Gå till innehåll

Mikes öl- och semesterdagbok... (Stängs i protest mot att SvS numera är forumpartner)


MikeTime

Recommended Posts

  • Svars 351
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Hade verkligen älskat om du kopierade in varje ny recension i första inlägget efter fullbordat verk. Så att man slipper skumma igenom hela dagboken, eftersom den är så jävla tråkig i övrigt, när man är törstig och letar bra alternativ :-D

 

FYP :-(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22: Belhaven Twisted Thistle IPA

 

Betyg: :Ks: :Ks: :Ks: :Ks: :Ks: av tio möjliga

 

Når inte riktigt upp till Belhavens Wee Heavy men är ändå en trevlig ale med inte alltför påträngande beska och en liten lätt sötma. Passar mycket bra som bjudöl nu på sommaren med sin vackra flaska, sin gyllene färg och sin lite mer lättdruckna karaktär. Relativt prisvärd dessutom.

Jag drack den till mat, närmare bestämt grillad hamburgare (se recept nedan om en stund), och det var nog ett misstag. Passar som sagt bättre som en bjud- och sällskapsöl och törstsläckare efter kubbmatchen.

 

Sort: Ale

Land: Skottland (Belhaven Brewery)

Artnr: 1513

Styrka: 5,3%

Pris: 15,50:- / 35,5cl (43,66:-/L)

 

c94fedc2.jpg

(Den flaska som säljs på bolaget är helt klar och lite kurvig i formen. Inte samma som på bilden alltså...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inspirerad av den här dagboken så fick det bli några Samuel Adams Black Lager till ikväll. Sitter nu och smuttar på den första. Hade glömt bort hur jävla fantastisk den är. Dricks med Bruce som sällskap (Darkness on the edge of town, just nu Streets of fire) vilket höjer må-brafaktorn ännu lite till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23: Smörpundet Porter

 

Betyg: :Ks: :Ks: :Ks: :Ks: :Ks: :Ks: av tio möjliga

 

Juggler påstod att de dagar man dricker en Smörpundet Porter är bra dagar och jag är nog böjd att hålla med även om jag ogillar att moderatorer får rätt... (Hej Roffe!) :-D

Doften är det som verkligen lyfter den här portern till oanande höjder. En bränd rökig doft som väller ur flaskan när man öppnar den. Även färgen och skummet är en fin upplevelse - mörk, i princip svart och med ett kompakt lattefärgat skum som dröjer sig kvar länge.

Tyvärr var smaken en liten besvikelse - inte alls den beska och fyllighet jag förväntat mig och jag tror att de som recenserat den på nätet har rätt - den vinner definitivt på lagring ett år eller två! Den är i nuvarande form inte värd 100:-/L.

Trots det så är det givetvis en mycket god öl som ska serveras lite varmare än normalt. Runt 12-15 grader tror jag passar bäst, smaken blev intensivare efter att flaskan stått en stund i solen.

 

Sort: Porter

Land: Sverige (Nynäshamns ångbryggeri)

Artnr: 89042 (beställningsvara, minsta beställning är 12 fl)

Styrka: 5,9%

Pris: 24,60:- / 25cl (98,40:-/L)

 

e4c92c34.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dagens tips; Mikes grillade burgare

 

2 personer

 

4 st 90 grams frysta, ostekta burgare

Rökessens, Hickory (finns i grillavdelningen)

Olivolja

Grillkrydda

Salt

Inlagd gurka

Pepparketchup

Hamburgerdressing med texmex-smak

4 st hamburgerbröd XL

1 st rödlök

 

Tänd grillen. Ta upp burgarna och lägg dom i rumstemperatur att tina under tiden grillen får fin glöd. Blanda 4 delar olivolja med 1 del rökessens samt rejält med grillkrydda och lite salt.

Släng burgarna på grillen och pensla oljeblandningen på dom då och då under grillningen.

Skiva löken tunt.

Ställ fram övriga ingredienser och låt var och en montera sin burgare.

Njuts med en kall, smakrik öl. Kanske en Samuel Adams Black Lager?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer när du är färdig ställa lite krav. Lite i stil med Totalfyllots :mrgreen: önskemål.

Men här handlar det om KRAV :twisted:

 

En lista på, " 10 Alltime high"

En lista på "5 bästa ljusa lager"

En lista på dito mörka

en lista på "5 bästa Ale"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24: Coopers Best Extra Stout

 

Betyg: :Ks: :Ks: :Ks: :Ks: :Ks: :Ks: av tio möjliga

 

Ingen öl för dom som älskar Pripps Blå direkt. Väldigt kraftig, bränd smak och doft - nästan lite knäckaktig. En del chokladtoner och inslag av mörkrostat kaffe. En mäktig öl med massor av smak.

Mörk, nästan svart färg med tjockt skum.

Jag drack denna till en ostbricka och det fungerade faktiskt över förväntan. Nästan så att ölet tog lite överhanden så mer smakrik mat kanske hade varit ännu bättre.

Bra pris, en bra stout och ett bra köp!

 

Sort: Stout

Land: Australien

Artnr: 11271

Styrka: 6,3%

Pris: 17,50:- / 37,5cl (46,66:-/L)

 

6481c58f.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25: Nils Oscar India Pale Ale

 

Betyg: :Ks: :Ks: :Ks: :Ks: av tio möjliga

 

Nu har vi kommit halvvägs i ölprovningen och det är dags för en svensk klassiker som blivit väldigt populär. Jag förstår inte riktigt varför faktiskt...?

Visst, det är en ok ale som funkar både till mat och som törstsläckare i solen men min fråga är - varför har de pressat ner en grapefrukt i flaskan?

Lukten var god och så även smaken men efter några sekunder kände jag hur smaken av grapefrukt slog till och sen fanns den där genom hela provningen.

Nåja, i övrigt har ölen en bra beska och knappt någon sötma. Den funkar som sagt men inte mer... Rekommenderas inte.

 

Sort: Ale

Land: Sverige

Artnr: 1464

Styrka: 5,3%

Pris: 18,80:- / 33cl (56,97:-/L)

 

a47884b6.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

26: Brooklyn Lager

 

Betyg: :Ks: :Ks: :Ks: :Ks: :Ks: :Ks: av tio möjliga

 

En utmärkt öl till det grillade! Fin beska rakt igenom men ändå relativt lättdrucken med en bra humlesmak. För att vara en ljus lageröl är det oväntat mycket smaker som trängs i glaset.

Lite mörkare än en vanlig lager och med ett lätt, vitt skum.

Fungerar givetvis även bra som ren törstsläckare.

Prisvärd!

 

Sort: Ljus lager

Land: USA

Artnr: 1548

Styrka: 5,2%

Pris: 15,90:-/35,5cl (44,78:-/L)

 

9c633481.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27: Wells Banana Bread Beer

 

Betyg: :Ks: :Ks: :Ks: :Ks: :Ks: av tio möjliga

 

Den största överraskningen hittills! Trodde att jag skulle få smaka på en öl med en massa sötsliskiga, syntetiska banangodissmaker och klen ölkaraktär men tji vad jag bedrog mig.

En riktigt god öl faktiskt med bra pilsnersmak, frisk fruktighet och en lätt smak av äkta banan. Lite klen beska men det hade man ju kunnat räkna ut.

Om vi börjar med det negativa: Ölen är lite smutsigt gulbrun i glaset med en skumtopp som snabbt försvinner. Doften är ganska sötaktig, lite fruktigt sur med en tydlig bananlukt. Beskan är påtagligt klen rakt igenom.

Det positiva: Inte alls så söt smak som jag förväntat mig. Banansmaken finns där men är inte alls så framträdande som man kan tro, däremot kommer en lång eftersmak av banan men utan att vara konstgjord.

Mycket frisk och fruktig vilket passar bra när man dricker den som jag gjorde - i en båt med glada vänner en stekhet eftermiddag!

Trevlig flaska dessutom...

Jag kan varmt reka den här ölen - framförallt till er som inte gillar öl med påträngande beska och humlesmak.

En prisvärd törstsläckare.

 

Sort: Ale

Land: England

Artnr: 1539

Styrka: 5,2%

Pris: 23,90:-/50cl (47,80:-/L)

 

bb02b666.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jävlar vad intresserad och sugen man blev :-P

 

Tja, testa den! Kanske inte ett hårdrocksöl men var lite wild and crazy! ;-)

 

Om du nu är 60/40 nederländare/tysk borde du förresten ta dig till Linköping och gå på De Klomp någon gång, een echte Nederlandse bruine kroeg. Bra käk med lokala råvaror serverar de också. :)

 

Ah, tack för tipset!

 

+1!

 

vore kul att veta vad du tycker om alla standardöl! NG, mariestads, lapin kulta och sånt =)

 

Nja, alltså, de är tråkiga men duger väl kylda till en fylla eller som törstsläckare.

 

Sitter just nu och tröstar två livrädda katter. Det vräker ner både regn och hagel och nyss slog åskan ner i ett gärde nån kilometer härifrån. Fascinerande!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28: Samuel Adams Honey Porter

 

Betyg: :Ks: :Ks: :Ks: :Ks: av tio möjliga

 

Nej, den här var helt enkelt för söt. Dessutom fick man nästan en sorts klibbig eftersmak i munnen som inte alls var trevlig.

Doften var det bästa - en bränd, rostad doft med lite kaffeinslag.

Drack den till en ostbricka och det är möjligt att den kanske kan passa bättre till nåt annat tillfälle...?

 

Sort: Porter

Land: USA

Artnr: 1580

Styrka: 5,5%

Pris: 18,90:- / 35,5cl (53,23:-/L)

 

b10951d9.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan alla springer till systemet och köper en platta/flak bananöl så tycker jag att den är mycket god första 5 klunkarna sen blir det lite för mycket för min smak. Första ölen är på totalen nice, men som sagt ingen öl jag skulle dricka mer än en.

 

Inte min blogg men tänkte ändå flika in en liten annan åsikt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


×
×
  • Skapa nytt...