Gå till innehåll

Slaskboken by Parre


parre

Recommended Posts

Börjar dricka öl och grogg (tack Stefan för ölen o groggen, de behövdes) och spela HU mot Micke_E som även han slutat spela cashgame. Vi spelar en variation av spel och jag spelar riktigt kasst för det mesta, får inget att funka. Inga av mina vanliga knep som alltid förut funkat på Micke funkar nu, förutom att köpa ut som jag lyckas med i två potter eller så. Satte t.ex. en fyroutare när jag tryckte med mitt tvåpar på turn mot färg.

 

En symptomatisk hand är när jag har typ 1800 kvar i stacken (vi körde med typ 4k var). Jag går bort till cashgamebordet (där Danne köper ut gång på gång, förutom när han hade fyrtal mot nötkåk i Omaha) vartifrån vilda skrik hörs omvartannat. Snittpotten måste ha legat nånstans kring 2000 kronor minst. Ett tag säger Stefan att han är upp 12 000. Detta på 5-5... Hur det gick för han till slut vet jag inte men jag antar att han plussade en hel jävla del. I alla fall, jag går bort till bordet och säger: "Denna hand ska jag köpa ut Micke". Vi hamnar all-in, han med typ A5, jag med J6s. Floppen kommer AAx, två klöver. På turn köper jag in färgen! Men, på river köper han tillbaka. Sådant fusk skedde hela kvällen...[

 

Vet inte hur många HU-matcher vi spealde, det var många. Micke gick fyra upp på mig i alla fall. Vad kan det ha slutat, typ 10-6 i hans fördel i matcher? Jag backar alltså 400kr till,som jag för över till honom på 24 där jag hade lite deg inne.

 

Sedan bryter jag mot min 3-ölsregel så jag får ta och böta 1000 till välgörande innan jag ska spela poker igen. Surt men en regel är en regel. Vad ska man säga, blev inlockad i cashgamet igen.

Förvånad över att du inte beskyller mig för att du började fyllespela. Det var mycket whine när jag ville åka hem iaf, jag var så trött att jag knappt såg färgen på korten så det var nog läge att dra iaf :) Av dom senaste 36 timmarna hade jag spenderat ungefär 28 på poker :)

 

Jag skulle också tro att det blev ungefär 10-6 till mig i matcher, vi spelade nog inte färre än så iaf. Var ju iaf 3-4 PLO, två Crazy Pineapple, tre Irish, minst fem holdem, en omaha8 och säkert lite mer som jag inte minns, är väldigt osäker på hur många holdem det blev eftersom flera av matcherna bara varade i en hand :)

 

Jag hade föresten A7 mot din J6, kan väl möjligen ha varit en marginell syn för hela stacken preflopp, men jag misstänkte att du satt på skit bara för att köpa ut :)

 

Du glömde ju nämna en massa mysiga händer, som när du råkar visa en nia (jag ser fel och tror att det är en tia, men det kvittar) på river när jag sitter och steker efter att du har höjt rejält och jag tar synen med K2o, dvs K-hög som naturligtvis står på en bräda med både par och färg ute (Peter som satt och tittade på trodde att en av oss satt med färg och den andra med kåk så som handen spelades :)). Jag tror att jag synade ner två gånger med A-hög också, som stod båda gångerna.

En annan fin syn var med 92o på 79J3T-brädan :) Minns inte ens vad du hade för hand där.

Eller när jag synar med bottenpar eller något sånt mot din nötfärg och köper in runner-runner färgstegen för split :) Ett av dom få utköpen som jag fick in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 1,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Lovade för länge sen att skriva svar på detta, hade ett bra svar klart redan men självklart kukade datorn - som vanligt.

 

-

 

Vad är "weak-agg spelstil"? (förutom en särskrivning om någon nu ville vara fyndig)

Weak och agressive är ju motsatser. Jag tror inte att parres problem är att han är loose-agressive utan att han tröttnar fort och spelar dåliga händer även när han vet att det inte är speciellt bra att göra det.

<niceboy19> i'm german

<Evilbert-> don't worry i won't mention the war

<niceboy19> what do you mean with that

<niceboy19> you just mentioned it

<Evilbert-> you started it

<niceboy19> i didn't

<Evilbert-> Yes you did! You invaded Poland!

-

Jag menar att han är för lös för sitt eget bästa och dessutom inte tar ut värde när han väl träffar bra.

Han är svag men samtidigt lös-aggro (?).

 

Ryktet om mitt slaskande på nätet anser jag vara överskattat, det verkar som om folk tror att jag spelar varje hand och trycker in degen konstant, vilket är långt ifrån sant. Att det kanske framgår som så från mina HH-postningar är mest för att de HH:s jag lagt upp antingen har varit stora potter jag vunnit eller förlorat eller potter som jag är tveksam huruvida jag spelat rätt eller som jag anser vara intressanta för diskussion.

Jag utgår iofs inte från ditt rykte, utan från alla dina berättelser och de HH's jag sett från dig - vilka är väldigt många, har hängt här ett tag.

 

Sedan spelar jag uteslutande 6-max, vilket innebär att man måste spela fler starthänder. Ofta är det bara 4 personer med, då spelar man ju minst 50% av händerna för det mesta.

50% är ALLDELES för mkt oavsett om det är 6-max eller inte.

 

Då blir min motfråga: Varför ska jag spela TAG när jag spelar bra LAG-spel för det mesta på Texas?

Det är just det jag inte anser att du gör, och då menar jag inte bara THe.

 

Ja, det är ju därför jag aldrig cashar i liveturneringar. Helt plötsligt kommer perioden på ca 30min då jag slaskar bort hela min stora stack, precis som igår. Särskilt på nätet har jag problem att hålla fokus en längre tid, ska nog absolut inte spela längre sessioner än en timme och typ ta minst 30min paus mellan varje session, dock är det svårt att sluta spela när det går bra...

Slaskar gör du konstant, problemet som du stöter på är att statistiken rättar ut sig - turen håller nämligen inte i sig för alltid.

 

 

 

---

 

Jag skriver inte allt detta för att vara taskig utan så att du nån gång kan inse att du faktiskt _inte_ är en bra poker-spelare.

 

Du måste inse att du har problem och erkänna dessa, om du sedan fortsätter spela poker (med allt detta i åtanke) så kommer det nog gå mkt bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller faktiskt med ades_va i rätt stor utsträckning. Visst händer det att du kan göra vad som ser ut vara briljanta värdebet/syner när du slaskar så mycket som du gör, men den totala kostnaden blir helt enkelt för hög. Du skulle ju åtminstone kunna pröva att lira beachjohan-tight i några veckor och se hur det går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag kan se parre framför mig när han lirat beachjohan-tight i 20 min..

 

han kommer att se ut som killen i den där reklamfilmen med rysk roulette :lol:

 

måste hålla med lite ang starthänder.. det är inte ekonomiskt försvarbart att lira 50% starthänder eftersom den totala kostnaden för att se floppar är större än dom potterna du vinner totalt.

 

men lirar för att det är en hobby och inte för att tjäna pengar kan man nästan se varje flopp.. postflopp-spelet utvecklar sig ju alltid ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om jag är ute och cyklar nu men ok. TAG ser jag som mindre gambling då det är mindre fluktationer i det spelet. LAG är mer gambling. Jag tror att du spelar poker för att lindra spelsuget lite. Att sedan säga att LAG är din spelstil och den funkar bla bla bla. Testa att spela TAG istället, kan du spela ordentlig TAG i någon månad tror jag du kommit långt för att kunna kontrollera ditt spelande.

 

Som sagt, jag vet kanske inte vad jag pratar om. Ta inte illa upp om du inte känner dig träffad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skriver lite om min o Mickes HU-match senare när jag har mer tid.

 

Jag menar att han är för lös för sitt eget bästa och dessutom inte tar ut värde när han väl träffar bra.

 

Kan du specifiera vad du menar med att jag inte tar ut värde när jag träffar bra?

 

50% är ALLDELES för mkt oavsett om det är 6-max eller inte.

 

50% menade jag i ett spel med 4 spelare med. Om det inte är mycket raises preflop spelar du ju minst 25% av händerna ändå (BB).

Testa att spela TAG istället, kan du spela ordentlig TAG i någon månad tror jag du kommit långt för att kunna kontrollera ditt spelande.

 

Stämmer säkert till viss del.

 

Att spela TAG gör jag ibland. Sist jag spelade en SnG på nätet foldade jag i tre perioder och ställde sedan in med AK och fick syn av QQ. Vad är det om inte TAG?

 

Men jag håller med om att jag fortfarande spelar för löst, trots att jag spelat mer tajt sedan jag startade denna dagbok. Jag har ju slaskat en del, men för det mesta har det varit kontrollerat och situationsbaserat slask. Visst spelar jag fortfarande LAG medn det är inte i närheten av vad jag gjorde förut då jag praktiskt taget maniskt var tvungen att se varje flopp.

 

Det är synd att jag inte fixade PT när jag började denna dagbok, för det hade varit intressant att se. Har ingen aning om vad min VPIP ligger på, den är säkert hög men jag vet inte hur hög. Riktigt LAG spelar jag oftast bara mot riktigt weaktajta motståndare som foldar alltför mycket, och förr eller senare blir jag ändå tvungen att spela tajtare när de märker vad jag sysslar med och börjar syna ner/re-raisa mig.

 

Jag återkommer i ämnet, nu måste jag till jobbet, ciao!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då ska vi se, kaffet är på väg att bli klart så jag har lite tid över.

 

Vad jag tror är mina största misstag, förutom en allmän lag-stil som vissa verkar anse vara för lagig, är att jag dels completar i SB för ofta med skit, dels spelar för kassa händer för ofta UTG och UTG+1. Jag tror att det är detta jag torskat mest på, då jag sitter ur position med marginella och svårspelade händer som jag inte alltid lyckas släppa, eller så gör jag en followup-bluff på turn efter att ha fått syn på floppen. Om/när jag börjar spela online någorlunda seriöst kommer mina primära mål (förutom att vinna, men också ha kul samtidigt) vara följande:

 

1) Tajta rejält UTG och UTG+. Typ suited connectors, pocketpar och AJ+ eller nått liknande.

2) Folda mer i SB i ohöjda potter.

3) Sluta göra follow-upbluffar på turn som oftast misslyckas ändå.

 

Som den uppmärksamme läsaren märker så leder 1 och 2 till 3! Då jag spelar för mkt slaskhänder i tidig pos eller SB får jag ofta agera tidigt på floppen och då skjuter jag ofta iväg ett trekvartspottbet. Får jag en syn har jag ibland tendensen att skjuta iväg en till bluff på turn... vilket i 90% av fallen är dömt att misslyckas mot det motstånd jag möter.

 

Att jag borde tajta mer i övriga positioner vet jag inte, jag gillar inte förslaget. Visst skulle jag kunna plussa och minska variansen genom att bara lira stålhänder preflop, men det känns som om jag tappar för mycket värde. Jag måste dock lära mig att spela bra i mitt/slutfasen av turneringar, annars har jag fan aldrig chans att casha i någon storturnering. Okej, jag har haft en del bra resultat i texastours, men alldeles för ofta slutar det med mentala sammanbrott och en-två-tre felspeslade händer på rad och ute.

 

Live då? Mjo - senaste tåv helgerna har spelen varit otroligt slaskiga, vilket innebär oerhörd varians vare sig man vill det eller inte. Jag märker själv att jag missat en hel del liverutin på min pokerpaus, särskilt i spel som Omaha och 5-korts Omaha och O8. Saker som satt i ryggmärgen förut gör inte längre det. Inte för att jag spelade dåligt i lördags, men ändå, känns inte som om jag har rätta inställningen i omaha. Blir typ "Nej inte detta skitspel igen, fan vad jag kommer backa". Lösningen? Tajta upp rejält preflop, särskilt ur position.

 

Sökö hi/lo funkar väl helt okej, där anser jag mig fortfarande vara bättre än många på Klubben. Texas går också an, även om variansen i 5-10-300 är föööör hög för mig. Andra spel har jag inte spelat tillräckligt för att bedömma.

 

Jag vet inte, tycker ni att jag spelar någon av följande händer helt fel?

 

AQ32, tre klöver (ett för mycket). När jag hamnar all-in mot två pers? Preflop i PLO8 då. För mer detaljerad beskrivning se min långa post från slasket på klubben.

 

Denna kan jag faktiskt inte se att jag spelar fel:

 

23J, 2 ruter, på floppen. Jag har A457x med 75 i ruter. Hamnar till slut all-in mot en maniac och Stefan. Jag har alltså, blockers borträkat, 13 stegouts (tre A, tre 4, tre 5, fyra 6). Varav 3 kan vara döda mot högre flushdraw. Så minst mellan 10-13 outs borträknat blockers. Lever mitt ruterdrag har jag ju så sjukt många outs så att det finns inte. Jag får spela potten all-in mot två motståndare. Där måste jag väl våga gambla? Var ju inte direkt mot två tajta motspelare handen utspelade sig. Jag räknar med att ha kanske 35-40% i vinstchans i snitt mot två pers.

 

Mjae, jag vet inte.

 

Nu kommer vi iaf till det roliga lite mer om min o Mickes HU-maraton :)

 

Micke nämner en del roliga händer som jag hade glömt. Handen med färgstegen var riktigt jävla sjuk! Jag får in degen, jag tror iofs inte det var så jättemycket, var rätt kort, mot bottenpar med nötfärg. Turn kommer ett till hjärter och jag räknar in vinsten. River ett till hjärter, och jag räknar fortfarande med vinst... till jag ser att det ligger färgstege på bordet.

 

Peter som satt och tittade på trodde att en av oss satt med färg och den andra med kåk så som handen spelades

 

Detta visar bara hur grymma vi är på att representera bra händer. Inte för att någon av oss tror på varandra... men för utomstående iaf :)

 

Micke slaktade mig helt. En gång betade han ut 1000 på en skitflop, jag var rätt säker på att han var tom... sa tom "du foldar fan om jag ställer in" (okej jag var också tom)... men sen lägger jag. Micke lovade att han hade foldat om jag ställt.

 

handen han vann med K-hög var också sjuk. Jag, tommare än tommast, betar rätt stort på rivern, han steker ett tag och jag snackar lite skit som vanligt, fipplar med korten samtidigt. Dock råkar jag klanta till det och flippa upp dom, han hinner se ena. Då var i och för sig synen inte SÅ hård men ändå :)

 

Lydde inte mina instinkter i HU'n vilket är självmord. Märkte att jag spelade rätt kasst och gjorde fel, vilket fick mig att göra enkla misstag och inte ta de soklara, men marginella, synerna med A-högt på rivern där de behövdes, dessutom var micke i synmaskinsmode som jag inte lyckades anpassa mig efter utan bluffade bort enormt mycket eftersom han synade så pass mycket. Vänta på kort och träff? Bah - de gångerna foldade han ju.

 

Men men, jag får komma tillbaka. Kan ju inte låta Micke bara plussa rakt ut på mig HU sådär. Vi får väl köra några feta HU-matcher á la Greenstein vs Negreanu (förutom att vi har lite lägre inköp och spelar hetare poker) nån gång igen... fast då jävlar ska du ha pisk :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi får mötas igen i augusti. 5-5 bordet var i allfall rätt skoj att lira. Sen var ju din utdragning av hose rätt snygg i 2-floppars där du drog ut ena floppen och jag andra även om jag frirullade andra floppen.

 

 

 

Vi får mötas igen i augusti parre. Ha en trevlig semester. Koppla bort pokern under tiden :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi får mötas igen i augusti. 5-5 bordet var i allfall rätt skoj att lira. Sen var ju din utdragning av hose rätt snygg i 2-floppars där du drog ut ena floppen och jag andra även om jag frirullade andra floppen.

 

Vi får mötas igen i augusti parre. Ha en trevlig semester. Koppla bort pokern under tiden :)

 

Jo, det var fint. Synd bara att korten inte föll som jag önskat, hade säkert kunnat plussa en hel del med lite tur :)

 

Den utdragningen var fin ja, lite misslyckat av mig att smeta in en lax på turnen där. I och för sig hade jag rätt många outs, totalt 10-14 för halva potten om jag minns rätt efter att båda ni synade (4 för kåk på den floppen du frirullade in en högre stege, 6-10 på den floppen jag köpte in en högre stege på, minns inte exakt).

 

Tack, semestern kommer vara trevlig. Dock finns viss risk att jag kommer hem pank och i ett vrakliknande tillstånd efter all bira som kommer konsumeras under tiden :)

 

Ens lön kommer ju sammanfalla ganska exakt med tiden vi planerat lämna Montenegro för en veckas bilande genom Europa. Norditalien, Franska Rivieran, Frankrike, Holland och Tyskland är ju inte direkt de billigaste ställena att bo och festa på ;)

 

En sak är nog klar i alla fall, måste börja spela halvseriöst på nätet när jag har tid och bygga upp en i alla fall hyfsad rulle till livespel. En vanlig månad kanske jag har råd (om jag inte har några resor eller större inköp planerade) att spela bort max 4000, vilket ju ganska snabbt försvinner på två kvällar på Klubben ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lydde inte mina instinkter i HU'n vilket är självmord. Märkte att jag spelade rätt kasst och gjorde fel, vilket fick mig att göra enkla misstag och inte ta de soklara, men marginella, synerna med A-högt på rivern där de behövdes, dessutom var micke i synmaskinsmode som jag inte lyckades anpassa mig efter utan bluffade bort enormt mycket eftersom han synade så pass mycket. Vänta på kort och träff? Bah - de gångerna foldade han ju.

 

Men men, jag får komma tillbaka. Kan ju inte låta Micke bara plussa rakt ut på mig HU sådär. Vi får väl köra några feta HU-matcher á la Greenstein vs Negreanu (förutom att vi har lite lägre inköp och spelar hetare poker) nån gång igen... fast då jävlar ska du ha pisk :)

Check-syn-spelet ägde :). Du betade ju pott preflop i varje hand och sen pott igen på floppen och släppte sällan för min raise när jag hade träffat, inte så svårt att vinna då när det kostar mig 150 att se floppen och 300 till för att se turn och jag får in massor med deg när jag träffar. På floppen fick jag nästan alltid in 1200 totalt av dig om jag slog om, turn släppte du iofs på ibland så om jag synade på drag men missade så betade jag ofta ut på turn för att ta potten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Micke är ond och hjärtlös. När polarna är ute och festar och jag sitter hemma och glor på Montenegros motsvarighet till SVT kommer jag att minnas hur Micke spelade av mig de 400 kronorna som hade gjort en sådan enorm skillnad för min semesterkassa!

 

Död åt Micke!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

400 kr i Montenegro kan man ha mycket roligt för :lol:

 

Trist att det inte verkar vara några fler lördagsturneringar i sommar. Får se om det blir uppehåll till augusti för mig med...

 

Mjo, med tanke på att en öl i affären kostar några spänn, en öl på krogen typ 20 så... (enligt polaren iaf).

 

Tror Stefan dillade nått i lördags om att turneringarna skulle fortsätta förutom midsommarhelgen? Dock är de inte med på turneringsprogrammet, men jag kan ha missuppfattat det helt, kolla med nån som vet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Micke är ond och hjärtlös. När polarna är ute och festar och jag sitter hemma och glor på Montenegros motsvarighet till SVT kommer jag att minnas hur Micke spelade av mig de 400 kronorna som hade gjort en sådan enorm skillnad för min semesterkassa!

 

Död åt Micke!

Då var det väll tur att jag vägrade forsätta spela med dig frammåt morgonen iaf :)

 

Matteprof: Lördagsturneringarna fortsätter som vanligt förutom den helgen som kommer. Du får börja komma förbi oftare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Orkar inte skriva ett skit.

 

Åter från Lettland.

 

Levande.

 

Men knappt.

 

Man börjar bli gammal och sliten när fyra dars festande gör att man känner sig seg även på måndagen ;)

 

Hade hur som helst enormt jävla kul, känenr inte heller något pokersug nu så jag lär antagligen inte spela heller. Inge kul att spela poker om man inte är sugen.

 

Kanske uppdaterar då och då med allmänt skitsnack, om jag inte åker dit på lite slask på rivalpoker.com dvs :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm. Sitter fortfarande kvar på jobbet. Ska nog hem strax o käka en fet burgare. Känner mig lite sugen på lite slask, kanske ska dega in lite på primanätet och lira lite NL10 eller så, eller SnGs. SnG's var det länge sen jag spelade, och där måste man ju tajta lite så det kanske är en bra idé.

 

Får se hur jag gör, om jag orkar och/eller har tid.

 

Gör jag det så kanske det blir en uppdatering senare ikväll. Pengar har jag, trots att jag fortfarande undrar hur jag lyckades bränna 1000-1500SEK på en enda festnatt i Riga ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ligger i lä Parre, jag brände 550LS första kvällen i Riga ;):D

 

 

Hmm. Sitter fortfarande kvar på jobbet. Ska nog hem strax o käka en fet burgare. Känner mig lite sugen på lite slask, kanske ska dega in lite på primanätet och lira lite NL10 eller så, eller SnGs. SnG's var det länge sen jag spelade, och där måste man ju tajta lite så det kanske är en bra idé.

 

Får se hur jag gör, om jag orkar och/eller har tid.

 

Gör jag det så kanske det blir en uppdatering senare ikväll. Pengar har jag, trots att jag fortfarande undrar hur jag lyckades bränna 1000-1500SEK på en enda festnatt i Riga ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ligger i lä Parre, jag brände 550LS första kvällen i Riga ;):D

 

 

Hmm. Sitter fortfarande kvar på jobbet. Ska nog hem strax o käka en fet burgare. Känner mig lite sugen på lite slask, kanske ska dega in lite på primanätet och lira lite NL10 eller så, eller SnGs. SnG's var det länge sen jag spelade, och där måste man ju tajta lite så det kanske är en bra idé.

 

Får se hur jag gör, om jag orkar och/eller har tid.

 

Gör jag det så kanske det blir en uppdatering senare ikväll. Pengar har jag, trots att jag fortfarande undrar hur jag lyckades bränna 1000-1500SEK på en enda festnatt i Riga ;)

 

Hehe. Vilka ställen besökte du egentligen? Och vad för billiga luder köpte du egentligen? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm. Jag spelade lite poker i förrgår. Såg en som jag känner IRL slaska 0.5/1 på B2B så jag tänkte visa honom hur man slaskar. Hoppade in med 25 euro, dubblade typ andra handen mot honom när min 76 blev stege på rivern på 975-brädan. Dock ska det tilläggas att jag ledde hela vägen, då han hade A5 :)

 

Slutade spela när jag låg på typ 65 euro och cashade ut. Spelade lite liveslaskrgytor med några polare. Spelade fyra stycken á 50kr, vann en, så jag gick noll då vi var fyra pers som lirade winner takes all.

 

För er som bara vill läsa om poker scrolla ner till typ näst sista stycket där jag postat en HH – nedan följer mest lite livsfilosofi, som dock ej är helt orelaterad till pokern! (Innehåller bl.a. en cynisk betraktelse över pokerns likheter med samhället i stort).

 

Vet inte, jag har inte spelat mycket alls på sistone, men man blir ju lite sugen på slask ibland. Läste nyss Se7ens inlägg i Spelberoendeforumet, och lite rädd blir man allt. Riktigt så illa ställt är det nog inte för mig, och jag känner ändå att jag har hyfsad koll när jag lirat nuförtiden, men fan. Skrajj blir man alltid.

 

Poker är ju så sjukligt kul, ibland i alla fall. På något sätt gillar jag allt kring pokern också, den dekadenta atmosfären, känslan, spelet i sig. Som farsan sa till mig, "du är en gambler, det är nånting med hasardspelen som lockar dig hela tiden", och det stämmer ju rätt bra. Hur som helst, nu är alla räkningar betalda och semesterkassan intakt.

 

Vilket är positivt. Men jag vet inte, ska bli skönt att komma bort från allt som har med poker att göra i tre veckor. Åker nästa fredag. Bort från IRC, poker, dator, TV, jobb, Stockholm, Sverige. Fan. Ogillar stan mer och mer för varje jävla dag som går. Men är ju jävligt fast här. Nästa termin får jag förhoppningsvis min fil kand, och då när jag har min första akademiska titel avklarad kan jag göra vad fan jag vill när fan jag vill.

 

Lyckas jag komma på någon bra affärsidé eller fixa nått glassigt jobb nånstans när jag köra på det direkt, så känns det nu i alla fall. Hur det blir får väl framtiden avgöra men då har jag iaf den där förbannade kvalitetsstämpeln som folk kräver av en. Och nej, pokerproffs lockar inte som karriär...

 

I och för sig speglar pokern samhället rätt så väl. Om man tänker efter så är det ju samma jävla skit. Ett på ytan enkelt spel som under ytan döljer många nyanser; komplikationer, svårigheter, nivåer, detaljer. Ju mer man spelar det, desto mer fast blir man i det, i samhällets ekorrhjul, i livet. Desto mer man spelar desto mer förstår man.

 

Pokern är en bra spegel. De smarta, intelligenta, tallangfulla lever på folks idioti, misslyckanden och personliga svagheter. Vissa lyckas, andra misslyckas helt, en stor grupp blir lite halvdana medelmåttor (som dock ibland är nöjda med sina liv). Men fan, jag har aldrig gått ut för att misslyckas.

 

Jag vet inte, känt mig lite nedstämd på sistone. Kan väl bero på att jag hade grymt kul i helgen. Man kan ju inte alltid få ha kul, nån gång måste ju cynikern inom en få utrymme att leva, tänka, verka. Skulle livet bara vara en dans på rosor skulle topparna vara Kebnekaise istället för K2, dalarna Mälaren istället för Marianergraven. Det kanske är så folk i gemen lever, men jag vet inte. Inte jag. Upp och ner, ner och upp. Skit och eufori i en salig blandning. Nog för att jag älskar livet, men det är fanimej inte lätt ibland.

Läste förresten nånstans att ett stort problem i Väst är att folk aldrig är nöjda med vad de har, utan strävar efter mer, utan att kunna stanna upp och säga, ”fan, jag har ju det bra”. Jag vet inte, i vårat samhälle, där förväntningar och press trissas upp, där man ska inte bara bevisa sig själv i andras ögon, utan även lyckas inför sig själv, vakna upp ur dvalan och säga, ”jag är inte misslyckad, sluta fucka med mig hjärnjävel, jag är bäst”. Denna process brukar oftast ske från det att väckarklockan ringer tills första kaffekoppen är drucken.

 

Ja, rätt så rejält man flummat iväg. I alla fall för att vara en pokerdagbok. Men vafan, sitter man på jobbet utan nått att göra i ett gråmulet Stockholm så är det i alla fall vettigt spenderad tid. Trots allt är denna text inte så oväsentlig eller dåligt skriven, även om den saknar en hel del av min kännetecknande humor, vilket för läsaren måste vara ganska tråkigt. Trots allt har jag ju över 10 000 visningar på denna dagbok – kvaliteten måste upprätthållas även om den inte är pokerrelaterad.

 

På tal om poker – hur spelar ni denna hand?

 

Crazy Pineapple, 5-5 NL, Klubben, shorthanded – fem spelare.

 

För er som inte kan reglerna för CP: Spelas som Texas, fast man får tre kort från start och slänger ett av korten efter bettingrundan på floppen.

 

Hjälte med ca 700 i stacken sitter på BB. Om jag minns rätt kommer en liten raise till typ 20 från tidig pos, hjälte höjer till 100 med AAx och får syn av EP-höjaren (som täcker allas vår slaskhjälte). Fi i denna hand är Jani/Janne om jag inte minns helt fel (för er som vet vem det är).

 

Floppen kommer (ungefär – taget ur minnet): Txx. Tror det fanns antingen ett OESD eller ett flushdrag ute.

 

Hjälte har nu ca 600 i stacken och agerar först. Potten är på runt 200. Hur agerar ni nu?

 

1) Betar halvpott.

2) Betar fullpott.

3) Ställer in.

4) Checkar.

 

Och varför? Fi är selektivt överaggro, typ. Klockan är mycket och bordet är inte så nyktert, alla har väl spelat poker i 13-14h i sträck.

 

Och vad gör ni vid följande scenarion och varför?

 

1) Hjälte betar pott (200), Fi re-raisar Hjälte (med 400 kvar) all-in.

2) Hjälte betar halvpott (100), Fi re-raisar Hjälte (med 500 kvar) all-in.

3) Hjälte checkar, Fi betar pott (200), Hjälte har 600 kvar.

 

Ja, då fick vi med POOOKER också! Puss på er alla slaskare, utom Bison som får en fet Double Anal Rape!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På tal om poker – hur spelar ni denna hand?

 

Crazy Pineapple, 5-5 NL, Klubben, shorthanded – fem spelare.

 

För er som inte kan reglerna för CP: Spelas som Texas, fast man får tre kort från start och slänger ett av korten efter bettingrundan på floppen.

 

Hjälte med ca 700 i stacken sitter på BB. Om jag minns rätt kommer en liten raise till typ 20 från tidig pos, hjälte höjer till 100 med AAx och får syn av EP-höjaren (som täcker allas vår slaskhjälte). Fi i denna hand är Jani/Janne om jag inte minns helt fel (för er som vet vem det är).

 

Floppen kommer (ungefär – taget ur minnet): Txx. Tror det fanns antingen ett OESD eller ett flushdrag ute.

 

Hjälte har nu ca 600 i stacken och agerar först. Potten är på runt 200. Hur agerar ni nu?

 

1) Betar halvpott.

2) Betar fullpott.

3) Ställer in.

4) Checkar.

 

Och varför? Fi är selektivt överaggro, typ. Klockan är mycket och bordet är inte så nyktert, alla har väl spelat poker i 13-14h i sträck.

 

Och vad gör ni vid följande scenarion och varför?

 

1) Hjälte betar pott (200), Fi re-raisar Hjälte (med 400 kvar) all-in.

2) Hjälte betar halvpott (100), Fi re-raisar Hjälte (med 500 kvar) all-in.

3) Hjälte checkar, Fi betar pott (200), Hjälte har 600 kvar.

 

Ja, då fick vi med POOOKER också! Puss på er alla slaskare, utom Bison som får en fet Double Anal Rape!

Crazy pineapple är inte mitt starkaste spel iofs, men jag betar ut pott och får jag ett omslag så lägger jag direkt mot dom motståndarna som jag vet kan spela spelet och inte gör det draget med skit. Mot just Janne släpper jag nog inte med den stacken som du har, jag vet att han är ruskigt aggressiv emellanåt och ofta inte har allt för mycket.

Dvs det handlar mycket om motstånd, släpper inte mot dig heller parre :) Däremot så spelade jag ju en likadan hand samma dag tror jag, jag sitter på BB och det är någon liten raise och 4 limpers eller något sånt, jag betar pott. Alla utom en motståndare lägger, floppen kommer Q-hög, inga färg eller stegdrag ute, jag betar 3/4-pott och får omslag på ungefär pott och blixtfoldar mina KK.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Berätta lite om Riga, ölpriser mm. Det finns ju alltid billiga resor dit och dessutom flyger Ryanair till en central flygplats vilket är mycket ovanligt.

 

Riga är en mycket trevlig och vacker stad, fin arkitektur med massa Jugendstilhus och en gammal stadskärna (Gamla Stan). Ett besök på Ockupationsmuseet (ligger i Gamla Stan) rekommenderas som omväxling för det konstanta festandet :)

 

Ifall du är kulturintresserad rekommenderas operan (http://www.opera.lv) eller Lettlands Nationalteater. Finns även en hel del muséer, konstgallerier och olika evenemang.

 

Biran brukar kosta kring 1 LVL (14 spänn) på krogen, drinkar från 2 LVL och uppåt. Maten är i överlag bra så länge man undviker vissa turistfällor, en tvårättersmiddag med bira till kostar väl nånstans kring 100kr/person, finns naturligtvis billigare och dyrare alternativ. Ifall du väl äta riktigt god mat rekommenderas Vincents, Rigas bästa restaurang. Fast där får du betala typ 100-150 för förätter, 150-300 för varmrätter typ. Alltså som en medelklasskrog i Stockholm.

 

Utbudet av nattliv är stort. Finns både sköna krogar och klubbar att välja på. För den som är intresserad av sexturism finns det även en del ställen att gå till, fast jag har aldrig besökt sådana. Skulle inte rekommendera det heller, hört en del negativa storys, dessutom är det inte så jävla svårt att fixa brudar på vanliga klubbar heller. Inträdet på klubbar varierar, från gratis upp till typ 70kr eller så. Priserna också, vissa tar hutlösa priser, typ 30-40kr för en bira och 80 för en drink.. :)

 

De flesta ligger i Gamla Stan, men även däromkring i de centrala delarna finns det en del. Öppettiderna bestämmer krögarna själva, aldrig problem att hitta nått nattöppet ställe. Sist jag var i Riga lämnade jag den sista krogen runt 08, kom hem runt 0930, så det är inga problem att festa hårt och länge :)

 

Ifall du är där på sommaren rekommenderas ett besök till Jurmala (http://www.jurmala.lv), som ligger typ 1-2 mil från Riga. Fint ställe med långa sandstränder och härliga badmöjligheter. Jävligt skönt ställe att spendera en bakfylledag på... dega lite på stranden, bada lite, käka lite, ta nåra öl på beachen, sen är man fit for fight igen.

 

Om du bor centralt har du allt inom promenadavstånd, fast på natten och fyllan kan det vara trevligt med taxi hem om du inte bor i Gamla Stan. Även om du blir rejält blåst kommer en taxi inte gå på mer än 100kr så länge du bor hyfsat centralt, och d¨å ska du bli rejält blåst...

 

Skippa svarttaxierbjudandena vid flygplatsen, det finns röda bilar som är licensierade och seriösa, en taxi in till stan går på runt 100kr beroende på trafik. Ifall du har behov av att åka kollektivtrafik kostar en resa typ 2,5kr.

 

Några länkar:

http://www.rigatourism.com

http://www.inyourpocket.com (klicka dig fram till Riga)

http://www.latviatourism.lv

http://www.li.lv (lettiska institutet, allmän info om typ kultur, traditioner osv)

 

Ifall du undrar över ngt mer är det bara att säga till, jag kan vaska fram mer info ifall nån är sugen.

 

Just det. Hotell. Hotell är väl inte så jättebilligt, medelklasshotell går väl från ca 500/natt under högsäsong upp till 3000 för lyxhotellen. Två bra hotell som ligger i Gamla Stan och är relativt billiga är Radi un Draugi och Konventu Seta. Ifall du vill spela poker rekommenderas Radisson SAS, de har pokerklubb där... fast jag har aldrig lirat poker där. Annars har du Reval Hotel Latvija, samt en uppsjö av hotell i olika lägen och prisklasser.

 

För mer info och turistbroschyrer kan du kontakta Lettlands Turistbyrå i Stockholm, tel. 08-208 150.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


×
×
  • Skapa nytt...