Gå till innehåll

Försörja sig på poker


swahnroger

Recommended Posts

Jag sitter och försöker lista ut om jag har råd att låta bli ett vanligt jobb och leva på pokern i stället.

 

Det jag försöker komma fram till är de olika procentsatser som en vanlig arbetsgivare avsätter till lön, semester, helgdagar och pension.

 

Säg att bruttolönen är 20000 kr/mån. Sen har vi 25 semesterdagar. 11 helgdagar (man vill ju helst slippa sitta och grinda på julafton t.ex, heh). Samt pensionen då.

 

Någon som har information om detta?

 

Ska själv kolla upp lite och återkomma...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 323
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Blir väldigt vanskligt att räkna på det där om du ska ta hänsyn till alla faktorer.

 

Till pokerns fördel talar. Restider, transportkostnader.

Något tillägg för obekväma arbetstider lär du dock inte få:-D

 

A-kassan bör du räkna med. Om du någon gång tänkt sluta spela, slutar vinna etc så lär du få exakt noll spänn som arbetslös:-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Varje semesterdag som inte tagits ut är värd 5,4 procent av lönen. Då ingår 4,6 procent på den vanliga lönen plus 0,8 procent i semestertillägg."

 

Så 5,4% på nettolönen då. Så det blir 820 kr per semesterdag om man tjänar 15200 kr netto.

 

Du tjänar in 2,1 dagar/månad, vilket blir ca 1720 per månad att spara till semestern.

 

När vi ändå är i gång så har vi ju 11 helgdagar per år (om jag har räknat rätt).

 

11/25=0,44

0,44*1720=760 kr

 

Så lön efter skatt = 15200 kr + lägga undan 1720 kr till semestern och 760 kr till helgdagarna.

 

Det kommer mera...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tänk såhär: Kan jag _snitta_ 50k sek i månaden på poker?

 

om "ja", spela poker på heltid...

 

Inte fn drog jag in 50k när jag jobbade. Så det är inget problem.

 

Naturligtvis har du däremot rätt i att man bör räkna in bensinpengar och sånt man slipper punga ut med när man "jobbar" hemma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte också på runt 50k faktiskt och då behöver du inte ens spela resten av livet. Det skulle räcka med 15 år om du lever normalt och investerar hyfsat framgångsrikt. Ska du spela resten av livet eller till pensionen kanske 30k skulle räcka.

 

Jag tycker även en annan sak är viktig att tänka på när man står inför ett beslut som detta. Tänk dig att du av någon anledning måste sluta spela om kanske 5 år. Du kanske inte är vinnande längre eller poker kanske blir förbjudet eller någon annan anledning. Då blir det till att söka jobb och tänk redan nu på vad en framtida arbetsgivare skulle tycka om att du har suttit och spelat poker de senaste 5 åren och kanske aldrig haft ett riktigt jobb eller någon utbildning. Kommer det öka eller minska dina chanser att få jobb? Förmodligen minska tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"A-kassan bör du räkna med. Om du någon gång tänkt sluta spela, slutar vinna etc så lär du få exakt noll spänn som arbetslös"

 

Det har du iofs rätt i. Men som mönstermedborgare tar jag ju ingen A-kassa om jag kan leva på pokern...

 

Han menar att om du måste sluta spela så kommer du inte få A-kassa och då måste du ha en buffert att leva på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte också på runt 50k faktiskt och då behöver du inte ens spela resten av livet. Det skulle räcka med 15 år om du lever normalt och investerar hyfsat framgångsrikt. Ska du spela resten av livet eller till pensionen kanske 30k skulle räcka.

 

Jag tycker även en annan sak är viktig att tänka på när man står inför ett beslut som detta. Tänk dig att du av någon anledning måste sluta spela om kanske 5 år. Du kanske inte är vinnande längre eller poker kanske blir förbjudet eller någon annan anledning. Då blir det till att söka jobb och tänk redan nu på vad en framtida arbetsgivare skulle tycka om att du har suttit och spelat poker de senaste 5 åren och kanske aldrig haft ett riktigt jobb eller någon utbildning. Kommer det öka eller minska dina chanser att få jobb? Förmodligen minska tror jag.

 

Good point. Men förutom den detaljen så måste jag ju säga att vad är ni för muntergökar?!

 

Jag antar att ni har inte lever på att spela poker? Jag menar inte detta negativt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Good point. Men förutom den detaljen så måste jag ju säga att vad är ni för muntergökar?!

 

Jag antar att ni har inte lever på att spela poker? Jag menar inte detta negativt.

 

Jag tror Opteron som svarade först i tråden lever på poker, jag gör det inte. Jag tycker du ska läsa hans inlägg och gå efter det. Vad jag har sett på dina inlägg tycker jag att du har alldeles för små marginaler. Gör en kalkyl på ditt sätt, när du är klar så dubbla den. Så mycket bör du nog dra in per månad. Fundera också på om du kommer att vilja/klara spela poker resten av livet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror Opteron som svarade först i tråden lever på poker, jag gör det inte. Jag tycker du ska läsa hans inlägg och gå efter det. Vad jag har sett på dina inlägg tycker jag att du har alldeles för små marginaler. Gör en kalkyl på ditt sätt, när du är klar så dubbla den. Så mycket bör du nog dra in per månad. Fundera också på om du kommer att vilja/klara spela poker resten av livet.

 

Syftet med den här tråden är ju att få svart på vitt på hur mycket man behöver dra in per månad för att ersätta sin månadslön från jobbet. Sen vad den siffran (månadslönen) är varierar naturligtvis från person till person.

 

Jag kan tänka mig att det finns en del personer som tänker att man kan leva på säg 12000 kr i månaden som man drar in på pokern (bara som ett ex.) Men man kanske missar att semester och framförallt pension ska betalas det också.

 

Någon som vet hur stor del av bruttolönen som betalas in till pensionen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lever på poker och jag är helt seriös med att du verkligen bör kunna snitta 50k/mån för att det ska vara värt det.

 

Du missar massvis med dolda nackdelar hos pokern och du underskattar hur länge du ska klara av att vinna mycket mindre än din förväntade snitt-månad.

 

Poker är ingen fast inkomst och det är generellt degenererande, tråkigt och frustrerande att försöka leva på. Speciellt om man som du troligtvis bara haft ett par bra månader och överskattar sin långsiktiga förmåga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lever på poker och jag är helt seriös med att du verkligen bör kunna snitta 50k/mån för att det ska vara värt det.

 

Du missar massvis med dolda nackdelar hos pokern och du underskattar hur länge du ska klara av att vinna mycket mindre än din förväntade snitt-månad.

 

Poker är ingen fast inkomst och det är generellt degenererande, tråkigt och frustrerande att försöka leva på. Speciellt om man som du troligtvis bara haft ett par bra månader och överskattar sin långsiktiga förmåga.

 

Berätta gärna vilka nackdelarna är. Du har ju ovärdelig insiderinformation för oss som är intresserade av att ta steget.

 

Jag har själv spelat poker i 5 år, antagligen runt 4 av dom som vinnande spelare. De 4 sista åren alltså :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kan du hitta lite siffror, jag utgår ifrån att de stämmer.

 

http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Arbetsmarknad/Arbetsgivaravgift/

 

Har hört någonstans att det kostar arbetsgivaren 3 gånger det arbetaren får ut efter skatt att ha en anställd. Om du då räknar på 15000 så blir det 45000 och det är ju ganska nära det vi sagt. Inte säker på att detta stämmer dock.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kan du hitta lite siffror, jag utgår ifrån att de stämmer.

 

http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Arbetsmarknad/Arbetsgivaravgift/

 

Har hört någonstans att det kostar arbetsgivaren 3 gånger det arbetaren får ut efter skatt att ha en anställd. Om du då räknar på 15000 så blir det 45000 och det är ju ganska nära det vi sagt. Inte säker på att detta stämmer dock.

 

Nja. Man kan ju inte direkt jämföra så. Jag behöver ju inte betala in sociala avgifter som ett företag behöver göra. Endast som jag skrev tidigare nettolön, semester, helgdagar och pension.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja. Man kan ju inte direkt jämföra så. Jag behöver ju inte betala in sociala avgifter som ett företag behöver göra. Endast som jag skrev tidigare nettolön, semester, helgdagar och pension.

 

Spelar du på en skattefri site så slipper du ju betala skatt, så helt rätt. Fast länken borde svara på det mesta från den initiala frågeställningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kan du hitta lite siffror, jag utgår ifrån att de stämmer.

 

http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Arbetsmarknad/Arbetsgivaravgift/

 

Har hört någonstans att det kostar arbetsgivaren 3 gånger det arbetaren får ut efter skatt att ha en anställd. Om du då räknar på 15000 så blir det 45000 och det är ju ganska nära det vi sagt. Inte säker på att detta stämmer dock.

 

3 ggr så mkt?? Nja, det beror ju helt på vad de har för storlek på företaget, overheadkostnader etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kan du hitta lite siffror, jag utgår ifrån att de stämmer.

 

http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Arbetsmarknad/Arbetsgivaravgift/

 

Har hört någonstans att det kostar arbetsgivaren 3 gånger det arbetaren får ut efter skatt att ha en anställd. Om du då räknar på 15000 så blir det 45000 och det är ju ganska nära det vi sagt. Inte säker på att detta stämmer dock.

 

Mycket bra länk, tack för den.

 

Här ser vi att man också att man bör tänka på att man kan bli sjuk och lägga under extra pengar till det. Skulle tro att 5 dagar om året kan vara ett bra riktmärke för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har ni rätt i. *Men* jobbet jag kommer få när den dagen kommer kan inte vara sämre än jobbet som gäller nu. I pengar alltså.

 

Om du vet att du kan få jobb den dagen du slutar spela (För det är faktiskt lite optimistiskt att tro att man ska kunna försörja sig på detta i 40år framåt.) så är det naturligtvis helt lugnt.

Däremot om du skulle börja torska redan om ett år så är det ju inte direkt så att du kan skriva in dig på af och börja kvittera ut en ersättning därifrån fram tills du får jobb.

 

Mycket bra länk, tack för den.

 

Här ser vi att man också att man bör tänka på att man kan bli sjuk och lägga under extra pengar till det. Skulle tro att 5 dagar om året kan vara ett bra riktmärke för det.

 

Blir det fem sjukdagar även om du skulle råka bryta benet på en isig vinterdag eller vid en bilolycka?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...