Gå till innehåll

Veckans aktietips


Djens

Recommended Posts

Vad tjänade Apple pengar på för 15 år sedan? Vad tjänade Apple pengar på för 10 år sedan? Vad tjänade Apple pengar på för 5 år sedan? Vad tjänar Apple pengar på idag? Vad tjänar Apple pengar på om 5 år? Vad tjänar Apple pengar på om 50 år?

 

I den extremt konkurrensutsatta och svårförutsägbara marknad som Apple är verksam i, skulle jag inte kunna göra en förutsägbar bedömning av deras framtida intjäning. Därmed blir det exceptionellt svårt att göra en vettig investeringsbedömning.

 

Ändra Apple till Coca Cola i ovanstående exempel, så gestaltas en av de absolut tydligaste skillnaderna mellan olika företag båda beroende av sitt varumärke. Marknaden för raffinerade smaksatta sockerprodukter i flytande form har varit betydligt mer förutsägbar än konsumentelektronik...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 125
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Vad tjänade Apple pengar på för 15 år sedan? Vad tjänade Apple pengar på för 10 år sedan? Vad tjänade Apple pengar på för 5 år sedan? Vad tjänar Apple pengar på idag? Vad tjänar Apple pengar på om 5 år? Vad tjänar Apple pengar på om 50 år?

 

I den extremt konkurrensutsatta och svårförutsägbara marknad som Apple är verksam i, skulle jag inte kunna göra en förutsägbar bedömning av deras framtida intjäning. Därmed blir det exceptionellt svårt att göra en vettig investeringsbedömning.

 

Ändra Apple till Coca Cola i ovanstående exempel, så gestaltas en av de absolut tydligaste skillnaderna mellan olika företag båda beroende av sitt varumärke. Marknaden för raffinerade smaksatta sockerprodukter i flytande form har varit betydligt mer förutsägbar än konsumentelektronik...

 

15år sedan: datorer

10år sedan: typ inget, micheal dell sa att han hade lagt ner Apple om han var chef

Shortly after Mr. Jobs returned to Apple in 1997 as part of the company's acquisition of NeXT, Dell's founder and chairman, Michael Dell, was asked at a technology conference what might be done to fix Apple, then deeply troubled financially.

 

"What would I do?" Mr. Dell said to an audience of several thousand information technology managers. "I'd shut it down and give the money back to the shareholders."

5år sedan: iPods

idag: iPhones

om 5år: iPhones och andra iDevices, tror persondatorn är döende och clouding kan bli svårt att få stora marginaler på och ganska hård konkurrens från google m fl om de pengarna.

50år: antagligen på att tillverka elektronik som kommer finnas överallt

 

jag är övertygad om att apple kommer tjäna mycket pengar, problemet är bara att marknaden redan har tagit hänsyn till detta, kursen har stigit i höjden och aktiern faller även om de överträffar förväntningarna för ägarna har vant sig vid att apple slår förväntningarna ännu mer.

 

hade inte investerat i Apple själv, vet för lite om aktien och det känns som en typiskt högriskaktie och med min logaritmiska utilityfunktion känns det EV-.

 

angående cocacola, vetefan alltså, folk börjar få upp ögonen för att socker=dåligt, vänja sig vid söt dricka=behov av att äta söt mat. skulle inte förvåna mig om folk byter ut läsk och saft mot vatten i allt större utsträckning, jag har knappt druckit läsk iår. ser potential för oförutsedda ändringar i omsättning i framtiden för dem. säger inte att jag tror att de är dåligt köp, bara att det inte är ett säkert köp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Titta på andra elektronikvaror och deras dominans eller storhetstider. Ericsson har haft några på mobilsidan. Sega var enormt populärt ett tag, och så också Nintendo... Inlåsningseffekten på den här typen av produkter är väldigt låg, vilket gör att investerare riskerar att mer ofta än annars bli besvikna. Heltok överskattar nog sockerberoendegrejen för tredje världen... Mexico har högst per capita konsumtion av Coca Cola i dagsläget, och de länder som växer mest är de där endast Cola har slagit sig in... För att gå lite mer rakt på sak: heltok har rätt i sin historiebeskrivning om Apple, men drar helt fel slutsatser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad tror ni Apples chanser är att inom 5 år dominera mobiltelefonmarknaden med sina Iphones?

Jag har iaf fått känslan att en Iphone är det enda folk vill ha idag och har man inte en så står man nästan utanför hela det sociala gamet. Kommer detta att ändras eller kanske till och med förstärkas framöver?

 

Konkurrenterna kommer anpassa sig till vad marknaden vill ha. Apple med Iphone kommer knappast få härja fritt, utan konkurrens på mobilmarknaden. Nokia kommer redan i år med ett gäng nya mobiler där N8 ska ta upp konkurrensen med Iphone om jag förståt det rätt och fler lär följa...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konkurrenterna kommer anpassa sig till vad marknaden vill ha. Apple med Iphone kommer knappast få härja fritt, utan konkurrens på mobilmarknaden. Nokia kommer redan i år med ett gäng nya mobiler där N8 ska ta upp konkurrensen med Iphone om jag förståt det rätt och fler lär följa...

 

jepp, men det är rätt svårt för många av företagen att göra egna operativsystem, det som har hänt är att persondatorn tog sig in i telefonen vilket var oväntat. apple är enda datorföretaget som gör allt själv så de har en stor fördel, google, microsoft, nokia med flera får det inte helt enkelt att haka på.

 

Väldigt sällan relevant vad den som tycker om något gör eller inte gör. Man lurar bara sig själv om man utgår från sig själv.

 

sant, men jag säger ju inte att det måste hända, säger bara att man inte ska utesluta svarta svanar. att jag inte vet hur de ser ut säger inte att de inte finns, bara sa som mig som exempel på hur det skulle kunna se ut. haka inte upp er på det.

 

heltok har rätt i sin historiebeskrivning om Apple, men drar helt fel slutsatser.

i min post gör jag i praktiken bara tre påståenden förutom lite ordbajsande

1. coca cola är inte en helt säker aktie(väldigt vagt påstående)

2. apple är en högriskaktie

3. apple är sannolikt korrekt värderad

är dessa helt fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du uttalar din osäkerhet kring Coca Colas intjäningsförmåga framgent, samtidigt som du uttalar din övertygelse om att Apple har förutsättningar att tjäna grova pengar även i framtiden.

 

Jag skulle vara mycket förvånad om Apple tjänade samma pengar om femtio år som de gör idag. Jag skulle samtidigt vara förvånad om Coca Cola inte gjorde det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du uttalar din osäkerhet kring Coca Colas intjäningsförmåga framgent, samtidigt som du uttalar din övertygelse om att Apple har förutsättningar att tjäna grova pengar även i framtiden.

 

jag säger att marknaden tror att apple kommer tjäna pengar, men det är en högriskaktie. hävdar du att apple är övervärderat? isåfall hur många säljoptioner äger du?

 

klart det finns osäkerhet i båda aktierna, förstår inte hur du kan tycka jag har helt fel som påpekar detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant ämne. Vad sägs om Google? Om de inte spelar sina android-kort lika dåligt som SUN gjorde med sitt java, borde väl de kunna luta sig tillbaka och vinna hur som helst?

 

IBM hade både hårdvaran och mjukvaran på sin tid. Det gick inte så bra när Microsoft kom.

Tror Apple spelar för många fronter, men visst. Det kanske håller ett tag till.

Tror inte heller Asien kommer att acceptera en Apple-dominans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag säger att marknaden tror att apple kommer tjäna pengar, men det är en högriskaktie. hävdar du att apple är övervärderat? isåfall hur många säljoptioner äger du?

 

klart det finns osäkerhet i båda aktierna, förstår inte hur du kan tycka jag har helt fel som påpekar detta.

det finns ingen större anledning att inneha säljoptioner i bolag så länge inte övervärderingen är abnorm (ingen som helst bas i intjäning, bubbelvärderingar) eller om man kan anta att det är något rejält fuffens med bokföringen. inget av det verkar stämma på apple, även om det går att framföra ett argument för att bolaget är övervärderat. säljoptioner har ju bara ett värde om kursen faktiskt SJUNKER, vilket knappast behöver vara fallet bara för att ett företag är övervärderat.

 

 

p/e på runt 20 som jag har för mig att apple har känns dock inte så välmotiverat när man inte kan ha en aning om vad de tjänar sina pengar på ens om 10 år, än mindre 20.

 

sedan är det mycket möjligt att apple är dubbelt så om 10 år, det finns bara inget rimligt sätt att göra uppskattningar på det eftersom deras målmarknader är så lättrörliga och föränderliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något jag reflekterat över en bra stund men som verkligen kommer fram nu: det är läskigt vad handikappad du blir rent mentalt heltok, så fort du är utanför kärnan av den pokerteori du kan. Jag är övertygad om att du inom pokern definitivt förstår koncepten bankroll management, game selection, hourly och expected value. När du frågar mig hur många säljoptioner jag har i Apple, visar du på ett mycket tydligt sätt att du inte lyckats överföra koncepten i någon form till investeringar. Jag investerar inte för att följa så många av mina övertygelser samtidigt, utan för att tjäna pengar - samtidigt är mängden pengar, i alla fall för mig, en trång sektor.

 

Jag har för övrigt aldrig ägt en säljoption, och endast försökt blanka tre bolag någonsin: FlyMe, Morphic och HQ (ifall någon kan ge mig numret till någon som kan låna ut HQ-aktier är jag mkt intresserad...). Alla de tre bolagen är att betrakta som ABSURT mycket mer övervärderade än vad Apple någonsin har varit (och förmodligen någonsin kommer vara). Ifall du får motsvarande pris som i någon av ovanstående aktier, hade jag gärna köpt säljoptioner i Apple.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Synd med infekterad tråd. :cry:

 

Ingen har väl skrivit något direkt vansinnigt?

 

Om man vill investera överhuvudtaget är det nog bra att fundera över var man eventuellt har en edge. Vad tar jag hänsyn till som marknaden eventuellt inte redan fullt ut bakat in i priset?

 

En grej som rimligtvis måste vara ypperlligt svår att värdera är kunskap. Man har försökt länge, och det finns många problem. Till och med om man lyckas värdera alla anställdas kunskap helt riktigt, ändras läget direkt så fort någon eller några byter jobb.

 

Det jag undrar är hur man värderar värdet av kunskap lagrad på datorer? Måste erkänna att jag inte känner till alla metoder duktiga analytiker nuförtiden använder sig av. Inbillar mig i alla fall att få ens är i närheten av att kunna upskatta det enorma värdet av all information lagrad på t ex Yahoos eller Googles alla servrar.

 

Några tankar? någon?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något jag reflekterat över en bra stund men som verkligen kommer fram nu: det är läskigt vad handikappad du blir rent mentalt heltok, så fort du är utanför kärnan av den pokerteori du kan.

men allvarligt? först säger du att jag har helt fel, jag ber dig förtydliga vad jag har helt fel om och du svarar detta? uppenbarligen måste ha väldigt fel om något, snälla berätta!

 

När du frågar mig hur många säljoptioner jag har i Apple, visar du på ett mycket tydligt sätt att du inte lyckats överföra koncepten i någon form till investeringar.

Du sa att jag hade helt fel i att Apple nog var korrekt värderat, så är väl inte kopplingen att man eventuellt borde köpa säljoptioner något som endast mentalt handikappade drar?

 

Det är verkligen kul att quoteminea och inte svara på det som var frågan utan det som är enklast att visa att det är felaktigt va? Hur kul hade det varit om jag bara svarat:

Jag investerar inte för att följa så många av mina övertygelser samtidigt, utan för att tjäna pengar - samtidigt är mängden pengar, i alla fall för mig, en trång sektor.

Du är oärlig, på andra forumet skrev du att du ger upp värde för att du gillar att investera. Du är dessutom mentalt handikappad som inte förstår att pengar ska användas till något, allt handlar inte om att maximera förväntat värde.

 

Det är på den formen du har svarat i denna tråden. Ber om ursäkt om du tyckte min första post i tråden var dryg, tackar för tipset om HM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan svara tydligare då. Det finns två huvudsakliga problem för min del, beträffande att köpa säljoptioner i Apple.

 

Det första är att jag direkt har en enorm osäkerhet i värderingen i och med att bolaget haft en enormt slagig och oförutsägbar historisk intjäningsförmåga (vilket du, till skillnad från de flesta, var medveten om). Apple inom ett segment jag tror mindre än fem personer på jorden har en bra förståelse för rent marknadsmässigt, och alla former av prognoser blir helt åt helvete att göra. Jag kan reflektera över att Apple verkar övervärderat, men jag sätter hellre bolaget i min hög av bolag jag anser vara för svåra att överhuvudtaget värdera (en hög som består av minst runt 90% av alla noterade bolag därute). Givet detta, vill jag inte på något sätt exponera mig mot Apple förutom under rent supersjuka omständigheter, i och med att jag inte har en tillräckligt stor säkerhetsmarginal i min bedömning.

 

Det andra problemet är ett problem med alternativkostnad. Det hör ihop med att söka så höga säkerhetsmarginaler som möjligt på investeringar, att jag därmed har bättre ställen att lägga pengarna på till såväl lägre risk som högre avkastning (en EMH-förespråkare kan tänkas mena att lägre risk inte kan kombineras med högre avkastning, men det fungerar precis på samma sätt som i poker: ju större idioter som sitter på bordet, desto större ev har du och det dessutom till alltsomoftast lägre bustrisk).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När kommer PF's aktie-mästerskap? Man får typ köpa och sälja som man vill med vissa praktiska begränsningar för tävlingens skull, och bla bla bla...

 

Efter kanske två år koras den som haft mest tur...., eller varför sluta tävlingen? De fiktiva pengarna presenteras med daglig uppdatering bredvid avataren för skryt-värde, och de som gular blir bannade. Man kan givetvis också spela poker om de fiktiva pengarna med andra forumiter för högre skryt-värde.

 

Virtuella pengar till forumiter FTW!

 

Ha, nu kommer ideerna flygande.

 

Varför inte samarbeta med lite poker-siter där man lätt kan spela mot forumiter om forum-pengar med forumnamnen tydligt synliga och direkt-länkar för rail-birds. Hur ofta hör man inte headsup 4 rolls, utan påföljd. Såhär blir ju minst en bannad!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

 

http://www.cnbc.com/id/39501308

 

iPad sold three million units in the first 80 days after its April release and its current sales rate is about 4.5 million units per quarter, according to Bernstein Research. This sales rate is blowing past the one million units the iPhone sold in its first quarter and the 350,000 units sold in the first year by the DVD player, the most quickly adopted non-phone electronic product.

 

At this current rate, the iPad will pass gaming hardware and the cellular phone to become the 4th biggest consumer electronics category with estimated sales of more than $9 billion in the U.S. next year, according to Bernstein. TVs, smart phones and notebook PCs are the current three largest categories.

 

“This is much bigger than I thought it would be,” said Pete Najarian, co-founder of TradeMonster.com and a ‘Fast Money’ trader.

 

många paddor blir det. jag är inte direkt förvånad, äger ingen ipad själv men kändes som många nördar och experter drog den felaktiga slutsatsen "min laptop kan göra allt ipaden gör, varför skulle någon vilja köpa en sådan". ipaden är smidig och gör de enkla saker folk gillar att göra och sedan kan folk själva hitta på vad ipaden ska göra åt dem om det så är att läsa böcker på tåget, använda som gps i bilen, visa bilder för mormor eller whatever. snygg, lätt, kabelfri och grymt batteri som räcker hela dagen och kan laddas på natten så vips har man en problemfri och smidig dator för första gången, klart den säljer som smör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Hej. Har just nu allt mitt sparande i Avanza Zero eftersom jag inte kan nästan någonting om värdeinvestering. Min fråga är om jag ska fortsätta månadsspara i zero eller om jag borde utöka mitt sparande i andra bolag, tex H&M? Ni kanske har något annat tips till en långsiktig sparare.

 

Tack på förhand!

Om du vill sprida riskerna, vilket de flesta vill, så komplettera zero med en globalfond istället för att köpa svenska aktier imo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej. Har just nu allt mitt sparande i Avanza Zero eftersom jag inte kan nästan någonting om värdeinvestering. Min fråga är om jag ska fortsätta månadsspara i zero eller om jag borde utöka mitt sparande i andra bolag, tex H&M? Ni kanske har något annat tips till en långsiktig sparare.

 

Tack på förhand!

En olistad sleeper på marknaden är det svenska byggföretaget X-Con. Styrelse och ledning är så skarp du kan få den, priset har pressats ner av tidigare års nolltaxeringar och humankapitalet är av högsta kvalitet. En förmodad raket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...