Gå till innehåll

Försörja sig på poker


swahnroger

Recommended Posts

  • Svars 323
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Var det något speciellt du tänkte på som jag kan ha missat angående nackdelar med att spela poker på heltid (så att säga).

 

Om du googlar "leva på poker" så hittar du nog endel nyttigt att läsa. Kollade lite snabbt och det finns artiklar om det men jag har itne läst dem.

 

Inga arbetskamrater brukar vara en negativ sak som nämns som nackdel. Men man har ju heller ingen chef å andra sidan:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vet att du kan få jobb den dagen du slutar spela (För det är faktiskt lite optimistiskt att tro att man ska kunna försörja sig på detta i 40år framåt.) så är det naturligtvis helt lugnt.

Däremot om du skulle börja torska redan om ett år så är det ju inte direkt så att du kan skriva in dig på af och börja kvittera ut en ersättning därifrån fram tills du får jobb.

 

Blir det fem sjukdagar även om du skulle råka bryta benet på en isig vinterdag eller vid en bilolycka?

 

5 dagar i snitt per år. Så mycket har jag inte varit sjuk på mitt jobb. Man har förhoppningsvis lite semester ihopsparad också.

 

Tänk också på att den finns tillfällen då man kanske inte kunde gå till jobbet på ett fysiskt betungande jobb, men att sitta och spela poker skulle gå alldeles utmärkt. T.ex vid ryggont.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lever på att spela online poker sedan 5 år tillbaka, och jag håller med Opteron om att 50,000 kr/mån är en bra grund om man vill leva drägligt.

 

Det tror jag säkert att du tycker. Men det finns en hel del folk, däribland jag, som inte är i närheten att tjäna 50k på en vanligt jobb. Att man måste tjäna 50 k i månaden för att leva på poker stämmer därför helt enkelt inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du googlar "leva på poker" så hittar du nog endel nyttigt att läsa. Kollade lite snabbt och det finns artiklar om det men jag har itne läst dem.

 

Inga arbetskamrater brukar vara en negativ sak som nämns som nackdel. Men man har ju heller ingen chef å andra sidan:-)

 

Ja :-D

 

Sen har ju inte många arbetskamrater alla korna i hagen heller. Så det går nog på ett ut om man redan har lite smått antisociala drag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lever på att spela online poker sedan 5 år tillbaka, och jag håller med Opteron om att 50,000 kr/mån är en bra grund om man vill leva drägligt.

 

Utan att lägga mig i din privatekonomi allt för mycket så undrar jag hur du gör med de detaljer som jag radade upp (semester/pension/sjukdom)?

 

Detaljplanerat eller freestylar du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

50 k minimum tycker jag är en helt okej gräns.

600 k sek /år.

 

Säg att du lirar NL200 6 bord, med en bra rakeback deal så får man in cirka 350 sek/h i enbart RB.

 

Säg att du spelar 5 h om dagen(5timmar är nog ett snitt dom flesta Proffs skulle klara), 5 dar i veckan = (350 x 5)x22 = 38 500

 

22 antal veckodagar/månad

 

För att nå 50 k strecket krävs alltså 11 500 sek till, som du ska tjäna

"på" pokern.

 

5x22= 110 antal timmar /månad

 

Dvs du har alltså 110 timmar på dig att snitta 11 500 sek på, vilket blir 104.5 sek/h och om du vill "go pro" antar jag att det e något du borde klara.

 

Vet inte riktigt att vart jag ville komma med detta, menar inte att det e jätte lätt att leva på poker.

Den mentala biten blir helt annan när pokern är ditt yrke, men säger att det absolut inte är nån omöjlighet för många(vinnande spelare).

 

Mvh

CS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säg vad du vill men det här ses nog som negativt av en stor majoritet.

Ok... Några andra saker som du personligen inte skulle gilla med att spela poker på heltid?

 

En detalj är ju att om du forsätter jobba så har du dina vanliga lön till räkningar och dylikt. Pengarna som du då drar in på pokern kan du ha rätt skoj med. Bara 10k/mån extra blir ju... fint att spendera på semester eller en ny dator, fet TV osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

50 k minimum tycker jag är en helt okej gräns.

600 k sek /år.

 

Säg att du lirar NL200 6 bord, med en bra rakeback deal så får man in cirka 350 sek/h i enbart RB.

 

Säg att du spelar 5 h om dagen(5timmar är nog ett snitt dom flesta Proffs skulle klara), 5 dar i veckan = (350 x 5)x22 = 38 500

 

22 antal veckodagar/månad

 

För att nå 50 k strecket krävs alltså 11 500 sek till, som du ska tjäna

"på" pokern.

 

5x22= 110 antal timmar /månad

 

Dvs du har alltså 110 timmar på dig att snitta 11 500 sek på, vilket blir 104.5 sek/h och om du vill "go pro" antar jag att det e något du borde klara.

 

Vet inte riktigt att vart jag ville komma med detta, menar inte att det e jätte lätt att leva på poker.

Den mentala biten blir helt annan när pokern är ditt yrke, men säger att det absolut inte är nån omöjlighet för många(vinnande spelare).

 

Mvh

CS

 

Det stämmer bra med mina egna uträkningar det. Hur många procent är en bra rakeback deal förresten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok... Några andra saker som du personligen inte skulle gilla med att spela poker på heltid?

 

En detalj är ju att om du forsätter jobba så har du dina vanliga lön till räkningar och dylikt. Pengarna som du då drar in på pokern kan du ha rätt skoj med. Bara 10k/mån extra blir ju... fint att spendera på semester eller en ny dator, fet TV osv.

 

ehh, ja

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan att lägga mig i din privatekonomi allt för mycket så undrar jag hur du gör med de detaljer som jag radade upp (semester/pension/sjukdom)?

 

Detaljplanerat eller freestylar du?

 

Jag själv lägger undan det mesta av det jag tjänar på poker. Detta dels för att ha en buffert om det skulle behövas och dels för att min långsiktiga plan är att göra något annat när jag vunnit tillräckligt. Därför har jag inga exakta belopp för semester/pension/sjukdom. Men skulle jag dra in mindre än 50,000kr/mån över en längre tid skulle jag börja se över mina siffror.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ehh, ja

 

Men samtidigt kanske du inte kan sova till 2 på eftermiddagen och vara lika utvilad som någon pokerproffset och därmed tjänar du mindre per timma vid bordet. Dessutom, om du arbetar 8 timmar, hur kul är det att komma hem och lira poker 5 h på det.

 

Eller rättare sagt, hur kul kommer din ev. flickvän/sambo/fru att tycka det är.

 

Lirar du bara poker så kan du ha mer social tid med henne... eller honom vilket du nu föredrar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag själv lägger undan det mesta av det jag tjänar på poker. Detta dels för att ha en buffert om det skulle behövas och dels för att min långsiktiga plan är att göra något annat när jag vunnit tillräckligt. Därför har jag inga exakta belopp för semester/pension/sjukdom. Men skulle jag dra in mindre än 50,000kr/mån över en längre tid skulle jag börja se över mina siffror.

Ja med dom siffrorna lär det inte vara några problem direkt. Hur relaterar du till "tidsproblemet" jag beskrev ovan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men samtidigt kanske du inte kan sova till 2 på eftermiddagen och vara lika utvilad som någon pokerproffset och därmed tjänar du mindre per timma vid bordet. Dessutom, om du arbetar 8 timmar, hur kul är det att komma hem och lira poker 5 h på det.

 

Eller rättare sagt, hur kul kommer din ev. flickvän/sambo/fru att tycka det är.

 

Lirar du bara poker så kan du ha mer social tid med henne... eller honom vilket du nu föredrar.

 

Du pratade om att tjäna 10k/mån i ditt förra inlägg. Om du måste spela 5 timmar om dagen för att dra in det så ska du nog inte satsa på en pokerkarriär.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill jämföra poker med ett vanligt arbete tycker jag att du ska tänka på att du inte är kreditvärdig när du har poker som heltidssyssla.

 

Ja, och det har jag tänkt på. Man får helt enkelt spara ihop pengarna innan man köper det man vill ha. Det blir ju förstås (om man nu inte drar in 50k/mån) problem att köpa hus eller en sprillans ny bil. Men det hade jag inte gjort med mitt vanliga jobb heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

50k sek per månad är säkert ett minimum, även om man är ung och utan större åtaganden.

 

Inte för att det relaterar till en "riktig lön" på något sätt utanför att om jag har en dålig dag på jobbet så slipper jag betala 10k-20k sek för att jobba. Jag får heller inga banklån utan måste köpa allt kontant och så vidare.

 

Och om ni hittar familjelivet så får man ingen dagisplats, mm, så då blir det ännu värre.

 

Själv, med fru, två barn och ett tredje på väg, så skulle jag inte vilja ha mindre förutsättningar än en bankrulle på minst en halv miljon dollar, boende och allt betalt och en buffert (ej bankrulle) för alla utgifter under ett år samt var vinnande spelare under senaste två åren med minimal varians och tilt på $5/10 eller $10/20 och med ett snitt på 30k händer per månad. Minimivinsten per månad skulle då behöva vara 25k USD. Det är ansvaret som kostar, inte nödvändigtvis livet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...