Gå till innehåll

Funderingar kring AK i low-limit game?


Lassis

Recommended Posts

Den är ju inte lika värdefull eftersom många lika gärna callar med Kx och Ax, det jag menar är att KQ inte är så mycket sämre där. En fördel med den i low limit NL är att man slår t.ex KQ eftersom många gillar och syna preflop raise med den (shorthanded).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den är ju inte lika värdefull eftersom många lika gärna callar med Kx och Ax,

Det gör den ju mer värdefull. Om motståndarna inte spelar de händerna tappar den rejält i värde.

 

det jag menar är att KQ inte är så mycket sämre där.

Jo det är den.

 

Själv tycker jag AK verkar övervärderad i no-limit och undervärderad i fixlimit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den är ju inte lika värdefull eftersom många lika gärna callar med Kx och Ax, det jag menar är att KQ inte är så mycket sämre där. En fördel med den i low limit NL är att man slår t.ex KQ eftersom många gillar och syna preflop raise med den (shorthanded).

 

Skulle du ha den stora turen att hamna mot motståndare som är så sopiga att de spelar alla Axo och alla Kxo oavsett position och även mot en raise så skulle jag hävda att AK är minst dubbelt så bra som KQ efterssom det kommer vara dubbelt så vanligt att den möter händer den dominerar.

 

Tyvär hittar man sällan ett riktigt så bra bord, spelare som blöder så mycket blir inte speciellt långvariga.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den är ju inte lika värdefull eftersom många lika gärna callar med Kx och Ax,

Det gör den ju mer värdefull. Om motståndarna inte spelar de händerna tappar den rejält i värde.

 

det jag menar är att KQ inte är så mycket sämre där.

Jo det är den.

 

Själv tycker jag AK verkar övervärderad i no-limit och undervärderad i fixlimit.

 

Att Hjort:

 

Hur menar du att den är övervärderad i NL??

 

Själv ser jag helst till att avsluta på floppen med AK i NL medans känslan(vet inte om det är så) är att man ofta blir utdragen i FL då man inte floppar 2par eller triss då många synar till rivern innan dom foldar om dom missar...

 

Hur spelar du samma hand i respektive game, preflop och på floppen?

 

Low-limit nu som du kanske inte spelar men det kanske är likadant spel högre upp? Jag tänker högt bara.. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att Hjort:

 

Hur menar du att den är övervärderad i NL??

Jag tycker att den ofta spelas för friskt när det börjar komma in preflopphöjningar. Särskilt när man inte har position, de implicita oddsen är helt enkelt hemska.

 

Själv ser jag helst till att avsluta på floppen med AK i NL medans känslan(vet inte om det är så) är att man ofta blir utdragen i FL då man inte floppar 2par eller triss då många synar till rivern innan dom foldar om dom missar...

 

Hur spelar du samma hand i respektive game, preflop och på floppen?

Jag cappar så gott som undantagslöst med AK preflopp, blir det par på floppen så ligger cappen också väldigt nära till hands. På turn och river så är det väl mer syna ned som gäller om det fortfarande är action.

 

Low-limit nu som du kanske inte spelar men det kanske är likadant spel högre upp? Jag tänker högt bara.. :)

Alltså, jag spelar inte så särskilt högt och är definitivt ingen guru. Här är mina nivåer:

 

Fixlimit: 10-20, ibland 15-30 och 20-40

SnG: $109 och $215

No-limit: 2-4 och 3-6. Jag är ganska rostig på NL och ett av mina kommande projekt är att rosta av igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja det faktum att man ofta eller i alla fall ibland blir utdragen på turn eller river i FLT om man har AK och floppar TPTK är ju också det faktum som gör att du faktiskt får betalt då du träffar TPTK medans du i NL visserligen kan ge dragen usla odds att fortsätta men då får du ju å andra sidan inget betalt.

 

Plus att om du är uppe mot ett set eller AA så slipper du ju förlora hela stacken, det är ju ganska positivt.

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv tycker jag att det är rätt svårt i NL att veta om man är uppe mot 77 eller AQ på en flop av typen A76 då man möter på motstånd. För mig känns det som att jag inte tjänar så mycket som jag kunde önska på AK men jag kan inte se någon enkel lösning på problemet. Jag höjer i princip alltid ordentligt preflop och bettar ut samtliga floppar om jag inte har sjukt många motståndare eller att motståndarna/motståndaren visar stor styrka. Detta gör att jag måste skjuta iväg rätt stora bets på turn och eventuellt river (givet att jag träffat) för att inte visa mig sjukt svag och ge up potten mot eventuell Ax.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AK?

Spela den hårt,men var beredd att lägga den om du sniffar fara.

INGEN vill egentligen GÅ hela vägen tillbaka till Houston.

 

Det är en hand som är ganska svår spelad men jag håller med ovan talare, man ska spela den hårt.... eller jag väljer att göra det.

 

Själv så kulle jag nog köra en limp in i tidigposition med 5-6 spelare för att sen kunna göra en rerais ifall någon i sen position höjer.

 

Sen position så skulle jag antingen gå hårt ut ifall jag har med mig spelare som synat på preflopp.

 

Brukar mixa upp spelet på den handen men själv så seplar jag den hårt.

 

Håller även med att man får vara beredd på att få kasta handen ifall någon smiskat in något vassare... men det är ju kanske inte en hand man vill lägga, men ibland så är det "det enda rätta".

 

// dallas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att säga att man spelar AK hårt och sedan limpar med den i tidig position verkar skumt.

 

AK är en hand som skall spelas hårt och om du träffar på floppen så skall den spelas som ett pocket AA eller KK.

 

Finns dock situationer då man skall dra ner lite på tempot efter floppen men allt som oftast så skall man forsätta att spela den hårt efter floppen.

 

AK suited kan man spela ännu lite hårdare eftersom den kan träffa både nöt stege och flush och har därefter lite mer Value.

 

Enligt Doyle Brunson så värderar han AK högre än både AA och KK. Eftersom det är mycket lättare att göra sig av med AK efter floppen. Hur ofta lägger man KK,AA. Tex KK, är en hand som man kan förlora väldigt mycket pengar med, jag ser själv folk som spelar KK helt vansinnigt efter flop bara för att dom har KK så vill dom absolut in släppa den eller så gör dom ett Fishbet på floppen.

 

Men tanken på att limpa med AK känns helt fel, om folk callar och du får 4-5 callers så kan jag lova att någon har satt en bättre hand en dig med bara RAGS.

 

Vad tror ni?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv tycker jag att det är rätt svårt i NL att veta om man är uppe mot 77 eller AQ på en flop av typen A76 då man möter på motstånd. För mig känns det som att jag inte tjänar så mycket som jag kunde önska på AK men jag kan inte se någon enkel lösning på problemet. Jag höjer i princip alltid ordentligt preflop och bettar ut samtliga floppar om jag inte har sjukt många motståndare eller att motståndarna/motståndaren visar stor styrka. Detta gör att jag måste skjuta iväg rätt stora bets på turn och eventuellt river (givet att jag träffat) för att inte visa mig sjukt svag och ge up potten mot eventuell Ax.

 

I detta läget så vill du förmodligen alltid få in så mycket pengar du kan i potten. Eftersom att oddsen säger att du kommer att vinna i längden, att du sedan någon gång kommer springa in i tex 77 det får du helt enkelt bara betala av och smilea.

 

Om du har AKof

 

3 Spelare i potten, Flop A76 Rainbow. så ser det ut så här.

 

Win 73.38% Tie 1.11% Lose 25.50%

 

Det är därför som du måste raisa preflop och inte limpa för att få bort evntuellt 67of och låga poketpairs etc.

 

5 Spelare i potten, Flop A76 Rainbow. så ser det ut så här.

 

Win 55.14% Tie 1.67% Lose 43.19%

 

Handen måste spelas hårt preflop och med denna floppen skall den absolut spelas hårt efter floppen. Får du 1-3 callers så är det bra men om du limpar och 4-5 spelare går med så kanske du skall se upp på floppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 Spelare i potten, Flop A76 Rainbow. så ser det ut så här.

 

Win 73.38% Tie 1.11% Lose 25.50%

Har du kört pokerstove mot slumpmässiga handdistributioner eller hur har du fått fram de här siffrorna?

 

Jag har kört det i Texas Hold em Odds Simulator. Resultaten fick jag fram genom att köra 1 Milljon slumpmässiga handdistrubitioner. Handen AKof med floppen A76Rainbow mot en miljon handdistrubitioner.

 

Med ovanstående flop tycker jag det är mer realistiskt att tänka sig att motståndaren har träffat 2 par eller ett öppet stegdrag eventuellt ett par i A med sämre kicker. Därför måste denna handen spelas hårt på floppen för att det skall kosta för motspelaren att dra till sin stege. Jag tycker att ett potsize eller lite mer passar utmärkt här. Har du dock gjort ett ordentligt bet preflop så bör du ha eliminerat chanserna att folk går in med 89,56 och kan då spela den lite långsammare om han då kanske sitter med AQ,AJ,JJ,QQ;KK och då får ut maximum value för din hand. Då pratar vi 65-85% av potsize.

 

Så skulle jag spela den vad tror ni om detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 Spelare i potten, Flop A76 Rainbow. så ser det ut så här.

 

Win 73.38% Tie 1.11% Lose 25.50%

Har du kört pokerstove mot slumpmässiga handdistributioner eller hur har du fått fram de här siffrorna?

 

Jag har kört det i Texas Hold em Odds Simulator. Resultaten fick jag fram genom att köra 1 Milljon slumpmässiga handdistrubitioner. Handen AKof med floppen A76Rainbow mot en miljon handdistrubitioner.

 

Det stora problemet med detta är att det helt enkelt inte går att resonera så. Det går bara om man anser att det är lika stor sannolikhet att någon limpat in med 82o som med 77. Det är det förmodligen inte och därför faller hela resultatet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...