Gå till innehåll

Skatteverket på krigsstigen!!


nummer8

Recommended Posts

Dessutom verkar det ju gjorts ganska omfattande undersökningar på vissa spelare, så vi kan nog rätt kallt räkna med att de dels läser allt som står här och dels länkat ihop identitet med forum- och sitenick om det alls är möjligt att göra. Med andra ord, skapa ett nytt nick om ni vill prata om något specifikt alls för eget fall.

 

Och är man lite extra paranoid så kan det ju inte uteslutas att någon på rsv har lyckats nästla till sig modprivilegier eller på annat sätt har insyn i pokersvängen.

 

+1

 

Eller så vet de att du har några nick men vill se om de kan beslå dig med lögn eller få fram några nick de inte vet om.

 

Det är inte brottsligt att ljuga för skatteverket så jag tror inte att de vill beslå pokerspelarna med lögner. Kan möjligtvis vara en förvärrande omständighet vid eventuella skattebrott men det känns nästan osannolikt djävulskt av SKV att de försöker sig på att få folk ännu mer i skiten.

 

Tror mer att de faktiskt inte alls är så säkra på vilka nick folk har på olika siter men att de har indentifierat andra saker som tyder på stora pokerinkomster, exv. många transaktioner mellan svenkst bankkonto och netteller/moneybookers.

 

Och så vill de då få folk att erkänna själva istället.

 

Kan ha fel dock.

 

Spel 08-11 taxeras 09-12 antar jag så det är nog samma ändå.

 

Korrekt.

 

Har inte läget varit rätt oklart hela tiden, kan SKV ge straffskatt eller andra straff för dom som anses att inte ha betalat in rätt summa ?

 

SKV kan och kommer nästan garanterat att försöka påföra skattetillägg som uppgår till 40 % av den skatt som ska betalas (dvs. totalt blir skatt och skattetillägg troligtvis 42 % av nettovinsten per site och år, utan avdrag för förluster andra år eller förluster på andra skattepliktiga siter. I praktiken blir då skatt och skattetillägg någonstans mellan 42 % och uppåt av nettovinsten, kan mycket väl vara klart mer än 100 % av vinsten vissa år om man har otur.)

 

Enligt hur SKV vill beskatta då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 583
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Tror jag inte är outad med detta konto. Eller ja vem vet, som Hjort säger SKV kanske har mod här ändå och kan koppla IP-adresser till gamla konton.

 

Hur som helst jag har också fått hem brevet. Jag hade två konton jag spelade med på FTP, ena vilket jag lyckades donka in turrevinster på är jag helt fullkomligt övertygad om inte kan vara outat. Står inte ens att jag är från Sverige när jag spelar på det.

 

Vi kan väl ändå förutsätta att SKV har stenkoll på svenska bankkonton? Så ifall jag skickar över de konton jag misstänker är outade och deras historik, alla transaktioner på mitt MB-konto, tror ni jag kommer behöva förklara mina intäkter mer i detalj mellan 2008-2011? Det kommer nämligen fattas ett antal 100k i räkneskaperna.

 

För det värsta för mig är hur skatteverket verkar se så nitiskt på kalenderår och spelleverantör. Klonka ganska sent på hösten/vintern så min nettovinst under på FTP -08 uppgick till ca 150 bävrar, tog inte ut några bävrar utan lät de ligga kvar. Under -09 sprang jag ganska kallt på FTP torska ca 90 bävrar och tog ut mina sista bävrar jag hade kvar.

 

Behöver jag skatta på 150 bävrar eller är det 60 bävrar som skall beskattas med skattetillägg?

 

Är det straffbart att inte berätta om mitt ena konto hos FTP? Om, vad kollar vi på för straff? Driver idag ett antal företag, det är väl inte så att jag kan få näringsförbud för att jag försvårar skattegranksning lr ngt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror jag inte är outad med detta konto. Eller ja vem vet, som Hjort säger SKV kanske har mod här ändå och kan koppla IP-adresser till gamla konton.

 

Hur som helst jag har också fått hem brevet. Jag hade två konton jag spelade med på FTP, ena vilket jag lyckades donka in turrevinster på är jag helt fullkomligt övertygad om inte kan vara outat. Står inte ens att jag är från Sverige när jag spelar på det.

 

Vi kan väl ändå förutsätta att SKV har stenkoll på svenska bankkonton? Så ifall jag skickar över de konton jag misstänker är outade och deras historik, alla transaktioner på mitt MB-konto, tror ni jag kommer behöva förklara mina intäkter mer i detalj mellan 2008-2011? Det kommer nämligen fattas ett antal 100k i räkneskaperna.

 

För det värsta för mig är hur skatteverket verkar se så nitiskt på kalenderår och spelleverantör. Klonka ganska sent på hösten/vintern så min nettovinst under på FTP -08 uppgick till ca 150 bävrar, tog inte ut några bävrar utan lät de ligga kvar. Under -09 sprang jag ganska kallt på FTP torska ca 90 bävrar och tog ut mina sista bävrar jag hade kvar.

 

Behöver jag skatta på 150 bävrar eller är det 60 bävrar som skall beskattas med skattetillägg?

 

Är det straffbart att inte berätta om mitt ena konto hos FTP? Om, vad kollar vi på för straff? Driver idag ett antal företag, det är väl inte så att jag kan få näringsförbud för att jag försvårar skattegranksning lr ngt?

 

Jag skulle avvakta ett tag med att svara SKV om jag var du. I alla fall några dagar. Tror att många av de frågor du ställer kommer att bli besvarade på något sätt under den nrämaste veckan.

 

Du har väl också svarsdatum 10 december så det är ju ingen brådska?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är ju egentligen helt sjukt hur Skatteverket hanterar detta, även helt sjukt hur de anser att vinsterna skall beskattas. Kul att kunna vända vinster till förlust pga skatt, eller att få betala skatt på backpengar typ.. Bisarrt..

 

Jag är själv inte drabbad, vore väl rätt onödigt då jag inte ligger mer än kaffebrödspengar plus på utanförEU-siter men borde inte alla drabbade gå ihop i något större och skaffa dyngbra advokater och göra en fet grej av det? Skulle ju gynna hela scenen och få lite slagkraft till förändring och rimliga skatteregler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga skatteverket ifall ni är misstänkta för brott. De är skyldiga att besvara den frågan och om man är misstänkt för brott så har man rätt att inte svara på de frågor som Skatteverket har och ta fram bevis mot sig själv (praxis från Europadomstolen). När det gäller skattemål inträder passitivitetsrätten när det finns anledning att anta att den skattskyldige kan komma att påföras skattetillägg. Rättsfallen RÅ 2007 ref 23 är ett exempel där denna princip fastställs i Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur resonerar ni när ni säger att varje spelanordnare ska beskattas separat utan möjlighet till avdrag mellan sajter?

– Historien är att skatteverket i början såg på varje enskild pott som ett lotteri, men då insåg vi att det fick konstiga följder, så i det nya ställningstagandet har vi kommit fram till att vi räknar per spelanordnare och årsvis.

 

Det systemet innebär ju stora problem för många spelare som till exempel vunnit på en sajt och förlorat på en annan, det är väl ganska absurt att man ska beskattas för pengar man inte har?

– Varför skulle det vara absurt? Ska man då kunna göra avdrag för bingo eller andra lotterier också, var ska man dra gränsen?

 

från Intervjuen som finns på pokermagazine.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

borde inte alla drabbade gå ihop i något större och skaffa dyngbra advokater och göra en fet grej av det? Skulle ju gynna hela scenen och få lite slagkraft till förändring och rimliga skatteregler.
Håller med. En egenföretagares skyldigheter utan en egenföretagares rättigheter... intressant och jätteskevt.

 

Jag läste punkterna pokermagazine citerade, men har väldigt svårt att förstå vad som är krav - straffbart om man låter bli - och vad som inte är mer än "gör det här är du gullig".

 

Det jävliga med sådanna här bryåkratiska insatser är dock att man ofta behöver överklaga även saker som är totalt befängda och direkt felaktiga, för annars kan plötsligt fullständigt orimligt skit styrkas av att det inte inkom någon överklagan.

 

Att inte kunna kvitta sidor mot varandra är förstås skrattretande. Lycka till alla som är drabbade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...