Gå till innehåll

Imfromsweden har fått en dagbok


Imfromsweden

Recommended Posts

  • Svars 3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Om fisen nu verkligen menar e^(0.2x) = x^2 och inte e^0.2x = x² är det en ekvation som kräver kunskaper i komplexmatte för att lösa. För de som glömt sin grundkurs i komplexmatte är det alltså alla grenar av omega (Lambert W) vi ska rota fram.

 

Jmfr omega

 

1111943bcc20712bccb3f248826dd9f4.png

55f7a4fa769682b707d6c1c2d573febe.png

6837802ef9fa16720ac4898dc9dc3002.png

6701c0eb8ffc108916c8d52c2c0123f3.png

 

Bör ligga lite utanför ramen för gymnasiematte att leta rötter i det komplexa talplanet. Möjligtvis kan han ju ta fram de tre reella rötterna i principalgrenen [-0.91 1.12 35.77]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tveksamt om det är ett MVG-svar?

 

Om fisen nu verkligen menar e^(0.2x) = x^2 och inte e^0.2x = x² är det en ekvation som kräver kunskaper i komplexmatte för att lösa. För de som glömt sin grundkurs i komplexmatte är det alltså alla grenar av omega (Lambert W) vi ska rota fram.

 

Jmfr omega

 

1111943bcc20712bccb3f248826dd9f4.png

55f7a4fa769682b707d6c1c2d573febe.png

6837802ef9fa16720ac4898dc9dc3002.png

6701c0eb8ffc108916c8d52c2c0123f3.png

 

Bör ligga lite utanför ramen för gymnasiematte att leta rötter i det komplexa talplanet. Möjligtvis kan han ju ta fram de tre reella rötterna i principalgrenen [-0.91 1.12 35.77]

Det borde ge MVG.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

T82'an var min bästa vän. Där hade jag alla bevis uppskrivna och mer eller mindre varje "typmodell" av uppgifter på nationella provet inskrivna/inritade etc och lösningar nedan. Bara att byta ut siffror mer eller mindre.

 

Hela var väldigt lätt o gömma också, gjorde allt detta i graf-verktyget som har en draw funktion, så kunde man spara bilderna till något obskyrt som "lol1" "lol2" etc så laddade man bara in dem, o cleara när man sett klart. (finns inget/fanns inget sätt att veta vad sparade screens hette eller om de öht fanns om man inte kunde exakta namnet själv.)

 

 

^ edit: Katastrofala resultat på delproven utan räknare obv då jag inte kunde ett skit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

T82'an var min bästa vän. Där hade jag alla bevis uppskrivna och mer eller mindre varje "typmodell" av uppgifter på nationella provet inskrivna/inritade etc och lösningar nedan. Bara att byta ut siffror mer eller mindre.

 

Hela var väldigt lätt o gömma också, gjorde allt detta i graf-verktyget som har en draw funktion, så kunde man spara bilderna till något obskyrt som "lol1" "lol2" etc så laddade man bara in dem, o cleara när man sett klart. (finns inget/fanns inget sätt att veta vad sparade screens hette eller om de öht fanns om man inte kunde exakta namnet själv.)

 

 

^ edit: Katastrofala resultat på delproven utan räknare obv då jag inte kunde ett skit.

 

Jävligt sjukt att ha något som kallas "nationella prov" om räknarnas inte nollställs före provet.

 

Jag läste en kurs i numeriska och algebraiska lösningar efter ca 30% av matten jag läste i gymnasiet och sen dess hade jag aldrig några problem med räknaren. Mycket plottande och trial and error gav resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svarade igår på 2+2 åt dig.

 

Du gör på följande sätt.

Klicka Y =

Y1 = e^(0.2x)

Y2 = X2

 

Klicka på Graph.

Då får du se grafen.

Window bör förövrigt vara in ställt på.

Xmin = 10

Xmax =10

Ymin =10

Ymax =10

 

Klicka på 2nd sen Calc välj INTERSECT = (man väljer 2 kurvor och programmet ger en brytningspunkten)

 

Välj därefter kurva 1, sedan kurva 2. Acceptera "Guess" och du får svaret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jävligt sjukt att ha något som kallas "nationella prov" om räknarnas inte nollställs före provet.

 

Jag läste en kurs i numeriska och algebraiska lösningar efter ca 30% av matten jag läste i gymnasiet och sen dess hade jag aldrig några problem med räknaren. Mycket plottande och trial and error gav resultat.

 

Jovars, jag kan ha förhastat mig en aning där. Finns en möjlighet att de nationella proven var utformade så att man inte behövde någon räknare alls, minns inte det var 11 år sen jag gick ut gymnasiet nu. Vi hade dock vanliga delprov under kurserna där vi fick nyttja räknaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svarade igår på 2+2 åt dig.

 

Du gör på följande sätt.

Klicka Y =

Y1 = e^(0.2x)

Y2 = X2

 

Klicka på Graph.

Då får du se grafen.

Window bör förövrigt vara in ställt på.

Xmin = 10

Xmax =10

Ymin =10

Ymax =10

 

Klicka på 2nd sen Calc välj INTERSECT = (man väljer 2 kurvor och programmet ger en brytningspunkten)

 

Välj därefter kurva 1, sedan kurva 2. Acceptera "Guess" och du får svaret.

 

Ah, tack som fan!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ät ordentligt på fyllan. Massor av vatten, resorb och lite vitaminer/omega3 (sistnämnda har säkerligen ingen effekt, men det känns bra) är det som gäller på natten för mig.

 

Brukar sova med en stor flaska vatten bredvid mig och ta ett par rejäla klunkar varje gång jag vaknar till. Sover alltid som ett arsle på fyllan, så det blir en del vatten på morgonkvisten. När du börjar känna att det kanske är dags att gå upp tar du dig till medicinskåpet och smäller ned valfri värktablett - sen sover du en stund till och hoppas på att vakna upp någorlunda ok :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...