Gå till innehåll

Imfromsweden har fått en dagbok


Imfromsweden

Recommended Posts

  • Svars 3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Någon annan som tycker detta provet var betydligt svårare än föregående år? Konspirationsteoretikern i mig kände nästan att det var ett sätt för provanordnarna att jävlas lite denna sista gång innan det nya provet. Texten i LÄS-delen som innehöll mer paragrafer än annat var något som jag mfl tyckte var näst intill löjlig. Det var inte heller speciellt många ord som man kunde efter att ha plöjt igenom HP-guidens alla ordlistor, vilket alltid setts som ett säkert kort för att få 30+ rätt...

 

Håller inte med. Någon del var lättare och någon svårare.

 

 

Att kunna språket är inte viktigt eller vad menar du?

 

Detta döms väl betydligt bättre på läs-delar än att kunna meningslösa ord som aldrig används, kunskap som till stor del kommer av vilken tidsålder man är född i. En liten del av provet är det väl dock fine om den består av ord

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att kunna språket är inte viktigt eller vad menar du?

 

Det är skillnad på att kunna språk och spika ord-delen i högskoleprovet.

Du kan ju skäligen inte likställa "att kunna språket" med att spika ORD-delen i HSP.

 

Finns som bekant även väldigt många svenskar som har svenskan som hemspråk som har problem med den delen.

 

Vad som har visat sig dock, är att en hel del invandrare (jag själv inräknad fram tills jag fyllde 30 i vart fall (o då gick jag ut gymnasiet med absoluta toppbetyg)), med den begränsade tiden de ofta haft i Sverige, trots att de lärt sig språket väldigt väl, ändå klarar sig betydligt sämre i ORD-delen än en infödd svensk.

 

Då dyker ju rättvise- och nödvändighetsapekten upp av att ha ett så avancerat ordförståelsemoment i testet, särskilt om man jämför med den totala samhällsnyttan av att en minoritet som av naturliga skäl inte klarar testet lika bra, kommer i framtiden pga detta (kan faktiskt t o m vara enda kritiska skälet) att ha svårt att utbilda sig till kvalificerade arbeten.

 

Den absoluta drömmen vore ju att alla tester var särskilt behovsanpassade efter den specifika utbildningen. Man behöver kanske inte ställa samma krav vad gäller språket på en kock som på en jurist.

 

Men eftersom det befintliga verktyget är HSP så tycker jag man gör rätt i att dra ner betydelsen av ORD-delen.

 

Kommer ihåg de första gångerna jag gjorde HSP när jag gick i gymnasiet så spikade jag i princip alla delmoment för att med fasa fallera igenom ORD-delen kraftigt (sätta kanske 50-60%) och totalt förstöra slutpoängen.

 

Ändå gick jag naturvetenskapliga linjen och fick 5a i slutbetyg i svenska.

 

Nu hade jag turen att kunna komma in på juristprogrammet pga mina betyg, men tänk om min chans hade blåst bort med HSP där?

 

Tänk då hur jävla svårt andra invandrare har det när t o m jag hade sådana svårigheter.

 

Edit: Efter att jag fyllt 30 gjorde jag HSP och fick då 1.9 (borde varit 2.0 men gjorde lite slarvfel).

 

Det här stärker väl Rooneys åsikt om att ORD-delen gynnar de äldre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

som predictor för framtida välgång inom den akademiska världen fungerar ju ord-delen och hsp utmärkt. att det försvårar för många invandrare att få ett bra resultat måste ju med det som bakgrund ses som något positivt. det är inte för att vara snäll som man ger folk möjlighet att skriva provet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon annan som tycker detta provet var betydligt svårare än föregående år? Konspirationsteoretikern i mig kände nästan att det var ett sätt för provanordnarna att jävlas lite denna sista gång innan det nya provet. Texten i LÄS-delen som innehöll mer paragrafer än annat var något som jag mfl tyckte var näst intill löjlig. Det var inte heller speciellt många ord som man kunde efter att ha plöjt igenom HP-guidens alla ordlistor, vilket alltid setts som ett säkert kort för att få 30+ rätt...

 

Fast eftersom din poäng ges av ditt resultat relativt de andra som gjorde provet så spelar det ingen roll...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast eftersom din poäng ges av ditt resultat relativt de andra som gjorde provet så spelar det ingen roll...

 

Det stämmer dock inte riktigt. VT 2011 var det 61615 provskrivare och VT10 58211. Resultatet blev som följer

 

VT11 VT10

1,8 780 904 = -124

1,9 402 536 = -134

2,0 274 404 = -130

 

Enligt den statistiken var det ju alltså ett svårare prov eftersom det trots att de sänkte normeringen och det var fler provskrivare blev färre höga resultat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker större delen av HP borde utgöras av olika typer av språkförståelse då det som, enligt min erfarenhet, skiljer högstadie- och gymnasieskolan från högskolan är just språket. Dels håller språkbruket en betydligt högre nivå vid föreläsningarna, men också kurslitteraturen är av en helt annan kaliber än vad en gymnasiestudent är van vid. Nästan alla jag pratar med som pluggar nämner att svårigheten med högre studier ligger i att förstå och kunna bearbeta fackspråk av olika slag, snarare än att studietakten skulle vara övermäktig. Som någon nämnde tidigare, så har ju dessutom många utbildningar en viss typ av behörighetskrav vad gäller matte och naturvetenskapliga ämnen, så att matematiken skall komma att utgöra en större del av HP känns lite halvdant. Spelar ju liksom ingen roll om man klonkar 2.0 på HP, för man kan ju ändå inte söka läkare eller civilingenjör etc. om man expempelvis bara har matte A och B.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm.... ville casha ut från Ipoker via bank-transfer, men tydligen så får man BARA casha ut via den metod man först använde för att sätta in pengarna, i mitt fall, Neteller. Stämmer detta? För isåfall suger det ju balle, kommer ju innebära en massa jobb att bevisa att pengarna är skattefria om dom kommer från Neteller, jämfört med om dom kommer direkt från ipoker?

 

Hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm.... ville casha ut från Ipoker via bank-transfer, men tydligen så får man BARA casha ut via den metod man först använde för att sätta in pengarna, i mitt fall, Neteller. Stämmer detta? För isåfall suger det ju balle, kommer ju innebära en massa jobb att bevisa att pengarna är skattefria om dom kommer från Neteller, jämfört med om dom kommer direkt från ipoker?

 

Hjälp!

 

Jättemånga sidor som har det mongosystemet ja. Tillochmed en så pass stor sida som Ladbrokes hade det när jag höll till där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stämmer dock inte riktigt. VT 2011 var det 61615 provskrivare och VT10 58211. Resultatet blev som följer

 

VT11 VT10

1,8 780 904 = -124

1,9 402 536 = -134

2,0 274 404 = -130

 

Enligt den statistiken var det ju alltså ett svårare prov eftersom det trots att de sänkte normeringen och det var fler provskrivare blev färre höga resultat

 

Det var inte exakt så enkelt med normeringen som jag trodde. Normeringen baseras på hur folk i olika referensgrupper skriver provet (och hur många i varje referensgrupp) och ska vara jämförbara med de senaste 5 årens resultat om jag förstår det rätt på: https://www.studera.nu/studera/4754.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste man inte bara ta ut lika mkt som man satt in med samma inbetalningsmetod?

 

Jo, men det blir ju samma sak. Om jag sätter in 100$ med Bankwire får jag bara ta ut 100$ med bankwire.

 

Det Puni säger stämmer på de flesta siterna. Om du sätter in $100 med neteller och vill ta ut $5k nu så får du ta ut $100 till neteller och $4.9k valfritt, t.ex. bank transfer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det Puni säger stämmer på de flesta siterna. Om du sätter in $100 med neteller och vill ta ut $5k nu så får du ta ut $100 till neteller och $4.9k valfritt, t.ex. bank transfer.

 

Men inte på alla sidor så det hjälper ju varken IFS eller mig. Han undrade inte om det fanns andra sidor med andra regler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, nu snackar man med live-supporten igen, och får ett annat svar. Fick nu prata med support-chefen och han bad om ursäkt för den förra nissen, och förklarade hur det låg till. Han sa att jag kunde FÖRMODLIGEN casha ut via bank-wire när jag hade cashat ut det som jag från början depositat via Neteller. Men han var inte säker, så skulle kolla upp det, och skicka mig ett mail i morgon. Fortsättning följer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, nu snackar man med live-supporten igen, och får ett annat svar. Fick nu prata med support-chefen och han bad om ursäkt för den förra nissen, och förklarade hur det låg till. Han sa att jag kunde FÖRMODLIGEN casha ut via bank-wire när jag hade cashat ut det som jag från början depositat via Neteller. Men han var inte säker, så skulle kolla upp det, och skicka mig ett mail i morgon. Fortsättning följer...

 

Grym chef

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2.0 senast, sen hade det inte mkt med någon genialitet att göra, mer evigt nötande av ordlistor i ett halvår och lite klonk på det. Själv då?

 

Med tanke på att han inte ens kan stava till Klyka is gay, så antar jag att det sprack på orddelen.

 

Also, wp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...