Gå till innehåll

Veckans aktietips


Djens

Recommended Posts

Ska du bara "leka" i några månader och ändå inte har någon koll ta något med hög volatilitet så det händer något! För inspiration kanske du kan titta på Erik och Mackan i "Guldfeber". När det inte hände så mycket tjongade de på lite turbowarranter i slutet. Det kan ju vara ett tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 125
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • 1 month later...

Detta är inget tips för att jag kan inget om aktier men jag har legat och fiskat på 68 kr jämt på HQ-aktier och igår fick jag napp! Jag köpte dem eftersom jag sett på Draknästet och den där Sven verkar vara en toppenkille. Synd att jag har kf för nu får jag inte dejta han på bolagstmmor och sånt. Jag gör som CDS och går på magkänslan och rekar KÖP! (Fast jag rekommenderar ingen att gör som jag säger)

 

Givetvis kommer jag att teckna fullt på nyemission också för 40 kr stycket (tror jag det var).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är inget tips för att jag kan inget om aktier men jag har legat och fiskat på 68 kr jämt på HQ-aktier och igår fick jag napp! Jag köpte dem eftersom jag sett på Draknästet och den där Sven verkar vara en toppenkille. Synd att jag har kf för nu får jag inte dejta han på bolagstmmor och sånt. Jag gör som CDS och går på magkänslan och rekar KÖP! (Fast jag rekommenderar ingen att gör som jag säger)

 

Givetvis kommer jag att teckna fullt på nyemission också för 40 kr stycket (tror jag det var).

 

eller så går man in på rödögat och får en grundligare analys än "toppenkille"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är inget tips för att jag kan inget om aktier men jag har legat och fiskat på 68 kr jämt på HQ-aktier och igår fick jag napp! Jag köpte dem eftersom jag sett på Draknästet och den där Sven verkar vara en toppenkille. Synd att jag har kf för nu får jag inte dejta han på bolagstmmor och sånt. Jag gör som CDS och går på magkänslan och rekar KÖP! (Fast jag rekommenderar ingen att gör som jag säger)

 

Givetvis kommer jag att teckna fullt på nyemission också för 40 kr stycket (tror jag det var).

 

Jo, riktiga kanonkillar, som mörkat och låtit smått fantastiska förluster pågå under tre års tid:-D. Hur vet man tex att det inte kommer att dyka upp fler lik?

Säger inte att HQ är ett dåligt köp, men ledningens trovärdighet sjönk där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Riskkapitalbolaget Ratos kan jag rekommendera. Bolaget investerar till största delen i bolag som ej är börsnoterade. De har många fina investeringar och försäljningar på meritlistan och är ett bolag med stark finansiell ställning. Fortsätter de köpa rätt bolag och placera pengarna i rätt branscher som de gjort hittills så kommer aktien att fortsätta framåt trots dagens svåra läge på aktiemarknaden med den finansiella oron över framtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför kan du se in i framtiden när ingen annan kan det... Mycket orättvist!

 

Ja alla bolag var extremt lågt värderade för 1,5 årsedan. Antingen skulle hela ekonomin gå åt hel***e eller så skulle hela marknaden hämta sig och vi skulle få se snabba kursuppryckningar från botten nivåer. Inte så svårt dra den slutsattsen. Gällde bara att timea hyfsat rätt när du skulle gå in, men de flesta bolag var potentiella kurs dubblare förutsatt att inte hela ekonomin skulle havere världen över. Nu har de flesta bolag rusat över 100% sen botten och stabiliserat sig på mer normala nivår.

 

Krävs knappast någon Einstein för att förstå att det inte finns lika lätta vinster att hämta hem nu, som det gjorde när vi stod på botten. Sia i framtiden kan jag inte, kan bara konstatera enkel fakta!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Guld och Silver är nya IT-vågen. I can feeeeel it.

 

Menar du att Guld är i en bubbla just nu och snart kommer falla ganska kraftig? Eller menar du att guldet bara är i början av it-bubblan, dvs stiga några 100% till för att sen crasha?

 

Själv tror jag på guldet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, riktiga kanonkillar, som mörkat och låtit smått fantastiska förluster pågå under tre års tid:-D. Hur vet man tex att det inte kommer att dyka upp fler lik?

Säger inte att HQ är ett dåligt köp, men ledningens trovärdighet sjönk där.

 

Fan, det har du rätt i. Men visst är han charmig, Sven? Nåväl jag ligger nog kvar i alla fall. Än så länge har det gått bra :lol: Från 68 till 73,25.

 

Tror precis som en annan föregående talare på Ratos. Det är mitt tredje största innehav efter Northland Resources och HM.

 

Northland Resources hade jag också en sådan där skön magkänsla för när jag köpte för lite drygt 3 kr. Ska bli spännande att se om det blir några gruvor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att Guld är i en bubbla just nu och snart kommer falla ganska kraftig? Eller menar du att guldet bara är i början av it-bubblan, dvs stiga några 100% till för att sen crasha?

 

Själv tror jag på guldet!

 

Jag menar som i själva vågen... =) Jag är alltså också extremt positiv. Förstår inte hur papperspengarna ska orka stå emot särskilt mycket längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, riktiga kanonkillar, som mörkat och låtit smått fantastiska förluster pågå under tre års tid:-D. Hur vet man tex att det inte kommer att dyka upp fler lik?

Säger inte att HQ är ett dåligt köp, men ledningens trovärdighet sjönk där.

 

Deras tradingförluster och problem var uppenbara för vemsomhelst som mäktade med att läsa deras kvartalsrapporter och årsredovisningar, under de senaste 2 åren i vilket fall.

 

Jag gillar inte förutsägbarheten i HQs affärsmodell. Inte än i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Deras tradingförluster och problem var uppenbara för vemsomhelst som mäktade med att läsa deras kvartalsrapporter och årsredovisningar, under de senaste 2 åren i vilket fall.

 

Jag gillar inte förutsägbarheten i HQs affärsmodell. Inte än i alla fall.

 

Det som hände idag, var det också uppenbart?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jello kan gå i god för att jag varit osäker kring huruvida deras förlustreservationer har räckt. Detta är dock inget jag diskuterat publikt. Jag har däremot avrått folk från att investera i HQ såväl innan som efter den första kraschen. Min reservation om att HQs säkerhet i intjäningen "inte än" har uppkommit, tycker jag väl fångar rätt väl det jag FORTSATT tycker om bolaget. Jag kan nämligen inte ha någon som helst aning om hur deras derivatpositioner ser ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast det är ju fortfarande två toppenkillar:-D

 

Ja, det är väl det. Så då gör det kanske inget att aktien slaktades. Stängde på 46,80.

 

Sjuk hela grejen. HQ:s interna trading som var så LÖJLIGT framgångsrik fram till för ett par år sedan, men sedan dess har de ju varit totalkatastrof. Fattar inte hur det kunde fortgå så länge. Särskilt inte med tanke på FI:s krav på kapitaltäckning.

 

Att man kan vilja köpa HQ-aktier efter det som har hänt är för mig en gåta. Förstår inte folk hur snabbt de kan tappa tillståndet och vad det skulle innebära för HQ:s verksamhet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det är ju den mest uppenbara förklaringen. Problemet med den är att de var så bra, så länge, med en fruktansvärd konsistens. Tror inte att de hade ett enda negativt kvartal förrän 2008.

picking up pennies in front of a steamroller

 

det var mer än en trader som fick svåra problem med sina modeller 08... och 01... och 87

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

picking up pennies in front of a steamroller

 

det var mer än en trader som fick svåra problem med sina modeller 08... och 01... och 87

 

Jo, fast det, har ju funnits negativa kvartal även andra år. Rätt många till och med. Men den stora frågan är varför de lät det gå så långt och gå så dåligt under så lång tid, när de gamblar med VP-tillståndet och därmed hela grunden för sin verksamhet.

 

Ska man vara lite konspiratorisk kan man spekulera i att kapitaltäckningskvoten i realiteten faktiskt HAR varit för låg länge, men att man låtit bli att realisera förluster för att dölja det. Eller nja, det är väl inget konspiratoriskt i det, utan det är väl så det har varit helt enkelt.

 

Möjligen kan Öresund vara köpvärt (Om man nu kan lita på herrarna Qviberg och Hagströmer.)

Aktien har tagit mycket stryk pga HQ och Greklandskiten, men portföljen i övrigt är kanonfin.

 

Men substansrabatten är ytterst blygsam. Runt fem procent bara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...