Bezman Postad 20 Januari , 2009 Rapport Postad 20 Januari , 2009 Hej alla "mattespelare" och andra. Sökte hÀr pÄ forumet men hittade inget om Benfords lag Jag har en teori om att det rimligtvis borde gÄ att utnyttja sÄdana verklighetsbaserade "skevheter" i poker, nÀrmare bestÀmt för att fÄ ett bÀttre underlag pÄ nÀr en spelare som höjer i sen position faktiskt bluffar. E,ler kanske bara en metod att hitta lÀckage/hÄl i en spelares spelsÀtt.  Ett sÀtt som redan anvÀnds Àr sÄklart floppsynprocenten - hur lös en spelare Àr - men jag syftar mer till en metod som pÄ ett matematiskt sÀtt kan berÀkna (utopiskt iaf) vid vilka tillfÀllen som procentchansen Àr extra hög att man ligger före. Det Àr ju de betsen vi Àr ute efter - de bra.  NÄgon som har nÄgon teori eller mer utvecklade tankar om detta? Citera
onding1 Postad 20 Januari , 2009 Rapport Postad 20 Januari , 2009 Kanske trÄkigt svar men jag har nÄgra synpunkter.  1. Om du börjar spela poker och vill hitta ett övertag sÄ har du nog börjat i fel Ànde.  2. Ditt förslag Àr ganska oprecist, sÄ om du har ett mer konkret och tydligt kanske det ökar chansen att fÄ svar.  3. Googla benford + poker och liknande. Om du fÄr svar dÀr sÄ har nog nÄn tÀnkt pÄ det, annars kanske du blir nÀsta Brian Townsend. Citera
Bezman Postad 21 Januari , 2009 Författare Rapport Postad 21 Januari , 2009 Kanske trĂ„kigt svar men jag har nĂ„gra synpunkter. 1. Om du börjar spela poker och vill hitta ett övertag sĂ„ har du nog börjat i fel Ă€nde.  2. Ditt förslag Ă€r ganska oprecist, sĂ„ om du har ett mer konkret och tydligt kanske det ökar chansen att fĂ„ svar.  3. Googla benford + poker och liknande. Om du fĂ„r svar dĂ€r sĂ„ har nog nĂ„n tĂ€nkt pĂ„ det, annars kanske du blir nĂ€sta Brian Townsend.  1. Ehhh... nej. Ăr inne pĂ„ femte Ă„ret... Vet inte var du fick den vansinniga iden ifrĂ„n.  2. Det kanske beror pĂ„ att jag inte har en teori jag vill dela med mig av, utan en idĂ© som jag undrar om nĂ„gon annan har luskat ut nĂ„nting om (som de inte publicerat pĂ„ TEh Interwebs ). Vore dumt att begrĂ€nsa frĂ„gan sĂ„ att nĂ„n som har nĂ„t inte svarar.  3. NĂ€men vad smart, dĂ„ kanske vi kan lĂ€gga ner forumet hĂ€r pĂ„ poker.se och skriva en stor hĂ€nvisning till Google vad man Ă€n undrar? DOH, om jag ville söka pĂ„ Google istĂ€llet för att frĂ„ga medlemmar hĂ€r pĂ„ forumet sĂ„ hade jag vĂ€l gjort det!  Man tack att i alla fall nĂ„n lĂ€ste inlĂ€gget och svarade, hoppas det blir fler! Citera
ANGRYKOREAMAN Postad 21 Januari , 2009 Rapport Postad 21 Januari , 2009 1. Ehhh... nej. Ăr inne pĂ„ femte Ă„ret... Vet inte var du fick den vansinniga iden ifrĂ„n.  2. Det kanske beror pĂ„ att jag inte har en teori jag vill dela med mig av, utan en idĂ© som jag undrar om nĂ„gon annan har luskat ut nĂ„nting om (som de inte publicerat pĂ„ TEh Interwebs ). Vore dumt att begrĂ€nsa frĂ„gan sĂ„ att nĂ„n som har nĂ„t inte svarar.  3. NĂ€men vad smart, dĂ„ kanske vi kan lĂ€gga ner forumet hĂ€r pĂ„ poker.se och skriva en stor hĂ€nvisning till Google vad man Ă€n undrar? DOH, om jag ville söka pĂ„ Google istĂ€llet för att frĂ„ga medlemmar hĂ€r pĂ„ forumet sĂ„ hade jag vĂ€l gjort det!  Man tack att i alla fall nĂ„n lĂ€ste inlĂ€gget och svarade, hoppas det blir fler!  KĂ€nns rĂ€tt oapplicerbart pĂ„ poker dĂ„ talen inte Ă€r "slumpade" frĂ„n Fis hjĂ€rna utan starkt korrelerade till blindsen. T.ex. om bb = 100 sĂ„ Ă€r första siffran nĂ€stan uteslutande 2-4.  Eller sĂ„ Ă€r jag en naiv idiot.  Skulle iofs kunna gĂ„ att utnyttja Ă€ndĂ„. Gör en statistisk undersökning pĂ„ alla dina sd hĂ€nder dĂ€r fi höjer först in pre:-P Citera
honest99 Postad 21 Januari , 2009 Rapport Postad 21 Januari , 2009 Det kanske beror pÄ att jag inte har en teori jag vill dela med mig av, Man tack att i alla fall nÄn lÀste inlÀgget och svarade, hoppas det blir fler!  Det kanske inte finns sÄ mÄnga som vill dela med sig av svaren...  (Off topic: Kommer ihÄg att jag hade serie-mardrömmar om Drutten och Gena. FörstÄr fortfarande inte pÄ vilket sÀtt de kunde skrÀmma mig) Citera
Big Less Postad 21 Januari , 2009 Rapport Postad 21 Januari , 2009 FörstÄr inte hur det överhuvudtaget skulle kunna finnas en koppling. Citera
AccessGranted Postad 21 Januari , 2009 Rapport Postad 21 Januari , 2009 Benford's law, also called the first-digit law, states that in lists of numbers from many real-life sources of data, the leading digit is distributed in a specific, non-uniform way. According to this law, the first digit is 1 almost one third of the time, and larger digits occur as the leading digit with lower and lower frequency, to the point where 9 as a first digit occurs less than one time in twenty. The basis for this "law" is that the values of real-world measurements are often distributed logarithmically, thus the logarithm of this set of measurements is generally distributed uniformly.Vad skulle du ha för nytta av det hĂ€r Ă€ven om det var applicerbart pĂ„ potternas storlek i poker? Ăven om potternas storlek följde Benford's law varför skulle det relatera till din handstyrka i förhĂ„llande till din motstĂ„ndare? Citera
ANGRYKOREAMAN Postad 21 Januari , 2009 Rapport Postad 21 Januari , 2009 Vad skulle du ha för nytta av det hĂ€r Ă€ven om det var applicerbart pĂ„ potternas storlek i poker? Ăven om potternas storlek följde Benford's law varför skulle det relatera till din handstyrka i förhĂ„llande till din motstĂ„ndare?  Skulle kunna vara sĂ„. Citera
AccessGranted Postad 21 Januari , 2009 Rapport Postad 21 Januari , 2009 Vad skulle kunna vara sÄ? Citera
Bezman Postad 26 Januari , 2009 Författare Rapport Postad 26 Januari , 2009 Om jag skriver sÄ hÀr dÄ, för att ytterligare förklara hur jag menar:  Benfords lag anvÀnds ju bland annat för att hitta fusk i företagsredovisningar (numerÀra avvikelser), och Henrik Fexeus anvÀnder sig av fysiologiska avvikelser för att avslöja mÀnniskor som försöker dölja en sanning. (Kan inte för mitt liv begripa varför inte den killen spelar livepoker pÄ heltid förresten!)  Finns det nÄgon matematisk metod (som t.ex. ett intelligent applicerande av Benfords lag eller nÄt annat) att hitta dessa smÄ omedvetna avvikelser? Man agerar ju för att vilseleda motstÄndaren, och sÄ fort man frÄngÄr det normala sÄ bör det gÄ att avlÀsa pÄ ett eller annat sÀtt - som t.ex. Benfords lag gör i fallet med manipulerade redovisningar.  (Not: DÄ kanske det bara gÄr att fastslÄ ATT motstÄndaren inte betar det sanna vÀrdet av sin hand, inte om han i verkligheten Àr starkare eller svagare Àn han visar. Men i alla fall...! Det Àr principen jag Àr ute efter.) Citera
AccessGranted Postad 27 Januari , 2009 Rapport Postad 27 Januari , 2009 Vilken del av poker skulle du applicera Benford's lag pĂ„? Potternas storlek? Ăven om potternas storlek följde Benford's lag, varför skulle de innbördes handstyrkorna i varje pott ha nĂ„got med lagen att göra? Citera
Akumila Postad 27 Januari , 2009 Rapport Postad 27 Januari , 2009 Innan jag lÀgger ner alla dagens tankar pÄ det hÀr: TÀnker du pÄ just pottstorlek och att applicera Benfords lag pÄ den, eller menade du bara nÄgon liknande idé som gÄr att applicera pÄ beteenden i poker?  Hur som helst, intressant lag. Har aldrig hört talas om den trots att jag pluggat mycket matte och en del statistik. Citera
AccessGranted Postad 27 Januari , 2009 Rapport Postad 27 Januari , 2009 http://www.rexswain.com/benford.html (From "The First-Digit Phenomenon" by T. P. Hill, American Scientist, July-August 1998) Benford's law predicts a decreasing frequency of first digits, from 1 through 9. Every entry in data sets developed by Benford for numbers appearing on the front pages of newspapers, by Mark Nigrini of 3,141 county populations in the 1990 U.S. Census and by Eduardo Ley of the Dow Jones Industrial Average from 1990-93 follows Benford's law within 2 percent.  Tydligen fann man enligt en undersökning att populationen för 3141 lÀn följde Benford's lag, dvs att det var störst sannolikhet att ett lÀns population började med siffran 1. Men det sÀger ju fortfarande ingenting om hur populationen sÄg ut demografiskt (Älder, inkomst, ras, utbildning osv.)  PÄ samma sÀtt förstÄr jag inte hur man skulle kunna sÀga nÄgot om ens egen handstyrka i förhÄllande till sin motstÄndare Àven om man visste att potternas storlek följde Benford's lag. Citera
eurythmech Postad 27 Januari , 2009 Rapport Postad 27 Januari , 2009 Mina tankar Àr ungefÀr som Akumilas hÀr. Jag börjar mer och mer ana att Akumila Àr storebrodern jag aldrig haft.  VÀldigt intressant lÀsning! Citera
Akumila Postad 28 Januari , 2009 Rapport Postad 28 Januari , 2009 Mina tankar Àr ungefÀr som Akumilas hÀr. Jag börjar mer och mer ana att Akumila Àr storebrodern jag aldrig haft. VÀldigt intressant lÀsning!  Jag Àr dock ett Är för ung för det, tydligen.   Till topic: rymde TS eller vill denna svara pÄ vÄra frÄgor? Citera
CopShootCop Postad 28 Januari , 2009 Rapport Postad 28 Januari , 2009 Min spontana tanke Àr att, ja lagen gÄr att applicera pÄ en del element inom poker. Men det enda man kommer komma fram till Àr information som kanske Àr intressant i teorin men extremt svÄr att applicera pÄ spelet i praktiken.  Dessutom skulle nog eventuella fördelar vara sÄ fruktansvÀrt marginella och krÀva sÄ enorma dataunderlag att.....  Du fattar vart jag Àr pÄ vÀg. Citera
Bezman Postad 29 Januari , 2009 Författare Rapport Postad 29 Januari , 2009 Min spontana tanke Àr att, ja lagen gÄr att applicera pÄ en del element inom poker. Men det enda man kommer komma fram till Àr information som kanske Àr intressant i teorin men extremt svÄr att applicera pÄ spelet i praktiken. Dessutom skulle nog eventuella fördelar vara sÄ fruktansvÀrt marginella och krÀva sÄ enorma dataunderlag att.....  Du fattar vart jag Àr pÄ vÀg. Now we're talking! UngefÀr vad jag sjÀlv kommit fram till ocksÄ, men nÄn annan kanske kommit lÀngre? För att de helt enkelt Àr mer uthÄlliga och ÀÀÀÀÀÀlskar siffror, tex...? Citera
Bezman Postad 29 Januari , 2009 Författare Rapport Postad 29 Januari , 2009 Vilken del av poker skulle du applicera Benford's lag pĂ„? Potternas storlek? Ăven om potternas storlek följde Benford's lag, varför skulle de innbördes handstyrkorna i varje pott ha nĂ„got med lagen att göra? Nej, inte potternas storlek. I sĂ„ fall snarare BETarnas storlek, men de Ă€r redan sĂ„ standardiserade att de inte faller under detta omrĂ„de. NĂ€r man anvĂ€nder (Avvikelser frĂ„n normalfördelning enligt) Benfords lag för att upptĂ€cka fusk Ă€r det ju siffror som "slumpats" fram av en mĂ€nsklig hjĂ€rna för att LIKNA slumpmĂ€ssiga. Ofta blir de siffrorna lika oslumpmĂ€ssiga som nĂ€r man gör en lottorad - kryssen blir vanligen alldeles för jĂ€mnt fördelade (för en stor del av befolkningen). Med en sann slumpgenerator hamnar kryssen ofta i klumpar, ofta nĂ€ra kanterna och mer sĂ€llan jĂ€mnt distribuerade över hela spelfĂ€ltet.  Kanske om man samlade mycket statistik pĂ„ en spelare sĂ„ kunde man se vissa smĂ„ smĂ„ tendenser, som t.ex. "I snitt satsar han 1.33 BB MER nĂ€r han bluffar Ă€n nĂ€r han Ă€r stark" eller "nĂ€r han har stĂ„l betar han gĂ€rna med första siffran 4 ggr en bb, medan vid medelstyrka och bluff tar han oftare 2 eller 6 ggr bb". Vad vet jag, det Ă€r en hypotes.  Mer dĂ„ som Akumila skrev: ...eller menade du bara nĂ„gon liknande idĂ© som gĂ„r att applicera pĂ„ beteenden i poker? Mer Ă„t det hĂ„llet, dĂ€rför var jag sĂ„ generell i min beskrivning.  Och ja - jag rymde! HĂ€ckar vĂ€l inte hĂ€r dygnet runt heller...! Citera
eurythmech Postad 29 Januari , 2009 Rapport Postad 29 Januari , 2009 Jag kan inte pÄ nÄgot sÀtt se hur sÄdant som bet för vÀrde/bluff pÄ nÄgot sÀtt skulle kunna gÄ under Bentfords lag. Vad gÀller betstorleken sÄ Àr den sannolikt relaterad till pottstorleken, som Àr relaterad till blindarna, som följer Bentfords lag. Citera
knutsune Postad 29 Januari , 2009 Rapport Postad 29 Januari , 2009 Som nÄgon tidigare hade nÀmnt sÄ krÀvs det mycket data pÄ FI och Àven vad FI har haft för hÀnder nÀr den har bluffat alt. haft bra hÀnder, bara dÀr har vi ett problem.  Men angÄende att fÄ lagen att fungera med poker sÄ mÄste vi vÀl anta att FI gör ett annorlunda bet nÀr den bluffar gentemot har the nuts för att vi ens ska kunna fÄ ut nÄgot vettigt, inte sant? Det Àr vÀl möjligt att om du fÄr tag pÄ mycket data att du kan hitta vissa skillnader i personens spel i de hÀr olika situationerna. Har dock lite svÄrt att binda det till just Benfords lag, kan ju Àven ses helt enkelt som ett annorlunda beteende vid lögn, eller?  HÄller med om intressant lÀsning, speciellt:  Although many "proofs" of this law have been put forth (starting with Newcomb himself), none were mathematically rigorous until Theodore P. Hill's in 1995.  FÄr ta och lÀsa hans bevis en annan natt Citera
Recommended Posts