver

lite riven färsk ingefära

en finhackad chili. Enkel regel, ju mer kärnor desto starkare.

Blanda ihop detta och låt det stå så att smakerna går ihop 8sött, syrligt, starkt, friskt)

 

Steg 2, T minus 10 minuter

*Lägg lite strimlade salladsblad på tallrikarna så att det täcker botten.

*Skiva en rödlök och lägg på salladen

*Tärna en melon (Nät- eller canteloupe) och fördela en handfull på varje tallrik

*Grovhacka en handfull koriander och hälften så mycket mynta. Dröössla två tredjedelar av detta över sallad/lök/melon.

*Ta en sked och ringla lite av dressingen över tallrikarna. Ta saften s a s och försök sortera bort majoriteten av chilibitarna (spar det gottiga till sist).

 

Steg 3, T minus 3 minuter

*Torka av ett par fina bitar ryggbiff/entrecote. Salta och peppra. Sätt på en platta på ganska hög värme och häll lite smör i en stekpanna.

*Stek köttbitarna en till två minuter per sida. Allt blir bäst om det är rött i mitten med stekyta ytterst.

*Ta av köttbitarna och skär dem i skivor på diagonalen. Lägg det skivade köttet på salladen

*Ringla på mer dressing, denna gång med mer chilibitar. Men ta inte allt

 

Så, det är klart. Servera med en schysst Singha eller Tiger. Resten av dressingen ställer du på bordet så att gästerna kan göra det så starkt dom tycker är gott.

 

Svårighetsgrad (1=McDonalds, 5=Noma): 2

Förstadejtenfaktor(1=Tacopaj, 5=Noma): 4

Nyttighetgrad (1=Findus, 5=Närodlat biodynamiskt):5

 

Men fyfan så trevligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade en trädgårdsdesigner hemma för några år sen (inte baller, ingick i ett husköp) och jag tänker litegranna som han sa till mig, dvs att allt hänger ihop. Så, med det sagt, utan en bättre bild på omgivningen hade jag dumpat statyn och fyllt baljan med matjord och låltit några fräscha buskar/blomster gro där.

 

När den väl vuxit över kan du alltid hoppas att nån korkad grannunge springer på den och knäcker smalbenet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag är komplett oduglig på det här med att citera väljer jag att referera till den vidriga statyn.

Vad du ska göra är självklart att hyra denna 260.png

 

ta en eftermiddag på gården med grabben och gå på som fan. Sen kan ni så morötter över hela tomten. Kom igen det blir kul

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:)

Jag måste väl också få vinna nån gång?

 

(Inte bara i sammanfattningen alltså)

 

 

Har köpt 300 meter plankor idag. Vissa köper bitcoins, andra guld. Jag köper tre hundra meter svensk furupanel. 21x95mm.

Jodåsåatt....1000 rostfria 4.2x42mm skruv också.

 

Inte för att skryta men här är fruns bild: 5image.jpg?width=150

 

Mvh önskar "före-efter-bilder"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


×
×
  • Skapa nytt...