Gå till innehåll

Knark suger.


_zed_

Recommended Posts

Huruvida "knark" suger eller inte är väl egentligen rätt irrellevant. Det mest logiska vore att låta var och en själv bestämma över sin kropp, sitt välbefinande och sina val här i livet sålänge det inte går ut över någon annan.

 

Då påstår någon att det faktiskt går ut över alla andra i och med att vi i Sverige har en sjukvård som är skattefinansierad och många droger på sikt faktiskt skadar brukaren såpass allvarligt att denna måste uppsöka just sjukvården. Dock gäller ju detta inte enbart droger utan allt annat som kan tänkas skada människan. Borde man inte då ha ett totalförbjud att medvetet att utsätta sig för aktiviter som kan komma att infoga skada och belasta sjukvården? Naturligtvis Inte. Det vore befängt.

 

Jag anser att man antingen borde legalisera alla droger samtidigt som vi fortfarande har en skattefinnasierad sjukvård - vi får helt enkelt leva med att vissa individer kostar mer än andra. Det andra alternativet är att ta bort den skattefinansierade sjukvården och istället låta individen själv betala för sin sjukvård.

 

Någon annan kanske påstår att det inte enbart är sjukvården som belastas utan även att kriminaliteten skulle öka i och med att fler skulle bli missbrukare och dessa skulle behöva begå brott för att ha råd med sina droger. Detta argument är enligt mig rakt igenom ogenomtänkt. Varför är det dyrt med droger idag? Produktionskostnader? Knappast. Det är dyrt för att det är illegalt och framställningen och importen måste ske i det dolda. Dessutom skulle man frigöra oerhörda summor från narkotikabekämpning om man legaliserade - dessa skulle istället kunna gå till brottsbekämpning.

 

En sista person kanske menar att det är skadligt för samhället då fler skulle ha tillgång till droger och kanske då väljer dem före ett "vanligt" liv med arbete och produktivitet. Detta argumentet är det sämsta av dom alla enligt mig. Är den fria viljan och bestämmandet över sin egen kropp verkligen något som staten ska lägga sig i? Nej, demokrati är bra och en stat måste vi ha men denna ska arbeta för folket, inte mot individen. Vad var och en vill göra med sin egen kropp borde vara upp till var och en, ingen annan och inga majoritetsbeslut.

 

Slutligen, att låta var och en bestämma över sin egen kropp anser jag vara det ända rätta. Detta går dock inte att göra utan andra förändringar i samhället. Förändringar som kan tyckas vara drastiska och hårda. Men om vi vill ha ett samhälle där majoritetsbeslut inte våldtar individen, som idag är förändring ett måste.

 

 

 

Nu har jag säkert missat något superargument som krossar allt jag skrivit i detta inlägget och jag är verkligen inte blind för andra åsikter eller synsätt. Jag är pragmatisk och ett bra argument kan ändra min ståndpunkt så jag väntar med spänning på ett välskrivet svar.

 

 

Att legalisera droger är ungefär som att införa kommunism. Det låter fint och bra i teorin och etiken men allt fallerar på att människan är inperfekt. I en utopisk värld kanske man skulle kunna legalisera alla droger utan alltför stora problem men i den riktiga världen skulle det leda till kaos.

 

Mina tio ören.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 306
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Att legalisera droger är ungefär som att införa kommunism. Det låter fint och bra i teorin och etiken men allt fallerar på att människan är inperfekt. I en utopisk värld kanske man skulle kunna legalisera alla droger utan alltför stora problem men i den riktiga världen skulle det leda till kaos.

 

Mina tio ören.

 

hur förklarar du amsterdam?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att legalisera droger är ungefär som att införa kommunism. Det låter fint och bra i teorin och etiken men allt fallerar på att människan är inperfekt. I en utopisk värld kanske man skulle kunna legalisera alla droger utan alltför stora problem men i den riktiga världen skulle det leda till kaos.

 

Mina tio ören.

 

1. Jag har aldrig förstått det där med att kommunism skulle låta så bra i teorin.

 

2. Varför skulle det bli kaos?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min ståndpunkt är ju att knark är skit. Däremot kanske inte alla som nyttjar illegala droger är dumma i huvudet men många av drogliberalerna i den här tråden verkar sakna merparten av hjärncellerna redan.

Och nej, supa är inte bra - har aldrig påstått det. Det är däremot ett lagligt och av samhället accepterat sätt att få ett rus om det är vad man är ute efter. I mitt fall jämställer jag alkoholen med en bit god mat.

 

När det gäller den db jag länkade till är den ju bara patetisk om man läser den från första till sista sidan. Hela resan gick ju ut på att skaffa droger, knulla brudar och spy ner toaletten. (Ibland verkade de ju iofs ha tid med lite poker också). En del av de som skrev i db´n har ju försökt att diskutera i den här tråden och det var när jag läste den som jag insåg att det är bara att ge upp. Vissa individer går det inte att diskutera med på ett vettigt sätt.

Som jag skrev i början av den här tråden så kvittar det mig om de väljer att knarka ner sig bara jag slipper vara med och betala notan.

Bara positivt om de väljer att göra det i ett annat land så slipper vi i alla fall se skiten. BONUS: Har vi tur åker de dit i Thailand för innehav och på så sätt slipper vi ju dessutom att få hem drägget. Bangkok Hilton ftw.

 

Mer trångsynt och patetiskt människa får man leta efter, har läst igenom hela tråden nu och om du menar allvar är det fan synd om dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att legalisera droger är ungefär som att införa kommunism.
Poängen med kommunism är att tvinga människor att bete sig på sätt som de inte är särskilt sugna att bete sig på. Poängen med drogkriminalisering är att tvinga människor att bete sig på sätt som de inte är så sugna på. Så om något är kommunism och drogkriminalisering väldigt lika, snarare än att avreglering skulle vara det.

 

Vare sig kommunism eller drogkriminalisering fungerar bra vad gäller att få människor att arbeta effektivt och ge bort sina produkter respektive få människor att sluta knarka. Så vad folk som hävdar att kommunism är dåligt och kriminalisering bra är att centralstyrning och förbud fungerar väldigt väl i ett samhällsområde men katastrofalt i ett annat.

 

Så vad gäller din jämförelse är den där ungefär så fel den kan bli. Ska du jämföra med något så jämför med laissez faire eller nåt. Det är fortfarande fel, men åtminstone inte så fundamentalt galen som din första jämförelse är.

 

Nu hävdar ju förstås kriminaliseringsförespråkare att det skulle vara väldigt mycket mer knarkande annars, men det är inte direkt så att det finns jättemycket data som stödjer det eftersom det helt enkelt inte testas särskilt mycket. Din övertygelse om att avkriminalisering skulle leda till kaos är mao rätt ogrundad. Därmed inte sagt att avkriminalisering inte skulle leda till kaos, bara att det är pantat att vara övertygad om det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade inte gjort mig personligen något alls om knark/alkohol, ja i princip alla berusningsmedel tillgängliga försvann och endast kunde återfinnas på sjukhus o dyl.

 

Personligen skulle jag inte banga på att röka på om det skulle erbjudas i goda vänners lag, så ställer mig inte över andra som nyttjar droger, tror bara att befolkningen som helhet på denna planet skulle må bättre om så skedde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fy fan jag tiltar på människor som MikeTime. Han erkänner ju för helvete själv att han han har bristande erfarenhet i ämnet o aldrig ens provat nån illegal drog. Så hur ska man kunna föra en vettig diskussion med honom! Jag säger inte att man måste ha provat cb för att kunna diskutera frågan men att prompt påstå att knark är skit och att jämföra alkohol med en god bit mat säger mej att det är lönlöst att argumentera med människan.

 

Jag däremot talar av egen erfarenhet när jag påstår att bieffekterna av ett alkoholrus (bakfylla) är fan så mkt värre än den, i värsta fall, dåsighet jag känner dagen efter ett cannabisrus. Men vad vet jag, jag är väl bara en pundare i MikeTimes ögon...

 

Vill egentligen skriva lite utförligare men måste skynda ner till apoteket. Det är tydligen alkoholförbud ikväll i Thailand o jag måste hinna köpa Tramadol innan de stänger...

 

-Chaos

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fy fan jag tiltar på människor som MikeTime. Han erkänner ju för helvete själv att han han har bristande erfarenhet i ämnet o aldrig ens provat nån illegal drog. Så hur ska man kunna föra en vettig diskussion med honom! Jag säger inte att man måste ha provat cb för att kunna diskutera frågan men att prompt påstå att knark är skit och att jämföra alkohol med en god bit mat säger mej att det är lönlöst att argumentera med människan.

 

Jag däremot talar av egen erfarenhet när jag påstår att bieffekterna av ett alkoholrus (bakfylla) är fan så mkt värre än den, i värsta fall, dåsighet jag känner dagen efter ett cannabisrus. Men vad vet jag, jag är väl bara en pundare i MikeTimes ögon...

 

Vill egentligen skriva lite utförligare men måste skynda ner till apoteket. Det är tydligen alkoholförbud ikväll i Thailand o jag måste hinna köpa Tramadol innan de stänger...

 

-Chaos

 

 

QFT

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hahahahahaahahahahaahahahahaha. såg nu efter att en vän påpekade det att du verkligen jämför alkohol med en bit mat. hahahahhahahaha. shit jag är toknykter och inte på bra humör, men nu skrattar jag tamejfan ashögt i min ensamhet. aja, ty för det iaf din pajas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) miketime har uppenbarligen varit på flaskan och varit sådär häftig som han inte vågar i normala fall. (iofs tror jag fortfarande han toklevlar, vågar inte tro annat)

2)ty för att du önskar mig döden btw!

 

1) :lol:

2) Närå, men du vet väl själv vilka regler som gäller i Thailand? Om du inte väljer att hålla dig till dessa så är det ju du som gjort ditt val?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skoj att reta upp drogliberalerna lite :-D .

 

hehe ja jag kan tänka mig att du tycker det din lilla skojare!! hehehehe.

fan du är ju grym på det här! fortsätt! kom med nåt bra argument vettja.

 

eller är det nu när du inser hur mkt du gjort bort dig du ska komma och säga att du är tokpundare och bara levlar? *hoppas*

 

mvh

mat+vin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hehe ja jag kan tänka mig att du tycker det din lilla skojare!! hehehehe.

fan du är ju grym på det här! fortsätt! kom med nåt bra argument vettja.

 

eller är det nu när du inser hur mkt du gjort bort dig du ska komma och säga att du är tokpundare och bara levlar? *hoppas*

 

mvh

mat+vin

 

Nix, har aldrig ens varit i närheten av andra droger än alkohol å tobak. Ljuger aldrig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) :lol:

2) Närå, men du vet väl själv vilka regler som gäller i Thailand? Om du inte väljer att hålla dig till dessa så är det ju du som gjort ditt val?

 

jepp. i know. jag har pengar. thailändare älskar pengar. u do the math.

plus att man inte slänger upp en lina framför en snut, snortar å springer därifrån. man är rättså försiktig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mer trångsynt och patetiskt människa får man leta efter, har läst igenom hela tråden nu och om du menar allvar är det fan synd om dig.

 

Nja, jag själv mår rätt bra och tycker inte att det är speciellt synd om mig. Men jag är dig evigt tacksam att du åtminstone gör det. Alltid bra med medmänsklighet.

 

miketime, omg. tycker du det är bra att tobak är lagligt?

själv skulle jag gärna se att ett paket cigg kostade 150kr/st i hela världen.

 

Hade något blådåre "uppfunnit" tobaken idag hade den aldrig blivit godkänd/laglig och det hade väl varit det bästa. Nu är det inte så och då är det mao ok att nyttja tobak.

Själv skulle jag vilja att alla illegala droger försvann - vi har alla våra utopiska tankar Emilio.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Miketime, det finns inte mýcket hopp kvar för dig ser jag. Hoppas du dör ikväll. Kanske av en alkoholöverdos ditt jävla äckel.

 

Ban me.

 

Vore väl syn om någon skulle banna dig. Jag menar, din argumentationsteknik vill vi ju inte se försvinna från pf. Skål!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, du är verkligen rätt person att klaga på min argumentationsteknik. För övrigt atgumenterar jag inte över huvud taget, var bara tvungen att säga det där.

 

Själv önskar jag att många illegala droger skulle vara legala - fyfan så mycket sundare jag skulle kunna leva - slippa behöva dricka alkohol varje gång man ska festa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har inte slagit dig att det kaaaaaaanske är du som är idioten när du är ensam mot typ 20 pers?

 

Du har ju inga argument, "pratar inte med pundare", det är ju du som har pundarargument.

 

mvh

lungcancer och skrumplever

 

Det har inte slagit mig nej. Kan ju iofs bero på att jag är en av de få som gör sin röst hörd i den här tråden som inte använder illegala droger och som vågar säga att det är fel. Varför skulle jag bry mig om vad 20 anonyma nippertippor säger på ett forum? 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, jag själv mår rätt bra och tycker inte att det är speciellt sund om mig. Men jag är dig evigt tacksam att du åtminstone gör det. Alltid bra med medmänsklighet.

 

 

 

Hade något blådåre "uppfunnit" tobaken idag hade den aldrig blivit godkänd/laglig och det hade väl varit det bästa. Nu är det inte så och då är det mao ok att nyttja tobak.

Själv skulle jag vilja att alla illegala droger försvann - vi har alla våra utopiska tankar Emilio.

 

sure, det är "ok" att nyttja tobak. men varför skulle man vilja göra det? det är idiotiskt. ser verkligen inget positivt med att röka cigg. så urbota hjärndött. gikaeroi9jhitjtae4tje5ioji.

 

varför röker du själv? det ger väl inget rus förutom alldelles i början av rökarkarriären?

 

Jag har aldrig någonsin rört i en cigarett, och planerar inte att göra det heller.

Jag ser ner på människor som röker. är jag trångsynt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...