Gå till innehåll

Försörja sig på poker


swahnroger

Recommended Posts

Skulle inte tro att det är särskilt många proffs som spelar 5h om dagen. Lättare sagt än gjort. Under en kortare period kanske, men fyfan för att sitta så dag ut och dag in. Jag klarar det inte i närheten iallafall.

 

Det fina med livet som "pokerproffs" är ju ändå friheten och att jobba minimalt jämfört med de flesta andra men fortfarande tjäna mer. Sjukt vad pengar man kan göra dock bara som RB-proffs om man sätter sig ner och lirar, men vilket liv. Skulle bryta ihop efter ett par veckor.

 

Förmodligen skulle läget vara annorlunda om man verkligen var piskad att spela dock

 

Jag förstår verkligen inte folk som inte spelar trots att de har en positiv winrate. Det är väl lika bra att ösa så länge det är lagligt och det fortfarande går att vinna på poker. Sitta och fisa med ett par futtiga timmar om dagen är löjligt. Ja, det är mycket att spela 6+ h om dagen, men tar man regelbunda pauser, har mycket film, serier etc att glo på i pauserna, glider till kompisar o grindar ofta, tränar bra, äter gott så ska det inte vara några problem. Och när det är som ni säger, 250:-/h på bara rakeback, då äre ju bara pressa så mycket som möjligt. Så länge man kan spela sitt A-game o är tiltfri och allt det där såklart.

 

Om ens vanliga jobb suger fett då??

Nu är semestern över och de allra flesta drar djupa suckar över att gå tillbaka och börja jobba. Varför?? Om det nu e så rackarns roligt att jobba fulltid som så många ändå påstår? Visst kan pokern va jävligt psykiskt påfrestande när de inte stämmer. Men så sönderstressat som vårat samhälle e idag så tror jag inte det är så många som har värst roligt på sitt jobb.

 

I Januari lade ja ned jobbet för att försörja mig på poker, inte mer poker än tidigare utan för att hinna med vänner, träning och sömn. Jag lirar max 4h per dag i snitt under en månad vilket ger massor av tid för hemmet, träning osv. Uppskattas ordentligt av frugan när hon kommer hem efter en arbetsdag att allt e städat, grabben hämtad från dagis och middagen på bordet. De sista två åren har ja dratt in mer än den gräns som många här anser som nödvändig (50K/månad) ...inte mkt mer dock. Förstår dock ej varför jag skulle behöva gå tillbaka till 8h/dag tråkigt jobb där ja har ut 20K efter skatt om jag istället kan lira poker 4h/dag o dra in 40K?

 

Bra skrivet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 323
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Tycker du att det är många som har sagt att man inte bör spela poker på heltid om man drar in över 50k/mån?

 

nixpix.... det jag ifrågasatte var att det ej skulle vara värt det om man drog in under 50K/månad och jämförde därför min gamla lön med 40K/ månad. Utifrån den jobbsituation jag hade så e de lätt värt att lira poker om än ja skulle gå ned till 30K/månad.

 

Angående prislapps kommentarer förstår jag helt och hållet och stämmer in. Jag skulle nog inte ge upp en säker tillsvidare anställning med ok lön för att satsa på pokern om den inte gav betydligt mer klirr än jobbet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du anser dig klara dig på 20k per månad och får kommentaren,

"Du bör dra in 50k per månad." så ska du inte tolka det som "Du har fel, du kommer inte att klar dig på 20k" utan snarare som "Om du behöver 20k per månad så bör du se till att du drar in (minst) det i 80% av månaderna, dvs snitta 50k."

 

Ja siffran 80% är tagen ur luften men jag hoppas att du förstår vad jag menar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Givetvis ar det ju en javla skillnad mellan en vanlig 20-aring och en familjefar som har ett helt hem att forsorja. Siffran 50 000 kan ju inte sagas galla alla.

 

Jag tjanar ca 11000 efter skatt pa mitt nuvarande jobb. Ar det nagon har som havdar att jag vore dum om jag sa upp mig om jag kunde tjana 49 500 per manad pa poker?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Givetvis ar det ju en javla skillnad mellan en vanlig 20-aring och en familjefar som har ett helt hem att forsorja. Siffran 50 000 kan ju inte sagas galla alla.

 

 

Håller med om det. Jag är 20 år och lever på poker atm. Har gjort 15-20k / månad senaste 3-4 månaderna. Det är inte mycket men ändå mer än vad svensson får ut efter skatt.

 

Nackdelen är att det inte är pensionsgrundande. Men vad har man för möjlighet? Det finns inte så många jobb för en 20åring i dagens läge och inte det lättaste att skaffa ett jobb. Just nu bryr jag mig inte om pensionen ändå, jobbade hela gymnasiet så har skattat mer än dem flesta i min ålder och hade inte tänkt leva på det här hela livet. Jag bara lirar poker tills jag börjar plugga igen och jag tycker det är en bra lösning även om jag inte är i närheten av 50k (än ;))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår verkligen inte folk som inte spelar trots att de har en positiv winrate. Det är väl lika bra att ösa så länge det är lagligt och det fortfarande går att vinna på poker. Sitta och fisa med ett par futtiga timmar om dagen är löjligt. Ja, det är mycket att spela 6+ h om dagen, men tar man regelbunda pauser, har mycket film, serier etc att glo på i pauserna, glider till kompisar o grindar ofta, tränar bra, äter gott så ska det inte vara några problem. Och när det är som ni säger, 250:-/h på bara rakeback, då äre ju bara pressa så mycket som möjligt. Så länge man kan spela sitt A-game o är tiltfri och allt det där såklart.

 

Väldigt bra skrivet. Fick mig att tänka om lite, får bli madgrind istället för att glo på serier 80% av vaken tid :-P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tror jag säkert att du tycker. Men det finns en hel del folk, däribland jag, som inte är i närheten att tjäna 50k på en vanligt jobb. Att man måste tjäna 50 k i månaden för att leva på poker stämmer därför helt enkelt inte.

 

Varför inte, säg att du har en månadslön på 30k på jobbet då motsvarar det ca 50k. Att tjäna 30k på jobbet är väl en hyfsad lön men man kan ju knappast leva lyxliv på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stora problemet jag ser med att enbart leva på poker är just detta med den långsiktiga tryggheten. Du hamnar utanför sjukförsäkringssystemet och pensionssystemet vilket kan få väldigt tråkiga konsekvenser den dag du inte kan eller vill spela poker längre.

 

Som ett minimum skulle jag föreslå att en professionell pokerspelare avsätter samma belopp i långsiktigt pensionssparande som skulle ha avsatts för hans räkning i det allmänna systemet. Idag betalar du som löntagare dels en 100% avdragsgill pensionsavgift på 7% av din bruttoinkomst (dras som en del av prel.skatten) och dels betalar arbetsgivaren in ungefär 11% på din bruttolön i allmän pensionsavgift. För en löntagare som tjänar 30000 kr i månaden så betyder det att någonstans åtminstone 65000 kr om året avsätts till framtida pension. Det här systemet är i princip inte möjligt att snylta på eftersom vi efter övergången från ATP har ett nästintill rakt premiereservsystem. Det betyder att den ålderspension du får ut en gång i framtiden är i princip helt och hållet beräknad på de insättningar du gjort till systemet under årens lopp. Det betyder att även om du "bara" skulle lira poker på heltid under 5-6 år och sen jobba som anställd så har du förlorat viktiga pensionspoäng och behöver täcka upp dem med en egen ekonomisk buffert att plocka av den dag du blir pensionär och ska leva på en lägre pension än dina jämnåriga.

 

Självklart behöver du också undersöka möjligheterna till en privat sjukförsäkring som ger dig ett hyggligt skydd åtminstone under en övergångsperiod om du skulle bli sjuk och inte kunna spela poker längre. Alternativt fondera rejäla belopp som enbart har detta syfte. Du bör också ha en allmän buffert om det av något annat skäl inte blir möjligt för dig att leva på pokern längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med om det. Jag är 20 år och lever på poker atm. Har gjort 15-20k / månad senaste 3-4 månaderna. Det är inte mycket men ändå mer än vad svensson får ut efter skatt.

 

Nackdelen är att det inte är pensionsgrundande. Men vad har man för möjlighet? Det finns inte så många jobb för en 20åring i dagens läge och inte det lättaste att skaffa ett jobb. Just nu bryr jag mig inte om pensionen ändå, jobbade hela gymnasiet så har skattat mer än dem flesta i min ålder och hade inte tänkt leva på det här hela livet. Jag bara lirar poker tills jag börjar plugga igen och jag tycker det är en bra lösning även om jag inte är i närheten av 50k (än ;))

 

Vad sägs om att plugga vidare och spela poker vid sidan om? Tycker inte att summan du drar in varje månad är en tillräckligt stor ursäkt för att skita i att plugga på universitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår verkligen inte folk som inte spelar trots att de har en positiv winrate. Det är väl lika bra att ösa så länge det är lagligt och det fortfarande går att vinna på poker. Sitta och fisa med ett par futtiga timmar om dagen är löjligt. Ja, det är mycket att spela 6+ h om dagen, men tar man regelbunda pauser, har mycket film, serier etc att glo på i pauserna, glider till kompisar o grindar ofta, tränar bra, äter gott så ska det inte vara några problem. Och när det är som ni säger, 250:-/h på bara rakeback, då äre ju bara pressa så mycket som möjligt. Så länge man kan spela sitt A-game o är tiltfri och allt det där såklart.

 

 

Det handlar väl en del om att man med så mkt som 6h+ om dagen blir ganska knäpp av pokern att man även om man umgås med vänner och tränar osv inte har mkt annat i huvudet ändå. Jag blir helt förstörd av det iallafall. Skulle aldrig kunna förmå mig att spela 6h om dagen en längre tid. Finns inte en chans. Har gett mig på att spela 4h om dagen under perioder men känner ganska snabbt att allt tappar sin mening när det mesta kretsar kring pokern. Hade antagligen varit annorlunda om man kunnat gå ifrån en rejäl backsession utan att det rört en psykiskt över huvud taget, men det funkar ju inte riktigt så...

 

Ju mer och ju oftare man grindar känner jag dessutom att det är svårare att uppehålla den winraten man har eftersom spelet kräver sånt extremt fokus och små misstag här och där leder till sån extremt stor skillnad i längden.

 

Nej, kan jag snitta 2h om dagen på en månad är jag toknöjd :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad sägs om att plugga vidare och spela poker vid sidan om? Tycker inte att summan du drar in varje månad är en tillräckligt stor ursäkt för att skita i att plugga på universitet.

 

Om du hade läst lite längre så står det att jag spelar tills jag börjar plugga. Hade inte orken att börja direkt och det blir inte av till hösten heller eftersom jag reser iväg så det får bli nästa år.

 

Skiter alltså inte i uni för att spela poker utan för att jag ville ta ett tag bort från skolan. Kommer väl försöka grinda vidare när jag pluggar också om jag fortfarande är vinnande då

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du hade läst lite längre så står det att jag spelar tills jag börjar plugga. Hade inte orken att börja direkt och det blir inte av till hösten heller eftersom jag reser iväg så det får bli nästa år.

 

Skiter alltså inte i uni för att spela poker utan för att jag ville ta ett tag bort från skolan. Kommer väl försöka grinda vidare när jag pluggar också om jag fortfarande är vinnande då

 

Ja jag läste hela ditt inlägg men det framkom inte huruvida du spelade poker för att a) du orkar inte plugga just nu, eller b) för att du vill spela så länge du är vinnande och den dagen du inte vinner längre så börjar du läsa på uni. Om b) hade varit fallet så hade jag rekommenderat att skippa pokern och istället hoppa på en ordentlig utbildning. Liksom, 15-20k per månad på pokern är inte mycket att hänga i granen, det är inte så att du går miste om en förmögenhet om du skulle minska på spelandet lite grann och börja plugga direkt. Annan historia om det handlade om +100k exempelvis då du med all sannolikhet kan lägga undan massor och säkra din ekonomi flera år framåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du hade läst lite längre så står det att jag spelar tills jag börjar plugga. Hade inte orken att börja direkt och det blir inte av till hösten heller eftersom jag reser iväg så det får bli nästa år.

 

Skiter alltså inte i uni för att spela poker utan för att jag ville ta ett tag bort från skolan. Kommer väl försöka grinda vidare när jag pluggar också om jag fortfarande är vinnande då

 

Hej! Jag säljar alla mina poker prylar

 

15 utbildnings poker dvd med allt detta: 1 HU, 3st SH 6max NL/FL, 8 st Fulltable NL/Fix 2 stSit and Go, osv

 

WPT 4 set och säsonger,

 

2 av största modellen pokerset (helt nya från PS)

 

10 av de bästa pokerböckerna

 

Värde ca 10.000

 

Säljes för 500kr

 

Mejla mig på Marulken70@hotmail.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag läste hela ditt inlägg men det framkom inte huruvida du spelade poker för att a) du orkar inte plugga just nu, eller b) för att du vill spela så länge du är vinnande och den dagen du inte vinner längre så börjar du läsa på uni. Om b) hade varit fallet så hade jag rekommenderat att skippa pokern och istället hoppa på en ordentlig utbildning. Liksom, 15-20k per månad på pokern är inte mycket att hänga i granen, det är inte så att du går miste om en förmögenhet om du skulle minska på spelandet lite grann och börja plugga direkt. Annan historia om det handlade om +100k exempelvis då du med all sannolikhet kan lägga undan massor och säkra din ekonomi flera år framåt.

 

Ok, jag som var otydlig. Men ja, pokern är bara ett tidsfördriv innan jag börjar plugga sas :P

 

Hej! Jag säljar alla mina poker prylar

 

15 utbildnings poker dvd med allt detta: 1 HU, 3st SH 6max NL/FL, 8 st Fulltable NL/Fix 2 stSit and Go, osv

 

WPT 4 set och säsonger,

 

2 av största modellen pokerset (helt nya från PS)

 

10 av de bästa pokerböckerna

 

Värde ca 10.000

 

Säljes för 500kr

 

Mejla mig på Marulken70@hotmail.com

 

Jaha?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Jag säljar alla mina poker prylar

 

15 utbildnings poker dvd med allt detta: 1 HU, 3st SH 6max NL/FL, 8 st Fulltable NL/Fix 2 stSit and Go, osv

 

WPT 4 set och säsonger,

 

2 av största modellen pokerset (helt nya från PS)

 

10 av de bästa pokerböckerna

 

Värde ca 10.000

 

Säljes för 500kr

 

Mejla mig på Marulken70@hotmail.com

 

Måste vara bland det värsta OT jag sett :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stora problemet jag ser med att enbart leva på poker är just detta med den långsiktiga tryggheten. Du hamnar utanför sjukförsäkringssystemet och pensionssystemet vilket kan få väldigt tråkiga konsekvenser den dag du inte kan eller vill spela poker längre.

 

Som ett minimum skulle jag föreslå att en professionell pokerspelare avsätter samma belopp i långsiktigt pensionssparande som skulle ha avsatts för hans räkning i det allmänna systemet. Idag betalar du som löntagare dels en 100% avdragsgill pensionsavgift på 7% av din bruttoinkomst (dras som en del av prel.skatten) och dels betalar arbetsgivaren in ungefär 11% på din bruttolön i allmän pensionsavgift. För en löntagare som tjänar 30000 kr i månaden så betyder det att någonstans åtminstone 65000 kr om året avsätts till framtida pension. Det här systemet är i princip inte möjligt att snylta på eftersom vi efter övergången från ATP har ett nästintill rakt premiereservsystem. Det betyder att den ålderspension du får ut en gång i framtiden är i princip helt och hållet beräknad på de insättningar du gjort till systemet under årens lopp. Det betyder att även om du "bara" skulle lira poker på heltid under 5-6 år och sen jobba som anställd så har du förlorat viktiga pensionspoäng och behöver täcka upp dem med en egen ekonomisk buffert att plocka av den dag du blir pensionär och ska leva på en lägre pension än dina jämnåriga.

 

Självklart behöver du också undersöka möjligheterna till en privat sjukförsäkring som ger dig ett hyggligt skydd åtminstone under en övergångsperiod om du skulle bli sjuk och inte kunna spela poker längre. Alternativt fondera rejäla belopp som enbart har detta syfte. Du bör också ha en allmän buffert om det av något annat skäl inte blir möjligt för dig att leva på pokern längre.

 

Som tur är finns de långsiktiga lösningarna, bara man har ett någorlunda överskott som man kan placera kontinuerligt...Se nedan.

 

"Historien visar att aktier är en överlägsen sparform. Ingen annan tillgång – vare sig fastigheter, obligationer, konst eller antikviteter – ger en sådan avkastning som aktier. De senaste 100 åren har Stockholmsbörsen (Affärsvärldens Generalindex) stigit med ungefär 10 procent per år i genomsnitt. Detta trots oljekriser, fastighetskriser och IT-krascher.

 

I USA, som har ännu äldre statistik, har man kunnat mäta avkastningen sedan 1802, alltså över 200 år. Även där finner man samma utveckling. Den amerikanska börsen har gett en real avkastning på drygt 7 procent per år i genomsnitt. Med en inflation på 2-4 procent hamnar avkastningen runt 10 procent. Det kanske inte låter så imponerande, men en ränta på 10 procent innebär att 10 000 kronor växer till 16 100 kronor på fem år (före skatt), till 25 900 kronor på 10 år och 174 500 kronor på 30 år. Den som lägger undan 10 000 kronor på sin artonårsdag och väntar i 47 år till sin pension vid 65 års ålder har då ett kapital på 882 000 kronor. De förutseende föräldrar som sätter av 10 000 kronor till sitt barn vid födseln skänker en pension vid 65 års ålder på 4,9 miljoner kronor.

 

Så växer aktier över lång tid. Ingen annan placeringsform lyckas med det"

 

Finansportalen

 

GlHf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skeptisk till det om aktier som star dar gentemot det jag om jag minns ratt laste i "The intelligent investor" tror stadsobligationer faktiskt gick battre an aktier i allmanhet och ska man inte rakna bort inflationen istallet for att lagga till den, verkar va en sjukt fiskig artikel imho aven om jag vet att jag ocksa ar extremt fiskig pa aktier.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det intressanta är att jämföra lönet på det jobb man har idag mot vad man behöver tjäna på pokern för att det ska vara bättre från ett ekonomiskt perspektiv.

 

Jag tror också på att 50000:-/månaden är ett rimligt belopp då man tappar all grundtrygghet som sjukförsärkingar och pensionsförsäkringar.

 

Vill man endast ha detta och inte behöver så mycket för att leva och tycker det är livskvalitet så kan man genast minska det rejält. Dock viktigt att man sätter av pengar för sjukförsäkring och pension även då. Går inte vara för naiv och glömma bort att en dag blir man 60, kanske även för ens familj. Må vara så att man idag inte har familj men om man skapar familj med familj inom 10 år kommer detta få konsekvenser helt klart.

 

Tror inte det är det lättaste för övrigt att få jobb om man är outbildad och varit ifrån arbetsmarknaden i 10 år om man tröttnar på pokern om 10 år eller helt enkelt inte längre klarar av att vinna lycka mycket. Då kan det vara mycket värt att faktiskt lagt undan en slant för att kompensera för de förluster man skapat genom att inte utbilda sig och/eller skaffat sig arbetslivserfarenhet. Arbetslivserfarenheten kan man inte kompensera genom 10 års pokerspelande såvitt jag kan bedöma det. Däremot har man givetvis möjlighet kombinera pokerspelandet med arbete i mindre utsträckning för att inte drabbas lika hårt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du anser dig klara dig på 20k per månad och får kommentaren,

"Du bör dra in 50k per månad." så ska du inte tolka det som "Du har fel, du kommer inte att klar dig på 20k" utan snarare som "Om du behöver 20k per månad så bör du se till att du drar in (minst) det i 80% av månaderna, dvs snitta 50k."

 

Ja siffran 80% är tagen ur luften men jag hoppas att du förstår vad jag menar.

Jag förstår vad du menar, men jag håller inte med.

 

Naturligtvis menar man 20k/mån i snitt.

 

Men tack ändå :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med om det. Jag är 20 år och lever på poker atm. Har gjort 15-20k / månad senaste 3-4 månaderna. Det är inte mycket men ändå mer än vad svensson får ut efter skatt.

 

Nackdelen är att det inte är pensionsgrundande. Men vad har man för möjlighet? Det finns inte så många jobb för en 20åring i dagens läge och inte det lättaste att skaffa ett jobb. Just nu bryr jag mig inte om pensionen ändå, jobbade hela gymnasiet så har skattat mer än dem flesta i min ålder och hade inte tänkt leva på det här hela livet. Jag bara lirar poker tills jag börjar plugga igen och jag tycker det är en bra lösning även om jag inte är i närheten av 50k (än ;))

 

Lösning. Pensionsspara på egen hand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte, säg att du har en månadslön på 30k på jobbet då motsvarar det ca 50k. Att tjäna 30k på jobbet är väl en hyfsad lön men man kan ju knappast leva lyxliv på den.

 

Om man inte tjänar 30k på sitt vanliga jobb så behöver man inte tjäna 30k som pokerspelare heller.

 

Enkel logik.

 

Så allt snack om 50k är halvt meningslöst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Handlar ju inte om att leva stekarliv eller inte utan om att kunna lägga undan så mkt som möjligt. Att köra poker på heltid bara för att man kan snitta lika mkt som man gjorde på sitt vanliga jobb tror jag absolut inte är något hållbart alternativ. Möjligtvis om det är något man planerar att göra ett år mellan studier eller liknande, men knappast på längre sikt.

 

Varför inte?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...