Gå till innehåll

Mikes öl- och semesterdagbok... (Stängs i protest mot att SvS numera är forumpartner)


MikeTime

Recommended Posts

  • Svars 351
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

5: Belhaven Wee Heavy

 

Betyg :Ks: :Ks: :Ks: :Ks: :Ks: :Ks: :Ks: av tio möjliga

 

Här har vi en riktig höjdare! Ett riktigt mörk ale med härligt, tjockt skum och med en perfekt beska. En viss smak av mörk choklad och en lite söt eftersmak med inslag av kaffe.

Passar utmärkt till en matbit eller som ett snacköl i början på festen.

Mycket prisvärt imo.

 

Sort: Ale

Land: Skottland (Belhaven)

Artnr: 1562

Styrka: 6,5%

Pris: 17,90:- / 35,5cl (50,42:-/L)

 

00cf683c.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6: Danish Gold

 

Betyg: :Ks: :Ks: av tio möjliga

 

Givetvis måste en klassisk smuggelöl vara med. Dessutom en av de billigaste... och jag förstår varför den är billig.

Klen, vattnig och artificiell smak med mycket påtaglig sötma. En lite sur eftersmak.

Passar egentligen inte till något men eftersom den är extremt lättdrucken kan man i värsta fall använda den som en billig fylla.

Jag rekommenderar dock att ni lägger på ett par tior och istället tar ett flak Norrlands när Nisse Släpkärra undrar vad ni ska ha från Tyskland.

 

Sort: Ljus lager

Land: Danmark

Artnr: -----

Styrka: 5,6%

Pris: c:a 5,80:- / 33cl (i andra hand) elr 2,75:- / 33cl (i Tyskland)

 

3e0a7d60.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7: Sleepy Bulldog Summer Pale Ale

 

Betyg: :Ks: :Ks: :Ks: :Ks: :Ks:

 

En helt ok, gotländsk, ale även om jag hade förväntat mig lite mer av den. Hyfsad beska och lite söt, maltig eftersmak.

Det här är en ale som passar de flesta, även ljus-lager-drickare. Funkar riktigt bra till lite enklare mat eftersom den inte "tar över" i munnen. Extra pluspoäng för den snygga flaskan.

Tillfälligt öl så passa på att testa den innan sommaren är slut.

 

Sort: Ale

Land: Sverige (Gotlands bryggeri)

Artnr: 1613

Styrka: 5,0%

Pris: 18,90:- / 33cl (57,27:-/L)

 

5a7cbdc4.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8: Sailor

 

Betyg: :Ks: :Ks: :Ks:

 

Nej, det här var inte bra. Luktar och smakar lite parfymerat sötsliskigt men har dock en liten god beska trots allt. Ganska intetsägande är väl en bra sammanfattning. Anledningen att den trots detta fick :Ks: :Ks: :Ks: beror på dess unika förpackning - en PET-flaska - som gör den väldigt oöm att ta med på festen eller till stranden. Tyvärr tycker jag designen på plastflaskan är under all kritik... Den får mig att tänka på nån slags chokladdryck.

Svensk lageröl från Three Towns.

Lågt literpris.

 

Sort: Ljus lager

Land: Sverige (TT)

Artnr: 1431

Styrka: 5,0%

Pris: 12,90:- / 33cl (36,06:-/L)

 

5bbaa136.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gillar själv Liberty Ale och Anchor Steam båda från Sanfransisco. Rekas, har själv testat ca 70-100 öl den här våren. Även Högakusten, kan vara partisk dock. Har även ny standardfylleöl som är Åbra Bryggmästarens

 

bm.png

2_anchor_liberty.jpg

1_anchorsteam.jpg

 

762.png

(har varit olika utseenden under våren/systembolag jag besökt)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att dömma av dagboken gillar du följande:

 

http://www.ilovehultsfred.se/blogweiser/

 

För säkerhets skull:

- Ja jag äger sidan

- Nej den är inte kommersiell

- Det är alltså ett hobbyprojekt

- Ja, servern håller på att krascha

- Nej jag skriver inte just DEN bloggen.

- Jag ska släcka hela sidan temporärt om 1-2dagar.

 

Så behöver ingen moderator freaka för att länken på något vis skulle vara reklam av något slag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att dömma av dagboken gillar du följande:

 

http://www.ilovehultsfred.se/blogweiser/

 

För säkerhets skull:

- Ja jag äger sidan

- Nej den är inte kommersiell

- Det är alltså ett hobbyprojekt

- Ja, servern håller på att krascha

- Nej jag skriver inte just DEN bloggen.

- Jag ska släcka hela sidan temporärt om 1-2dagar.

 

Så behöver ingen moderator freaka för att länken på något vis skulle vara reklam av något slag.

 

Hörrrdddeeeuuudu, Så elaka är vi inte, dessutom om man ska tro Roffepoffe så låter vi sådant vi har egenintresse i vara.

I detta fallet låter iaf jag det vara, jag har ett stort egen intresse i den här sidan.

Ett antal fantastiska tips på god öl, tack

Dock tycker jag omdömet sviktade lite på provsmakarn, hur kan dels slottsguld, Harboe och sofiero få varsin tvåa?????

Gulden kan få en etta, kanske. Harboe tveksamt men om man får man ge 0,5?

Sofiero däremot

 

 

Det är nog det vidrigaste öl jag någonsin druckit, jag hade endast ett oöppnat flak av eländet stående. Blev inbjuden till grannen på grill, tog med lådan. drack en öl och trodde det var fel på den.

Hela lådan smakade dock likadant. :shock:

Första och enda gången jag ägnat mig åt att slå ut en låda öl, burk efter burk i vasken

Jag har dock gett bort en låda Smålands också, vidrigt det med, men inget går upp mot sofiero

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En härlig dagbok för oss som dricker mer öl än vi spelar poker:-)

Vi tycks dessutom botanisera i samma hyllor på Systemet. Dock är jag inte lika analyserande som dig utan nöjer mig med omdömen som god, supergod osv.

Supergod just nu: Twhisted tistle, med reservation för stavningen.

Prisvärdaste dussinölet just nu tycker jag Breznak är.

Tyvärr lägger jag inte alla härliga alenamn på minnet, men en favorit genom tiderna är Bishops fingers. Keep up the work, detta är just nu PF:s intressantaste DB:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gillar själv Liberty Ale och Anchor Steam båda från Sanfransisco. Rekas, har själv testat ca 70-100 öl den här våren. Även Högakusten, kan vara partisk dock. Har även ny standardfylleöl som är Åbra Bryggmästarens

 

Ja, Anchor Steam är en klar höjdare! Wp. Dock länge sen jag provade den så den kommer hamna i semesterkassen och få en recension senare.

Libertyn måste också provas. Ty för tips!

 

Att dömma av dagboken gillar du följande:

 

http://www.ilovehultsfred.se/blogweiser/

 

För säkerhets skull:

- Ja jag äger sidan

- Nej den är inte kommersiell

- Det är alltså ett hobbyprojekt

- Ja, servern håller på att krascha

- Nej jag skriver inte just DEN bloggen.

- Jag ska släcka hela sidan temporärt om 1-2dagar.

 

Så behöver ingen moderator freaka för att länken på något vis skulle vara reklam av något slag.

 

Ty. Kollas upp.

 

En härlig dagbok för oss som dricker mer öl än vi spelar poker:-)

Vi tycks dessutom botanisera i samma hyllor på Systemet. Dock är jag inte lika analyserande som dig utan nöjer mig med omdömen som god, supergod osv.

Supergod just nu: Twhisted tistle, med reservation för stavningen.

Prisvärdaste dussinölet just nu tycker jag Breznak är.

Tyvärr lägger jag inte alla härliga alenamn på minnet, men en favorit genom tiderna är Bishops fingers. Keep up the work, detta är just nu PF:s intressantaste DB:-)

 

Ty Blattan! Breznak står på köpelistan redan, Twisted Thistle ska efterspanas. Bishops är en bra allroundöl, bra smak där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dock tycker jag omdömet sviktade lite på provsmakarn, hur kan dels slottsguld, Harboe och sofiero få varsin tvåa?????

Gulden kan få en etta, kanske. Sofiero tveksamt men om man får man ge 0,5?

 

Först :shock: men när jag kollade upp Bjoelles spamlänk fattade jag. Trodde du menade att jag hade provsmakat ovanstående och gett betyg...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hörrrdddeeeuuudu, Så elaka är vi inte, dessutom om man ska tro Roffepoffe så låter vi sådant vi har egenintresse i vara.

I detta fallet låter iaf jag det vara, jag har ett stort egen intresse i den här sidan.

Ett antal fantastiska tips på god öl, tack

Dock tycker jag omdömet sviktade lite på provsmakarn, hur kan dels slottsguld, Harboe och sofiero få varsin tvåa?????

Gulden kan få en etta, kanske. Harboe tveksamt men om man får man ge 0,5?

Sofiero däremot

 

 

Det är nog det vidrigaste öl jag någonsin druckit, jag hade endast ett oöppnat flak av eländet stående. Blev inbjuden till grannen på grill, tog med lådan. drack en öl och trodde det var fel på den.

Hela lådan smakade dock likadant. :shock:

Första och enda gången jag ägnat mig åt att slå ut en låda öl, burk efter burk i vasken

Jag har dock gett bort en låda Smålands också, vidrigt det med, men inget går upp mot sofiero

 

Haha ;) var väl huvudsakligen inte för er moderatorers skull. Utan för att inte få massa kommentarer av egen-reklam som skulle leda till något skit.

 

Och ja, smaken är som baken, inte jag som driver den enskilda bloggen, och just han ville väl ge just dom ölen 2or. Ska försöka föra över öl-recensionerna när jag är klar med ny sida. Rätt trevligt att ha :)

 

För att flika in med något i ölsnacket får jag rekommendera Jenlain ur sommarsortimentet, om inte den redan är nämnd. 11,90kr, 33cl. Känns lite som en leffe light, en leffe för okynnesdrickande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va?! Smålands är ju utmärkt som dyngöl. Vad kör herr Crappy som standard öl när det inte ska vara snobbfinsmakarafton?

 

Nja :) när jag inte kör snobbfinsmakaröl, utan bara ska hälla i mig lite öl.

I fulölsvarinaten blir det Mariestads, eller i värsta fall om han inte har annat Norrlands........ I övrigt får företrädesvis det bli någon sorts Krusovice, eller ett annat Tjeckisk. det finns ett par att välja mellan.

Men får jag tag på några smålands kommer de levereras till det Juggliska residentet :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9: Old Speckled Hen

 

Betyg: :Ks: :Ks: :Ks: :Ks: :Ks: :Ks: :Ks: :Ks: av tio möjliga

 

Mums! Här är en ale som passar till det mesta. Tillräckligt enkel smak för att köpa en kasse på Bolaget och dricka en hel kväll men även lämplig till maten. Passar utmärkt till grillfesten men även till kräftskivan.

Inget öl för dom som gillar en påtaglig sötma i sitt glas, den här ölen smakar beska med viss rökighet och den enda sötma man hittar är möjligtvis en liten eftersmak av farinsocker.

Ett extra plus för den vackra färgen och den snygga flaskan.

Hade priset varit något lägre kanske det till och med hade fått en nia av mig men en åtta är inte fy skam.

Mycket prisvärd!

 

Sort: Ale

Land: Storbrittanien (Morland)

Artnr: 1356

Styrka: 5,2%

Pris: 21,90:- / 50cl (43,80:-/L)

 

4692e12a.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öl är gott, därför trevlig dagbok. :)

 

Ska jag slänga in en rekommendation går jag till ale-hyllan och väljer Fuller's ESB och Fuller's 1845. Riktigt fina båda två. Vill man ha nåt mer lättdrucket tipsar jag om Murphys Irish Red, finns dock bara att beställa i hel låda från bolaget. Circlemaster är också en fin ale som passar bra i sommarsolen. Dricker den gärna en aning kallare än de andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


×
×
  • Skapa nytt...