Gå till innehåll

Vanliga frågor och deras svar


Recommended Posts

Välkommen, här är svaren på frågorna som ställts en miljon gånger, vem som helst får lägga in sina åsikter här och tråden är mest för att vi ska undvika att upprepa samma sak om och om igen vilket kan göra den mest trevliga och sympatiska personen frustrerad.

 

Tanken är att tråden fylls på allteftersom, men som sagt, det är ingen allt i allo tråd, vill du t.ex. lägga ut en Teknisk Analys på något, alternativt tipsa eller fråga om en aktie så är det bättre att du skapar en tråd om det.

 

Jag börjar så får folk fylla på och så uppdateras första sidan.

 

1) Jag är helt grön på aktier men vill lära mig mer, mycket mer, hur gör jag?

 

Svar: Läs böcker, läs bloggar, läs artiklar, studera studera studera^22.

 

2) Jag vet inte så mycket om aktier , jag vill inte direkt lära mig nåt heller, men jag vill tjäna pengar, typ genom att köpa fonder och kolla depån en gång i månaden, vad ska jag köpa?

 

Jag rekommenderar att man köper fonder i stabila tillväxtländer och i sektorer som visar stor tillväxt många år framöver, ex.vis cleantech, olja, indien, ryssland, ukraina etcetc.

 

-Disclaimer om att jag inte tar något ansvar och att det är upp till var och en vad man handlar, man bör inte handla med lånade pengar, jag tar inget ansvar för om mina spådomar slår fel, det är individuellt ansvar att ta reda på information om framtida investeringsobjekt, texten ovan ska inte ses som råd att investera i sagda underliggande objekt utan speglar bara en personlig åsikt. Att investera i aktier för med stor penningrisk, du kan förlora 100% av insatt kapital. Att förlora i aktiehandel kan orsakta traumatisk stress och liknande sjukdomar varav ingen av dessa skall skyllas på trådstartaren och han skall ej finnas skyldig till kompensation- :-)

 

3) Vad tycker du om Black Earth Farming?

 

Svar: Fel tråd, skapa en egen.

 

4) Fyll på...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 50
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Tror du att det genom analys, kunskap och psykologi att slå index i ett helt liv?

 

Om du läste inledningen av tråden så är detta ingen "Fråga Djens"-tråd.

Svaret är dock ett absolut "Ja".

 

Vill man läsa bara en bok om aktier så är det bästa valet

 

"Tradingguiden" av Jonas Bernhardsson

 

http://www.investeraren.se/tradingguiden.shtm

 

Tackar! Jag ska ta mig en titt! :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
  • 6 months later...

2) Jag vet inte så mycket om aktier , jag vill inte direkt lära mig nåt heller, men jag vill tjäna pengar, typ genom att köpa fonder och kolla depån en gång i månaden, vad ska jag köpa?

 

Jag tror folk som vill investera på detta vis gör bäst i att köpa indexfonder med låga avgifter istället för fonder som oftast ger sämre avkastning i längden och dessutom tar ut ganska saftiga avgifter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

djens... cleantech.. Contrarian? Bara för att något är hypat betyder inte detta att det är en bra investering, snarare tvärtom. Stensrud påpekade att just cleantech förmodligen var en av nutidens bubblor för mer än ett år sen, vilket naturligtvis var förutseende då, men det kom inte direkt som en överraskning.

 

Jag hade inte rekomenderat bric-formen av investeringar till den normale småspararen. Och en annan viktig grej är att förvaltare är långt viktigare än geografisk placering. Skagen Global för den globalt inriktade och Avanza Zero för resten, givet att man som sparare faktiskt kan hantera svängningarna utan att låta det gå ut över ens huvud (vilket senaste börsturbulens visar att de flesta sparare inte kan göra).

 

Apropå tradingguiden. För totala nybörjare är den väl bra för att skapa sig en uppfattning om begrepp och om hur saker och ting fungerar. Lite på samma sätt som pokerhandboken av Dan Glimne, men det är definitivt inte något som kommer göra att du har en edge över andra aktörer på marknaden. Jag hade föreslagit The Intelligent Investor, Security Analysis, Common Stocks and Uncommon Profits, The Dhando Investor, One Up on Wall Street, The Warren Buffet Way, alla Berkshire Hathaway Shareholder's letters, samt Snowflake (som jag inte fått hem än och därmed inte läst, men jag kan inte tänka mig att den kommer göra någon besviken när den har gjorts med välsignelse och samarbete från världens genom tiderna främsta investerare). Reminiscences of a stock operator är även den läsvärd, och det kan nog vara bra att få lite infallsvinklar på just tradingbiten av en av de få stundtals riktigt framgångsrika tradersen på jorden (samtidigt som den faktiskt är välskriven).

 

Håller helt med. För nybörjare som är intresserade skulle jag rekommendera att läsa "One up on wall street" av Peter Lynch först eftersom jag tyckte den var väldigt lättläst, lärorik och framför allt intresseväckande.

 

Vill man efter detta läsa mer skulle jag rekommendera The Intellegent Investor av Graham som är en riktigt bra bok men lite tyngre att ta sig igenom. Även The Essays of Warren Buffet tyckte jag var bra.

 

Jag har tyvärr inte hittat något bra svenskt value investing forum än så länge men har länge funderat på att starta ett.

 

Om ni inte har tid/ork att sätta er in ämnet men ändå vågar ta riskerna som aktier kommer med för att få en högre avkastning än sparkonton/bonds så skulle jag rekommendera att månadsspara i någon indexfond med låg avgift. Genom att månadspara sprider du ut risken att köpa dyrt/billigt och borde få mindre svängningar pga av detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller helt med. För nybörjare som är intresserade skulle jag rekommendera att läsa "One up on wall street" av Peter Lynch först eftersom jag tyckte den var väldigt lättläst, lärorik och framför allt intresseväckande.

 

Vill man efter detta läsa mer skulle jag rekommendera The Intellegent Investor av Graham som är en riktigt bra bok men lite tyngre att ta sig igenom. Även The Essays of Warren Buffet tyckte jag var bra.

 

Jag har tyvärr inte hittat något bra svenskt value investing forum än så länge men har länge funderat på att starta ett.

 

Om ni inte har tid/ork att sätta er in ämnet men ändå vågar ta riskerna som aktier kommer med för att få en högre avkastning än sparkonton/bonds så skulle jag rekommendera att månadsspara i någon indexfond med låg avgift. Genom att månadspara sprider du ut risken att köpa dyrt/billigt och borde få mindre svängningar pga av detta.

 

Eller så följer man duktiga traders i realtid och ser vad de baserar sina trades på etc. Jag tror det kommer vara en "traders market" flera år framöver och att Buy & Hold som koncept är stendött.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller så följer man duktiga traders i realtid och ser vad de baserar sina trades på etc. Jag tror det kommer vara en "traders market" flera år framöver och att Buy & Hold som koncept är stendött.

 

Jag har läst en del på området men såg aldrig någon substans bakom det. Självklart är arbitrage-trades superbra men att köpa och sälja en del i ett företag baserat på historiken i dess aktiekurs förstod jag aldrig.

 

Anledningen att jag skulle köpa en aktie är att jag tror på företaget och får köpa en del av det till ett rimligt pris.

 

Detta har väl debaterats ett antal miljarder gånger så känns inte som vi kommer komma någon vart :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Jag är nyinsatt i aktiemarknaden med alla dess metoder och marknader.

 

Jag undrar var jag kan hitta program, mjukvara, hemsida etc för att kolla och jämföra ADX (Avarage Directional Index) på den svenska marknaden.

 

Kan nån namedroppa namn på bra mjukvara som man kan använda vid teknisk analys vore även kalas. Du får gärna ha erfarenhet av programmet och berätta vad du använder de till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

Är total noob på det här med aktier och har en, förhoppningsvis, simpel fråga. Investerade vid två tillfällen i en särskild amerikansk aktie och när jag jämför inköpskurserna med nuvarande kurs så ger det en genomsnittlig ökning på 8-9 % över två månader. Men när jag går in och kollar kontot har det ökat med 2-3 %.

 

Vart har pengarna försvunnit? I courtage och växlingsavgifter? Eller måste jag ha räknat fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är total noob på det här med aktier och har en, förhoppningsvis, simpel fråga. Investerade vid två tillfällen i en särskild amerikansk aktie och när jag jämför inköpskurserna med nuvarande kurs så ger det en genomsnittlig ökning på 8-9 % över två månader. Men när jag går in och kollar kontot har det ökat med 2-3 %.

 

Vart har pengarna försvunnit? I courtage och växlingsavgifter? Eller måste jag ha räknat fel?

 

När du investerar i utlänska aktier så utsätter du dig för en valutarisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan nog anta att den strategin är meningslös/dålig när den når retailinvesteraren.
Varför? Finns ju ganska mycket fakta om strategin.

Var på ett seminarium/presentation om kalenderstrategi före jul och det verkade intressant. Ganska logiskt faktiskt. Fick frågan om jag inte hade (poker)vänner som vill komma på ett seminarium (med whisky/ölprovning som tema). Kan vi få ihop 15-20 st pokerlirare som vill dricka gratis whisky/öl och lyssna på kalenderstrategi så kan jag fixa det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför? Finns ju ganska mycket fakta om strategin.

Var på ett seminarium/presentation om kalenderstrategi före jul och det verkade intressant. Ganska logiskt faktiskt. Fick frågan om jag inte hade (poker)vänner som vill komma på ett seminarium (med whisky/ölprovning som tema). Kan vi få ihop 15-20 st pokerlirare som vill dricka gratis whisky/öl och lyssna på kalenderstrategi så kan jag fixa det.

 

Du har ju redan testat en sådan strategi och resultatet varinte bra. Din sportsbettingpryl byggde på exakt samma princip.

 

I ett historiskt utfall kommer det alltid gå att hitta återkommande avvikelser, som kan tolkas som mönster, men oftast säger de ingenting om framtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ju redan testat en sådan strategi och resultatet varinte bra. Din sportsbettingpryl byggde på exakt samma princip.

 

I ett historiskt utfall kommer det alltid gå att hitta återkommande avvikelser, som kan tolkas som mönster, men oftast säger de ingenting om framtiden.

Jo men nu är detta inget jag hittat på. När en av Sveriges största investmentbanker pysslar med detta så kan det finnas viss sanning i det? De körde just igång en fond i Kina, +4% första månaden.

 

Ska fixa lite info och bilder åt er strax.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...