Gå till innehåll

Levlar de om finanskrisen?


MacDaddy

Recommended Posts

Såg senaste progget av CBS 60 Minutes där de hade ett par stålarbetare som INTE riskerade sina jobb men hade gråten i halsen för att de inte längre tjänade 85 000$ om året längre utan futtiga 45 000$. Lite snyft historier fick man höra också, tex så gick de inte ut och åt längre...

 

Var detta det bästa de kunde skrammla fram av folk att tycka synd om?

 

Men det är faktiskt så mkt de tjänar i industrin där borta. Detroit arbetarna tjänar runt 170$ i timmen på att göra jänkarbilar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 94
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Fattar inte riktigt din poäng. Att tappa 50procent (okej lite mindre) Är ju helt sjukt. Visst är 45k dollar mer än medel-lön men att man måste vara glad så länge man klarar sig köper jag inte riktigt.

De har ju vant sig vid en hög levnadsstandard och dessutom kanske har höga räkningar som de klarar med 85k men inte 45k.

Whats the point? Jag kanske missförstår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fattar inte riktigt din poäng. Att tappa 50procent (okej lite mindre) Är ju helt sjukt. Visst är 45k dollar mer än medel-lön men att man måste vara glad så länge man klarar sig köper jag inte riktigt.

De har ju vant sig vid en hög levnadsstandard och dessutom kanske har höga räkningar som de klarar med 85k men inte 45k.

Whats the point? Jag kanske missförstår.

 

Han menar nog att det känns lite over the top att stå och gråta ut i tv om att man har fått en lönesänkning till 45k dollar om året ner det finns folk som inte ens har ett jobb. Det går faktiskt ganska lätt att sänka sin levnadsstandard. Även för en Amerikan. Jag håller dock med dig om att lönetappet är sjukt. Jag skulle också gråta över ett sådant tapp. Vem skulle inte göra det? I tv så skulle jag dock hålla tyst pga solidaritet med de som förlorat allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han menar nog att det känns lite over the top att stå och gråta ut i tv om att man har fått en lönesänkning till 45k dollar om året ner det finns folk som inte ens har ett jobb. Det går faktiskt ganska lätt att sänka sin levnadsstandard. Även för en Amerikan. Jag håller dock med dig om att lönetappet är sjukt. Jag skulle också gråta över ett sådant tapp. Vem skulle inte göra det? I tv så skulle jag dock hålla tyst pga solidaritet med de som förlorat allt.

 

Vilken värld lever du i?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken värld lever du i?
Det går lätt, så länge man inte är dum i huvudet och skaffar en massa fasta utgifter samt bränner större delen av det man får in.

 

Mtp hur löjligt överbetalda de fortfarande är, så blir jag lite lätt illamående på nämnda jänkare. Iaf väldigt fint att det äntligen börjar sättas åt lite åt dem så att amerikanska bilindustrin möjligen kan börja stå på egna ben. Tyvärr så kommer väl Obama & co fucka upp det med en massa bidrag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går lätt, så länge man inte är dum i huvudet och skaffar en massa fasta utgifter samt bränner större delen av det man får in.

 

Mtp hur löjligt överbetalda de fortfarande är, så blir jag lite lätt illamående på nämnda jänkare. Iaf väldigt fint att det äntligen börjar sättas åt lite åt dem så att amerikanska bilindustrin möjligen kan börja stå på egna ben. Tyvärr så kommer väl Obama & co fucka upp det med en massa bidrag.

 

Nej! Generellt sett går det INTE lätt att sänka levnadsstandarden för en enskild. Vanans makt ä r stor; så fungerar de allra flesta människor, möjligen några originella kufar, typ Hjort undantagna. :-) Klart du blir deppad om du käkat oxfilé ena månaden, och tvingas ställa om till blodpudding nästa.

 

Däremot håller jag med om att biljobbarna är sjukt överbetalda i USA; 85 k $...det tjänar ju inte många akademiker i Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Däremot håller jag med om att biljobbarna är sjukt överbetalda i USA; 85 k $...det tjänar ju inte många akademiker i Sverige.

 

Det är i runda slängar 50 papp i månaden. Skulle tro att %-andelen av akademiker som tjänar det är ytterst liten. Lägg sen till det svenska skattetrycket så är deras disponibla inkomst jämförelsevis toklåg. Sorgligt som fan egentligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är i runda slängar 50 papp i månaden. Skulle tro att %-andelen av akademiker som tjänar det är ytterst liten. Lägg sen till det svenska skattetrycket så är deras disponibla inkomst jämförelsevis toklåg. Sorgligt som fan egentligen.

 

Minst sagt, men samtidigt så finns det akademiker i asien med samma utbildning som de svenska som tjänar mycket mindre (Jag vet att det kostar mindre att leva där). Iom globaliseradvärld lär väl lönerna jämnas ut världen över, även kostnaderna att leva i respektive land. Eftersom att mycket av allt jobb som sköts härifrån av högutbildade kan lika gärna utföras i asien/baltikum/balkan varsomhelst där lönerna/arbetsgivaravgifterna är lägre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är i runda slängar 50 papp i månaden. Skulle tro att %-andelen av akademiker som tjänar det är ytterst liten. Lägg sen till det svenska skattetrycket så är deras disponibla inkomst jämförelsevis toklåg. Sorgligt som fan egentligen.

 

Detta förvånade mig en smula: http://www.aftonbladet.se/debatt/article4388925.ab

 

"Enligt medierna tjänar en sopåkare på företaget LLAB i Stockholm 26 000–36 000 kronor i månaden. De arbetar efter ett omdiskuterat poängsystem där arbetsveckan uppgår till cirka 30 timmar"

 

"Nu har samma högutbildade skara (det krävs lastbilskort) erbjudits fast lön (27 000–29 000 kronor i månaden för 40 timmars vecka)."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta förvånade mig en smula: http://www.aftonbladet.se/debatt/article4388925.ab

 

"Enligt medierna tjänar en sopåkare på företaget LLAB i Stockholm 26 000–36 000 kronor i månaden. De arbetar efter ett omdiskuterat poängsystem där arbetsveckan uppgår till cirka 30 timmar"

 

"Nu har samma högutbildade skara (det krävs lastbilskort) erbjudits fast lön (27 000–29 000 kronor i månaden för 40 timmars vecka)."

Ofta är det roligare att läsa hur folk kommenterar artiklarna. Bevis A:
Varför är det skandal att sopåkare tjänar mer pengar än en sjuksyrra? Alla har väl samma möjlighet till att bli sopåkare??
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte sopgubbarnas löner som är för höga, syrrornas är för låga. Visst, det är för jävligt, de borde strejka mer osv jada jada. Sambon är sjuksyrra och strejkade i somras. Var ett jävla gnäll på henne och hennes kollegor om hur orättvist det var (är). Och jag kan hålla med men sådana kraftuttryck och förslag på extremåtgärder som de på fullt allvar slängde sig med är bara beklämmande. Det finns en viss poäng i att de själva har valt sitt yrke.

Självklart ska de försöka påverka sin situation men de ska ju inte tro att de får en höjning på 10k i månaden för det är helt enkelt inte möjligt.

 

Solidaritet har de i sitt skrå i alla fall. Under strejken kom det danska sjuksköterskor till både Lund och Malmö och "hjälpte till" att demonstrera. Tydligen helt från vettet hela högen, kastade ägg och levde rövare. Men så har de ju 30k+ i danmark också och det har de väl inte fått för att de är snälla antar jag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

85k i USA är pre-allting (sjukförsäkringar, pensioner, arbetslöshetsförsäkringar mm), dvs sådant vi är vana att "det ingår"

 

Nej, sjukförsäkring betalas i allmänhet av arbetsgivaren och ingår inte i "lönesumman". Pensioner, åtminstone grundpensionen, fungerar så att man betalar in till staten via skatten, mer eller mindre som i Sverige (social security). Vad gäller arbetslöshetsförsäkring så "ingår" det ju inte ens i Sverige, A-kassa betalar du med redan skattade pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej! Generellt sett går det INTE lätt att sänka levnadsstandarden för en enskild. Vanans makt ä r stor; så fungerar de allra flesta människor, möjligen några originella kufar, typ Hjort undantagna. :-) Klart du blir deppad om du käkat oxfilé ena månaden, och tvingas ställa om till blodpudding nästa.

 

Däremot håller jag med om att biljobbarna är sjukt överbetalda i USA; 85 k $...det tjänar ju inte många akademiker i Sverige.

 

Altså man MÅSTE ju också, i alla fall på om man vill göra anspråk på att vara en fullt fungerande vuxen medborgare anpassa sitt leverne efter inkomstens volalitet.

 

Välbetalda arbetare har ju ofta en hyffsat stor del av "överinkomsten" i form av ackordslöner och övertid och sådant och bör därför självklart "säkra upp" i form av att "spara" i bra tider för att ha under sämre perioder i mycket större utsräckning än en akademiker med samma inkomst.

 

Detsamma fast i ännu större utsträckning gäller ju om man är egen företagare eller konsult eller jobbar som frilans inom nånting. För att inte tala om pokerproffs eller daytraders.

 

Ju osäkrare kaka, desto mer marginaler behöver man bygga in i sitt liv. Detta är knappast rocket science.

 

Sedan att man inte blir GLAD när väl de där dåliga tiderna inträffar, det är ju också självklart och inte något problem. Huvudsaken är att man inte blir överaskad...

 

/Bjorn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...