Gå till innehåll

Djens - PLO, Daytrading


Djens

Recommended Posts

  • Svars 548
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Tack för tipsen! Jag känner att jag gillar övningen då den gett sjuk träningsvärk innan, får helt enkelt gå ner i vikt ett tag.

 

Idag ser börsen ganska intressant ut, det ser ut som att vi laddar för en kapitulation! Grejen med det är att man inte ska vara för tidig, men om index i US faller kanske...(ok, terminerna är redan nere 3%), men om det faller 5-6-7% idag så är jag en köpare.

 

Egentligen är jag en köpare direkt på öppning, men det är liite för farligt. Viktigt dock att man INTE säljer något idag tror jag. Det här ser ut som precis vad vi behöver för att sätta en botten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Igår var SPA, förutom en "föreläsning" som kändes lite felplacerad var det ett mycket trevligt event. Hellenius var väldigt rolig som värd och stämningen var bra.

 

Efter det så blev det hotellbaren i några timmar följt av Collage på kvällen.

Det började ganska lugnt men ökade ända till stängning i princip.

Riktigt fint ställe och det blev en rolig kväll. En eloge till Dksthlm på forumet för all hjälp :h:

 

I övrigt börjar det bli ganska fritt fram att köpa aktier igen, vi är relativt nära en botten just nu. I närtid bör det perfekta rallyt starta från 725-730 och gå till 780-800. Där sedan våg 5/5 bör starta , troligen blir det en förkortad våg som stannar på ~741. Risken finns dock att den kan gå hela vägen till ~650.

 

Jag funderar nästan på om man skulle köpa en chanspost med swedbank. Den uppfyller tillräckligt många kriterier nu för att vara värd en chansning. Sålänge man använder klara stoppar kan det vara okej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med fritt att köpa aktier menar du långt? :)

 

Ett halvårs-års bearmarketrally. Det bör vara relativt kraftigt och gå runt 25-50%.

 

Men i närtid så siktar jag på ett ~10%igt rally.

Jag är numera lång (S&P 726) med stoploss på 720 och ett mål på 780-800.

 

Många indikatorer pekar mot temporär botten i närheten här någonstans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Saknar vår studiecirkel (eller vad man nu ska kalla det) nu när det händer grejer på börsen och jag inte har lika sjuka arbetsdagar. Jobbade minst 30 timmar övertid förra veckan så var helt lost då. Nu ser det lugnare ut igen ett tag.

 

Förresten, tror du fortfarande på att gå lång i USA? Ser ju ut att öppna ordentligt ned.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

har du något tips på depå eller liknande om man vill handla på Londonbörsen? Swedbank kräver en depå för 1500 per år samt 1000 sek i courtage vilket är lite i blodigaste laget om man vill köpa in sig i ett företag...

 

mvh Mattias

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Saknar vår studiecirkel (eller vad man nu ska kalla det) nu när det händer grejer på börsen och jag inte har lika sjuka arbetsdagar. Jobbade minst 30 timmar övertid förra veckan så var helt lost då. Nu ser det lugnare ut igen ett tag.

 

Förresten, tror du fortfarande på att gå lång i USA? Ser ju ut att öppna ordentligt ned.

 

Ja, visst är det smidigt att låta någon annan ta besluten? :-)

 

Jag tror absolut på att gå lång idag, enda frågan är tajmingen. Jag ser två entries framför mig egentligen:

(1) Det vänder upp direkt vid öppning

(2) En rejäl blowoff och vi går ner till 700ish.

 

Personligen skulle jag föredra alternativ (2)

 

har du något tips på depå eller liknande om man vill handla på Londonbörsen? Swedbank kräver en depå för 1500 per år samt 1000 sek i courtage vilket är lite i blodigaste laget om man vill köpa in sig i ett företag...

 

Tjena,

 

vill du in i utländska aktier så kostar det, jag tror avanzas kostnad är 500/trade på utländska börser när du handlar via deras mäklare..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som att scenario (2) utspelar sig.

Nu finns det egentligen 2 saker att leta efter:

 

S&P över 727

 

Alternativt

 

En riktigt snabb och brutal nedgång som tar ut stoplossar.

Vi pratar ungefär 10-20 S&P punkter i praktiken rätt ner på kanske 10 minuter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JNL: Du kan inte lämna datorn med en position utan stopp i denna marknad.

 

Hmm, är det bara jag, eller går det inte att sätta stoplosses på amerikanska värdepapper hos Avanza?

 

Tror det är svårt.

 

Många verkar sikta in sig på S&P 650.

I denna marknad skulle det inte förvåna mig om vi såg det imorgon.

 

600-650 är nog dock slutstationen. Jag väntar mig en botten inom några veckor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligtvis såg vi botten av våg 3/5/5 på 700 ikväll.

 

Nästa steg härifrån bör vara ett snabbt rally till 735-760 följt av en sista brutal nedgång till ca 650.

 

Turnaround tuesday imorgon...

 

Problemet är bara att allting pekar mot nedgång. Nej, sätter dit lite hedgar nu och säljer av lite imorrn runt öppning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JNL: Du kan inte lämna datorn med en position utan stopp i denna marknad.

 

Har tvättmaskinen fyra meter från datorn så det var inga långa stunder jag var borta. :) Däremot kom flickvännen på besök vid nio så då blev det jobbigare att hålla koll... Hon gillar inte riktigt att jag inte lämnar datorn när hon kommer, så det var bara att sälja av allting och slänga sig i soffan istället.

 

Blir intressant att se hur USA öppnar, terminerna är väl svagt uppåt nu.

 

Sverige ser ut att öppna rätt lugnt. Vad har/tar ni för positioner (om några) i svenska börsen? Själv hade jag björnar igår som jag kom för sent till datorn för att sälja, hade tänkt sälja innan stängning men missade det med någon minut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man får utdelning på en aktie, dras skatten på den direkt på depån då? Gör inte det det hela till en ganska dålig affär och att man hellre står över utdelningen eftersom det dröjer länge innan man får tillbaka pengar, förutsatt att man kan göra avdrag?

 

Mvh stor aktiefisk obv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har tvättmaskinen fyra meter från datorn så det var inga långa stunder jag var borta. :) Däremot kom flickvännen på besök vid nio så då blev det jobbigare att hålla koll... Hon gillar inte riktigt att jag inte lämnar datorn när hon kommer, så det var bara att sälja av allting och slänga sig i soffan istället.

 

Blir intressant att se hur USA öppnar, terminerna är väl svagt uppåt nu.

 

Sverige ser ut att öppna rätt lugnt. Vad har/tar ni för positioner (om några) i svenska börsen? Själv hade jag björnar igår som jag kom för sent till datorn för att sälja, hade tänkt sälja innan stängning men missade det med någon minut.

 

Jag orkar inte riktigt rita en graf men slå upp terminsfönstret. Där ser du att 704-700 ser ut som ett falskt utbrott. Vi fick sedan ett 2% terminsrally pga det. Sen var vi nere o touchade idag.

704 är gränsen i sanden för långa innehav.

 

Över 716 så rallar vi nog ganska hårt.

 

Så ser dagen ut. Håll koll på de nivåerna.

Vägen för max smärta är helt klart upp och en fantastiskt stor shortsqueeze vore inte omöjlig. Tror aldrig jag sett såhär stor pessimism innan.

 

Var försiktiga med alla positioner bara, Under 704 (Som nu är en bra bit iväg då terminerna är på 714) så är nästa starka motstånd på 680 och 650.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man får utdelning på en aktie, dras skatten på den direkt på depån då? Gör inte det det hela till en ganska dålig affär och att man hellre står över utdelningen eftersom det dröjer länge innan man får tillbaka pengar, förutsatt att man kan göra avdrag?

 

Mvh stor aktiefisk obv

 

kapitalförsäkring istället för depå fixar väl det

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kapitalförsäkring istället för depå fixar väl det

 

Man får ej utdelning via en kapitalförsäkringsdepå.

 

Ja, den dras av automatiskt. Öppna investment bolag om du vill slippa utdelningsskatt.(det kan ta 3-4 år innan ett bolag klassas som det)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allting ser ganska "Hunky dory" ut som macroman brukar säga.

Sålänge 704 står så säljer inte jag mina innehav men var rädd, riktigt rädd ifall 704 åker. Då kan vi nog få se 680 idag..eller varför inte 650 och en rejäl kapitulation?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...