Gå till innehåll

Fortsatta utveckling på börsen 12 månader? TA ger varningar

?  

192 medlemmar har röstat

1. 1. ?

Recommended Posts

• Svars 693
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jag hajar inte :roll:

Bull gick väl upp 15% ?

så belånar du en jäkla massa så du får mer avkastning på den satsade summan, även större risk/förlust om det skulle gå ner.

Skall inte skratta för mycket , för jag är bara upp 4% totalt sedan 6-7 dagar med GAV snittet räknat, det var bara idag som depån rushade hejdlöst. Nu när man ser usa-börserna så inser man att man kunde varit kvar tills imorgon, men men, med den dåliga veckan som var så får man vara nöjd att man lever :-P

Är du kvar Ola med dina bullar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det OK att tömma kapitalförsäkringen till nyår?

Publicerad: 2008-11-21 14:31

FRÅGOR & SVAR: Hej, kan jag tömma min kapitalförsäkring innan den 31/12 för slippa avkastningsskatten, och så sätter jag tillbaka pengarna igen den 1/1 nästa år? Om jag handlar i fonder på detta vis (dvs i min kapitalförsäkring) tillkommer väl heller inga courtage vid köp och säj? Tacksam för svar.

Med vänlig hälsning

Fredrik

REDAKTIONEN SVARAR: Hej Fredrik. Ja, det är möjligt att tömma kapitalförsäkringen i slutet av året för att på så sätt minimera avkastningsskatten. Det brukar dock betraktas som ett agerande i lagens gråa zon.

Du betalar inget courtage när du köper och säljer fonder men du riskerar att gå miste om eventuella kursuppgångar de dagar du står utan fondandelar. Bankerna själva kan också ha egna uttagsregler som kan innebära att en del av beloppet är låst, speciellt om kapitalförsäkringen är nytecknad.

Hälsningar

Margaretha Levander

margaretha.levander@placera.nu

Mer av Margaretha Levander

baller, det klippet var kul. Dom andra som satt där såg ut som dom sålt smöret och tappat pengarna. :mrgreen:

Länk till kommentar

hihi :)

Som de konstaterade har han haft sjukt mkt fel också...

Generellt sett är jag inte imponerad av domedagsprofteterna. Från en tillräcklig mängd analytiker kommer alltid några vara spot on, det innebär inte att det låg skicklighet bakom. För att bedöma det måste man titta på resonemangen.

Länk till kommentar

Intressant klipp, han har en bra poäng med dollarn. Hela världen är numera fullt upptagna med att finansiera sig själva, tidigare hade Kina + råvaruländer överskott som de gärna avsatte för amerikanska statspapper.

Sitter med 2/3 dollar 1/3 svenska aktier, vilket fungerar som en motvikt mot börsen. Säljer av lite då och då när dollarn sticker.Vill minnas att jag skrev tidigt i denna post (eller någon annan) att jag påbörjade köp på börsen med en avanza zero som nu ligger på minus 25,6 procent i min portfölj + ett iskallt köp i Volvo (juli/aug). Tror fortfarande att det finns bra aktier där ute till riktigt bra priser, t.ex. NET ENT och Investor även fast uppenbarligen har haft fel förr.

Men det verkar som att jag ska vänta lite med att köpa enligt er? Vill fortsätta fylla på, "planerar" till jan/feb ceteris paribus. Är ute efter att bygga en långsiktig portfölj, inte att vara aktiv på marknaden. Kommentarer välkomnas.

Länk till kommentar

Staten kom in bättre än väntat 44,9 mot estimate på 38,0. Bulls favör

The news does not drive the markets, the markets drive the news.

Björnarna upp 3% sen köpet, som "med extrem tur" inhandlades på toppen för index.

Bör stanna runt 850-860 för att sedan falla vidare imorrn.

Länk till kommentar

The news does not drive the markets, the markets drive the news.

Nu sitter jag ju i marknaden med realtidssystem så på min graf så stack OMXS30 med +0,5% direkt på statistiken 16:00 och var +1,5% 16:06 så att säga att nyheterna inte driver marknaden, ja då tittar du ju mer långsiktigt än vad jag gör.

Därav att jag tycker att det är viktigt att hålla koll på nyckelstatistik som kom 60 min efter ditt inlägg om björnarna. Man vill ju ha timing :)

Men bra spek, congrats.

Länk till kommentar