Gå till innehåll

Tråden om LappRoffe


Saxofon

Recommended Posts

  • Svars 207
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Det är inte ointressant men om ökningen 30% = 3 personer så är ökningen ointressant.

 

Och det är inte alls osannolikt att siffrorna är så låga. Nu tror jag iofs att de är högre men det rör sig inte om tusental, snarare hundratal eller tiotal.

 

Andelen spelberoende är dessutom relativt konstant. Anledningen till att fler får beroendeproblem med just nätpoker är för att fler spelar just nätpoker. Jag har hört, sett och läst siffran 4% vid ett flertal tillfällen och vi kan väl ta den som exempel:

 

1991: 1000 pokerspelare i landet, 40 beroende

2007: 100 000 pokerspelare i landet, 4000 beroende

 

Den horribla ökningen av antalet spelberoende har alltså med antalet personer i spelarkollektivet att göra och inget annat. Och det är inte oviktigt på något sätt men att ökningen av antalet spelberoende tillskrivs just poker som spelform är bullshit, och det är så de flesta artiklarna kring det här formuleras och vinklas.

Svenne Banan tror alltså att nätpoker är otroligt farligt ur beroendesynpunkt när så inte alls är fallet, snarare tvärtom. Därför kommer alltid Jack Vegas maskiner och annat upp i debatten eftersom de överlägset krossar alla andra spelformer i statistiken kring spelberoende, så väl i antal beroende som i %-andel av spelarna som faktiskt får problem.

 

Det kan man ju fundera på.

 

Detta är kvalificerat skitsnack.

Har inte läst färdigt tråden,var tvungen att sticka in detta.

Du låter som cigarettlobbyn,att röka är ofarligt, spelade ingen roll hur många som dog i lungcancer, det var aldrig tobakens fel.

 

Det är inte ens seriöst det du skrivit, även om du vill få folk att tro att du kan nånting om det.

 

Du kanske e torsk själv? ;-)

 

Så sluta med att snacka skit....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är kvalificerat skitsnack.

Har inte läst färdigt tråden,var tvungen att sticka in detta.

Du låter som cigarettlobbyn,att röka är ofarligt, spelade ingen roll hur många som dog i lungcancer, det var aldrig tobakens fel.

 

Det är inte ens seriöst det du skrivit, även om du vill få folk att tro att du kan nånting om det.

 

Du kanske e torsk själv? ;-)

 

Så sluta med att snacka skit....

 

Du får gärna vara lite mer konstruktiv med din kritik. Tala om varför du tycker han har fel så kanske det kan bemötas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äh, det är lugnt. Jag kör samma retorik som byling; det han säger är skitsnack! Jag vann! 8-)

 

Nej, men förklara gärna hur jag har fel.

 

Hela inlägget är fel, siffror ,antaganden och teorier.

 

Att antalet speltorskar skulle vara % samma konstant är ju så in i helvete osant.

 

Att kunna spela tills speakern säger kör, eller att lämna in v6an senast på torsdag, internet, reklam-tv,nätpoker,etc,etc, har inte ökat på antalet spelare?

Några hundra som e beroende?.

 

Så alla dessa spelare som tillkommit de senaste 10 åren har spelet under kontroll? Med pokerboom och allt?

 

Tillgängligheten har ökat hur mycket som helst, men ingen av de som utnyttjar möjligheterna att spela torskar dit? Det är inget status quo i spelarkåren, det är en sjuhelvetes ökning av den, att inbilla sej att missbruket inte ska eskalera i takt med fler brukare är naivt( köpt)

 

Jag tror inte ens du tror själv på vad du skrev i ditt inlägg,sådana skygglappar är svårt att ha.

 

Jag tror att det är du Jennez, i din yrkesroll,som intalar dej att du inte hjälper till med att ruinera folk,mot ditt vetande.

 

Självklart tvingar spelbolagen ingen att spela, det är upp till individen, men spelbolagen gör absolut inget även om dom ser tecken på sjukligt spelande, förutom att uppmuntra det, $ är anledningen till att dom finns.

 

Så, det var en liten utveckling av mitt resonemang,men jag kan i lathetens namn också säga att ni kan läsa LR:s resonemang i frågan, så slipper jag utveckla mer, jag håller med honom i allt där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jens skrev

Andelen spelberoende är dessutom relativt konstant. Anledningen till att fler får beroendeproblem med just nätpoker är för att fler spelar just nätpoker. Jag har hört, sett och läst siffran 4% vid ett flertal tillfällen och vi kan väl ta den som exempel:

 

1991: 1000 pokerspelare i landet, 40 beroende

2007: 100 000 pokerspelare i landet, 4000 beroende

 

Att antalet speltorskar skulle vara % samma konstant är ju så in i helvete osant.

 

Att kunna spela tills speakern säger kör, eller att lämna in v6an senast på torsdag, internet, reklam-tv,nätpoker,etc,etc, har inte ökat på antalet spelare?

Några hundra som e beroende?.

Procent av spelarbasen, givetvis. Och ja, den är konstant. Ökar antalet spelare, så ökar även antalet problemspelare, men:

 

Antalet problemspelare dividerat med antalet spelare = konstant.

 

Källa är självaste Svenska Spel.

 

Vad ordet andel betyder är fan mellanstadiematte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Ola. Precis som jag misstänkte hade kommunisten inte fattat ett skit.

 

Självklart tvingar spelbolagen ingen att spela, det är upp till individen, men spelbolagen gör absolut inget även om dom ser tecken på sjukligt spelande, förutom att uppmuntra det, $ är anledningen till att dom finns.

 

Det här är däremot skitsnack. Jag kan iofs bara tala för de bolag jag har jobbat för och där är det verkligen inte så. Dock betvivlar jag inte att många bolag endast ser $ och ger fulla fan i spelmissbrukare.

Så sent som för en vecka sedan stängde jag av en problemspelare utan att blinka. Jag har inga ägarintressen och jag jobbar inte på provision. Vad skulle jag ha för intresse av att se ngn stackare cirkla i avloppet och försvinna? Ja, jag jobbar för "kapitalet" men jag är väl för helvete ändå människa, det är det ni vänstermuppar vägrar förstå.

 

Och tills du har lärt dig att läsa och/eller skaffat dig lite empati (ja, du läste rätt) så kan du hålla fingrarna borta från tangenterna så att du inte gör bort dig i onödan igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Jennez och Brandborn i den här frågan om missbruk. Inte jiddret om att spelbolagen skulle bry sig halvsju om speltorskarna, men att missbruket är i stort sett konstant. Sett i procent.

 

Efter att ha arbetat inom missbruksvård och haft skiten i familjen också, så tror jag mig ha en ganska bra bild av hur torsken fungerar.

Det borde även du ha Byling.

 

Torsken som slutat med ETT missbruk, tenderar ofta att falla in i ett annat.

Det behöver inte bara handla om spel.

En gammal pundare som slutat med knark, känner sig jätteduktig, eller vill att omgivningen ska se honom som jätteduktig, för att han bara pysslar med sprit och sömntabletter numera...

 

Det finns, och kommer att finnas, en del av befolkningen som inte fixar ett "normalt" beteende. Ordet "lagom" finns inte hos dessa människor.

Den delen av befolkningen, är och förblir konstant.

Det är min djupaste övertygelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Jennez och Brandborn i den här frågan om missbruk. Inte jiddret om att spelbolagen skulle bry sig halvsju om speltorskarna, men att missbruket är i stort sett konstant. Sett i procent.

 

Efter att ha arbetat inom missbruksvård och haft skiten i familjen också, så tror jag mig ha en ganska bra bild av hur torsken fungerar.

Det borde även du ha Byling.

 

Torsken som slutat med ETT missbruk, tenderar ofta att falla in i ett annat.

Det behöver inte bara handla om spel.

En gammal pundare som slutat med knark, känner sig jätteduktig, eller vill att omgivningen ska se honom som jätteduktig, för att han bara pysslar med sprit och sömntabletter numera...

 

Det finns, och kommer att finnas, en del av befolkningen som inte fixar ett "normalt" beteende. Ordet "lagom" finns inte hos dessa människor.

Den delen av befolkningen, är och förblir konstant.

Det är min djupaste övertygelse.

 

Procentuellt ja, med det var inte så jennez uttryckte sej.

 

Tror dock inte på att det skulle vara konstant.

 

Sänks priset på tjack, tex, så ökar missbruket av tjack, vilket INTE behöver innebära att heroinisterna minskar i antal, utan stor del av tjackökningen är newbies som tack vare priset väljer tjack framför alkohol tex.

 

Jag tror mörkertalet för spelmissbrukare är så högt att officiella siffror är egentligen skön läsning för spelbolagen, som har mer kunskap om den faktiska siffran spelmissbrukare.

 

Att byta drog är vanligt, från sprit till spel till löpning till sex osv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Procentuellt ja, med det var inte så jennez uttryckte sej.

 

Tror dock inte på att det skulle vara konstant.

 

Hur uttryckte jag mig då? Det var ju, precis som Ola undertrök, PRECIS det jag skrev.

 

Och jo, det är konstant. Att du inte tror på det förändrar ju inte ett skit.

 

Sänks priset på tjack, tex, så ökar missbruket av tjack, vilket INTE behöver innebära att heroinisterna minskar i antal, utan stor del av tjackökningen är newbies som tack vare priset väljer tjack framför alkohol tex.

 

Jag tror mörkertalet för spelmissbrukare är så högt att officiella siffror är egentligen skön läsning för spelbolagen, som har mer kunskap om den faktiska siffran spelmissbrukare.

 

Att byta drog är vanligt, från sprit till spel till löpning till sex osv

 

Och priset på spel har sänkts hur? Och för det andra, ingen har förnekat att missbruket har ökat, det vi säger är att ANDELEN spelmissbrukare är konstant. Alltså inte ANTALET din förbannade tomte... blir så trött...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...