Gå till innehåll

Djens daytradardagbok.


Djens

Skulle du läsa den här bloggen om den ej fanns på PF utan som fristående?  

164 medlemmar har röstat

  1. 1. Skulle du läsa den här bloggen om den ej fanns på PF utan som fristående?

    • Ja.
      31
    • Nej.
      133


Recommended Posts

Då ska vi se, det kan vara kapitulationsdag idag faktiskt. Index över hela världen faller fritt. Om vi inte är på en temporär botten så är vi ganska nära, men köp inte förrän vi får signaler om att det är "Fritt fram".

 

Bra läge just nu att dumpa sina björnar i alla fall.

Men jag vill ner till 1250-1255 på S&P, gärna i en rejäl urblåsning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 686
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Då ska vi se, det kan vara kapitulationsdag idag faktiskt. Index över hela världen faller fritt. Om vi inte är på en temporär botten så är vi ganska nära, men köp inte förrän vi får signaler om att det är "Fritt fram".

 

Bra läge just nu att dumpa sina björnar i alla fall.

Men jag vill ner till 1250-1255 på S&P, gärna i en rejäl urblåsning.

 

Jag har hållit 1/3 av pokerrullen i björnar sedan i höstas, men har satt en tight stopp loss under dem nu. En kompromiss eftersom jag inte vill missa en ev. urblåsning men samtidigt ser risken med en studs uppåt om nu FED får för sig att rädda IMB och/eller LEH som ser ut att vara riktigt på fallrepet (kolla CDS spreadsen från igår ex.).

 

Antar att jag är lika tight/weak på börsen som jag är vid pokerborden :-)

 

/frlar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag drömde igår att denna dagbok handlade om poker igen, no joke!

 

När kommer daytradar-whinet? (=

 

Keep dreaming;-)

 

Det är så svårt att whina på trading, det är ju ALLTID ditt eget fel.

Det är inte som om börsen drar ut direkt, så jfrt med poker är det väldigt harmoniskt! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har hållit 1/3 av pokerrullen i björnar sedan i höstas, men har satt en tight stopp loss under dem nu. En kompromiss eftersom jag inte vill missa en ev. urblåsning men samtidigt ser risken med en studs uppåt om nu FED får för sig att rädda IMB och/eller LEH som ser ut att vara riktigt på fallrepet (kolla CDS spreadsen från igår ex.).

 

Antar att jag är lika tight/weak på börsen som jag är vid pokerborden :-)

 

/frlar

 

Det var någon som sa att det viktigaste just nu är att inte förlora pengar.

Det håller jag med om.

 

Problemet som jag ser det är ju att det aldrig verkar komma någon tydlig bottensignal som vi fick i typ mars/jan. Mao kan vi lätt få en 3-4%+ dag, men likt fan så kommer börsen sjunka på efter det. :)

 

Allra vackrast vore en bottenformation snart, följt av en uppgång till "nacken" på HS formationen, och sedan ner igen under bottenformationen. Det är även vad jag tror kommer hända.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Heja pärlan, heja pärlan!!!

 

För övrigt kan jag meddela till djens att jag precis tog över datorn efter Andy som satt och dominerade 10€-SnG på b2b.

 

Aha, Jag får föreslå att Andy drar med oss båda ut på lunch i lkpg nån dag så jag får träffa denna skumdum :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi fick en "svans" idag, och stark avslutning, stor risk för rally imorgon.

 

Ingen garanti dock, Men lyckas vi komma över 1305 på S&P500, då ser det faktiskt ganska ljust ut.

 

Och jag själv klantade mig och tog en kort position på slutet i mastercard, vi får se hur den går. Den gick 6% upp till ett motstånd idag på $40 , vi sätter stoplossen på $41,5.

 

I övrigt: Jag tror nästan att 1305 är toppen denna gång, då nedbrytet därifrån startade en rejäl selloff, så det är ett ganska starkt motstånd.

 

Mao: 1305 och sedan nedåt ger fortsatt nedgång och då går vi nog ner tills vi får en panikbotten och det kan vara ganska så långt ner!

 

1305 och sedan uppåt kan ge ett rejält! Rally uppåt...Då pratar vi kanske 4-10%. Kom dock ihåg: Det är stängning över som gäller..intradagsbryt är inte värt något!

Edit: drog några flers linjer och 1305är toppen i den kanalen vi legat i hela juni!

Stängning ovan indikerar ett trendbrott och förstärker min syn på texten ovan. jag tänker hålla stenkoll på den nivån kommande dagarna nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har legat rätt perfekt i spreadbetsen senaste dagarna och det känns bra.

Jag tror uppgången är klar för dagen nu och att vi troligen stänger lägre än såhär, indikatorerna ser rätt överhettade ut. Tror vi kommer konsolidera i några timmar nu.

 

Kan tänka mig vi är ~halvvägs genom rekylen då S&P terminerna letat sig upp till 1292,8. En sista nedgång ner till 1285 nu och sedan vidare uppgång ser jag som mest troligt. Min strategi är att hoppas att nån glad nyhet får oss upp över 1305 vilket (förutsatt att vi stänger under) skulle ge en väldigt bra entrypoint på nedåtvägen!

 

Också funderat lite över hur man ska göra riktigt bra pengar på nervägen och kommit fram till att det bästa är att sprida ut björnarna bland björngrottorna.

 

Dvs korta flera olika index och sektorer. (Borde säga sig självt).

Europabörserna är väldigt krångliga att korta via ETF:er så jag hoppar där just nu.

 

Notera att inget nedan är en rekommendation. Ni får själva utforska indexen och faktan om de, jag tar inget ansvar för om ni förlorar pengar genom att investera i ETF:erna nedan. Det som står här är vad jag skulle göra som investerare.

 

Jag skulle rekommendera en mix av:

(ETF namn först, indexnamn i fetstil med kommentar inom parentes).

 

FXP (Vi har bildat en HS formation i FTSE25/Xinhua indexet, bryt nedåt = björnmums men invänta brytet då den har falligt friskt på sistone, 2x häv)

TWM (Indexet Russel2000 har stuvats om! Det har försvunnit en massa energibolag och tillkommit har t.ex. MBIA och Ambac :) 2x häv), björnmums.

QID (Nasdaq har klarat sig ganska bra hittills, finns nog ganska mycket fallhöjd kvar här)

Xact bear (Svenska varianten, 'nuff said). HS formationer är väldigt starka. 1,5x häv.

Xact Derivat bear (Om/När oljan/cleantech börjar falla). 2x häv.

EEV (inte handlat med denna men den ser sexig ut, 2x kort MSCI emerging markets, ska titta upp den idag.).

 

Horizons olika ETF:er i kanada, Sök på Hzn på avanza hittar ni de.

 

Sådär, det tog ett tag men det kan nog vara både klokt och smidigt att inte lägga alla kortningsägg i en korg, man kanske missar något som man verkligen vill korta :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testar att gå lång här.

 

In på 1278,3

 

Stoploss 1276.5

 

$500/S&P punkt.

 

Har f.ö. agerat kock idag och fixat fram 9! matlådor. Tjejen har dock lovat att diska efter mig så det var roligt att laga mat.

 

edit: Bommade den. Då försöker vi igen, 1274,1 , samma sak som innan, stoploss på 1273.0

 

Jag räknar med ett rally som avslutning på dagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Också funderat lite över hur man ska göra riktigt bra pengar på nervägen och kommit fram till att det bästa är att sprida ut björnarna bland björngrottorna.

 

Det där var det enda jag förstod i hela inlägget. Jag slängde in hela pokerrullen i Skansen och Kolmården.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast ner istället för upp?:evil:

 

Hehe, det var ironiskt menat, en av de sämsta callsen någonsin :-D

Blev inte så dyrt ändå iaf, inte mitt fel att oljan kör en $3 spik uppåt på 1 minut.

Jag gissar...att oljan toppar, samtidigt som vi får en temporär botten, men vart? ingen aning.

 

Nåväl, här är senaste nyhetsbrevet ifrån Teun, han säger ungefär som jag tycker fast jag är björnigare.

 

Har för mig folk skrattade åt mig i analystråden där jag sa OMX på 500-600.

Det känns som ett mycket möjligt scenario faktiskt.

:

 

"Morgan Stanley strategist Teun Draaisma says in his latest note to clients that stock markets could fall another 10% from the current levels, and reckons the bear market could last for another six to nine months.

 

His key conclusion: "Stay cautious, stay defensive; patience and capital preservation are key. Markets are quite cheap and sentiment is bearish, but fundamentals are bad. "

 

In the note, called Time to go goose hunting, he expands on his theme, which is worth repeating in full:

 

"Two investment legends of the early 20th century, Jesse Livermore and Bernard Baruch, instinctively knew when to take big bets, and when to take a breather from the market. Bernard Baruch would occasionally tell Jesse Livermore that it was time

to go goose hunting, or grouse shooting, on Hobcaw Barony, his 17,000 acre plantation in South Carolina, as recounted in Richard Smitten's biography, Jesse Livermore: World's Greatest Stock Trader (2001).

 

"This meant taking all your money out of the market and stepping back for a few weeks, or months. I can't help but think that they would be goose hunting throughout the remainder of this year, given the wide uncertainties and range of possible outcomes. The outlook of risky assets depends crucially on the oil price and emerging market decoupling. Valuations are quite cheap and sentiment is bearish, suggesting a near-term bounce of some sort, but fundamentals are very, very challenging indeed, for central banks and investors alike.

 

"We stay cautious on equities, even though MSCI Europe [index] is quite close to new lows. We think that new lows are more likely, now, than we thought a few months ago. This is because inflation, rates and central bank language have surprised us on

the upside in recent weeks and months."

 

And he said it is too soon to turn bullish for the following reasons:

 

"First, fundamentals are bad. Growth is slowing, inflation is rising, central banks are getting more hawkish (although we doubt whether they will hike aggressively) and

earnings growth and margin expectations are way too high still.

 

"Second, valuations are not cheap enough yet. At some point, valuation will be reason enough on its own to start buying, for us, but we are not at that point yet.""

 

Högre priser, lägre marginaler,energipriset, svaga dollarn och mindre försäljning tror jag kommer krossa den svenska verkstadsindustrin. Och banksektorn ska vi inte tala om...hmm..vänta..vad är störst vikt i index?

Sa vi banker och verkstad? :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När mitt liv lugnat ner sig om nån vecka ska jag försöka gräva fram lite djupare info om pearl.. t.ex vad de får för sin tungolja vid nuvarande oljepris, lite om reserverna, jämförelser med tyks mm.. ser extremt lovande ut, kommer troligtvis tanka på mig mer om oljan störtdyker

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ifrån EWI:

 

En bild av amerikanska börsen sett från ett perspektiv där man också tänker på inflationen...ganska intressant.

 

dowgold.JPG

 

Enligt de och denna graf så är vi just nu i en sekulär bear market.

Dvs en riktigt stor en. Och ser den där grafen ut att helt plötsligt vända uppåt?

Nej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När mitt liv lugnat ner sig om nån vecka ska jag försöka gräva fram lite djupare info om pearl.. t.ex vad de får för sin tungolja vid nuvarande oljepris, lite om reserverna, jämförelser med tyks mm.. ser extremt lovande ut, kommer troligtvis tanka på mig mer om oljan störtdyker

 

Jag håller helt klart med dig om att det finns en gigantisk potential i den aktien.

Problemet som jag ser det är dock..varför går den inte upp?

Jag köper inte "Import av kanadensiska aktier"-biten.

Det känns som att småsparare köper och institutioner säljer och såna aktier ska man egentligen akta sig för!

 

Svårt att applicera TA på den också.

Den enda riktiga hakens om jag ser är väl typ att om oljepriset faktiskt går ner till $50-70 så är pearl knappt lönsamma.

 

Fast jag tror inte den gör det, eftersom vi inte har någon sparecapacity över så kommer oljan förmodligen alltid att handlas till en premie (Iaf de kommande typ 10åren). Skulle vi få se oljepriser på $200 inom 3år...då skulle pearl ha potential för typ en 20dubbling om alla projekt faller väl ut.

 

Min senaste call jag gjorde gick...sådär. Back 3% sedan dess och jag kapitulerar och inser att jag just nu faktiskt inte har en aning öht om vart börsen är på väg, ska dra ner på positionerna idag och lägga mig runt 65-70% likvid igen.

 

Tänkte börja spela lite mer poker igen med på lite lägre nivåer (Dvs 2/4-3/6) och bygga upp mina rullar. Spelade lite där senast och när det är typ yoghurtpengar så orkar man inte ens bli arg på utdragningarna.

 

På typ 2/4 är ju inte 7-8 ptbb/100 så svårt att hålla heller.

 

Båsta rådet jag läst på länge:

 

"Don´t worry what the market will do, worry what you will do if it goes the worst way possible".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpt:

4000 CFD kontrakt OMXS30 KÖP

 

Ingång 938.2

 

Stoploss 935.

Jag förväntar mig ett rally idag och då vi är nära stöden i amerikanska indexen så kommer vi nog inte gå ner mycket längre nu.

 

Samt att jag måste lära mig hur de här CFD sakerna funkar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det finns någon logik i detta, men ändå en intressant sak jag hittat.

 

Tyks påminner ganska mkt om pearl, båda handlas dessutom i Canada och Sverige. Tyks har också varit utsatt för "canada-import" av aktier som hållit tillbaka kursen. Jag tror volymen i stockholm måste öka och handeln i Canada minska ännu mer innan vi kan se en större uppgång.

 

jämför dessa 2 bilder sida vid sida

 

http://i30.tinypic.com/nvo30k.png

tyks i Canada

 

http://i31.tinypic.com/71h6ok.png

tyks i Sverige

 

jan06 hände det nått, helt plötsligt handlas knappt tyks i canada längre (oerhört små mängder) medans handeln i stockholm drar igång på riktigt, kursen stiger från 50 till 150

 

Min teori är att det då inte finns tillräckligt med aktier kvar i Canada, de flesta finns istället i stockholm, går inte längre att hålla på med arbitrage i aktien.

 

 

Arbitrage och Canada-import händer även i pearl, så fort det finns ett sälj i CAD som > köp i SEK mäklar någon affären, tjänar ett par kronor helt riskfritt, ofta är det MLI,ENS och OHM..

 

Detta händer, finns det många bevis på, det svåra är dock att komma fram till hur det påverkar kursen, "gratis pengarna" mäklarna får måste ju tas ifrån någon.

 

Sen är väl pearl mer haussat överlag i sverige pga. bland annat lundinarna, sverige behöver bryta sig loss från Canada-handeln, om enbart vi i sverige fick sätta pearls kurs hade den säkert redan varit över 30kr..

 

vi behöver taktpinnen, tyks fick den runt jan06.. pearl kanske har den jan09? man brukar ju ofta säga att pearl går i tyks fotspår med ca 3 års fördröjning :)

 

snart är vi väl förhoppningsvis där, senaste månaderna har handeln i stockholm ökat medans handeln i Canada minskat/legat still.. kurern har ju även stigit lite, jämför Avg Vol (3m)

 

 

20/5

 

pearl(cad): 600,984

pearl(sek): 330,071

 

1/6

 

pearl(cad): 572,122

pearl(sek): 482,157

 

24/6

 

pearl(cad): 564,078

pearl(sek): 493,057

 

3/7

 

pearl(cad): 585,234

pearl(sek): 509,310

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag nöjer mig där och plockar hem vinsten i CFD-kontrakten då vi är vid motstånd. :-)

 

"Gratispengarna" tas såklart ifrån svenska aktieägare som får betala mellanskillnaden mellan CAD och SE aktierna.

 

Vi kan väl iaf komma överens om att vi gillar bolaget båda två :)

Vi får se om det är idag oljebubblan spricker..den har iaf börjat rätt så bra nedåt den gamle vännen oljan.

 

Jag kommer ha sjukt snygga siffror i depån om allt detta står sig dagen ut iaf :)

Och stänger vi under 140 så förbered dig på en rejäl urblåsning i priset kommande månaden. (Troligen om inget oförutsett händer).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snacka om att börsen är en total virrpanna för tillfället.

Trodde ni börsen skulle gå upp när oljan gick ner?

Justja...Energi är det absolut största indexet i S&P.

 

Det sa just börsen åt mig, just nu är jag sjukt glad jag sålde av CFD kontrakten men med den här börsen så lär jag väl ångra det om en timme.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jobbig börs igår, jag tjänade ganska bra med pengar, men jag var väldigt förvirrad hela tiden. :-)

 

Hursomhelst: Maginot linjen har fallit! Björnarna har intagit den sista försvarsposten. Dvs vi stängde under 1260 igår.

 

Commodities bubblan är på väg att spricka, såg ni actionen i råvaror igår?

För att citera Craig Charles ifrån robot wars:

 

"We are seeing Carnage".

Många matpriser ner 2-6%, oljan ner 2,5%, naturgas ner 4,5%, etc.

 

Jag trodde detta skulle ge ett rally, men det slutade med att den enda starka sektorn på hela börsen föll som en sten. 1260 är numera ett motstånd, och ett förbannat starkt sådant.

 

Och somd et känns ute på börsen nu...vi är inte nära en uppgång.

Vi är max nära ett bearmarketrally till då VIX faktiskt är uppe på 26...Några nedgångar i stil med gårdagen till...följd av en urblåsning i panik, så får vi ett bearmarketrally till, men jag tror mer på stillastående-sjunkande börs ett tag nu.

 

Samt att man definitivt, absolut (tills vi fått mer info) inte ger sig in i råvaror!

Inte som t.ex. Elvis_77 som tydligen inte ser en bubbla spricka även omd en är mitt framför näsan på honom:

 

För att gå OnT så ligger jag likvid förutom Lundin Mining som jag klev på idag, de är starkt beroende av kopparpriset och medans det har skjutit i höjden så har lundin sjunkigt rejält. Tror att det finns bra chanser till uppgång.

 

Generellt så:

Det är (knappt) ingen som köper på dipparna och alla försök till rallyn säljs brutalt av direkt, ett rally för att dämpa översåldheten borde/kan komma vilken dag som helst, men trenden är absolut solklar: Nedåt, och skarpt och nu när sista bastionen (Energi) fallit är man inte säker någonstans.

 

Håll koll på:

Oljepriset (Crude), stängning under 140 är jättebjörnigt för oljan.

DUG (Ultrashort oil/gas)

 

Horizons råvarubjörnar som kan köpas direkt i Avanza (som går som tåget).

 

Resten av råvarorna.

 

Goldman Sachs, som underperformade sin sektor igår, något på gång?

Kommer de att besvika marknaden fjärde gången någonsin nästa rapport?

 

875 på OMX, om vi på något mirakulöst sätt får ett jätterally och stänger häröver, så är det jättebra.

 

Ev. köp inför en vändning. (Vad vill jag ha? När vill jag ha det?)

 

Volymen på börsen, den är snuskigt låg. Men bli inte för lurad!

Finansblogg skrev innan den lades ner om att vi troligen skulle få vänja oss vid lägre volymer pga att belåning och hävstångar minskades i hedgefonder och banker. Så volymen är låg, men det betyder inte att det inte betyder något.

 

Guldet

Enligt EWT så gjorde guldet en 5/5 när den gick upp till 1030 och spås en icke så lysande framtid.

 

Indymac, stora konken inom kort?

"After Hours $0.48Change: -0.23 -32.39%Volume: 331,439"

 

Mish förklarar det som vanligt på ett bra och lättförstått sätt:

Men PF har blockat länkar till b l o g s p o t . com -sidor så jag vågar nog inte klistra in det här i risk för repressalier från moderatorer :)

 

Swedbank och SEB - Hur mår baltikum?

 

Hedga alla positioner! Har du H&M aktier t.ex. så köp motsvarande CFD:er / Index ETF:er så du inte förlorar så mycket.

 

"Capital preservation is everything".

De som har pengar kvar när den riktiga bottnen är nådd, det är de personerna som blir rika.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


×
×
  • Skapa nytt...