Gå till innehåll

Skönheten och Odjuren


Othello

Recommended Posts

Menade du inte att alla du postade är Lundensare eller tolkade jag det fel? :)

 

Nåja, man kan väl kalla Hjärup för Lund och sen finns det väl en och annan som inte är född i Lund men samtliga humorister/humorgrupper som jag postade har/hade bas i Lund och utvecklade sin act här. Var det ngn speciell du tänkte på?

 

Vet inte om jag kan påstå att roliga killar är nåt som direkt kännetecknar skåne/lund, däremot gör SNYGGA killar det. Mmmm. Nuff said!

 

Jo man tackar! Fast affe2000 är snyggare än jag. Fast hans dialekt är fulare så det kanske går på ett ut. Dessutom är han från Kristianstad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 9,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Jennez

    1468

  • Ola Brandborn

    1056

  • TotalFarsa

    1010

  • Liza

    862

Top Posters In This Topic

Såg att du satte ut sen. Borde gjort detsamma och gjort något vettigare med tiden.

 

 

 

Det var nog din onde tvillingbror som lånat kontot eller något. Eller så har jag en tidig stadie av alzheimers och minns inte vad folk nickar längre...

 

På riktigt, vilken turre?

 

/SK

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På riktigt, vilken turre?

 

/SK

 

$2.20 rebuy till poker-SM på "den där sajten som Ola och Jens är inblandade i" där jag donkade friskt men rebuys räddade mig...

 

Alla ni som har PM.:at, jag ska svara, ska bara kolla färdigt på Amistad. :D

 

Svara gärna på mitt sms också. Om det finns en kall och mörk källare där jag kan bli inlåst i borgen bör jag vara supersnabb på att fixa det mesta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

$2.20 rebuy till poker-SM på "den där sajten som Ola och Jens är inblandade i" där jag donkade friskt men rebuys räddade mig...

 

 

 

Svara gärna på mitt sms också. Om det finns en kall och mörk källare där jag kan bli inlåst i borgen bör jag vara supersnabb på att fixa det mesta.

 

Not me.

 

/SK

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo man tackar! Fast affe2000 är snyggare än jag.

 

Oh, man tackar. Jag har alltid gått hem väldigt bra, rent utseendemässigt, hos killar.

 

Fast hans dialekt är fulare så det kanske går på ett ut. Dessutom är han från Kristianstad.

 

Fel och fel. Född i Lund, uppvuxen i Kristianstad och en blandningen mellan småländska, göinge- och kristianstadsdialekt. Det låter naturligtvis som ljuv musik när jag talar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inbillar sig skåningar att svenskar skulle bry sig, i den händelse att man råkar märka någon skillnad?

 

Jag tror inte att ngn svensk bryr sig, helt enkelt för att det är för svårt och uppfattas som något oviktig kunskap.

Men däremot finns det ju mycket att vinna på att veta var folk kommer ifrån, i kombination med kunskap om stället de kommer ifrån givetvis.

 

Det är stor skillnad på östra och västra Skåne gällande en massa faktorer. Nu kan ju hela diskussionen lätt halka in på fördomar etc men som Hjort en gång sa (tror jag det var); "Det är ingen fördom om det är sant".

 

Vart hamnar vi då? Jo, till exempel att många uppfattar Staffanstorpsbor på det vis som Tiffany Persson porträtteras och delvis därför är det roligt. Folk som inte vet något om Staffanstorp eller åtminstone kan härleda Tiffanys dialekt till random byhåla ser liksom inte den dimensionen av humorn och det hela blir därför lite mindre roligt.

 

På samma sätt kan exempelvis jag inte relatera till "stockholmshumor" som involverar olika sorter av geografiskt stereotypa människor knutna till Stockholm. Visst, östermalmskärringar är på ett visst sätt, söderkisar på ett annat, men det är inte självklart att man som utböling ser den dynamiken om den inte är övertydlig (och övertydlighet är oftast lika med "mindre roligt").

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thorson och Storåkers på finalbord i EPT. Hejar såklart på William, men även lite på Johan. Jag börjar väl bli gammal och blödig - Johan hade tidigare alla top 5 platserna på min hata-lista, men har det senaste året ramlat ner från hela listan.

 

Skickligt av de som tagit sig upp på den, på något sätt. Och nej, jag kommer inte nämna några namn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och eftersom jag inte har något bättre för mig så startar jag kriget direkt!

 

Här är mina delvis fördomsfulla tankar om några av Skånes städer (nej, jag har inget bättre för mig):

 

Malmö

Jag avskyr verkligen staden av hela mitt hjärta. För det första är staden förbannat ful. En industristad som blivit alldeles för stor för sitt eget bästa. Befolkningen är i bästa fall trevliga på semifyllan men i övrigt både pratar de och beter sig som en hop bönder och det enda som betyder något är fotboll vilket i min bok känns som ett vedervärdigt enda fritidsintresse.

Missförstå mig inte, det är inget fel på att gilla fotboll. Problemet kommer om det är ens enda intresse.

Man ser ett gäng fyllon på stortorget som skanderar "Vi vann! Vi vann! IFF IFF! Heja di blåe!" osv. Nej, DE vann, ni ägnade er eftermiddag åt ölhävning och att skrika "fubbik!" till motståndarlagets målvakt.

Inte ens en vettig strand finns trots att staden ligger vid havet. Ribban (lokala stranden i Malmö) är skitig, liten och full av kamphundar.

 

rosengard.jpg

Rosengård i brand.

 

Landskrona

Jag hyser viss kärlek till den staden men egentligen är det ett Malmö i miniformat. Den sociala misären är större än i Malmö. Dock ska Borstahusen ha ett hedersomnämnande som en av skånes västkusts bästa badplatser.

 

bm_natt_landskrona__118563d.jpg

Landskrona by night.

 

Helsingborg

Jag gillade Helsingborg tidigare. Not so much anymore. Det är fortfarande en fin stad men den sociala misären börjar synas allt mer även här. Knutpunkten (dvs stationen) är ett tillhåll för alkisar, pundare och annat löst folk under dygnets alla timmar. Det är alltså inte några stycken jag talar om här, de driver bokstavligen runt i grupper om 5-10 personer och antalet gäng kan uppgå till 5-6 stycken. Föreställ er 50-60 uteliggare och narkomaner som raglar omkring inne i Stockholms Centrals centralhall så har ni en bild av hur det ser ut.

Staden i sig är alltså fin och dagtid går det finfint att vistas där så länge man håller sig borta från Knutpunkten.

 

Bandidos_13.jpg

Bandidos. Slutdiskuterat?

 

Kristianstad

Har egentligen ingen uppfattning om denna stad. Har varit där otroligt få gånger. Man mönstrade där och sedan var det ngn nedläggning av ngn stab som jag var med om. Mycket mer än så är det inte.

Gammal militärstad och ser också ut där efter. Känns som att det är långt till allting från Kristianstad och därför känns staden lite öde.

 

Ystad

En mycket trevlig och pittoresk liten stad. På vinterhalvåret är där nog så dött det kan bli men det är väl värt ett besök på sommaren. Vacker strand och folket verkar vara trevliga. Hade nog faktiskt kunnat tänka mig att bo där om jag slår mig till ro någon gång.

 

Trelleborg

En nedlagd gummifabrik och en, just det, trelleborg. En industristad som inte är en industristad längre. Den är bara ingenting. Man vill inte vara där.

 

Hässleholm

Gjorde lumpen en tid där. Militärstad precis som Kristianstad men även här har allting lagts ner. Jag vet inte vad de lever av längre. Typisk småstad antar jag. Varken ful eller fin.

Det berömda utestället "Klamydiagrottan" finns i alla fall kvar såvitt jag vet.

 

Ängelholm

Har fått för mig att detta är lite av en rikemansstad. Kanske pga närheten till Båstad. Har egentligen ingen uppfattning om staden som sådan heller.

 

Simrishamn

Allmänt kallad "sillastryparstan". Vackert belägen men lever endast upp på sommaren då turisterna invaderar. Vackra långa stränder men dessvärre kallt och strömt vatten.

Borde väl egentligen inte kallas för stad men den får representera Österlen eftersom de tillsammans med Tomelilla får anses vara centralort.

 

Lund

Nu kommer superlativen. Men seriöst, Lund är ta mig fan helt överlägset. Befolkningen är väl relativt bildad vilket i sin tur medför bättre social status vilket i sin tur medför färre problem överhuvudtaget. Ytterst sällan man ser misshandel osv.

Dessutom är Lund en av få städer i Skåne, eller Sverige för den delen, som har ett så pass rikt kulturarv. Det är väl endast några få städer i och runt mälardalen som kan mäta sig.

Lagom stor stad, allt finns, man behöver inte åka till annan ort för att finna butiker eller något sånt. Mycket studenter vilket jag antar att man uppskattar i någon grad så länge man är 30-.

Äldre hus och kvarter finns bevarade och stadens historia och centrala roll som stiftsstad samt dess strategiska plats gör att man alltid hör historiens vingslag.

 

För övrigt är staden otroligt vacker. Innerstan är välbevarad och det finns inte mycket som slår en varm sommardag i Lundagård där man kan svalka sig i skuggan från domkyrkan.

 

Det är gott om konserter, teater och annan kultur. Ovanpå allt detta kommer ju studentkultur i form av spex, karneval och mycket annat.

 

Lund blev utsedd till bästa kommun att bo i år 2007.

 

Universitetsbyggnaden_Lund.jpg

 

stadsparken2005-05-2420056.jpg

 

Stora_Sigridsgatan_Lund.jpg

 

domkyrkan.jpg

 

Sådär. Handsken är kastad. Jag gräver ner mig i värnet och inväntar motattacken!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Recension av Åhus tack.

 

Åhus är faktiskt en riktigt fin liten stad... eh... by... öh. fiskeläge. Funkar en sommarkväll på den där båten, vad den nu heter, inte glassbåten, den bredvid. Men sen har man sett allt där finns att se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

this_thread_is_useless_without_pics2.gif

 

Jag har faktiskt bilder på Jens, korpulerandes med Hata och liggandes i min säng någonstans på datorn. Ska se vad jag kan gräva fram.

 

Fake edit: Jag antar att du egentligen vill se bilder på mig eftersom jag har fått för mig att du känner Jens men jag kom det här med mina gamla arkivbilder och blev lite glad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har faktiskt bilder på Jens, korpulerandes med Hata och liggandes i min säng någonstans på datorn. Ska se vad jag kan gräva fram.

 

Fake edit: Jag antar att du egentligen vill se bilder på mig eftersom jag har fått för mig att du känner Jens men jag kom det här med mina gamla arkivbilder och blev lite glad.

 

Alltså, jag är korpulent och jag och HataB2B kopulerar (påklädda, så nåja) på bilderna. Men "korpulera"? Nigga please.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


×
×
  • Skapa nytt...