Gå till innehåll

Legat +-0 nu i över ett år, vill utvecklas

Spudge

Recommended Posts

Hej hej

Jag har som rubriken antyder spelat poker i kanske två år, varav det senaste 1,5 varit på nätet med pengar.

Jag har oerhört blandade resultat alltså och vill då utvecklas mer som pokerspelare, har läst NL-kapitlet i Super system vilket inte gav mig någonting. Läste även "Poker på nätet" vilken bara tog upp frågeställningar istället för svaren på dessa.

Vunnit två-tre turneringar, kommit i pengarna ungefär 50/50, samma stats med sng och cash games.

Mitt problem som jag ser det i MTT är att jag spelar för tight, och när jag tänker på detta och försöker spela fler potter och bluffa så håller det aldrig, samma sak med sngs.

Vad ska jag ta mig till för att komma över på plussidan? Några böcker eller rekommenderade delar här i PF?

EDIT:

I pengarna 50% av gångerna var en grav missbedömning. Menade att vinner jag en dag så går det sakta ned tills jag ligger lite minus, plussar då lite för att sen komma tillbaka till samma br-storlek.

Vinner 50, torskar 50 kan vi kalla det ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Harringtons turneringsböcker anses vara standardverket för turneringpoker idag. Dagens poker är lösare än dessa men de ger en bra grund att utgå ifrån och det kan vara bra att lära sig spela bra TAG-poker.

Ingen har 50% ITM på pokerturneringar på nätet idag. Du kan alltid få ett mera rättvist resultat om du för nogrann redovisning av alla turneringar inköp ev vinst och totalsumman av dessa. Då har du bättre koll på din ROI och %ITM. Du kan även kolla in den på Internet på OPR om din pokersite dataminas av OPR.

Länk till kommentar

kommer du agera lärare på denna sida?

Enligt egen utsago kommer han det:

Sen startas det upp en träningssida på svenska den 1e jan. Där kommer jag att vara en utav coacherna(conspiracy är den andra MTTcoachen). Ska jobba lite med det också innan vi åker.

Aldrig spelat in videos innan så ska bli kul att prova på. Hoppas och tror att ni som signar kommer hitta lite nya idéer att lägga till erat spel.

Länk till kommentar

• 3 weeks later...

Som jag har förstått att man ska spela turneringar så ska man spela VÄLDIGT tight den första timmen, typ top 5 händer, sen efter den timmen fram till nästa paus ska man börja förhålla sig till top 10-15 och sen börja stjäla blinds.

Men det jag har problem med att förstå är hur man ska överleva eftersom jag sällan får händer tillräckligt ofta för att överleva.

Jag känner inte att det är värt att vänta tills man sitter där med 5BB för att få bra kort, för även om jag vinner handen så ligger jag dåligt till med 10BB-15BB.

När jag väl känner att det börjar bli dags och läge att stjäla så får jag ofta motslag, om jag då slår tillbaka en gång får jag antingen tillbaka deg i ansiktet eller en syn, men då har jag ingenting att hoppas på efter floppen då jag bara sitter med skräp.

Om/när jag väl kommer ITM så brukar det gå ganska bra för mig, då klättrar jag relativt bra uppåt om jag inte blir utdragen eller dyl.

Min fråga är alltså hur jag ska spela när jag ska börja spela lösare när jag är ungefär halvvägs eller 3/4 in i turneringen?

Länk till kommentar

Läs Phil Gordons Green Book of Poker, finns även som audiobok som du kan lyssna på medan du spelar.Inte en avancerad bok på något vis men den lär dig hur du ska/kan spela olika händer. Harrington är också bra, men läs Gordon först. Annars är det inte så dumt att bli medlem på någon pokerinstruktionssajt. Rekommenderar pokerxfactor för turneringar. Värt varenda krona.

Jag spelar ibland tight och ibland löst i början beroende på hur det känns. Oftast går det bäst om jag spelar tight. Det viktiga är att man är aggressiv och det är bättre att åka ut för att man varit för aggressiv än tvärtom. Stjäl när det uppkommer bra situationer för det, var hela tiden uppmärksam på vad som händer vid ditt bord. Låt aldrig din stack bli mindre än 6 gg bb, bättre att gå allin med ne2 UTG än att betala en BB till.

Om du känner att du är för tajt spela billigare turneringar och spela fler händer som ett experiment. Be Gus Hansen for a day....

Länk till kommentar