Gå till innehåll

Knark suger.


_zed_

Recommended Posts

  • Svars 306
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Vad tror du själv? Drar till Egypten en vecka (utan droger:-D ) så du kan ju fundera under tiden...

Bye folkz....

 

 

Bra idé att låta bli drogerna i egypten. Straffen där får det mesta att blekna. Trots det står det folk och säljer allt möjligt utanför en massa hotell.

 

För många år sen när vi var där försökte någon sälja "haschish" till min då inte ens tioårige bror. 8)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste en del i All ins gretkos mfl dagbok efter en länk kommit fram i dagboken. Verka ju som ni söp ganska friskt och även tog andra droger. Hur länge var ni iväg, orkat in kolla start och slutdatum. Ställer ni er annorlunda till alkohol nu jämfört med resan innan. Själv varit iväg och gjort säsonger, inga problem syppa typ varje dag i 5 månader för att sen ta det lugnt, men har själv tröttnat lite på de, röker hellre på lite en helg än går ut och dricker nu. Men då e man helt plötsligt en pundare enligt vissa. Hade nog blivit betydligt bättre i samhället om en del fått sitta och röka på istället för att gå ut och skapa massa oreda som oftast följer i alkoholens spår. Vet inte vad jag vill ha sagt exakt, mer än att de förmodligen blivit ett bättre samhälle om en del fått röka på och chilla helt lagligt istället för att gå ut och skapa massa bråk och stök.

 

Jepp du blir en pundare och dina kompisar är fyllon. Same shit different name. Skillnaden är att ifall man röker på och chillar så märks det efter att par år hur långsamt hjärnan börjar arbeta. Detta är inte lika tydligt på de som dricker alkohol. De blir istället alkoholdementa när de kommer en bit över 60. Varning för grova generaliseringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jepp du blir en pundare och dina kompisar är fyllon. Same shit different name. Skillnaden är att ifall man röker på och chillar så märks det efter att par år hur långsamt hjärnan börjar arbeta. Detta är inte lika tydligt på de som dricker alkohol. De blir istället alkoholdementa när de kommer en bit över 60. Varning för grova generaliseringar.

 

wp gg nh.

 

Counts as a win.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jepp du blir en pundare och dina kompisar är fyllon. Same shit different name. Skillnaden är att ifall man röker på och chillar så märks det efter att par år hur långsamt hjärnan börjar arbeta. Detta är inte lika tydligt på de som dricker alkohol. De blir istället alkoholdementa när de kommer en bit över 60. Varning för grova generaliseringar.

 

0 rätt, jämför en person som druckit sig full 1 år i sträck eller rökt 1 år i sträck, vem är segast? Alkisen som aldrig kommer kunna bli sig lik igen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Felix:

 

 

vi var där i 2 månader och söp en hel del.. och lite andra droger, men inte så mkt.. jepp min syn på alkohol nu är annorlunda än tex innan redan... har börjat fått såna sjukt jobbiga avt'ändningar på alkoholen... dom avtändningar jag får är oftast intevärt den lilla effekten alkoholen ger. tyvärr!

tidigare blev jag knappt bakfull och tyckte det var det roligaste som fanns att supa sig full....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

0 rätt, jämför en person som druckit sig full 1 år i sträck eller rökt 1 år i sträck, vem är segast? Alkisen som aldrig kommer kunna bli sig lik igen!

 

jaha vad grundar du det på..lätt att slänga ur sig nåt sånt där. suck. rent spontant känns det som det inte är så jättestor skillnad. har du umgåtts med någon som har rökt konstant i ett par år? ja vettefan om jag inte har sett större skillnad på kompisar eller bekanta som röker mycket under några månader eller år jmf med alkohol.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig är den stora fördelen med röka jämfört med alkohol som all in säger, bakfyllan... på cannabis sover jag gott och vaknar skönt...

 

på alkohol vaknar jag efter typ 4 timmars sömn och mår helt sjuuuuukt dåligt... bland de värsta känslorna jag vet därför jag slutat dricka. har hellre diarré eller nåt än att vara bakfull igen...

 

sen kan alkohol vara en mer social drog ibland om man ska ut och dansa och så... men om man röker bra weed är det nice att gå på konsert och sånt också...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte varför man ska disskutera om hur cannabis får hjärnan att fungera om man röker varje dag i ett år.

 

Är väl ingen, eller väldigt få i denna debatt som dricker varje dag eller? Så är väl främst hur alkohol och thc påverkar hjärnan sam kroppen om man röker två dagar/vecka eller dricker två/dagar vecka. Eller kanske jag som är fel ute igen..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte varför man ska disskutera om hur cannabis får hjärnan att fungera om man röker varje dag i ett år.

 

Är väl ingen, eller väldigt få i denna debatt som dricker varje dag eller? Så är väl främst hur alkohol och thc påverkar hjärnan sam kroppen om man röker två dagar/vecka eller dricker två/dagar vecka. Eller kanske jag som är fel ute igen..

 

ne det är ju en onödig diskussion. Om man skulle jämföra med att supa varje dag i ett år och röka sig råstenad varje dag i ett år så är ju supande värre för hjärnan.. iofs ganska givet.

men det är ju irrelevant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jaha vad grundar du det på..lätt att slänga ur sig nåt sånt där. suck. rent spontant känns det som det inte är så jättestor skillnad. har du umgåtts med någon som har rökt konstant i ett par år? ja vettefan om jag inte har sett större skillnad på kompisar eller bekanta som röker mycket under några månader eller år jmf med alkohol.

 

Jag grundar det på mig själv, ifs har jag inte druckit mer än 4 dagar i sträck och det räcker!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ne det är ju en onödig diskussion. Om man skulle jämföra med att supa varje dag i ett år och röka sig råstenad varje dag i ett år så är ju supande värre för hjärnan.. iofs ganska givet.

men det är ju irrelevant.

 

Det där tror jag inte stämmer. Tror faktiskt att canabis ger större hjärnskador än alkohol vid liknande bruk. Någon som vet om någon seriös undersökning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där tror jag inte stämmer. Tror faktiskt att canabis ger större hjärnskador än alkohol vid liknande bruk. Någon som vet om någon seriös undersökning?

 

Om du hade bemödat dig att googla lite så hade du fått reda på att ingen seriös forskning pekar på att cannabis skulle ge hjärnskador öht.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du hade bemödat dig att googla lite så hade du fått reda på att ingen seriös forskning pekar på att cannabis skulle ge hjärnskador öht.

 

Mina personliga erfarenheter plus erfarenheter av mina vänner säger nåt helt annat. Kanske bättre att kalla det för förändringar i hjärnan än hjärnskador. Nej det är svårt att hitta seriös forskning i ämnet, men du kan väl ändå inte påstå att canabisbruk skulle vara helt ofarligt för hjärnan? :shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hade en polare som rökte bong VARJE dag i 2 år.. märkte inte speciellt mkt skillnad på han.. han var lite slö, men de var han redan innan så. när han sedan slutade så hade han lite sömnproblem i nån vecka bara..

 

och självklart tar ett års supande mer stryk på skallen än ett års rökande.. om vi räknar in att man super varje dag och röker sig bäng varje dag.. supa = minst 7 starköl osv.

 

men spelar ju inte så stor roll.. det har ju ingenting med saken att göra egentligen.. vilken drog man än tar så är den ju inte bra att ta varje dag.. medans man samtidigt kan ta ALLA droger då och då OM man sköter det bra.

(även Heroin IV)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du hade bemödat dig att googla lite så hade du fått reda på att ingen seriös forskning pekar på att cannabis skulle ge hjärnskador öht.
En snabb googling ger att det faktiskt finns några studier som visar på försämrad kognitiv funktion. Men delen av den försämringen som kvarstår efter 28+ dagar är liten.

 

Vad som är lite viktigare är att folk över huvud taget inte fattar att skadlighet i sig är väldigt ointressant när det gäller kriminalisering av droger. Nu tycker jag det är moraliskt vidrigt* att kriminaliser oavsett samhällseffekter legal narkotika kan ha, men om man nu ska leka samhällsingenjör, i god Stalinanda, så är det ju differensen vid kriminalisering och avkriminalisering som är intressant. Och bland kriminaliseringsfantasterna här finns det ju en fantastisk vilja att tro att en lag ändrar verkligheten och tar bort tillgänglighet helt utan några som helst kostnader.

 

Generellt så blir ju varje tagen dos betydligt farligare under kriminalisering, eftersom det mycket oftare är blandat med okända substanser, det inte går att lita på dosangivelser, mm. Så det är otvetydigt att en kriminalisering inte gör de som använder illegala preparat några tjänster. Och det helt utan att ta hänsyn till andraledseffekter som obscent uppblåsta priser, brist på samhällsstöd mm, vilka troligen är många gånger värre för hälsa och välmående hos de här individerna.

 

Apropå medicinskt användande:

Sammanfattning: http://en.wikipedia.org/wiki/Medical_cannabis#Early_studies_on_efficacy

Kort sagt, rökt marijuana har visat sig väldigt bra för att få människor i svår cancer och aids (antar att det var med tidigare droger med värre bieffekter) att kunna få bort illamående så kraftigt att de knappt kunnat äta och få igång aptit. Men den sortens nöjesknarkande är ju förstås inte acceptabelt.

 

Källor:

http://grande.nal.usda.gov/ibids/index.php?mode2=detail&origin=ibids_references&therow=47947

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?db=pubmed&uid=9692378&cmd=showdetailview&indexed=google

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?db=pubmed&uid=9692378&cmd=showdetailview&indexed=google

http://archpsyc.ama-assn.org/cgi/content/abstract/57/6/547

http://newcms.aafp.org/afp/991201ap/2583.html

http://annals.highwire.org/cgi/content/abstract/126/10/791

http://cnsdrugs.adisonline.com/pt/re/cns/abstract.00023210-200317100-00001.htm;jsessionid=HLrXDB6TWCQ5HJY5czysJjDPrK25hqvgXhyv2CVsLBVVn1KdwdCd!-667243907!181195629!8091!-1

http://www.haworthpress.com/store/ArticleAbstract.asp?sid=6M3K0DFMBC4J9NB0XBA2E6GQWU1458L8&ID=912

 

Bör påpeka att jag inte tycker att medicinska effekter är något direkt argument för avkriminalisering. Mest för att jag anser att argumentet för avkriminalisering är så självklart att det inte behöver något mer stöd.

 

* Jag menar det bokstavligt. Varje gång jag hör den sortens argument blir jag lite illamående och ryser i kroppen. Tankegångarna är symtomatiska för allt det som är massivt fel hos mänskligheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag bara ögnat igenom den här tråden men fick ändå några av mina fördomar bekräftade.

 

1. Mer än 9 av 10 på pf.nu påvisar tydliga brister i att uttrycka sig i skrift, troligtvis p.g.a. okunskap, dålig utbildning och begränsad livserfarenhet.

2. Vare sig extrema drogliberalister eller extrema drogmotståndare klarar av att vara vidare objektiva i sin granskning/bemötande av motpartens argument.

3. Dåliga liknelser är ett vanligt problem hos många i den här "debatten" vilket är väntat om man har dåligt med argument.

 

Jag hoppas ändå att samtliga inser att det finns bruk och missbruk av allt möjligt, alkohol, tobak, droger, mat, sex, spel, makt o.s.v. Användning av förbjudna medel (t.ex. droger) klassas rutinmässigt som missbruk medan det ofta är underförstått av "missbrukaren" tar skada av och är beroende av det som de brukar.

 

Vad som för mig är förvånansvärt att frågan om HUR skadligt något är hela tiden tar överhanden. Det är väl självklart att både alkohol, tobak och droger generellt sett är skadliga? Sen kan de under vissa förutsättningar och med rätt doser användas även för behandling. Men självklart är ju att det för en "Svensson" finns någon form av mer eller mindre optimalt levnadssätt. I det levnadssättet ingår inte alkohol, tobak eller droger. Dessutom är sammansättningen av den näring vi sätter i oss i form av mat troligtvis väldigt viktig för hur vi kommer att fungera/må.

 

Kontentan: Låt bli det som är skadligt, om du inte klarar av det försök att begränsa intaget. Detta leder till att din kropp och ditt sinne mår bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mina personliga erfarenheter plus erfarenheter av mina vänner säger nåt helt annat. Kanske bättre att kalla det för förändringar i hjärnan än hjärnskador. Nej det är svårt att hitta seriös forskning i ämnet, men du kan väl ändå inte påstå att canabisbruk skulle vara helt ofarligt för hjärnan? :shock:

Dessa förändringar i hjärnan du pratar om (jag antar att du syftar på slöhet, sömnproblem etc vilket kan ske om man röker väldigt ofta under en längre period), är som sagt inte permanenta.

 

Att cannabisbruk skulle vara så pass ofarligt för hjärnan att det inte är värt att oroa sig över är jag ganska övertygad om. Ett missbruk under en längre tid påverkar en såklart men återigen, det ska inte ge några permanenta hjärnskador.

 

En snabb googling ger att det faktiskt finns några studier som visar på försämrad kognitiv funktion. Men delen av den försämringen som kvarstår efter 28+ dagar är liten.

 

Jag syftade på permanenta skador, var väl lite otydlig.

 

Vad som är lite viktigare är att folk över huvud taget inte fattar att skadlighet i sig är väldigt ointressant när det gäller kriminalisering av droger. Nu tycker jag det är moraliskt vidrigt* att kriminaliser oavsett samhällseffekter legal narkotika kan ha, men om man nu ska leka samhällsingenjör, i god Stalinanda, så är det ju differensen vid kriminalisering och avkriminalisering som är intressant. Och bland kriminaliseringsfantasterna här finns det ju en fantastisk vilja att tro att en lag ändrar verkligheten och tar bort tillgänglighet helt utan några som helst kostnader.

 

Ay. Agreed. QFT osv...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men självklart är ju att det för en "Svensson" finns någon form av mer eller mindre optimalt levnadssätt. I det levnadssättet ingår inte alkohol, tobak eller droger. Dessutom är sammansättningen av den näring vi sätter i oss i form av mat troligtvis väldigt viktig för hur vi kommer att fungera/må.

 

Optimalt för vad? Ett långt liv? Ett lyckligt liv? Om du syftar på det sistnämnda får du gärna utveckla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte på ungefär de sakerna, slöhet, oförmåga att ta initiativ, minnesproblem och i vissa fall grövre psykiska problem, en del blir ju faktiskt tokiga 8).

 

Det är nog sant att de flesta skador går bort med tiden, hjärna är ändå rätt grym att anpassa och bygga om. Är man inte storbrukare så bör det inte vara nåt problem efter en längre tid. Detta sagt så är det ändå ganska givet IMO att man kan sabba skallen för gott också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...