Gå till innehåll

Mikes öl- och semesterdagbok... (Stängs i protest mot att SvS numera är forumpartner)


MikeTime

Recommended Posts

La ju ner min gamla db för ett tag sedan men tänkte köra en tillfällig sommardagbok. Troligtvis blir det inte mycket pokersnack, åtminstone inte från min sida, men desto mer snack om öl.

Målet är att, innan sommaren officiellt är slut, testa minst 50 olika öl och presentera dessa här.

Kommer även att lägga upp lite bilder från semestern och liknande skit.

 

Here we go.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 351
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

1: Pistonhead Summer Brew

 

Betyg: :Ks: :Ks: :Ks: av tio möjliga

 

Vi börjar med en riktig besvikelse. I princip smaklös. Här hade man lika gärna kunnat dricka en random smuggelburk från Tyskland som dessutom kostat under halva priset... Det enda trevliga med den här ölen är den lite småskojiga burken. Undvik!

 

Sort: Ljus lager

Land: Sverige (Spendrup)

Artnr: 11437

Styrka: 5,2%

Pris: 10,90:- / 33cl (31,51:-/L)

 

4b34ee7d.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad gillar du för öl då?

 

Tja, beror ju givetvis på tillfälle. Till mat och som enstaka sällskapsdryck föredrar jag en smakrik ale. I bastun klämmer jag gärna några ljusa lager eller en god veteöl.

Kan nog räknas som allät... hmm.... alldrickare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2: Halmstad Sommar Lager

 

Betyg: :Ks: :Ks: :Ks: :Ks: :Ks: :Ks: av tio möjliga

 

En lager med viss smak av fläder, kan det verkligen vara något? Ja, faktiskt! Den här var riktigt god. Kanske inget man ställer fram till finmiddagen men som törstsläckare en stekhet sommardag eller som sällskap i bastun funkar den överraskande väl.

Vinner på att serveras något kallare än normalt.

 

Sort: Ljus lager

Land: Sverige (Krönleins)

Artnr: 11410

Styrka: 4,7%

Pris: 11,90:- / 33cl (36,06:-/L)

 

1fe1db8c.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, då får du lista 4-5 favoriter i stället. Jag klassar mig också som alldrickare men det finns många sorter jag inte gillar för det. Spendrups ovan recenserade pissdricka smakar ju exempelvis inget vidare. :)

 

Utan inbördes ordning: Guinness (stout, helst från fat på krogen men även burken med gaspatron funkar), Hoegaarden (veteöl), Punk IPA (ale), Hobgoblin (ale), Zlatopramen Half ´n half (lager) och givetvis Carnegie Porter!

 

Skulle kunna fortsätta, men det är väl de här jag oftast köper (på bolaget).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3: Trashy Blonde

 

Betyg: :Ks: :Ks: :Ks: :Ks: :Ks: av tio möjliga

 

Trevlig ale från BrewDog, samma bryggeri på Skottland som gör en av mina favoriter - Punk IPA. Den här är dock något klenare i smaken och mer lättdrucken. Den är dessutom betydligt alkoholsvagare än Punk IPA:n, bara 4% mot 6% vilket iofs gör att den passar bättre som sommaröl.

Ni som provat Punk IPA:n vet att den är väldigt besk, låt oss säga en åtta på en tiogradig skala. Den här kanske är en sexa isf.

 

(Den passar obv mycket bra till Full Tilts 135-manna rushturrar. Drack två stycken och kom på en andraplats för typ $250... 8-) )

 

Sort: Ale

Land: Skottland (Brewdog)

Artnr: 11581

Styrka: 4,1%

Pris: 15,90:- / 33cl (48,18:-/L)

 

0db0d314.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Midsommarafton 2010. Man sitter vid ett dukat långbord tillsammans med mängder av släktingar och vänner. En bit bort vajar den svenska flaggan lojt i den svaga vinden och bredvid står en liten majstång.

Barnen stojar och stimmar, sparkar lite boll och springer fram till långbordet och nallar en jordgubbe då och då.

På tallriken ligger en hög med små, oskrubbade färskpotatisar tillsammans med tre sorters matjessill, hackade ägg, gräddfil, extrasaltat smör, skivade tomater och lite grönt. I det stora glaset hittar vi Mariestads Old Ox och i det lilla Östgöta sädesbrännvin.

Någon börjar sjunga och alla stämmer in med blandad kvalité...

 

...och där vaknade jag.

Så här ser min midsommarafton ut:

 

8b6973c1.jpg

 

FML

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Usch, SILL, din stackare. Tvingar arbetsgivarn dig verkligen att äta detta vämjeliga djurfoder?

 

Sill är, förutom nyttigt, förbannat gott. I alla former - inlagd, stekt, på smörgåsen och rökt.

Det enda bra arbetsgivaren gjort i år imo...

 

Här väntar vi på blandade tyska korvar, entrecôte, sparris, långa paprikor och annat trevligt från grillen, färskpotatis, tzatziki och gräddig potatisgratäng att intagas med Warsteiner och därefter drinkar. :)

 

Börjar förstå Roffes aversion mot alla moderatorer.

:-x

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4: S:t Eriks sommarlager

 

Betyg: :Ks: :Ks: :Ks: :Ks: :Ks: :Ks: av 10 möjliga

 

Mycket bra beska och ganska smakrik för en ljus lager. Passar utmärkt till sillen, det enkla grillade och som välkomstöl. Trevlig flaska som sticker ut på bordet. Prismässigt inte en av de billigaste ölen men helt klart värd pengarna imo.

Jag testade den till grillade korv- och svampspett med potatisgratäng och det var en bra kombo. Till mera smakrikt grillkäk kanske den försvinner lite?

Den tillhör bolagets tillfälliga sommarsortiment så skynda fynda!

 

Sort: Ljus lager

Land: Sverige (TT)

Artnr: 11417

Styrka: 4,7%

Pris: 17,90:- / 33cl (54,24:-/L)

 

00429f82.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testar du ölen på jobbet eller är det gamla recensioner?

 

Haha, sitter du på ett tåg i mellansverige och börjar bli orolig? :-D

Närå, det är gamla recensioner. Eller gamla och gamla... Köpte hem arton olika sorter förra veckan så de är ju inte direkt gamla.

Under semestern kanske det blir liverecensioner...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Betyg?

 

Ingen aning faktiskt. Men tack för tipset, den är nu med på listan över de sorter som ska få följa med Mike till Skåne på semestern.

 

Hemma vid grillen. Blev bara fundersam då det vore intressant att se hur liverecensioner utvecklas under kvällen.

 

Haha, ja, det kan ju onekligen bli intressant! Ska testa det under semestern.

 

vad anser du om de svenska stoltheterna - nils oscar god lager/india ale?

 

Har provat de flesta av Nils Oscars öl och det är väldigt skiftande vad jag tycker om dom. Den vanliga God Lager har lite för söt smak i kombination med beskan vill jag minnas. India Ale kommer jag faktiskt inte ihåg hur den var.

Tyvärr är många av Nils Oscars julöl stora besvikelser och det är kanske därför jag sällan köper de övriga sorterna. Deras Rökporter kan dock varmt rekas. En enormt smakrik öl med kraftig beska och inte alls så söt som t.ex Carnegie Porter. Ingen öl man ska köra en lördagsfylla på dock... ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Poker? Ja, har faktiskt blivit en del nu senaste veckan... Tack vare pf. Det var ju nån rush-rulle på FTP för ett tag sedan och när jag loggade in hittade jag några ynka $ på kontot. Reggade några $4 135-manna rushturrar och hittade semiklonken direkt.

 

Har i skrivande stund avverkat 26 st $4 och 3 st $11 135-manna med följande resultat:

 

5 finalbord på $4-nivån och 1 finalbord på $11-nivån. Som bäst en andraplats i $11:an och två fjärdeplatser på $4: orna. Utöver ftplatserna har jag ett par-tre itms för lite smågrus, typ dubbla inköpet tillbaka.

Har provat att regga mig till några $22 också men de startar ju för fan aldrig. På lägstanivån startar det ju en turre var tionde minut typ... :-(

 

Nåja, sitter på jobbet idag så jag kommer väl fortsätta med några ölrecensioner under eftermiddagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


×
×
  • Skapa nytt...