Snabelguy Postad 21 November , 2008 Rapport Postad 21 November , 2008 Det uttalas likadant i skåne också men trots det så finns det en del som kan stava rätt. Citera
decoy Postad 21 November , 2008 Rapport Postad 21 November , 2008 Om vi nu ska gå ordentligt in på dialekter kan jag varmt rekomendera följande länkhttp://web.telia.com/~u63501054/Jamsk-kurs.html Är man ohyfsad om man rekommenderar moderatorn en rättstavningskurs? Detta är ju faktiskt en språkpolistråd... Citera
zuupah Postad 6 Januari , 2009 Rapport Postad 6 Januari , 2009 Finns inget så irriterande som "missbruk" av ordet "vart". "Vart" används enbart när det är frågan om "riktning" -Vart är du på väg? svar: till Malmö -Vart ska ni? svar: Vi ska åka hem Inte: Vart bor du? Vart har du varit? Vart kommer du ifrån? etc.. ....allt för att hålla språkpolisen igång, tut tut! Citera
Klyka Postad 6 Januari , 2009 Rapport Postad 6 Januari , 2009 Vart kommer du ifrån? Jag har funderat på den där sista förut. Visserligen syftar ordet till en plats man färdas/färdats ifrån, men i riktning ifrån. Tror inte heller det är korrekt att använda "vart" i det fallet, men jag känner mig inte helt säker. Citera
njdeg2 Postad 6 Januari , 2009 Rapport Postad 6 Januari , 2009 Eftersom vi har många som gillar att språkpolisa och som har lite svårt för konceptet att det är ohyfsat, skapar vi den här tråden där det är okej att klaga på folks språk. DET ÄR FORTFARANDE INTE OKEJ ATT VARA OHYFSAD! Att håna folk för deras dåliga språkbruk är inte godkänt. Håll er från personangreppen. Lagom moget att börja en mening med konjunktion. Satt du bakom en snygging på svensklektionerna eller? Citera
njdeg2 Postad 6 Januari , 2009 Rapport Postad 6 Januari , 2009 Jag har funderat på den där sista förut. Visserligen syftar ordet till en plats man färdas/färdats ifrån, men i riktning ifrån. Tror inte heller det är korrekt att använda "vart" i det fallet, men jag känner mig inte helt säker. Stämmer. Vart är synonymt med varthän och kan inte användas som varifrån. Använd varifrån istället. Vart = varthän = till Varifrån = från Citera
Matfrid Postad 7 Januari , 2009 Rapport Postad 7 Januari , 2009 Finns inget så irriterande som "missbruk" av ordet "vart". "Vart" används enbart när det är frågan om "riktning" Jag har samma språkbruk som du, men det finns nog dialektala skillnader. En del använder framförallt vars på ett sätt som jag aldrig blir klok på. Citera
devalanteriel Postad 7 Januari , 2009 Författare Rapport Postad 7 Januari , 2009 Lagom moget att börja en mening med konjunktion. Satt du bakom en snygging på svensklektionerna eller? Nej, hon satt bredvid mig. Att inleda en mening med en konjunktion är inget fel, särskilt inte så om den anknyter till något som sagts tidigare (allra helst i direkt föregående mening). Sluta gärna med att lära ut dumma skollärarfördomar. Citera
Jennez Postad 19 Januari , 2009 Rapport Postad 19 Januari , 2009 Ser mer och mer folk som skriver/säger "den dagen är vikt åt rullskridskor/whatever". Heter det inte VIGD åt? Citera
Uniktnamn Postad 25 Februari , 2009 Rapport Postad 25 Februari , 2009 Ser mer och mer folk som skriver/säger "den dagen är vikt åt rullskridskor/whatever". Heter det inte VIGD åt? Det vågar jag inte uttala mig om. jag är dock ganska övertygad om att det inte kan vara språkligt korrekt att skriva "mer och mer folk" av två anledningar! 1. Jag antar att du inte egentligen åsyftar folk som i folkslag, tex romer. Så först borde du antagligen använt något av orden "personer" "individer" "människor" och då följdaktligen använt begreppet "fler" istället för "mer" då personer är räknebara. Denna reflektion är ur perspektivet att du säger dig se mer och mer folk fast jag upplever det som du åsyftar individer. Det här var en rolig och lärorik tråd. Förre Citera
Klyka Postad 25 Februari , 2009 Rapport Postad 25 Februari , 2009 Förre, Mer folk = Fler individer Fler folk = Flera folkslag Båda är korrekta i sina respektive sammanhang, och "mer folk" var korrekt i det sammanhanget. Så har jag alltid sett det iaf. Citera
MikeTime Postad 25 Februari , 2009 Rapport Postad 25 Februari , 2009 Förre, Mer folk = Fler individer Fler folk = Flera folkslag Båda är korrekta i sina respektive sammanhang, och "mer folk" var korrekt i det sammanhanget. Så har jag alltid sett det iaf. Kan man verkligen placera ett kommatecken innan ordet "och"? Citera
Supertequila Postad 25 Februari , 2009 Rapport Postad 25 Februari , 2009 Kan man verkligen placera ett kommatecken innan ordet "och"? standard. Citera
TotalFarsa Postad 1 Mars , 2009 Rapport Postad 1 Mars , 2009 Efter klockan 10, dvs strax, sitter några språkpoliser i TV4s morgonsoffa och orerar om särskrivning. Måste. Titta. Citera
jkkman Postad 2 Mars , 2009 Rapport Postad 2 Mars , 2009 Efter klockan 10, dvs strax, sitter några språkpoliser i TV4s morgonsoffa och orerar om särskrivning. Måste. Titta. :-P :lol: Citera
Loveless Postad 3 Mars , 2009 Rapport Postad 3 Mars , 2009 Men skit att man missade det, går det i repris eller finns det på nätet? Finns ju inget bättre än viktigpettrar i tv-soffor. Citera
schoolbook Postad 3 Mars , 2009 Rapport Postad 3 Mars , 2009 På tal om viktigpettrar, fascinerande med någon som skriver en språkspalt och först nyligen lärt sig den moderna betydelsen av ordet "suger". http://www.svd.se/kulturnoje/mer/sprakspalt/artikel_2436345.svd Citera
sexyterran Postad 31 Maj , 2009 Rapport Postad 31 Maj , 2009 retardera.... betyder inte att man e efterbliven, det går inte att ta alla engelska ord och säga dom på svenska och tro att man låter bildad. retardera är motsatsen till accelerera Citera
sexyterran Postad 31 Maj , 2009 Rapport Postad 31 Maj , 2009 folk som "brukar göra x ibland" bruka = ofta ibland = sällan du gör vad ofta sällan? Citera
bananuz Postad 31 Maj , 2009 Rapport Postad 31 Maj , 2009 folk som "brukar göra x ibland" bruka = ofta ibland = sällan du gör vad ofta sällan? ibland = sällan? Citera
Recommended Posts