Gå till innehåll

The Office SE - bump


sexyterran

Gammal omröstning rensad  

2 medlemmar har röstat

  1. 1. Gammal omröstning rensad

    • 1
      1
    • 2
      1


Recommended Posts

  • Svars 29,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • NikLasVegas

    4201

  • sexyterran

    2591

  • pastan

    2237

  • FriSoren

    1535

Top Posters In This Topic

Aldrig kunnat dricka varken light eller zero eller pepsi max utan att direkt känna enorm skillnad på orginalen. Vänjer man sig in i det o blir det någonsin lika gott?

 

Fortsätt dricka vanlig Coca-Cola imo, substituten smakar skit.

 

+1 på dom här. Har hinkat 1,5 liter dagligen i åratal vid det här laget. Man fattar ju att det inte är så hälsosamt, men allvarligt, substituten är ju skitäckliga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

+1 på dom här. Har hinkat 1,5 liter dagligen i åratal vid det här laget. Man fattar ju att det inte är så hälsosamt, men allvarligt, substituten är ju skitäckliga?

 

Polaren drack 1-3 liter om dan några år och var tvungen att sluta om han skulle ha några tänder kvar hälsade hans tandläkare. Antar att det e olika från person till person och antagligen beror det väl en del på ens normala tandhygien också och något säger mig att polarn inte var bäst i världen på att sköta sin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Polaren drack 1-3 liter om dan några år och var tvungen att sluta om han skulle ha några tänder kvar hälsade hans tandläkare. Antar att det e olika från person till person och antagligen beror det väl en del på ens normala tandhygien också och något säger mig att polarn inte var bäst i världen på att sköta sin

 

Spelar ingen roll om du dricker light eller vanlig. Juice är dessutom en riktig bov. Är väl egentligen bara vatten man kan dricka. Det skulle jag dessutom hellre göra än att dricka någon form av lightläsk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aldrig kunnat dricka varken light eller zero eller pepsi max utan att direkt känna enorm skillnad på orginalen. Vänjer man sig in i det o blir det någonsin lika gott?

 

zero>vanlig cola imo

 

Kolla bara vad alla Zero reklamer handlar om ? Ligg me bruden , bra rövscen , pappa kommer , fly o spräng stället i luften. Bra preventivmetod btw

 

*gilla*

 

 

Fortsätt dricka vanlig Coca-Cola imo, substituten smakar skit.

 

- sådär jättemkt

 

+1 på dom här. Har hinkat 1,5 liter dagligen i åratal vid det här laget. Man fattar ju att det inte är så hälsosamt, men allvarligt, substituten är ju skitäckliga?

 

vatten>>zero>>>>>>>>>>>>allt annat skit (alkohol exluderat obv)

 

Spelar ingen roll om du dricker light eller vanlig. Juice är dessutom en riktig bov. Är väl egentligen bara vatten man kan dricka. Det skulle jag dessutom hellre göra än att dricka någon form av lightläsk.

 

Varför spelar det ingen roll? ang tänderna eller vad?

Om jag inte minns fel finns det t.o.m studier som pekar på att visa sötningsmedel kan ha en positiv effekt för tandhygienen.

 

sen att överkonsumtion av sötningsmedel kan relateras till ökad risk för cancer hos RÅÅÅÅÅÅÅTTOR är en annan femma.

 

kommer nog aldrig någonsin medvetet välja vanlig cola framför zero igen

 

defftrollet over and out

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sanningen om Coca-Cola

Är det sant att om man lägger en tand i Coca-Cola så löses den upp på ett dygn? Hur stor skada gör egentligen läsk på tänderna?

 

Under de senaste åren har konsumtionen av läskedrycker ökat, och vetenskapliga studier har visat att det finns en koppling mellan ett stort intag och så kallad erosion – frätskador på tänderna. Det beror på att läsk innehåller syror och därmed har ett lågt pH-värde.

 

Studie i Göteborg

En studie som presenterats av elever på odontologiska institutionen på KI i Stockholm tar dock död på myten om att det tar ett dygn för en tand att lösas upp i Coca-Cola. Eleverna placerade ett antal tanddelar i cola, i sötad sportdryck, samt i mjölk. Under en tvåveckorsperiod undersöktes och vägdes sedan dessa tänder regelbundet.

 

Upplöses på ungefär ett år

Resultatet visade att tänder som legat i mjölk, som har neutralt pH-värde, förblev opåverkade, medan tänder som legat i dryckerna med lågt pH-värde, alltså cola respektive sportdryck, sakta minskade i vikt. En kalkyl av minskningstakten innebär att det faktiskt skulle ta ungefär ett år för en tand att helt upplösas i Coca-Cola! Dessutom blev tänder som legat i cola snabbt extremt missfärgade, vilket kan vara bra att hålla i minnet om du värnar om en vit tandrad.

 

Light är inte bättre

Generellt kan man säga att ju oftare du dricker läsk, desto större är risken för frätskador på tänderna. Dryckens sockerinnehåll ger också ökad risk för karies. Väljer du istället light-varianter så försvinner kariesrisken, men risken för erosion är densamma.

 

Risken för erosion ska tydligen vara lika, det är det man borde vara mest rädd för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Risken för erosion ska tydligen vara lika, det är det man borde vara mest rädd för.

 

men enligt det så är ju missfärgning större problem än erosion iom att den inte var så påtaglig?

 

missfärgning är lättlöst och lär vara effekten av bla kaffe också. Dricker knappt aldrig någon form av läsk förutom till fäzt så jag klarar mig.

 

ville mest ha fram att light inte är så avskyvärt som många verkar tro (såvida man inte ogillar smaken)

 

mvh kinggrub89

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

svårt, niklas å shhin sågar.

 

Roma - Basel X (3,65)

S.C. Braga - Partizan Belgrad X (3,80)

Real Madrid - Milan X (4,10)

Arsenal - Shakhtar Donetsk 1 (1,65)

Ajax - Auxerre X (3,75)

Insats: 1000,00

Totalt odds: 351,86

Potentiell utbetalning: 351864,56

 

Totala insatser 1000,00 kr

Total potentiell utbetalning 351864,56 kr

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker Cola Light är riktigt vidrig men har lärt mig att tycka om Zero hyfsat mycket. Man får inte samma njutningskänsla som när man tar dagens första klunk Coca Cola eller dricker det tillsammans med en fin bit kött. Men jag kan leva med det iaf, blir 1-2 burkar Coca Cola i veckan fortfarande iaf.

 

Skillnaden mellan Zero och Light ligger i sötningsmedlet. Zero innehåller den "klassiska" kombinationen Aspartam och Acesulfam K, medan Light görs med sukralos.

Aspartam är ett "eget" ämne som många tror är kalorilöst men det är det faktiskt inte, det är bara det att det är så extremt mycket sötare än vanligt socker att dosen blir minimal.

Sukralos är socker som ändrats på molekylnivå. Jag är inte insatt nog i kemi för att utveckla exakt hur men intresserade får väl googla.

 

En intressant sak i sammanhanget är att Cola Light faktiskt brukade göras med just aspartam/acesulfam K! Cocaföretaget bytte till sukralos och gjorde den därmed äckligare (IMHO). Det var jättemånga som var missnöjda med detta och det slutade väl nästan mer eller mindre med en kampanj från missnöjda kunder om att de skulle byta tillbaka. Istället kom då Coke Zero med ett recept som jag antar inte ligger speciellt långt ifrån det som användes till den ursprungliga Cola Light. Det verkar vara få som vet om detta så man måste ju ge marknadsföringsteamet hos Cokaföretaget credd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man vet att det är fest när man ska sätta in pengar på bet365 för att betta, och hittar 3tuss på kontot. Måste gå igenom alla mina gamla bettingaccounts. Kan ligga pengar lite här o var...

 

Dagens dubbel är helt klart Arsenal och Roma för 2.67. Riktigt bra imo...

 

Dagens skrälldubbel är X i Marseille-Zilinia, och 2 i Ajax-Auxerre för 35ggr pengarna...

 

Har även en bomben som givetvis kommer sitta. FriSoren spewade på bomben och har en 4 mål för Basel...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

metis det (edit;lol ampartam här)

är en dipeptid vilket innebär en byggsten i protein alltså får den samma energivärde som protte vilket är 4kcal/g.. men som sagt sjukt små mängder. blir förövrigt metanol när det bryts ner, vilket obv känns fränt

 

edit; sukralos är en sockermolekyl bytt ut några hydroxigrupper mot klor, not cool imo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


×
×
  • Skapa nytt...